ændring fra engelsk til dansk
Fra : Newbie@news

Dato : 31-10-07 19:44

Hej
Jeg manglede en kalender i ASP og fandt en på http://www.asp-dev.com/

Har ændret den i udseendet og andre små ting og nu vil man have at dagene
skal være vist på dansk.

Jeg kan ikke selv skrive i asp, men jeg kan godtlidt forstå hvad koderne går
ud på.

Kan jeg på en eller anden måde ændre dagene fra at der står Monday til der
kommer til at stå Mandag etc.?

Hilsen Fru Møller

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 31-10-07 20:12

> Kan jeg på en eller anden måde ændre dagene fra at der står Monday til der
> kommer til at stå Mandag etc.?

Den hurtige løsning:
dato = replace(dato,"Monday","Mandag")
dato = replace(dato,"Tuesday","Tirsdag")
(...)
response.write dato

Nu ved jeg jo så ikke, hvilket format du har gemt datoen i, om du har det
liggende i en database osv.
Ligger rå-formatet som noget a la 31-10-2007, kan man trække ugedagen ud af
det. Det er noget med weekday(dato) - som for 31. otober 2007 returnerer et
3-tal for onsdag. Dette 3-tal kan så konverteres til "onsdag", evt. ved at
gemme det i et array.

arrDag = "Søndag,Mandag,Tirsdag,Onsdag,Torsdag,Fredag,Lørdag"
arrDag = Split(arrDag,",")

response.write arrDag(3) returnerer "Onsdag"
Det samme gælder:
response.write arrDag(weekday(dato)), hvis datoen altså falder på en onsdag.

En fuld sætning for dansk visning kunne se sådan ud (efter man også har
smidt månedernes navne ind i et array):

datoen = arrDage(weekday(dato)) & " " & day(dato) & ". " &
arrMaaned(month(dato)) & " " & year(dato)
response.write dato 'returnerer "31-10-2007"
response.write datoen 'returnerer "Onsdag 31. oktober 2007"

Fra : Newbie@news

Dato : 31-10-07 21:53

"Philip Nunnegaard" <philip@fjerndettehitsurf.dk> skrev i en meddelelse

> Den hurtige løsning:
> dato = replace(dato,"Monday","Mandag")
> dato = replace(dato,"Tuesday","Tirsdag")
> (...)
> response.write dato

<snippet>

Tak for svaret.
Der er flere steder hvor koden omkring datoen står og det i flere filer. så
jeg tenderer til den hurtige løsning
men hos mig hedder det date, day,month
så skal der så ikke stå?:

date = replace(date,"Monday","Mandag")
date = replace(date,"Tuesday","Tirsdag")
etc
response.write date

Undskyld men jeg sender lige noget af koden som laver selve kalenderen(tror
jeg da
Og ja der ligger noget omkring dato-formater i databasen, dte er et langt
heltal felt så datoen 17-10-2007 = 39372 etc

----------------------------------
Dim iDay, iWeek, sFontColor, dictDte(31,2), intCount
strSQL ="SELECT diary.id, diary.dte, diary.text_field,
Diary_Categorys.Category, Diary_Categorys.Colour, Diary_Categorys.BgColour"
& _
" FROM Diary_Categorys RIGHT JOIN diary ON Diary_Categorys.Cat_ID =
diary.Category " & _
" WHERE month(diary.dte)= " & month(dtCurViewMonth) & " and
year(diary.dte) = " & year(dtCurViewMonth)

' populate array with days of month
tmpDay = ""

do until objRs.EOF
if day(objRs("dte")) = tmpDay then
lnk = "<a href=diary_view.asp?id=" & objRs("id") & " style='color:" &
objRs("colour") & _
"; background:" & objRs("BgColour") & ";" &
"font-family:verdana;font-size:8pt;line-height:15px' title='" &
cdate(objRs("dte")) & "'>" &_
objRs("text_field") & "</a>"
----------------------------------
<snippet en masse væk fra koden>

Hilsen Fru Møller

Fra : Jørn Andersen

Dato : 01-11-07 04:30

On Wed, 31 Oct 2007 20:12:04 +0100, "Philip Nunnegaard"
<philip@fjerndettehitsurf.dk> wrote:

>Ligger rå-formatet som noget a la 31-10-2007, kan man trække ugedagen ud af
>det. Det er noget med weekday(dato) - som for 31. otober 2007 returnerer et
>3-tal for onsdag.

En lille korrektion til en glimrende forklaring:
Default for Weekday-funktionen er, at første dag i ugen er søndag, så
den vil returenere 4 for onsdag.

Det kan man ændre ved at sætte en anden FirstDayOfWeek:
Weekday(dato, 2)

- eller ved at ændre arrayet (som jeg foretrækker):

>arrDag = "S&oslash;ndag,Mandag,Tirsdag,Onsdag,Torsdag,Fredag,L&oslash;rdag"

Til:
arrDag = ",Søndag,Mandag,Tirsdag,Onsdag,Torsdag,Fredag,Lørdag"
(altså et lille komma før Søndag)

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 01-11-07 16:28

> En lille korrektion til en glimrende forklaring:
> Default for Weekday-funktionen er, at første dag i ugen er søndag, så
> den vil returenere 4 for onsdag.

Der huskede jeg lige forkert.
I nogle sprog (bl.a. php) er ugedagene nummereret fra 0 til 6 - og ikke fra
1 til 7.