Spærring fra ISPs side?
Fra : Anders Houmark

Dato : 19-11-07 23:23

Hej Gruppe

Håber I kan svare mig. Helt kort går mit spørgsmål på, om min ISP kan spærre
for min adgang til bestemte filtyper?
Jeg kan ikke få lov at downloade .torrent filer nogle som helst steder fra.
De laver bare time-out eller jeg får en fejlbesked om at serveren ikke
reagerer.
F.eks. denne fil:
http://borft.student.utwente.nl/~adrian/torrentphp/torrent.php/OOo_2.3.1rc1_20071113_Win32Intel_install_en-US.exe.torrent

Min ven på TDC opkobling får adgang til filen med det samme. Min vil slet
ikke hente den (eller nogle som helst andre .torrent filer)
Jeg har prøvet at hente den gennem http://txtor.dwerg.net/ og så henter jeg
filen med det samme. Kan min udbyder, som er Sydfyns Intranet
(sydfynsel.dk), virkelig spærre for adgangen til sådan nogle filer?

Nu fik jeg så hentet torrent filen, men nu vil filen ikke længere
downloades. Min ven på TDC fik den ned på ca. 20 min.
Jeg får bare af vide, at destinationscomputeren nægtede adgangen. Dette på
alle torrents. Dette på trods af, at jeg for bare 2 dage siden, i samme
program, uden nogle ændringer på noget (computer, software og router) som
helst, fint kunne benytte bittorrents.
Når jeg laver portcheck i de forskellige bittorrent klient programmer siger
alle 10-4. Der er som sagt heller ikke ændret noget her fra min side, og
alle porte er jo fortsat henledt de rette steder (jeg har også lige
kontrolleret det igen, der er hul i gennem).

Hvordan pokker kan det være at jeg ikke får adgant til torrents? Kan min
udbyder virkelig lukke af for trafikken?

Og hvis min udbyder bare sådan kan lukke for bittorrents fra den ene til den
anden dag, burde de så ikke have informeret om det i god tid, så jeg kunne
nå at skifte udbyder?

På forhånd tak,

--
Anders

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 20-11-07 00:34

On Mon, 19 Nov 2007 23:22:40 +0100, "Anders Houmark"
<sunsitenews@fjerndette.andersh.dk> wrote:

>Hvordan pokker kan det være at jeg ikke får adgant til torrents? Kan min
>udbyder virkelig lukke af for trafikken?

Det skal jeg ikke kunne udelukke - Men TDC gør det i hvert fald
ikke...

Altså må problemet ligge hos dig selv....

Typisk ligger problemet i router opsætningen hvor der skal åbnes
porte, så din bittorrent klient kan 'ses' ude fra internettet.

Et andet typisk problem er at nogle trackere spærrer for visse
bittorrent clienter der ikke opfører sig helt efter standarderne. Selv
har jeg rigtig god erfaring med Azureus der fungerer næsten overalt.

Men fortæl lige et par konkrete ord om din opsætning, så skal vi prøve
at hjælpe dig igennem...

<mlr>

Fra : Anders Houmark

Dato : 20-11-07 08:58

"Michael Rasmussen" <michael@invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Typisk ligger problemet i router opsætningen hvor der skal åbnes
> porte, så din bittorrent klient kan 'ses' ude fra internettet.

Det kan den også. Indtil for 3 dage siden virkede alt perfekt.
Jeg har testet om der er forbindelse på de rigtige porte, og det er der.

> [...]
> har jeg rigtig god erfaring med Azureus der fungerer næsten overalt.
>
> Men fortæl lige et par konkrete ord om din opsætning, så skal vi prøve

Jeg bruger normalt uTorrent, men har også forsøgt med bittorrent.com
klienten. Det er samme fejl de laver, der er ingen forbindelse til
trackeren..
Og som sagt, jeg har intet ændret siden i lørdags, hvor det virkede som det
skal.
Jeg har testet "test if port is forwarded correct" i utorrent, og den giver
grønt lys, ligesom den altid har gjort.
Alle porte er nattet korrekt, den ændrer ikke port hver gang programmet
starter osv.. Så det hele skulle køre fra min ende af.

Det er også underligt, at jeg ikke længere får adgang til at downloade
..torrent filer fra http/web sider. :-/

Mvh Anders

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 20-11-07 10:46

On Tue, 20 Nov 2007 08:58:06 +0100, "Anders Houmark"
<sunsitenews@fjerndette.andersh.dk> wrote:

>Det er også underligt, at jeg ikke længere får adgang til at downloade
>.torrent filer fra http/web sider. :-/

Kan det være noget sikkerheds software på computeren der blokerer for
dine udfoldelser ??

Jeg har i hvert fald ingen problemer med at hente torrent filer -
hverken på TDC eller andre udbydere..

<mlr>

Fra : Anders

Dato : 20-11-07 11:08

"Michael Rasmussen" <mlr@invalid> skrev i en meddelelse

> Kan det være noget sikkerheds software på computeren der blokerer for
> dine udfoldelser ??
>
> Jeg har i hvert fald ingen problemer med at hente torrent filer -
> hverken på TDC eller andre udbydere..

Nej der er ingen sikkerheds-hlløj som går ind og driller. Jeg kan godt få
firefix til at forsøge at gemme filen, men i downloadkøen står den bare som
"waiting..." indtil jeg får time-out.
Internet Explorer gør ingen forskel. Det er bare som om at downloading af
..torrent filer er blokeret totalt.

Nu må vi se hvad min udbyder svarer tilbage. Det er i hvert fald ikke
holdbart, at de bare lukker adgangen til det fra den ene dag til den anden,
heller ikke at de slet ikke oplyser om det.
Jeg håber lidt på, at det skyldes en opdatering af deres system som har
gjort det, og de kan ændre det tilbage. De har haft store problemer med
nettet de seneste par uger, mange folk kan ikke komme online, vi falder af,
der er ikke adgang til udenlandske sider osv..

Mvh Anders

Fra : Sune

Dato : 20-11-07 11:13

On Tue, 20 Nov 2007 11:07:34 +0100, "Anders" <ingen@mail.dk> wrote:

>Nu må vi se hvad min udbyder svarer tilbage.

Husk at holde os orienteret!

Mvh
Sune

Fra : Anders

Dato : 20-11-07 12:00

"Sune" <april2007@tdcadslw.dk> skrev i en meddelelse

> Husk at holde os orienteret!

Det skal jeg nok.

Jeg skal vist også til at se på hvad DSL markedet byder på.. desværre.

Mvh Anders

Fra : NoOne

Dato : 20-11-07 12:16

On Tue, 20 Nov 2007 11:12:57 +0100, Sune <april2007@tdcadslw.dk>
wrote:

>Husk at holde os orienteret!

det er spændende hvad enden på historien bliver ?! ... hvis Sydfyns
Elforsyning spærre for indhold ... og i dette tilfælde med OpenOffice
via p2p (lovlig fil-deling) ... er det jeg jo er det jo en form for
censur og en go historie til fx ComputerWorld eller Fyens
Stiftstidende ;)

RaZoR :)

Fra : Anders

Dato : 20-11-07 12:34

"NoOne" <mail.test.dk@> skrev i en meddelelse

> [...]
> via p2p (lovlig fil-deling) ... er det jeg jo er det jo en form for
> censur og en go historie til fx ComputerWorld eller Fyens

Hvis det er dét som er tilfældet, og jeg ikke bare tåger og laver fejl, så
har jeg tænkt mig at gå videre med det, f.eks. til aviser og net-sider osv.

Mvh Anders

Fra : Henning

Dato : 20-11-07 13:31

On Tue, 20 Nov 2007 12:33:40 +0100, "Anders" <ingen@mail.dk> wrote:

>"NoOne" <mail.test.dk@> skrev i en meddelelse

>Hvis det er dét som er tilfældet, og jeg ikke bare tåger og laver fejl, så
>har jeg tænkt mig at gå videre med det, f.eks. til aviser og net-sider osv.

Sammenlign det med TDC's spærring af binære nyhedsgrupper. Ingen
steder i dit abonnement står der, at port xx og xx er åbne til
fildeling, derfor kan de uden problemer spærre for dem

Fra : Anders

Dato : 20-11-07 14:02

"Henning" <nej@tak.invalid> skrev i en meddelelse

> Sammenlign det med TDC's spærring af binære nyhedsgrupper. Ingen
> steder i dit abonnement står der, at port xx og xx er åbne til
> fildeling, derfor kan de uden problemer spærre for dem

Der er stor forskel på en service (newsserver) og på om en port er åben
eller ej.
Newsserveren er en service som bliver stillet til rådighed af udbyderen. Der
skal vedligeholdes, opgraderes, opdateres og hvad der ellers hører sig til
sådan noget. Det forbinder jeg bestemt ikke med, at man f.eks. lukker for
adgang til en bestemt type trafik.

Varslede TDC ikke også lukningen i god tid, så folk der brugte nyhedsgrupper
kunne nå at skifte udbyder/købe adgang til news via anden vej? Og de
oplyste vel også om, at det var sket?

Ingen af disse ting er sket ved Sydfynsel, så jeg synes ikke din
sammenligning holder.

Mvh Anders

Fra : Gustaf Hyllested Ser~

Dato : 20-11-07 16:37

On Tue, 20 Nov 2007 14:01:34 +0100, "Anders" <ingen@mail.dk> wrote:

> [...]
>sådan noget. Det forbinder jeg bestemt ikke med, at man f.eks. lukker for

Så du mener ikke, at Internetadgang er en service der bliver stillet
til rådighed? Der skal ikke vedligeholdes, opgraderes & opdateres
linier og routere i en uendelighed for at følge med de få procent af
brugerne der udnytter sin flatrate 10 Mbps til 149 kr pr måned fuldt
ud?

Du kan sagtens få en professionel forbindelse uden begrænsninger. Men
regn med at betale mindst 50 gange mere end du gør nu.

> [...]
>oplyste vel også om, at det var sket?
>
>Ingen af disse ting er sket ved Sydfynsel, så jeg synes ikke din

Er du helt sikker på de ikke har varslet?

--
Gustaf Hyllested Servé

Fra : Anders Houmark

Dato : 20-11-07 19:00

"Gustaf Hyllested Serve" <nospam@serve.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> linier og routere i en uendelighed for at følge med de få procent af
> brugerne der udnytter sin flatrate 10 Mbps til 149 kr pr måned fuldt

Jov internetadgang er en service som jeg betaler for. Jeg betaler hver måned
omkring 510 kroner for at have fuld adgang til internettet, min egen ip
adresse og ingen begrænsinger

> Du kan sagtens få en professionel forbindelse uden begrænsninger. Men
> regn med at betale mindst 50 gange mere end du gør nu.

Jeg regner ikke med, at man skal have en professionel forbindelse for at
have adgang til bittorrent. Så falder hele dét koncept jo ligesom til
jorden.
Sydfynsel er svjv. de eneste her i landet som aktivt går ind og lukker for
adgangen til den type trafik.
I betingelserne skriver de, at der ikke udføres kontrol med de data som
passerer anlægget og adgangen.

> Er du helt sikker på de ikke har varslet?

Ja, jeg har ikke modtaget det på mail eller i brevform, og det har ikke
stået på seneste regning.
De har smidt det op som en nyhed på deres hjemmeside, at de per 20/11 har
stoppet adgangen til p2p trafik (selvom det faktisk var 19/11 de gjorde
det).
Jeg er gået i gang med at undersøge DSL markedet. Får de ikke lavet en
holdbar løsning inden for 14 dage må jeg være nødsaget til at skifte.

Tak for hjælpen til alle her i gruppen..

Anders

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 20-11-07 20:47

> Sydfynsel er svjv. de eneste her i landet som aktivt går ind og lukker for
> adgangen til den type trafik.

I forbindelse med en fejlretningsituation! Det er ikke svært at gætte
sig til hvad der sker. Det som nogle private slås med i forbindelse
med P2P slås sydfynsel nu med bare på et meget større plan. Det er i
hvertfald mit gæt.

Thomas
--
Geek by nature, Linux by choice!

Fra : Sune

Dato : 20-11-07 21:40

On 20 Nov 2007 19:46:33 GMT, "Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> wrote:

> [...]
>sig til hvad der sker. Det som nogle private slås med i forbindelse
>med P2P slås sydfynsel nu med bare på et meget større plan. Det er i

Det er 'bekymrende' at de overhovedet har sådan en 'knap' de kan slå til og fra.

Hvad nu hvis APG truer dem og overtaler retten om at de skal trykke på knappen?
Hvad nu hvis Sydfyns liiiiiige skal have opgraderet nogle linier før de slår det til igen.
Så går der let 1-2-3 måneder.

Og så slår de det liiiiige fra igen fordi...

UHA!

Jeg ville ikke sove godt i nat hvis jeg var kunde der!

Mon Sydfyns har brugt flere mandetimer på at 'udvikle' filteret, end de har brugt på at fejlrette
deres net?

Mvh
Sune

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 20-11-07 22:10

> Det er 'bekymrende' at de overhovedet har sådan en 'knap' de kan slå til og fra.

Hvorfor er det bekymrende? Din ISP har da også knapper der kan blokere
al din anden adgang til nettet. Der er ikke noget odiøst i at det er
P2P. Når man ser bort fra at problemerne som sydfynsel slås med sikkert
i en hvis udstrækning er trigget af p2p. Men det er gætværk.

Thomas
--
Hey! It compiles! Ship it!

Fra : Jens Fallesen

Dato : 24-11-07 15:22

Sune wrote:

> Mon Sydfyns har brugt flere mandetimer på at 'udvikle' filteret, end de har brugt på at fejlrette
> deres net?

Næh, de har formodentlig bare købt og implementeret en af de produkter,
som sælges til at gøre den slags med. Det er faktisk meget udbredt at
benytte den slags – dog benyttes de oftere til at begrænse trafikmængden
for P2P i stedet for helt at lukke for det …

--
Jens

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 20-11-07 23:09

On Tue, 20 Nov 2007 18:59:52 +0100, "Anders Houmark"
> [...]

>Jeg regner ikke med, at man skal have en professionel forbindelse for at
>have adgang til bittorrent. Så falder hele dét koncept jo ligesom til

Nu er det sådan at bittorrent står for en ganske signifikant del af
trafikken på internettet. Nogle taler om 50 %...

Det kan godt være du finder at 500 kroner om måneden er dyrt for en
internetforbindelse. Men hvis du kører bittorrent 24/7/52 tror jeg
sgu'tte det dækker udbyderens udgifter.

<mlr>

Fra : Anders Houmark

Dato : 20-11-07 23:49

> Nu er det sådan at bittorrent står for en ganske signifikant del af
> trafikken på internettet. Nogle taler om 50 %...

Jeg har set højere tal. Men ok, imens de undersøger om de kan lave bedre QoS
kan de godt slå det fra. Men de må da arbejde lidt med det, og så lave
traffic-shaping (som det vist så fint hedder) så p2p trafik er dårligere
stillet end online-spil og web-surfning.

> Det kan godt være du finder at 500 kroner om måneden er dyrt for en
> internetforbindelse. Men hvis du kører bittorrent 24/7/52 tror jeg
> sgu'tte det dækker udbyderens udgifter.

Jeg synes ikke det er dyrt, det er en rigtig god pris og den brokker jeg mig
ikke over. Jeg forventer dog at have "fuld" adgang uden nogle låste
porte/trafik-type osv. fra udbyderens side. Det vil jeg gerne selv styre via
min router, hvis jeg skulle have lyst

Nu er det heldigvis heller ikke sådan, at jeg kører bittorrent konstant. Et
mere realistisk bud på hvornår jeg kører dette kunne f.eks. være kl. 19
efter jeg er hjemme fra arbejde, til ca. denne tid, hvor jeg går i seng
igen.. Og det er jo heller ikke hver dag det bliver brugt.. Når min download
at blive færdig lukker jeg typisk programmet, medmindre min share/ratio er
under 1.
Men problemet kan jo sagtens være fordi, at mange andre brugere her ved min
udbyder har samme brugsmønster, og de så derfor løber ind i problemer i
prime-time.

Trafikken man kan generere med sådan en 10/10 mbit forbindelse kan sikkert
godt blive dyere end de 500 kr man betaler i måneden. Det aner jeg ikke, ved
ikke hvad de betaler per gb/tb trafik. Men det er jo egentlig ikke mit
problem, enten tilbyder udbyderen det og det løber rundt, eller også er de
nødt til at indføre maks forbrug eller højere månedlig takts.
Sådan er det også med f.eks. fri-sms på telefonen. Vi må jo være nogle, som
bruger det så lidt, at det render rundt, selvom der sikkert er nogle som
skriver 3000 sms'er i døgnet.
Jeg har haft fri sms i snart 2 år, og jeg har samlet sendt under 1000 sms'er
i alt (så mine sms'er må have kostet noget over 2 kroner stykket). Sådan er
det garanteret også med internettet, der er nogle kunder som bruger for mere
end de betaler, og andre som bruger for mindre..

Mvh Anders

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 21-11-07 06:34

> Jeg har set højere tal. Men ok, imens de undersøger om de kan lave
> bedre QoS

Det kunne ogsaa vaere mere slemt end bare QoS, nemlig at P2P laver saa
mange connections at deres udstyr ikke kan haandtere dem. Og hvad sker
der saa? Nogle bliver droppede. Dem der koerer P2P er ret ligeglad med
en droppet connection, de har rigeligt. Men hr og fru danmark der vil
laese mail eller se en http side foeler sig daarligt behandlet.

Thomas
--
Your mouse has moved. Windows NT must be restarted for the change to
take effect. Reboot now? [ OK ]

Fra : Anders

Dato : 21-11-07 09:26

"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> en droppet connection, de har rigeligt. Men hr og fru danmark der vil
> laese mail eller se en http side foeler sig daarligt behandlet.

OK, jeg vidste ikke det hang sådan sammen, så giver det jo mere mening.
web og spil er selvfølgelig vigtigst
Mvh Anders

Fra : NoOne

Dato : 21-11-07 11:10

On Wed, 21 Nov 2007 09:26:16 +0100, "Anders" <ingen@mail.dk> wrote:

>"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> skrev i en meddelelse

>OK, jeg vidste ikke det hang sådan sammen, så giver det jo mere mening.
>web og spil er selvfølgelig vigtigst
>Mvh Anders

hmm der er efterhånde meget som bruger p2p tech .... WoW Joost BT m.fl
så trafic-shaping er jo med til at "styre" hvilken technologi kunderne
kan bruge .... hvilket mange kunder ikke vil finde sig i !!

det kunne være interessant hvis SydfynsElforsyning havde et skema som
fortalte om vægtningen at deres "QoS"

det er jo et skråplan at komme ud på ... Hvis nu Joost (p2p-tv) bliver
for populær (DR skal bla også til at bruge Joost) kan de jo vælge at
nedprioritere den trafik da det så blivet en konkurrent til dem selv
da SydfysElforsyning selv er en kabelTVudbyder ! ;)

RaZoR :)

Fra : Jens Fallesen

Dato : 24-11-07 15:27

NoOne wrote:

> [...]
> nedprioritere den trafik da det så blivet en konkurrent til dem selv
> da SydfysElforsyning selv er en kabelTVudbyder ! ;)

Jeg betragter det som overvejende sandsynligt, at man fremover vil
skulle betale ekstra for at have høj båndbredde til rådighed for
udvalgte ting, f.eks. P2P-tjenester.

For indholdsudbyderne er P2P smart, fordi de flytter distributionen af
indholdet væk fra sig selv og over på sine kunder. Ved samme lejlighed
flytter de også omkostningen væk fra sig selv uden egentlig at overveje,
hvem der så hænger på den.

Med flat rate er det udbyderen, der hænger på omkostningen, og
naturligvis vil udbyderen have det indhentet, for ellers kan han ikke
tjene penge. Og hvad er så mere naturligt end at hente pengene hos kunderne?

Der er godt nok udbydere, der i stedet har lavet aftaler med
indholdsleverandører, der betaler sig fra at have højere prioritet i
udbyderens net end andre leverandører, men det er jo ikke en mulighed
ved de P2P-tjenester, som ikke har en decideret indholdsleverandør i ryggen.

Og ja, P2P *er* ved at være et meget stort problem for mange udbydere,
og med de flate rate-priser, der er mange steder i markedet, vil det
formodentlig ikke være muligt at få en fornuftig forretningsmodel ud af
ikke at gøre et eller andet ved det.

--
Jens

Fra : NoOne

Dato : 24-11-07 22:23

On Sat, 24 Nov 2007 15:27:25 +0100, Jens Fallesen <jf@avic.gg> wrote:

> [...]
>og med de flate rate-priser, der er mange steder i markedet, vil det
>formodentlig ikke være muligt at få en fornuftig forretningsmodel ud af

tja det kan du til dels ha ret i ... men ... hvis en ISP'er sælger
hurtige linier så må der jo være "forretning i det" og "de" kan jo
ikke komme i pive over at folk bruger den data-forbindelse som de
betaler for.
Så skulle "de" jo lave være med at sælge de hastigheder ... men så er
der bare andre som kommer ind på markedet ;)

enhver ISP'er skal i mine øjne være net-neutral og ikke "pille i
trafikken" ...

og jeg læste et sted at video-trafik (YouTube o.lign) er overhalet p2p
i trafikstatikstikken ;)

RaZoR :)

Fra : Jens Fallesen

Dato : 24-11-07 22:42

NoOne wrote:

> [...]
> hurtige linier så må der jo være "forretning i det" og "de" kan jo
> ikke komme i pive over at folk bruger den data-forbindelse som de

Selvfølgelig er der forretning i det – basis for den forretning hedder
over-subscription, hvor du ikke har garanti for noget som helst. Og det
er faktisk, hvad du betaler for.

Udbyderne piver ikke – de forbeholder sig bare retten til at tilpasse
produktet, så forretningsmodellen stadig hænger sammen.

> enhver ISP'er skal i mine øjne være net-neutral og ikke "pille i
> trafikken" ...

Det er i hvert fald en udbredt holdning, og det er emne, der diskuteres
meget både blandt ISP'er og i bredere kredse.

I dag er det dog langt fra virkelighed hos rigtig mange udbydere.

> og jeg læste et sted at video-trafik (YouTube o.lign) er overhalet p2p
> i trafikstatikstikken ;)

Ja, video fylder meget – både streamet og som P2P. De store mængder data
er en grund til, at en del leverandører af videoindhold nu er begyndt at
se på P2P til distribution.

--
Jens

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 25-11-07 08:42

> Ja, video fylder meget – både streamet og som P2P. De store mængder data
> er en grund til, at en del leverandører af videoindhold nu er begyndt at
> se på P2P til distribution.

Hvilket blot loeser _deres_ problem og skaber nye for _andre_ :-|

Thomas
--
"There are two ways of constructing a software design: One way is to
make it so simple that there are obviously no deficiencies, and the

Fra : Jens Fallesen

Dato : 25-11-07 10:22

Thomas S. Iversen wrote:

> Hvilket blot loeser _deres_ problem og skaber nye for _andre_ :-|

My point exactly …

--
Jens

Fra : Benny Amorsen

Dato : 25-11-07 11:35

TSI> Hvilket blot loeser _deres_ problem og skaber nye for _andre_
TSI> :-|

Hvis man ser video, så bruger man en vis downstream-båndbredde hos en
udbyder. Det gælder uanset om trafikken er P2P eller fra en server.
Den eneste forskel er upstream, og der kan man glæde sig over at nogle
af udbyderens kunder streamer fra andre af udbyderens kunder -- og det
er alt andet lige billigere kapacitet end trafik fra en anden udbyder.

"Problemet" med P2P er at udbyderne oversælger for meget. De ville
have nøjagtigt de samme problemer, hvis alle deres kunder opdagede
f.eks. giganews. Men det er heldigvis ikke noget, som udbyderne får
ret meget indflydelse på -- DR er allerede gået P2P, og Joost har
naturligvis været det hele tiden. Der er kun én ting at gøre, og det
er at hæve priserne på hurtige forbindelser, hvis udbyderen ikke kan
få det til at hænge sammen. Det er trist for folk der bare vil surfe
lidt hist og pist hurtigt, men de må så skifte til forbrugsafregnede
linjer.

Ikke fordi jeg tror priserne faktisk vil stige. Routerpriserne falder
kraftigt, og fiber er der nok af.

Nå ja, der er også lige multicast. Det har ingen endnu præsteret at få
til at skalere, så vi kan have f.eks. nogle millioner streams kørende
på verdensplan. Det er fint til at lave TV med nogle få kanaler, men
det holder ikke en meter hvis hver kanal kun har nogle tusinde seere.
(Med mindre de allesammen sidder pænt klumpet sammen i Smørumnedre.)

/Benny

Fra : Anders Houmark

Dato : 25-11-07 21:37

"Benny Amorsen" <benny+usenet@amorsen.dk> skrev i en meddelelse

> "Problemet" med P2P er at udbyderne oversælger for meget. De ville
> have nøjagtigt de samme problemer, hvis alle deres kunder opdagede
> f.eks. giganews.

Sjovt du nævner Giganews.
I torsdags kørte det med 10mbit ned fra deres servere. Da jeg kom hjem fra
arbejde fredag aften var der pludselig andre boller på suppen.. (maskinen
havde været slukket imens, jeg downloader ikke så meget at den skal stå
tændt når jeg ikke er hjemme) nu var 100-125KB/s hurtigt. Lørdag og nu her
søndag er det helt nede på 5-15KB/S.. Og laaaange svartider når jeg prøver
at læse tekstgrupper (det samme gælder her på sunsite. utrolig langsomt)

> [...]
> få det til at hænge sammen. Det er trist for folk der bare vil surfe
> lidt hist og pist hurtigt, men de må så skifte til forbrugsafregnede

Helt enig. De skal finde ud af en måde at få det til at køre på. Men at gøre
som min udbyder, og i skjul af natten bare blokere for visse typer trafik,
uden at melde ud om det, er at pisse på deres kunder.

Mvh Anders

Fra : NoOne

Dato : 26-11-07 13:43

On Sun, 25 Nov 2007 21:37:25 +0100, "Anders Houmark"
> [...]

>at læse tekstgrupper (det samme gælder her på sunsite. utrolig langsomt)

hmm ja det er noget bras :|

men prøv for sjov at ændre portene ... giganews kan køre på port 80,
119 og 23 .... bare for at se om "de" kigger på protokoller eller bare
har lavet "port-QoS" ;)

RaZoR :)

Fra : Niklas Petersen

Dato : 26-11-07 23:37

NoOne wrote:
> men prøv for sjov at ændre portene ... giganews kan køre på port 80,
> 119 og 23 .... bare for at se om "de" kigger på protokoller eller bare
> har lavet "port-QoS" ;)

Eller prøv at køre med SSL.

Fra : NoOne

Dato : 30-11-07 11:10

On Sun, 25 Nov 2007 21:37:25 +0100, "Anders Houmark"
<sunsitenews@fjerndette.andersh.dk> wrote:

Hej Anders :)

Hvad er status på dine kvaler ? :|

RaZoR :)

Fra : Anders

Dato : 01-12-07 18:51

> On Sun, 25 Nov 2007 21:37:25 +0100, "Anders Houmark"
> <sunsitenews@fjerndette.andersh.dk> wrote:
>

> Hej Anders :)
>
> Hvad er status på dine kvaler ? :|

Der er stadig lukket for bittorrent og news kører virkelig langsomt. De har
vist sat hastigheden på news lidt op, og TAK for det. Før tog det 5-8
sekunder bare for tekstbeskeder her i gruppen.. At logge på en gruppe og
autorisere med bruger/konto tog 30 sek.
Glæder mig til de får løst problemet.

Mvh Anders

Fra : NoOne

Dato : 20-12-07 12:03

On Sat, 1 Dec 2007 18:51:05 +0100, "Anders" <ingen@mail.dk> wrote:

> [...]
>vist sat hastigheden på news lidt op, og TAK for det. Før tog det 5-8
>sekunder bare for tekstbeskeder her i gruppen.. At logge på en gruppe og

Hej Anders :)

Er der noget nyt ? virker alt igen ?

RaZoR :)

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 20-12-07 16:40

On Thu, 20 Dec 2007 12:03:28 +0100, NoOne <mail.test.dk@> wrote:

> Er der noget nyt ? virker alt igen ?

Sydfyns Intranet har netop indgået aftale med en ny leverandør, så de
kan få skiftet deres nuværende backbone-udstyr fra Extreme Networks.

-A

Fra : Svend

Dato : 21-12-07 14:25

Asbjorn Hojmark wrote:

> Sydfyns Intranet har netop indgået aftale med en ny leverandør, så de
> kan få skiftet deres nuværende backbone-udstyr fra Extreme Networks.
>
> -A

Er det insider viden og hedder det nye udstyr Cisco ?

--
Svend

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 21-12-07 14:35

On Fri, 21 Dec 2007 14:24:55 +0100, Svend <2@lazy.dk> wrote:

> Er det insider viden

Det er ikke specielt hemmeligt, for der var en del forskellige firmaer
med og med forskellige producenter i ryggen.

> og hedder det nye udstyr Cisco ?

Nej, det bliver ikke Cisco. Vi var godt nok med og bød med Cisco, men
vi fik tæv denne gang.

-A

Fra : Anders Houmark

Dato : 23-12-07 10:03

> Hej Anders :)
>
> Er der noget nyt ? virker alt igen ?
>
> RaZoR :)

Hejsa

Ja der er godt nyt i sagen. Jeg har haft mulighed for at downloade
Openoffice via bittorrent.. Og hastigheden ved nyhedsgrupper er også skruet
op igen (hold op det var TRÆLS at sidde og vente 5-10 sek for at indlæse et
sølle indlæg på 0,PRUT kilobyte :)
Jeg ved godt at de har haft travlt og kæmpet for at få det til at virke..
Men det er alligevel træls når man sidder og venter på at få en brugbar
forbindelse igen.. Men de har nu gjort det godt, og det er nok også sådan
nogle ting man lige skal være vant til, når man er kunde hos en ny internet
udbyder.

Mvh Anders

Fra : NoOne

Dato : 21-11-07 12:06

> [...]

>"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> skrev i en meddelelse

>OK, jeg vidste ikke det hang sådan sammen, så giver det jo mere mening.

nu er jeg ikke selv gamer, men jeg kan ikke forstille mig at man kan
max'e en 10/10 linie ud ved gaming ? ... ret mig hvis jeg er gal på
den :)

og ... jeg har nu ikke stødt på mange web-dowloads hvor man kan max'e
"store" forbindelser ud ;) .... det kan næste kun lade sig gøre ved
p2p eller news-servere ;)

og det må en ISP'er også være klar over når de sælger 10/10 linier ;)

RaZoR :)

Fra : Anders

Dato : 21-11-07 12:21

> nu er jeg ikke selv gamer, men jeg kan ikke forstille mig at man kan
> max'e en 10/10 linie ud ved gaming ? ... ret mig hvis jeg er gal på
> den :)

Jeg forstår ikke problematikken med spil, men det eneste online jeg har
spillet er counter-strike. Der har min ping ligger på 8-16 på alle danske
servere, ca. ping 10-30 på udenlandske. pingen svingede ikke, men der er
self. forskel fra server til server.
Der var aldrig ping-problemer.

> [...]
> p2p eller news-servere ;)
>
> og det må en ISP'er også være klar over når de sælger 10/10 linier ;)

Ved hentning af trailere på Apples side har det kørt 10mbit. Flere websteder
henter jeg også med 10mbit fra.. Men ellers har normalen været, at 500KB/s
har været en fastsat grænse, som man ikke når højere end.

Mh Anders

Fra : Rado

Dato : 22-11-07 11:38

On Tue, 20 Nov 2007 23:08:44 +0100, Michael Rasmussen <mlr@invalid>
wrote:

>Det kan godt være du finder at 500 kroner om måneden er dyrt for en
>internetforbindelse. Men hvis du kører bittorrent 24/7/52 tror jeg
>sgu'tte det dækker udbyderens udgifter.

Nej, båndbredde er dyrt. 100 gigs om måneden og de fleste udbydere har
underskud:

"The wholesale cost of providing 1GB of bandwidth in the UK is between
50 and 60p [5-7 kroner.] once all other costs have been accounted for.
PlusNet has seen the average amount of data its customers download per
month increase by 30 per cent in the last 12 months. The average
amount in October 2007 was 6.5GB, up from 5GB the year before."

http://www.pcpro.co.uk/shopper/news/136842/what-your-isp-doesnt-want-you-to-know-about-unlimited-broadband.html

--
Rado

Protester imod EUs intelligent design resolution:
http://www.petitiononline.com/id108/petition.html

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 20-11-07 11:16

> [...]
>"waiting..." indtil jeg får time-out.
>Internet Explorer gør ingen forskel. Det er bare som om at downloading af

Jeg vil stadig mene at problemet ligger på dine side, ikke
udbyderens...

Har du prøvet på en anden computer - eller bedre endnu et andet
operativsystem som f.eks en Linux Live-CD.

Meget gerne også uden bredbåndsrouteren.

<mlr>

Fra : Sune

Dato : 20-11-07 11:20

On Tue, 20 Nov 2007 11:16:10 +0100, Michael Rasmussen <mlr@invalid> wrote:

>Jeg vil stadig mene at problemet ligger på dine side, ikke
>udbyderens...

Det er det nok ikke.

Der er flere brugere af Sydfyns Intranet der på nogle 'tvivlsomme torrent sider' melder om samme
problem med torrents.

Mvh
Sune

Fra : NoOne

Dato : 20-11-07 12:19

On Tue, 20 Nov 2007 11:19:36 +0100, Sune <april2007@tdcadslw.dk>
wrote:

>Det er det nok ikke.
>
>Der er flere brugere af Sydfyns Intranet der på nogle 'tvivlsomme torrent sider' melder om samme
> [...]

prøv evt at spørge på piratgruppen forum -
http://piratgruppen.org/forum/ - om der en andre der som har samme
problem ....

RaZoR :)

Fra : Anders

Dato : 20-11-07 12:03

> [...]
> operativsystem som f.eks en Linux Live-CD.
>
> Meget gerne også uden bredbåndsrouteren.

Jeg kan ikke se at problemet er fra min side af? Intet er ændret siden i
lørdags, hvor det fungerede perfekt. Når jeg tester om der er forbindelse i
gennem på portene, melder siderne tilbage, at det fungerer fint.
Jeg kan se på de meddelelser Sune har vidersendt til mig, at der er andre
som oplever præcis samme problemer, netop også bare natten over, uden at vi
har ændret nogen opsætning overhovedet.

Mvh Anders

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 20-11-07 12:47

On Tue, 20 Nov 2007 12:02:48 +0100, "Anders" <ingen@mail.dk> wrote:

> [...]
>som oplever præcis samme problemer, netop også bare natten over, uden at vi

Jeg har lige checket begge mine forbindelse, TDC og EnergiMidt.

I begge tilfælde kører bittorrent helt uden problemer...

<mlr>

Fra : Sune

Dato : 20-11-07 00:43

On Mon, 19 Nov 2007 23:22:40 +0100, "Anders Houmark" <sunsitenews@fjerndette.andersh.dk> wrote:

>Hvordan pokker kan det være at jeg ikke får adgant til torrents? Kan min
>udbyder virkelig lukke af for trafikken?

Det har de nok.

Der er andre Sydfyns-brugere der melder om samme problem, andre steder på nettet.

Mvh
Sune

Fra : Anders Houmark

Dato : 20-11-07 08:59

> Det har de nok.
>
> Der er andre Sydfyns-brugere der melder om samme problem, andre steder på
> nettet.

Kan du ikke henvise mig til de andre steder? Evt. på mail anders.randers
snabela jubii.dk

Tak

Fra : Sune

Dato : 20-11-07 10:00

On Tue, 20 Nov 2007 08:58:48 +0100, "Anders Houmark" <sunsitenews@fjerndette.andersh.dk> wrote:

>Kan du ikke henvise mig til de andre steder? Evt. på mail anders.randers
>snabela jubii.dk

Mail afsendt.

Mvh
Sune

Fra : Anders

Dato : 20-11-07 10:31

> Mail afsendt.

Jeg har intet modtaget på jubiimailen. Gider du prøve alfaman snabela sol.dk
?

Mvh Anders

Fra : Sune

Dato : 20-11-07 10:35

On Tue, 20 Nov 2007 10:31:09 +0100, "Anders" <ingen@mail.dk> wrote:

>Jeg har intet modtaget på jubiimailen. Gider du prøve alfaman snabela sol.dk
>?

Done!

Mvh
Sune

Fra : Anders

Dato : 20-11-07 10:50

> Done!

Tak Sune

Sikken en mærkelig ISP jeg har. Den eneste anden ISP jeg har fundet på
nettet, som har blokeret for torrents, er noget i Malaysia..

Bør en ISP ikke varsle lukning af porte og spærring af benyttelse af visse
programmer, f.eks. 1-2 måneder før de indfører lukningen? Jeg kan huske da
Tele2 lukkede for den port som private mail servere benytter, der varslede
de det i god tid, så kunder der brugte dét, kunne nå at skifte?

Mvh Anders

Fra : Jens Fallesen

Dato : 24-11-07 15:30

Anders wrote:

> Sikken en mærkelig ISP jeg har. Den eneste anden ISP jeg har fundet på
> nettet, som har blokeret for torrents, er noget i Malaysia..

Det er meget udbredt – dog primært i formen, hvor der sættes en voldsom
trafikbegrænsning på. Det er til gengæld meget lidt udbredt at fortælle
åbent om det.

> Bør en ISP ikke varsle lukning af porte og spærring af benyttelse af visse
> programmer, f.eks. 1-2 måneder før de indfører lukningen?

Det kommer an på, hvad der står i deres kundebetingelser. Jeg har set
mange ISP'er bruge formuleringer, der mere eller mindre giver dem ret
til at lukke for alt med omgående varsel.

--
Jens

Fra : NoOne

Dato : 20-11-07 12:08

On Tue, 20 Nov 2007 08:58:48 +0100, "Anders Houmark"
<sunsitenews@fjerndette.andersh.dk> wrote:

>"Sune" <april2007@tdcadslw.dk> skrev i en meddelelse

oki ... hvilket portnummer bruger du ? hvis du bruger
"standard-port-nummeret" (er det ikke 6881 ?) kan du prøve et højt
portnummer fx 22555 :)

RaZoR :)

Fra : Anders

Dato : 20-11-07 12:37

> oki ... hvilket portnummer bruger du ? hvis du bruger
> "standard-port-nummeret" (er det ikke 6881 ?) kan du prøve et højt
> portnummer fx 22555 :)

Jeg kører ikke på standardnummeret (som vist nok er 6969? :), men den laver
samme fejl på alle numre, f.eks. 22555, 18750 osv osv. Har prøvet at vælge
et tilfældigt nummer flere gange, og der er helt lukket for adgang til
trackeren. Men utorrent siger ellers, at der er forbindelse i gennem på
portene, i den lille test man kan lave i programmet

Mvh Anders

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 20-11-07 13:56

> [...]
> trackeren. Men utorrent siger ellers, at der er forbindelse i gennem på
> portene, i den lille test man kan lave i programmet

Der er flere ting man som ISP kan gøre for at sikre sig at kunderne
ikke bruger P2P. Simple port tests siger ikke så meget.

Skift udbyder hvis du ikke kan leve med ikke at have mulighed for P2P.

Thomas
--
Geek by nature, Linux by choice!

Fra : Anders

Dato : 20-11-07 14:07

> Der er flere ting man som ISP kan gøre for at sikre sig at kunderne
> ikke bruger P2P. Simple port tests siger ikke så meget.

Det var også blot for at sige, at der intet var ændret i mit program og, at
der var hul i gennem, NAT var korrekt osv.
At udbyderen har lukket for adgangen er jo så den konklusion vi må drage.

> Skift udbyder hvis du ikke kan leve med ikke at have mulighed for P2P.

Ja det må åbenbart være løsningen. De kunne godt have informeret i tide, så
jeg havde tid til at skifte uden problemer for mig.

Mvh Anders

Fra : Benny Amorsen

Dato : 21-11-07 09:13

A> Ja det må åbenbart være løsningen. De kunne godt have
A> informeret i tide, så jeg havde tid til at skifte uden
A> problemer for mig.

Jeg vil mene at de har misligholdt deres aftale med dig. Jeg vil i al
fald meget gerne se den del af deres betingelser, de mener kan bruges
til at lukke for bestemte typer trafik. Deres leveringsbestemmelser
kan findes her:
http://www.sydfynsel.dk/files/assets/levering%20bred.pdf og de
indeholder så vidt jeg kan se intet, der kan berettige det. Det
tætteste er nok denne her:

"3.5. Hvis det er muligt kun at overføre ydelser i begrænset omfang,
bestemmer Sydfyns Intranet A/S på grundlag af objektive, saglige og
rimelige kriterier, hvordan den tilgængelige netkapacitet skal
disponeres. Sydfyns Intranet A/S er forpligtet til på så tidligt et
tidspunkt som muligt at give Bredbåndskunden meddelelse om sådanne
begrænsninger."

Den ville jeg personligt være villig til at tage en sag på, men det
kan jeg jo også let sige, når det ikke er mine penge.

Men ok, firmaer som har den her i deres betingelser skal man løbe væk
fra så hurtigt som muligt: "Kunden må ikke anvende den tildelte
båndbredde til at etablere en fast opkobling VPN-tilslutning til en
computer/server på internettet."

Nej puha, man skulle nødigt have at folk brugte deres net til at
etablere en hjemmearbejdsplads.

/Benny

Fra : Anders

Dato : 21-11-07 09:36

> [...]
>
> Den ville jeg personligt være villig til at tage en sag på, men det
> kan jeg jo også let sige, når det ikke er mine penge.

Jeg vil prøve at skrive til dem i en venlig tone, og spørge hvornår de
regner med at have styr på netværket, samt hvordan de forholder sig til
deres egne betingelser.
Og denne gang bede dem om at maile svar tilbage. Sidst ringede de op til
hustanden og fik fat i en som slet intet aner om dét, og begyndte at
forklare hende en hel masse.. hvor halvdelen i hvert fald var glemt (eller
ikke forstået) inden samtalen var ovre.

> [...]
> computer/server på internettet."
>
> Nej puha, man skulle nødigt have at folk brugte deres net til at

Jeg forstår heller ikke det punkt? Kan det bruges til noget "skadeligt"
eller noget som bruger meget trafik?
Hvad betyder det reelt?

Mvh Anders

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 20-11-07 07:22

On Mon, 19 Nov 2007 23:22:40 +0100, "Anders Houmark"
<sunsitenews@fjerndette.andersh.dk> wrote:

> Helt kort går mit spørgsmål på, om min ISP kan spærre for min
> adgang til bestemte filtyper?

Ja, det *kan* de godt. Spørg dem, om de faktisk også gør det.

-A

Fra : Anders

Dato : 20-11-07 14:54

"Anders Houmark" <sunsitenews@fjerndette.andersh.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Gruppe

Så fik de smidt en opdatering på deres hjemmeside:

Driftsforstyrrelser

Vi har siden den 30.10 haft periodiske afbrydelser på internetforbindelsen.
Vi arbejder sammen med vores udstyrslevenrandør på at lokalisere samt
udbedre fejlen hurtigst muligt.

Vi arbejder også sammen med vores udstyrsleverandør på at gøre QoS endnu
bedre, hvilket især online spillere har været berørt af.

Vi har d.20.11 valgt at begrænse PtP trafikken i vores net som en
midlertidig foranstaltning til at undgå de periodiske afbrydelser. Vi
arbejder fortsat på en endelig løsning.

Så ingen p2p foreløbig. Jeg kan vel finde OpenOffice til webdownload osv.
Men i længden holder det ikke. P2P er den eneste vej i fremtiden ang.
download af spildemoer, programmer, film osv.

Gid de dog havde annonceret det lidt før, så jeg ikke havde spildt så meget
af jeres, samt min tid. Email svarer de åbenbart ikke på.. men hvem skulle
også regne med, at en internetudbyder bruger noget så gammeldags som
email...

Mvh Anders

Fra : Benny Amorsen

Dato : 21-11-07 09:16

> [...]

A> en midlertidig foranstaltning til at undgå de periodiske
A> afbrydelser. Vi arbejder fortsat på en endelig løsning.

Den del af meddelelsen er ikke tilgængelig på
http://www.sydfynsel.dk/driftsmeddelelser.htm.

/Benny

Fra : Anders

Dato : 21-11-07 09:28

> Den del af meddelelsen er ikke tilgængelig på
> http://www.sydfynsel.dk/driftsmeddelelser.htm.

De har valgt at smide det på forsiden under en nyhed?
http://www.sydfynsel.dk/nyheder/driftsforstyrrelser.htm

De har åbenbart ikke helt styr på pisset i øjeblikket.

Mvh Anders

Fra : Jens Fallesen

Dato : 24-11-07 15:36

Anders wrote:

> Men i længden holder det ikke. P2P er den eneste vej i fremtiden ang.
> download af spildemoer, programmer, film osv.

Det er der så meget delte meninger om. Ingen tvivl om, at P2P kan have
mange fordele, men ulemperne og udfordringerne er talrige, især for alle
andre end slutbrugerne.

Hvis du bruger P2P, er du som minimum nødt til at tjekke de downloadede
filer, før du bruger dem, f.eks. med at sammenligne MD5/SHA1-hash af
filerne, da du ikke har nogen som helst chance for at vide, hvad der er
sket med dem undervejs.

Styring af trafikken er grænsende til umulig, når P2P kommer ind i
billedet. Det er ikke nødvendigvis et problem for en privatbruger, men
for et firma kan det give problemer med ydelsen for vigtige
applikationer, hvis man ikke begrænser P2P-trafikken.

Der findes mere effektive teknologier til optimal distribution af
indhold, men de indeholder alle en her og nu-investering af en vis
størrelse for enten indholdsleverandøren eller netudbyderen, mens de
fleste stadig tror, at P2P er omkostningsfrit, så derfor er det nok en
god ide.

--
Jens

Fra : Jesper Lund

Dato : 25-11-07 23:25

Jens Fallesen wrote:

> [...]
> filer, før du bruger dem, f.eks. med at sammenligne MD5/SHA1-hash af
> filerne, da du ikke har nogen som helst chance for at vide, hvad der er

Dette check er en del af BitTorrent protokollen.

--
Jesper Lund

Fra : Benny Amorsen

Dato : 26-11-07 09:54

JL> Dette check er en del af BitTorrent protokollen.

Jeg kan ikke komme i tanke om en P2P-protokol, der ikke checker hash.
Derimod er der ikke særligt mange af de klassiske (klient-server)
filoverførselsprotokoller, der checker noget. Det går ind imellem
galt, for TCP's checksum er ret svag.

/Benny

Fra : clausj84@gmail.com

Dato : 04-12-07 13:48

On 19 Nov., 23:22, "Anders Houmark"
<sunsiten...@fjerndette.andersh.dk> wrote:
> [...]
> anden dag, burde de så ikke have informeret om det i god tid, så jeg kunne

Hej Anders,

Faldt lige over det her indlæg og ville så lige dele min viden med jer
andre:
Sydfyns Elforsyning har spærret for download af .torrent filer ja. Det
skulle dog kun være midlertidigt for at begrænse brugen af P2P indtil
de får opgraderet noget udstyr på nogle af deres hovedcentraler. Lige
nu genererer P2P nemlig så meget trafik at det forstyrrer "almindelig"
drift for andre kunder.
Dette kan iøvrigt læses på deres driftsrapport på deres hjemmeside:
http://www.sydfynsel.dk/driftsmeddelelser.htm

En person på Piratgruppens forum har oplevet samme problem og har i
forbindelse med det kontaktet elforsyningen (iflg.
http://www.piratgruppen.org/forum/showthread.php?p=502442) og har fået
det svar at de regner med at være tilbage på normal drift igen pr.
næste mandag - han fik desuden også at vide at det var hensigten at
P2P *skulle* virke!

Så jeg håber da så sandelig på, at det bare er midlertidigt da jeg
lige har fået lavet installationen til min forbindelse i dag og
forventer at være online en af de kommende dage
Jeg er forøvrigt ikke nyhedsgruppe-læser så hvis nogen vil i kontakt
med mig så skriv pr. mail, jeg læser nok ikke svar herinde - ville
bare lige dele dette!

Hygge,
mvh. Claus (cj84)

Fra : clausj84@gmail.com

Dato : 04-12-07 13:50

On 4 Dec., 21:48, claus...@gmail.com wrote:

> [...]
> bare lige dele dette!
>
> Hygge,
> mvh. Claus (cj84)- Skjul tekst i anførselstegn -

og jeg undskylder så lige for at være en torsk og ikke have set at der
var flere sider i google newsreaderen, hvor der allerede var svaret på
det jeg så har skrevet