For høj triglycerid - hvad nu? (info fra l~
Fra : Sven

Dato : 20-11-07 16:20

Hej.
Jeg har fået konstateret for høj triglycerid i blodet (fastende), og fik i
den forbindelse nogle pjecer af lægen om kost, motion osv. Nu er "problemet"
så, at mit alm. kolesterol-tal ikke er alarmerende højt, men det er
triglyceridtallet til gengæld. I alle pjecerne står der en del om kost og
kolesterol, men triglycerider er nærmest kun nævnt som en biting, og der
gives ikke egentlige råd mod det.
Nogen der kender en hjemmeside, en forening eller en diætist som ved noget
om triglycerider?

Alm. kolesterol er 6,5 (min 3,3 max 6,9)

P-VLDL og P_LDL kan ikke udskilles i blodprøven, da triglyceridindhold er
for højt.

HDL er 0,8 (min 0.9 max 2,1)

Triglycerid er 5,1 (min 0,5 max 2,4)

Der er en masse andre tal fra blodprøverne, som alle ligger indenfor det
normale.
Jeg ved ikke hvad der er galt med min kost, og/eller hvad der kan påvirke
triglycerider, så jeg vil meget gerne modtage råd, links, vejledning eller
andet som kan hjælpe mig.

--

Venlig hilsen
Sven

Fra : Ukendt

Dato : 24-11-07 11:52

"Sven" <nogen@med.ca> skrev i en meddelelse
> Hej.
> Jeg har fået konstateret for høj triglycerid i blodet (fastende),

Fra Dansk cardiologisk selskabs hjemmeside:
"Hypertriglyceridæmi med svært forhøjet triglycerid (TG højere end 8-10
mmol/l) bør primært behandles med kostintervention og alkoholabstinens , og
man kan godt bruge lidt tid på at afvente effekten. Medfører dette ikke en
normalisering af triglyceridniveauet er førstevalgspræparatet gemfibrozil.
Kosttilskud med omega-3 polyumættede fedtsyrer kan også forsøges."

Du kan sagtens bruge de samme kostråd som hvis du havde forhøjet kolesterol.
Alkohol plejer at være en klassiker når det kommer til isoleret
hypertriglyceridæmi (forhøjet triglycerid). Prøv helt at undgå det (hvis det
er muligt), læg kosten om, sådan som det står beskrevet i brochurerne og
check resultatet igen om 6 mdr.

Held og lykke

Fra : Sven

Dato : 24-11-07 20:12

> Du kan sagtens bruge de samme kostråd som hvis du havde forhøjet
> kolesterol

Det vil jeg så prøve.

> [...]
> det er muligt), læg kosten om, sådan som det står beskrevet i brochurerne

3- 4 øl om ugen er alt det alkohol jeg drikker, det kan vel næppe være det?
Ydermere er jeg blevet tilrådet til at drikke ca ½ glas rødvin pr dag i den
ene pjece, derved får jeg jo også alkohol. Jeg skal til lægecheck igen om ca
3½ uge. (fastene blodprøve)

--

Venlig hilsen
Sven Ohrberg

Fra : Lyrik

Dato : 25-11-07 11:52

Den 24.11.2007 kl. 20:12 skrev Sven <nogen@med.ca>:

> [...]
> den
> ene pjece, derved får jeg jo også alkohol. Jeg skal til lægecheck igen
Din læges råd er afpasset efter hvad der er behov for. Følg dem.
Triglycerid er en binding mellem "sukker og fedt" som kan passere igennem
cellemembranen. Forhøjede værdier giver anlæg for åreforkalkning, men de
er ikke "så slemme" som forhøjede colesterolværdier.

Det skriger til himlen om fedme og mangel på motion, samt forkert kost.
Det modsatte er slankhed, motion og grov kost. Skift al dit brød ud med
det der hedder "Schulstads levebrød." Det er udarbejdet i samarbejde med
diætister på baggrund af sit fedt/sukker/fiberindhold. Drop al smør på
brødet. Gå en tur hver dag.
Det er en god start

--
Hilsen fra Jens "Lyrik" Bech

Fra : Sven

Dato : 25-11-07 23:26

> [...]
> det der hedder "Schulstads levebrød." Det er udarbejdet i samarbejde med
> diætister på baggrund af sit fedt/sukker/fiberindhold. Drop al smør på

Ja, og det er så her filmen knækker for mig.
Jeg spiser ikke meget brød (dvs ikke hver dag), og altid uden fedtstof
(undtagen 2 stk franskbrød hver fredag), jeg går til spinning 2 gange (1
time hver gang) om ugen. Jeg spiser havregryn med skummetmælk og uden sukker
hver morgen, jeg spiser en masse grøntsager, oksekød, kylling og kalkun,
lidt kartofler, sjældent ris og pasta. Jeg ryger ikke, og jeg drikker som
sagt ikke alkohol i for store mængder. Jeg spiser meget ost (Cheasy 13%),
torskerogn (uden brød), tun i tomat (uden brød), frugt. ca 2 gange pr måned
forsvinder der en pizza i svælget, men min hverdagsmad ER godkendt af lægen,
det er derfor jeg ikke aner mine levende råd.

--

Venlig hilsen
Sven

Fra : Sven

Dato : 25-11-07 23:33

> [...]
> gange pr måned forsvinder der en pizza i svælget, men min hverdagsmad ER
> godkendt af lægen, det er derfor jeg ikke aner mine levende råd.

Ja ok, så er det heller ikke bedre ... jeg spiser selvf. også lidt slik
(mest lakrids) ind i mellem, og jeg drikker gerne 4-6 kopper kaffe hver dag,
samt 1 eller 2 Pepsi Max.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 26-11-07 12:09

Jeg spekulerer på om du overhovedet får fedt nok, uanset slagsen? Og om du
måske skulle have noget mere?

Mvh Maria

Fra : Sven

Dato : 26-11-07 19:08

> Jeg spekulerer på om du overhovedet får fedt nok, uanset slagsen? Og om du
> måske skulle have noget mere?
>
> Mvh Maria

Hmmm, tænker du på rapsolie eller måske N3-fedt fra f.eks en røget makrel
eller lign.? Det ville jeg sagtens kunne leve med. Da mit kolesterol-tal ER
i den højere ende (uden at være for højt), skal jeg jo nok passe lidt på med
"flødestuvet svinefedt"

Jeg har endvidere nu hørt både for og imod rådet om et ½ glas rødvin om
dagen. Nogen her der har erfaringer? Er det en god ide eller hvad?

--

Venlig hilsen
Sven

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 26-11-07 20:25

> Hmmm, tænker du på rapsolie eller måske N3-fedt fra f.eks en røget makrel
> eller lign.?

Næ, jeg tænkte bare på at en voksen skal have mindst 30 g fedt om dagen. Får
du det? Jeg spiser i øvrigt både smør og kød, der indeholder fedt, og mit
kolesteroltal er så lavt at lægen tror jeg er vegetar.

> Jeg har endvidere nu hørt både for og imod rådet om et ½ glas rødvin om
> dagen. Nogen her der har erfaringer? Er det en god ide eller hvad?

Jeg aner det faktisk ikke. Min holdning til mad og alkohol er at alt er
tilladt, men ikke i ubegrænsede mængder. Normalt holder jeg mig fra alkohol
på hverdage, men det er mere fordi det ikke falder for end fordi det er
sundt.

Mvh Maria

Fra : Sven

Dato : 27-11-07 23:44

> Jeg aner det faktisk ikke. Min holdning til mad og alkohol er at alt er
> tilladt, men ikke i ubegrænsede mængder.

Sådan har min kone det også, og hun er tynd og slank. Nogle er heldige med
dette ... men andre er desværre ikke. Vi prøvede for et par år siden at
følge samme kostplan i samme mængder efter det hun spiser og drikker (hun
vejede dengang 58 kilo og jeg vejede 79 kilo. Hun var dagplejer og jeg
maskinarbejder). Efter en måned vejede hun det samme (selvf. da det jo var
hendes "normale" kost), mens jeg havde taget 1½ kilo på, selvom jeg kun fik
samme små portioner som hende, så den med, at alle bliver tynde af at spise
det de vil, den holder altså ikke Nogle af os er nødt til at passe meget
mere på end andre ... desværre.

--

Venlig hilsen
Sven

Fra : niels

Dato : 28-11-07 10:37

> [...]
> måned forsvinder der en pizza i svælget, men min hverdagsmad ER godkendt
> af lægen, det er derfor jeg ikke aner mine levende råd.

Torskerogn indeholder meget kolesterol, ligesom æg, lever og rejer.
mvh Niels

Fra : niels

Dato : 28-11-07 10:47

"niels" <niels.wiinberg@fh.hosp.dk> skrev i en meddelelse
>. Jeg spiser meget ost (Cheasy 13%),
>
> Torskerogn indeholder meget kolesterol, ligesom æg, lever og rejer.
> mvh Niels

Dit HDL tal er lavt og derfor vil det være en fordel hvis du spiser flere
nødder, bruger raps-olie til madlavning og spiser 2-300 g fed fisk
ugentligt.
Det vil få dit HDL til at stige og kan medvirke til at triglycerid falder.

mvh Niels