Hub, Switch, router og AP?
Fra : Ole Frederiksen

Dato : 06-11-07 20:44

Hej alle sammen.

Jeg er i gang med at installerer nyt netvæk. Jeg lider dog af
begrebsforviring.
Hvad er (kort fortalt) forskellen få de ovenævnte?

M.v.h. Ole Frederiksen

Fra : Ole Frederiksen

Dato : 06-11-07 20:47

Jeg kan få brug for at kunne adresserer en eller flere af maskinerne ude fra
internettet. Er det så DHCP jeg skal have understøttelse eller er det mig
der stadig er forviret?

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 06-11-07 21:27

On Tue, 6 Nov 2007 20:46:41 +0100, "Ole Frederiksen"
<baltzer@(SLET_DETTE)mail-online.dk> wrote:

>Jeg kan få brug for at kunne adresserer en eller flere af maskinerne ude fra
>internettet. Er det så DHCP jeg skal have understøttelse eller er det mig
>der stadig er forviret?

Bestil en 'fast' ip-adresse fra din udbyder, og køb en standard
trådløs bredbåndsrouter...

Resten er kun et spørgsmål om omsætning af router og computere...

<mlr>

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 06-11-07 21:07

Den Tue, 06 Nov 2007 20:44:02 +0100 skrev Ole Frederiksen:
> Jeg er i gang med at installerer nyt netvæk. Jeg lider dog af
> begrebsforviring.
> Hvad er (kort fortalt) forskellen få de ovenævnte?

En hub og en switch er netværks "fordelere" ligesom en strømskinne med
flere strømudtag.
Switchen er inteligent og sender kun netværkstrafik på den port hvor det
behøver. en hub sender det hele ud på alle porte.

en router er bindeled mellem forskellige netværk og evt. forskellige
typer netværk - feks fra ehternet til ATM eller andet.

Forviringen bliver stor når man kan få bokse der har flere af
funktionerne samlet - de fleste routere har også indbygget switch.

Du har sansynligvis brug for en router hvor den på ydersiden har en fast
internetIP. I routeren opsætter du NAT (netværk translation) og siger at
trafik til den eksterne IP skal sendes til en ip på den interne side.
Derfor vil du helst have fast ip på maskinerne på indersiden, og derfor
ikke DHCP. Du kan dog opsætte dhcp (som ofte også er med i en router) til
at tildele den samme ip til bestemte computere.

Uha - nu blev det en længere forklaring......og sikkert også forvirende.

/A

Fra : Ole Frederiksen

Dato : 07-11-07 09:48

"Andreas Lorensen" <andlo@fita.dk> skrev i en meddelelse
> Den Tue, 06 Nov 2007 20:44:02 +0100 skrev Ole Frederiksen:
>

> Uha - nu blev det en længere forklaring......og sikkert også forvirende.

Nej, det var faktisk rimelig forståeligt og gav mig en ide om retning jeg
skal gå.
Jeg har kig i øjeblikket mest på følgende modeller

http://www.smallnetbuilder.com/content/view/30087/96/
http://www.smallnetbuilder.com/content/view/30208/96/

Egenlig var jeg ved at bestille D-Link'en men savner som eneste punkt et USB
tilslutning der kan bruges til en harddisk. Så så jeg Linksys'en er på vej
og den har indbygget NAS via USB.

Hvad angår fast IP, så må jeg lige snakke med Røndesnet om de er med på den.
Røndesnet er n nonprofit lokalt internetløsning der kører trådløst. Jeg er
ked af at skifte leverandør da jeg får ca. 6/6 Mbit for 100 kr/md

Også tak de i andre for gode links

M.v.h. Ole Frederiksen

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 07-11-07 17:49

"Ole Frederiksen" <baltzer@(SLET_DETTE)mail-online.dk> wrote in

> Egenlig var jeg ved at bestille D-Link'en men savner som eneste punkt
> et USB tilslutning der kan bruges til en harddisk. Så så jeg
> Linksys'en er på vej og den har indbygget NAS via USB.

Linksys indbyggede NAS funktionalitet er indtil videre stærkt begrænset og
ret besværlig at omgås i hverdagen.

Hvis manglende NAS er eneste grund til ikke at vælge D-Link, så skulle du
overveje at investere i Linkys' lille NSLU2 NAS. Jeg har netop den
kombination herhjemme, altså dir-655 og NSLU2. Slug'en giver utroligt mange
muligheder for små penge.

Med Linksys standard opsætning opfylder den de flestes behov. Hvis man vil
mere uden at nørde, så kan man smide en udvidelse på Slug'en kaldet Unslung
og pludselig har du en lille medie-, mail- og webserver. Vil du nørde så er
der også mulighed for at smide Debian på den.

> [...]
> på den. Røndesnet er n nonprofit lokalt internetløsning der kører
> trådløst. Jeg er ked af at skifte leverandør da jeg får ca. 6/6 Mbit

Alternativt kan du jo prøve om gratisdns.dk, dlinkddns.com/ eller lignende
service opfylder dit behov.

Fra : Ole Frederiksen

Dato : 07-11-07 21:40

"Kent Oldhøj" <kent@REMOVE.oldhoj.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> er
> der også mulighed for at smide Debian på den.

Uha..jeg havde egenlig godt set "slug'en" i min vandren rundt på nettet. Jeg
har nok hurtigt bladret vidre, men jeg kan godt se at med "Unslug", så er
der lige pludselig nye kryderier i maden.

Jeg har altid overclocket og hacket min hardware det bedste mine evner har
tilladt mig. Lige fra in Celeron 300A@450 og til min nuværende Core2Duo
1,8@3,25 GHz..

Så måske jeg skulle købe en bare for at have noget at nørde lidt med. Tanken
om at få mere end det man betaler for vægger altid min interesse. Jeg kan se
at det også er nemt at hæve hastigheden fra 133 til 266 MHz.

Jeg ender nok med en DIR-655 og så må vi se hvad der sker. Lige nu har en
USB/LAN case fre NETTO og den kører faktisk rimeligt.

M.v.h. Ole Frederiksen

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 07-11-07 22:12

> Uha..jeg havde egenlig godt set "slug'en" i min vandren rundt på
> nettet. Jeg har nok hurtigt bladret vidre, men jeg kan godt se at med
> "Unslug", så er der lige pludselig nye kryderier i maden.

Den er altså feee Selv konen synes den er cute.

> Jeg har altid overclocket og hacket min hardware det bedste mine evner
> har tilladt mig. Lige fra in Celeron 300A@450 og til min nuværende
> Core2Duo 1,8@3,25 GHz..

Ja mit første forsøg var at skifte clockkrystal på en 486sx20, så den
kørte 25Mhz Du lyder som typen der kan få meget sjov med en SLUG.

> Tanken om at få mere end det man betaler for vægger altid min
> interesse. Jeg kan se at det også er nemt at hæve hastigheden fra 133
> til 266 MHz.

Jamen det er da vildt hvad man kan få for 600,- kr. Ikke at OC bringer
det vilde på en SLUG, men jeg overvejer f.eks. også at fordoble RAM
mængden, for den mailserver jeg gerne vil benytte er lidt sulten.

Vær opmærksom på at nyeste firmware tillader tilslutning af NTFS drev og
flere diske via en USB hub.

> Jeg ender nok med en DIR-655 og så må vi se hvad der sker.

Nu har 655'eren jo fysisk en USB port (benyttes kun til
netværksopsætning), og jeg støder da jævnligt på rygter der siger at
fremtidige firmware opdateringer vil tillade tilslutning af netværksdrev
via USB porten. Men det er kun rygter.

God fornøjelse med hvad du end måtte ende op med... de lange mørke
vinteraftener nærmer sig.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 06-11-07 21:19
Fra : Mø||er