2 switch en router ?
Fra : maigard2@worldonline~

Dato : 13-07-01 11:12

Hej
Vi er ved at sætte et netværk op i min opgang, hvor vi deler en 8 (7) ports
switch. på en 2 Mb bit opkobling.
Men nu er der kommet nogle fra nabo opgangen der gerne vil på, men da vi har
brugt alle portene på switchen er spørgsmålet.

* kan man køre et kabel fra en port fra switch 1 til oplink på en ekstra
switch 2 ?

* Vil switch 2 få kun få en 8 del af dvs. 256 k, den kan dele ud til
opgang 2 eller trækker de lige meget ?

* kan man trække 2 kabler fra routeren til henholdsvis switch 1 og 2 ?

Det med at købe en 16 ports switch er ikke aktuelt da vil har en 8 ports og
dels vil der vil blive forlangt at trække ledninger fra en lejlighed til 12
andre lejligheder fordelt på 2 opgange.

Håber spørgsmålene er forstået og at nogle kan hjælpe.

-Nikolas

Håber nogle

Fra : Pita

Dato : 13-07-01 11:30

> * kan man køre et kabel fra en port fra switch 1 til oplink på en ekstra
> switch 2 ?

ja, men ofte bruger man uplink på switch 1 til almindelig på port 2, husk
crossed kabel.

> * Vil switch 2 få kun få en 8 del af dvs. 256 k, den kan dele ud til
> opgang 2 eller trækker de lige meget ?

I teorien ja, hvis alle er på, men de vil ikke kunne mærke den store
forskel.

> * kan man trække 2 kabler fra routeren til henholdsvis switch 1 og 2 ?

Nej

--
Pita

Fra : maigard2@worldonline~

Dato : 13-07-01 15:26

Skal routeren ikke sættes ind i oplinken i switch 1 ?

Fra : Bruun

Dato : 13-07-01 16:21

Hejsa,
<maigard2@worldonline.dk> wrote in message
> Skal routeren ikke sættes ind i oplinken i switch 1 ?

Routeren monteres som en normal pc'er. Hvis kablet fra routeren til switchen
er krydset (crossed), så skal du anvende uplink porten hvis din switch har
sådan en.

Så skal du smække switch 2 på switch 1 således at det kabel som forbinder
switch 1 og 2 altid er krydset (crossed).

Mvh Kim Bruun

Fra : Allan Anonym

Dato : 14-07-01 00:46

> * Vil switch 2 få kun få en 8 del af dvs. 256 k, den kan dele ud til
> opgang 2 eller trækker de lige meget ?

Båndbredden vil ikke blive fordelt på den måde. Jeg regner med at i kører
100Mbit netværk. Og hvis routeren kun giver jer 2Mbit "ud i verden" og
switchene etc. er 100Mbit, er der ikke den store forskel på hastigheden alt
efter "hvor" man er koblet på. Hvis man kan få fat i Internetforbindelsen
fra en switch der kører igennem en anden switch og en router, vil man stort
set kunne få den samme hastighed uanset "hvor" man sidder.

Man kan få båndbredde "delere", men du bør nok spørge i dk.edb.netvaerk