Link fra asp side til databse på webserver
Fra : Brian Trantow

Dato : 31-10-07 14:40

Hej Alle,
Jeg sidder med et lille problem, som jeg håber en af jer kan
hjælpe med.

Jeg har en access databse som ligger i min webservers database
folder. Tilsvarende har jeg en asp fil, som skal slå data op i
databasen. Denne asp fil ligger i en anden folder på webserveren
som hedder www/asp/.

Får at slå op i databasen skal jeg skrive en sti til databasen i
min asp fil.

Mit sørgsmål er: Hvordan skriver jeg en sti, hvor jeg "går op" i
mappehierekiet, altså går ud af de to mapper min asp fil ligger i
og ind i den mappe hvor databasefilen ligger.

Håber i forstår og at I kan svare mig.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 31-10-07 16:21

Brian Trantow skrev:

> Mit sørgsmål er: Hvordan skriver jeg en sti, hvor jeg "går op" i
> mappehierekiet,

".." = et niveau op

Fx:

Server.mappath("../../db/dindb.mdb")

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jørn Andersen

Dato : 31-10-07 17:29

On Wed, 31 Oct 2007 16:20:50 +0100, "Jens Gyldenkærne Clausen"
<jens@gyros.invalid> wrote:

>".." = et niveau op
>
>Fx:
>Server.mappath("../../db/dindb.mdb")

Det kan godt være jeg husker forkert, men jeg mener at have set nogen
beklage sig over, at deres servere ikke tillader, at de virtuelle stier
går længere op/ned end til roden.

Det kan være et problem, hvis "../../db/dindb.mdb" ligger uden for
webscope, da det så ikke er en reel virtuel sti.
Ovenstående vil så give:
rodsti\db\dindb.mdb
- uanset hvor mange "../" man sætter foran.

Hvis det er et problem, kan man formentlig komme ud over det ved at tage
udgangspunkt i en fungerende virtuel sti - fx "/mindb.mdb"

strMapPath = Server.Mappath("/mindb.mdb")

og så brug en replace:
strMapPath = Replace(strMapPath, "\db\", "\www\")
- hvor "www" er servermappen for web'et, mens "db" er servermappen for
databasen.

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 31-10-07 17:56

Jørn Andersen skrev:

> Det kan godt være jeg husker forkert, men jeg mener at have
> set nogen beklage sig over, at deres servere ikke tillader, at
> de virtuelle stier går længere op/ned end til roden.

Nej - du husker fint. En virtuel sti kan kun gå til roden.

Der er desuden en endnu mere aktuel problemstilling - nemlig det at
brugen af ".." på en IIS6 som standard ikke er tilladt. Det betyder
at ethvert (asp)kald til ".." vil give en fejl.

Se mere på <http://support.microsoft.com/kb/332117>

Hvis man skal henvise til en sti der er i webscope, kan man
specificere den ud fra webroden - fx "/db/somefile.mdb"

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 31-10-07 19:36

> Der er desuden en endnu mere aktuel problemstilling - nemlig det at
> brugen af ".." på en IIS6 som standard ikke er tilladt. Det betyder
> at ethvert (asp)kald til ".." vil give en fejl.

Dét problem oplevede jeg nu aldrig, da jeg brugte Access-databaser.
Her var det standard, at databasemappen lå udenfor webscope, og jeg kunne
uden problemer bruge Server.MapPath("../db/filnavn.mdb").
Jeg ved så ikke hvilken IIS, min udbyder brugte, men jeg havde selv IIS6, og
her virkede det.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 31-10-07 22:16

Philip Nunnegaard skrev:

> [...]
> Server.MapPath("../db/filnavn.mdb"). Jeg ved så ikke hvilken
> IIS, min udbyder brugte, men jeg havde selv IIS6, og her

Det er muligt at jeg husker galt - og at det i så fald kun er
includefiler der er påvirket af indstillingen. Jeg har ikke lige en
test-IIS ved hånden, så jeg kan ikke teste det her og nu.

--
Jens Gyldenkærne Clausen