Opsætning af router, firewall, ComX
Fra : sls\(2770\)

Dato : 09-11-07 10:33

Hej NG..

Jeg er ved at sætte en router til min ComX netforbindelse efter råd fra
gruppen.
Skal jeg disable min firewall hos ComX helt, og lade routeren styre det,
eller skal jeg køre med begge? (det er en D-link router)

Jeg skal også have åbnet for Ventrilo og andre programmer, men skal jeg
skrive dem ind i
"Virtual Server" eller "Port forvarding" ?, kan ikke lige finde ud af
forskellen på dem?

// Sid

Fra : sls\(2770\)

Dato : 10-11-07 11:45

"sls(2770)" <sls@FJERNsol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> skrive dem ind i
> "Virtual Server" eller "Port forvarding" ?, kan ikke lige finde ud af

Ikke nogen der kan kaste lidt lys over Virtual server og Port forvarding?

// Sid

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 10-11-07 14:12

On Sat, 10 Nov 2007 11:44:42 +0100, "sls\(2770\)" <sls@FJERNsol.dk>
wrote:

> [...]

Kender intet til COMX, men når du har en bredbåndsrouter ser jeg
absolut ingen grund til at din udbyder skal filtrere nettrafikken...

Så jeg ville nok disable firewall'en hos ComX.

På mine bredbåndsroutere er 'Virtual Server' og 'Port forwarding'
eksakt det samme...

Kan det tænkes at den ene af dine muligheder er havd der på min router
kaldes 'Special AP' - Altså at udgående trafik på definerede porte kan
trigge 'Port Forwarding' på en-eller-flere andre porte - Det er en
funktion der typisk anvendes i forbindelse med spil over internettet..

Men du kan jo komme med en beskrivelse af mulighederne på de to
opsætninger, så skal vi komme med et konkret bud på forskellen i
funktionaliteten...

<mlr>

Fra : sls\(2770\)

Dato : 10-11-07 14:49

Tak for svaret..

"Michael Rasmussen" <michael@invalid> skrev i en meddelelse

> Kender intet til COMX, men når du har en bredbåndsrouter ser jeg
> absolut ingen grund til at din udbyder skal filtrere nettrafikken...
>
> Så jeg ville nok disable firewall'en hos ComX.

Ok, det prøver jeg

> På mine bredbåndsroutere er 'Virtual Server' og 'Port forwarding'
> eksakt det samme...

De er ikke helt ens her, og jeg ved ikke hvad jeg skal taste ind hvor?

> [...]
> trigge 'Port Forwarding' på en-eller-flere andre porte - Det er en
> funktion der typisk anvendes i forbindelse med spil over internettet..

Ved det ikke, er hel blank

> Men du kan jo komme med en beskrivelse af mulighederne på de to
> opsætninger, så skal vi komme med et konkret bud på forskellen i
> funktionaliteten...

Billede af Port Forwarding
http://portforward.com/english/routers/port_forwarding/Dlink/DIR-655/DIR-6554.jpg

Billede af Virtual Server
http://www.xbitlabs.com/images/other/dlink-dir655/web/Advanced_VrtualServers.png

Mvh Sid

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 10-11-07 15:47

On Sat, 10 Nov 2007 14:49:15 +0100, "sls\(2770\)" <sls@FJERNsol.dk>
wrote:

>Billede af Port Forwarding
> [...]

Ok, det to sider af samme sag...

'Port Forwarding' kan forwarde multiple porte 'i et hug' til en lokal
computer.

'Virtual Server' forwarder enkelt porte - og her behøver 'private' og
'public' ikke have samme nummer.

Sidstnævnte funktion bruger jeg f.eks på mit eget netværk, hvor en
lokal webserver der bruger port 80, kan ses udefra internettet på min
WAN ip-adresse port 8080...

<mlr>

Fra : sls\(2770\)

Dato : 10-11-07 18:31

> [...]
> computer.
>
> 'Virtual Server' forwarder enkelt porte - og her behøver 'private' og

Ok, dvs. et program hvor der kun skal åbnes 1 port, er det ligemeget hvor
jeg taster ind, i PF eller VS?

F.eks bruger jeg ceasar FTP på port 80, den kan godt tastes ind i port
forvarding?

Mvh Sid

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 10-11-07 23:35

On Sat, 10 Nov 2007 18:30:52 +0100, "sls\(2770\)" <sls@FJERNsol.dk>
wrote:

>Ok, dvs. et program hvor der kun skal åbnes 1 port, er det ligemeget hvor
>jeg taster ind, i PF eller VS?
>
>F.eks bruger jeg ceasar FTP på port 80, den kan godt tastes ind i port
>forvarding?

Korrekt - Hvis du kun forward'er een port er det ligegyldigt hvilken
af metoderne du anvender....

<mlr>

Fra : sls\(2770\)

Dato : 11-11-07 09:22

> Korrekt - Hvis du kun forward'er een port er det ligegyldigt hvilken
> af metoderne du anvender....

Ok, Takker for hjælpen....

Mvh Sid