Weekday og select case?
Fra : Ukendt

Dato : 09-11-07 07:19

God morgen.

Jeg henter en dato fra en MS SQL database og finder ugedagen med 'weekday',
Når datoen indsættes i databasen opdeles den i år, måned og dag med
'DateSerial'.

Jeg finder ugedagen med :

<%DO WHILE NOT rs.EOF
WeekdayNumber = (Weekday((rs("PlayDate"))))
Select Case WeekdayNumber
Case 1
Ugedag="Søndag"
Case 2
Ugedag="Mandag"................

Bør jeg igen opdele datoen når den hentes fra databasen, før jeg finder
ugedag nummeret med (Weekday(dato)) ?
Er det muligt at placere 'Select Case' schriptet uden for (før) loopen 'DO
WHILE...' ?

God weekend
Henning

Fra : Jørn Andersen

Dato : 09-11-07 09:39

On Fri, 9 Nov 2007 07:18:48 +0100, "Henning Smed" <henning snabela
smeds dot dk> wrote:

>God morgen.
>
>Jeg henter en dato fra en MS SQL database og finder ugedagen med 'weekday',
>Når datoen indsættes i databasen opdeles den i år, måned og dag med
>'DateSerial'.

Du mener vel, at dag, måned, år *samles* til en dato-værdi, inden den
indsættes - ?

> [...]
> Case 2
> Ugedag="Mandag"................
>
>Bør jeg igen opdele datoen når den hentes fra databasen, før jeg finder

Nej, det får du kun problemer ud af. Den værdi, du henter med
rs(PlayDate), er en dato-værdi, som det skal være.

>Er det muligt at placere 'Select Case' schriptet uden for (før) loopen 'DO
>WHILE...' ?

Nej - for din WeekdayNumber skifter jo for hver record.

Men du kan simplificere det lidt ved at bruge et array i stedet:

arrUgeDag =
Array(,"Søndag","Mandag","Tirsdag","Onsdag","Torsdag","Fredag","Lørdag",Søndag")

Denne definiton sætter du inden loopen.
Bemærk kommaet før "Søndag" - det gør, at "Søndag" er nr. 1, da arrays
er nul-nummererede.

Du erstatter så din Select Case-blok med:
Ugedag = arrUgeDag(WeekdayNumber)
- altså inde i loopen.

Alt i alt sparer det en del kodelinier. Samme teknik kan bruger til
månedsnavne.

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Ukendt

Dato : 09-11-07 10:06

"Jørn Andersen" <jorn@jorna.dk> skrev i en meddelelse

> Du mener vel, at dag, måned, år *samles* til en dato-værdi, inden den
> indsættes - ?

Ja selvføgelig - jeg må lære at skrive det jeg mener .

> Nej, det får du kun problemer ud af. Den værdi, du henter med
> rs(PlayDate), er en dato-værdi, som det skal være.

OK tak.

> [...]
> Ugedag = arrUgeDag(WeekdayNumber)
> - altså inde i loopen.
>
> Alt i alt sparer det en del kodelinier. Samme teknik kan bruger til

Mange tak Jørn,
Jeg vil bruge array i stedet for select case, det vil gøre koden mere
overskuelig og formodentlig hurtigere.

God weekend
Henning