WINS på W2K netværk med WAN....
Fra : CTK

Dato : 13-07-01 07:19

Vi har et par WAN forbindelser til vore andre afdelinger i norden. Vores
netværk består af blandet NT/2000 server og 98/NT/2000 klienter. Vi er i
færd med at implementere 2000 hele vejen rundt, og er godt på vej - bl.a. er
alle WAN lokationerne fuldt 2000 og AD integrerede. Som det ser ud i dag er
alle DC på WAN lok. WINS servere, ligesom ca. 4 servere på hovedkontoret er
WINS servere - jeg har en fornellese af at det ikke er optimalt ?

Så kommer spørgsmålene;

-Hvordan bør WINS opsætningen være i dag ?

-Er det nødvendigt i dag at den enkelte DC der står på WAN lokationerne er
WINS server, eller kan dette gøres ved bare at have 1(2) server(e) på
hovedkontoret.? Hvis der skal være WINS servere på WAN lok. skal den så
bare være pull partner eller ?

-Og hvad så når det er et rent 2000- netværk ?

- Hvor mange WINS servere bør man i det hele taget have for at alt fungerer
optimalt ?

Takker på forhånd for hjælpen !

Fra : Regnar Ingversen

Dato : 13-07-01 09:00

Hej Claus,

I et rent W2K-netværk bør du fravælge NetBIOS over TCP/IP og bruge DDNS.

Til netværk med WINS over WAN-linjer er der to grundløsninger:

1) Ved en hurtig WAN-linje (> 1Mbps) kan du sagtens vælge at placere 1-2
WINS-servere centralt.

2) Ved en langsom WAN-linje (og typisk en opkoblet linje som ISDN) bør du
placere en WINS lokalt. De lokale WINS-servere skal være pull-partner med
den centrale WINS-server - og omvendt.

Der er naturligvis andre muligheder såsom push-pull, men i et "roligt"
netværk (PC'erne er tændt det meste af tiden og IP-adressen er statisk eller
har en lang lease-time), bør du vælge en pull-løsning for at sikre en
regelmæssig opdatering af alle WINS-databaserne.

Med venlig hilsen
-Regnar Ingversen

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 13-07-01 15:07

Hej "Regnar Ingversen" <regnar.ingversen@get2net.dk>

[XFUT: dk.edb.system.ms-windows.server]

>2) Ved en langsom WAN-linje (og typisk en opkoblet linje som ISDN) bør du
>placere en WINS lokalt. De lokale WINS-servere skal være pull-partner med
>den centrale WINS-server - og omvendt.

Hvis man ikke passer på kommer man hurtigt til at generere endnu mere
trafik ved at have decentrale WINS servere end ved at køre lookup mod
centrale bokse.

Derudover er det ikke min erfaring at central DNS eller WINS lookup er
et problem hastighedsmæssigt hvis du har 64+ kbps.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/