NE2 og en hub
Fra : Michael Mondrup

Dato : 13-07-01 06:43

Hej Gruppe,

Jeg har Netexpress 2 som jo er med Speedstreem 2601 routeren.
Burde det ikke kunne lade sig gøre at tilslutte en hub til denne router,
således at 2 pc'er kan komme på nettet?
Når jeg tilslutter hub'en og 1 stk pc kan jeg knapt nok snakke med routeren
for konfig - det går afsindigt langsomt og som regel loader HTML siden ikke
færdig.
Det samme sker hvis jeg går helt ud på internettet.
Når jeg kører direkte ind i routeren fra een pc, kører det hele perfekt..

Alle gode råd er velkomne.

Michael

Fra : PH

Dato : 13-07-01 09:54

Du kan sagtens køre med HUB på SS 2601, tjek opsætning, prøv evt. en anden
HUB for test

Fra : Allan Olesen

Dato : 13-07-01 10:41

"Michael Mondrup" <mmk@post1.tele.dk> wrote:

>Når jeg kører direkte ind i routeren fra een pc, kører det hele perfekt..

Har du styr på lige/krydsede kabler og almindelige/uplink porte?

Principielt burde det slet ikke virke, hvis det er galt der, men det
er faktisk lykkedes for nogen at få en smule kontakt til routeren,
selv om der var byttet rundt på lige og krydset kabel.

Du skal koble alle maskiner og routeren til din hub med almindeligt
lige kabel (dvs. ikke det gule fra TDC, som i øvrigt af og til leveres
fejlforbundet). Hvis du kobler nogle af enhederne til uplink-porten i
din hub, skal det dog gøres med krydset kabel.

Der er forøvrigt en fejl i TDC vejledning på dette punkt.

--
Allan Olesen, Lunderskov
Hvorfor er det kun Nej-sigerne, der må køre 55 i byen?

Fra : Miks

Dato : 13-07-01 11:11

Hej Allan,

Jeg har godt studset over vejledningen fra TDC og derfor også valgt
et krydset kabel til uplink porten på hub'en i stedet for et straight.

Selvom jeg tilslutter routeren til en almindelig port (med et straight
kabel),
går det stadig galt.

Kan jeg ikke regne med at det rigtige kabel er brugt, når link lampen lyser
på de respektive porte?
Jeg synes at kunne huske noget med fuld/half duplex opsætning for at det
virker,
kan jeg have overset noget her?

Det virker som om at kollisions lampen blinker hvergang min pc taler på
netværket,
dette er måske derfor at hastigheden er så langsom.

/Michael

Fra : Jesper Skriver

Dato : 13-07-01 13:38

On Fri, 13 Jul 2001 12:11:03 +0200, Miks wrote:

> [...]
>kabel), går det stadig galt.
>
>Kan jeg ikke regne med at det rigtige kabel er brugt, når link lampen

Jo.

>Jeg synes at kunne huske noget med fuld/half duplex opsætning for at
>det virker, kan jeg have overset noget her?

Kablerne har intet med full/half duplex at gøre.

>Det virker som om at kollisions lampen blinker hvergang min pc taler på
>netværket, dette er måske derfor at hastigheden er så langsom.

Da du har en hub, skal alt udstyr køre half duplex, og her er
kollisioner helt normale, faktisk skal de være der.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Michael Mondrup

Dato : 13-07-01 16:33

Hej igen,

Ikke om jeg fatter det! Jeg har lige lånt en dyr Bay hub med hjem fra
arbejde,
og når jeg kører med den er der ingen problemer. Lige så snart jeg flytter
kablerne
over til min nye billige hub - kører det hele bare så sindsygt langsomt,
hvis det ellers køre.

Hvad pokker kan der være galt?

/Michael

Fra : Bjarne Duelund

Dato : 13-07-01 17:05

Hej Michael

"Michael Mondrup" <mmk@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse news:3b4f1412$0$69605$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> [...]
> kablerne
> over til min nye billige hub - kører det hele bare så sindsygt langsomt,

Har du ikke selv lige svaret på det ?

--
Mvh Bjarne Duelund, duelund@danbbs.dk
Opsætning af Win98SE ICS, Fjernstyring med VNC, ADSL Tips m.m.:

Fra : Michael Mondrup

Dato : 13-07-01 17:25

Hej Bjarne,

Sæ'følig kan den være defekt, men hvis ikke skal det sg.. da virke ikk'?
Jeg vil nu prøve at tilkoble 2 pc'er til hub'en og se om det også er galt pc
til pc.

/Michael

Fra : Michael Mondrup

Dato : 13-07-01 19:04

Næste kapitel:
Nu fatter jeg bare absolut intet.
Hvis jeg tilslutter routeren til min syge hubs uplink og defter et kabel
videre til min lånte hub og min pc så er tiluttet den samme lånte hub så..
kører det bare.
Det burde da frikende min nye hub for fejl - ikk´?
Men igen hvis min pc er tilsluttet den syge hub (stadig med routeren i
uplink) virker det bare ikke?

Nogle gode forklaringer?

Fra : Michael Mondrup

Dato : 13-07-01 20:19

Hej igen gruppe,

Efter jeg har fået liv i min pc nr 2, viser det sig at den faktisk godt kan
kører
på den nye billige hub. Dvs. det må være noget opsætning af netkortet, det
er
2 forskellige netkort. Nogle gode ideer til hvad, der er galt?

Fra : ABL

Dato : 15-07-01 11:26

Hej

Du har nok et 100Mb og et 10Mb netkort
har du prøvet at stille netkortet på 100Mb ned til 10Mb hvis dette kan gøres

Allan

Fra : Michael Mondrup

Dato : 15-07-01 20:39

Hej Allan,

Nope det er 2 identiske gamle ISA 3Com kort.
Jeg har nu downloaded opsætning med et dos værktøj fra 3Com
og uploaded den til det syge kort - stadig det samme!!

Jeg fatter bare intet nu.

/Michael

Fra : Philip Søeberg

Dato : 13-07-01 16:33

Mon du har tvunget dit nic kort til fuld duplex?
Hvis, så ændre det til halv.

- Philip

Fra : Michael Mondrup

Dato : 13-07-01 17:27

Hej Philip,

Det er netop gjort - har ingen virkning.
Hvad med Speedstreem routeren, hvis den nu kører fuld duplex??
Dette kan jeg vel ikke ændre.

/Michael

Fra : Allan Olesen

Dato : 13-07-01 23:32

"Michael Mondrup" <mmk@post1.tele.dk> wrote:

>Det er netop gjort - har ingen virkning.
>Hvad med Speedstreem routeren, hvis den nu kører fuld duplex??
>Dette kan jeg vel ikke ændre.

Det bør din billige hub sikre, at den ikke gør.

Med lidt dyrere hubs kan det være mere speget, fordi de af og til
indeholder noget switch-lignende funktionalitet (og derfor måske slet
ikke burde kaldes hubs).