/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Kronrørslejer til Yamaha SR 500
Fra : Ole Hansen


Dato : 05-11-07 13:46

Hej,

Jeg har købt mig en fin, gammel Yamaha SR 500, som jeg går og pynter
lidt på her vinteren over..

Jeg kan se, der er "gammeldags" kuglelejer med løse kugler i top og bund
i kronrøret - vil det give nogen mening at skifte til noget mere
"moderne"? (Rullelejer - hedder det sådan?)

Hvor køber man sådan noget, uden at blive flået? :)

--
Ole Hansen

 
 
Hans Paulin \(6310\) (05-11-2007)
Kommentar
Fra : Hans Paulin \(6310\)


Dato : 05-11-07 13:49

Ole Hansen skrev:

> Jeg kan se, der er "gammeldags" kuglelejer med løse kugler i top og
> bund i kronrøret - vil det give nogen mening at skifte til noget mere
> "moderne"?

Det plejer "man"

> (Rullelejer - hedder det sådan?)

Jepz!

> Hvor køber man sådan noget, uden at blive flået? :)

Jeg købte bare hos den nærmeste mc-forhandler, så dér kan jeg ikke hjælpe
dig... :-/
--
Med venlig hilsen
Hans
http://kortlink.dk/2hsd



Ole Hansen (05-11-2007)
Kommentar
Fra : Ole Hansen


Dato : 05-11-07 14:27

Hans Paulin (6310) wrote:

>> Hvor køber man sådan noget, uden at blive flået? :)
>
> Jeg købte bare hos den nærmeste mc-forhandler, så dér kan jeg ikke hjælpe
> dig... :-/

Hvad koster skidtet? (Spørger Nordjyden)

--
Ole Hansen

Ager (05-11-2007)
Kommentar
Fra : Ager


Dato : 05-11-07 16:34

Hej

Se her:
http://www.motomike.eu/mcbutikken/category/10200000000/vehicle/21068/?sr=30

MVH

Kai

"Ole Hansen" <moped@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:472f1099$0$90276$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej,
>
> Jeg har købt mig en fin, gammel Yamaha SR 500, som jeg går og pynter
> lidt på her vinteren over..
>
> Jeg kan se, der er "gammeldags" kuglelejer med løse kugler i top og bund
> i kronrøret - vil det give nogen mening at skifte til noget mere
> "moderne"? (Rullelejer - hedder det sådan?)
>
> Hvor køber man sådan noget, uden at blive flået? :)
>
> --
> Ole Hansen



Jens Jacob Bager Jen~ (05-11-2007)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 05-11-07 17:15

> Jeg kan se, der er "gammeldags" kuglelejer med løse kugler i top og bund
> i kronrøret - vil det give nogen mening at skifte til noget mere
> "moderne"? (Rullelejer - hedder det sådan?)

Hej Ole

Man skifter dem hvis de fejler noget, ellers ikke. Dårlige kronrørslejer er
noget af det værste at køre med. Det giver vildt meget at skifte dem hvis de
er dårlige. Når det så er sagt, så er det jo ikke sikkert de er i stykker.
Det er især det nedderste leje der er udsat for slid. Det lyder som om du er
en sparsommelig gut lige som jeg, så istedet for bevidstløst at skifte så er
her en plan:

Først blokker du cyklen op så forhjulet hænger løst. Så drejer su styret fra
side til side. går den i hak når styret pejer lige nu, bare det mindste!, så
skal lejerne skiftes. Jo mere der er pillet af (hjul, skærm, forgaffelben)
jo nemmere er det at mærke. Hvis de viser sig at køre fint kan du nøjes med
at skille ad og rense og smøre ind igen.

Lejerne i bagsvinger og i top og bund af bæmperben skal også gås efter. Der
må ikke være slør i bagsvingeren fra side til side eller, lagt mere
almindeligt og knap så slemt, op og ned. De skal også adskilles renses og
smøres.

Kender du denne forhandler? www.kedo.com de er SR specialister og prismæsigt
fornuftige.

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR600F '98, TS250 '82, NX650 '88, XR650L '95
Polyteknisk MC og Ténéré.dk



Jens Jacob Bager Jen~ (05-11-2007)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 05-11-07 17:19

> Kender du denne forhandler? www.kedo.com de er SR specialister og
> prismæsigt fornuftige.

Varenummer 90008 29,95?

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR600F '98, TS250 '82, NX650 '88, XR650L '95
Polyteknisk MC og Ténéré.dk



Ole Hansen (05-11-2007)
Kommentar
Fra : Ole Hansen


Dato : 05-11-07 18:57

Jens Jacob Bager Jensen wrote:

> Man skifter dem hvis de fejler noget, ellers ikke. Dårlige kronrørslejer er
> noget af det værste at køre med. Det giver vildt meget at skifte dem hvis de
> er dårlige. Når det så er sagt, så er det jo ikke sikkert de er i stykker.
> Det er især det nedderste leje der er udsat for slid. Det lyder som om du er
> en sparsommelig gut lige som jeg, så istedet for bevidstløst at skifte så er
> her en plan:

Tak for den udførlige beskrivelse.. Problemet er bare, jeg har skilt
skidtet af allerede - det var der jeg fik aha-oplevelsen at det er løse
kugler, så jeg måtte på alle fire og kigge efter løse kugler

Med sådanne rullelejer, så skal man ikke have noget "trykket" ud af
kronrøret, skal man? Placerer man det nyfedtede leje i lejeskålen og
samler? (Hedder det lejeskål?)

> Kender du denne forhandler? www.kedo.com de er SR specialister og prismæsigt
> fornuftige.

Jep - min ønskeliste hos Kedo vokser dag for dag Man kan godt mærke,
at cyklen er populær i Tyskland.

I øvrigt, kæden er lidt rusten og stiv i ledene. Jeg vil gerne skifte
kædekittet, men hvordan vurderer man om tandhjulene og kæden trænger til
at blive skiftet? Jeg kender tricket med om man kan trække kæden af
bagtandhjulet.

--
Ole Hansen

Ole Hansen (05-11-2007)
Kommentar
Fra : Ole Hansen


Dato : 05-11-07 19:09

Ole Hansen wrote:

> Tak for den udførlige beskrivelse.. Problemet er bare, jeg har skilt
> skidtet af allerede - det var der jeg fik aha-oplevelsen at det er løse
> kugler, så jeg måtte på alle fire og kigge efter løse kugler

Tilføjelse: Problemet er selvfølgelig ikke større, end man kan samle det
igen (Det lød lige rigeligt dramatisk, synes jeg nok)

--
Ole Hansen

Ukendt (05-11-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 05-11-07 19:33

On Mon, 05 Nov 2007 18:57:23 +0100, Ole Hansen wrote:

> Med sådanne rullelejer, så skal man ikke have noget "trykket" ud af
> kronrøret, skal man? Placerer man det nyfedtede leje i lejeskålen og
> samler? (Hedder det lejeskål?)

Lejeskålene skal fjernes både fra kronrør, (den nemme opgave), og fra
gaffelbroen.

Lejeskålene i kronrøret fjernes med en lang dorn. Der er to hakker ved hver
lejeskål hvor dornen kan ligge an mod lejeskålen. Små slag, skiftende side
hvert slag, så lejeskålen ikke kæntrer i sin indpresning.

Skålen på gaffelbroen slibes forsigtigt væk på den ene side med en
vinkelsliber. Pas på ikke at slibe ind i røret lejet sidder på. Slib evt.
ind fra to sider, og flæk lejet med en mejsel.

Undgå fristelsen til at tæve mejslen ind mellem gaffelbro og leje, det
ødelægger blot anlægsfladen for det nye leje.

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout restdele til salg

Ukendt (05-11-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 05-11-07 19:33

On Mon, 05 Nov 2007 18:57:23 +0100, Ole Hansen wrote:

> men hvordan vurderer man om tandhjulene og kæden trænger til
> at blive skiftet?

http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/chain/maintain.html

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout restdele til salg

Ole Hansen (05-11-2007)
Kommentar
Fra : Ole Hansen


Dato : 05-11-07 19:51

Orla Pedersen wrote:
> On Mon, 05 Nov 2007 18:57:23 +0100, Ole Hansen wrote:
>
>> men hvordan vurderer man om tandhjulene og kæden trænger til
>> at blive skiftet?
>
> http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/chain/maintain.html

Smukt!

--
Ole Hansen

Armand (05-11-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 05-11-07 20:45

Ole Hansen skrev:
> Orla Pedersen wrote:
>> On Mon, 05 Nov 2007 18:57:23 +0100, Ole Hansen wrote:
>>
>>> men hvordan vurderer man om tandhjulene og kæden trænger til
>>> at blive skiftet?
>> http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/chain/maintain.html
>
> Smukt!
>
Jeg ville nu mene at det er langt lettere for dig: "lidt rusten og stiv
i leddene" - Under alle omstændigheder betyder de stive led at kæden er
rusten indvendigt også og så kan man roligt regne med at skulle
efterspænde for hver tankfuld efterhånden som rusten dels slides løs og
dels sliber/slider leddene op indefra!

Begynd derfor ligesåvel på en frisk allerede nu og skift, som altid,
hele lortet :-|

--
Armand.

Ole Hansen (05-11-2007)
Kommentar
Fra : Ole Hansen


Dato : 05-11-07 21:12

Armand wrote:

> Jeg ville nu mene at det er langt lettere for dig: "lidt rusten og stiv
> i leddene" - Under alle omstændigheder betyder de stive led at kæden er
> rusten indvendigt også og så kan man roligt regne med at skulle
> efterspænde for hver tankfuld efterhånden som rusten dels slides løs og
> dels sliber/slider leddene op indefra!

Og det var så her mit "Det var egentlig også det, jeg regnede med" hører
hjemme

> Begynd derfor ligesåvel på en frisk allerede nu og skift, som altid,
> hele lortet :-|

Will do.. Kæde, tandhjul, låse-dimser..

--
Ole Hansen

Armand (05-11-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 05-11-07 20:47

Ole Hansen skrev:
>
> Tak for den udførlige beskrivelse.. Problemet er bare, jeg har skilt
> skidtet af allerede - det var der jeg fik aha-oplevelsen at det er løse
> kugler, så jeg måtte på alle fire og kigge efter løse kugler
>
Dét er som sådan ikke andet end et symptom på dårlig vedligeholdelse:
Kuglerne burde have siddet klistret til banerne i kosistens-fedt :-|

--
Armand.

Ole Hansen (05-11-2007)
Kommentar
Fra : Ole Hansen


Dato : 05-11-07 21:05

Armand wrote:

> Dét er som sådan ikke andet end et symptom på dårlig vedligeholdelse:
> Kuglerne burde have siddet klistret til banerne i kosistens-fedt :-|

Godt godt - det var egentlig også det jeg regnede med.. Der ryger
kædekit og kronrørslejer på indkøbssedlen - tak for alle svarene

Maskinen er lidt småtræt, men den skal nok blive fin igen :)

--
Ole Hansen

Jens Jacob Bager Jen~ (05-11-2007)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 05-11-07 22:36

> Tak for den udførlige beskrivelse.. Problemet er bare, jeg har skilt
> skidtet af allerede - det var der jeg fik aha-oplevelsen at det er løse
> kugler, så jeg måtte på alle fire og kigge efter løse kugler

> I øvrigt, kæden er lidt rusten og stiv i ledene.

Så kigger du på de nedderste lejeskåle. De skal være helt glatte og uden
rust og ujævnheder.

Skifter du til koniske rullelejer skal lejeskålene ud af både stel og
nedderste gaffelbro. På Yamaha mangler der ofte indhak i stellet til at
hjælpe uddrivningen af de gamle lejer. Mangler de kan jeg anbefale at svejse
noget på den gamle lejeskål, så du har noget at slå på. Jeg har med held
skåret et par stykker i tu med en dremmel. Det tager kun et par timer

Her er en gave:
www.viktualie.dk/SR500.zip

Har kæden stive led skal den skiftes. Omkring 1980 var kædeteknologien ikke
så langt fremme, og kæderne var noget svagere end de er i dag. Derfor er den
kæde der sad standartmonteret på en SR 500 '80erne meget tykkere end det er
nødvendigt med moderne kæder Den bruger 530 kæde. Idag kan man fint nøjes
med en 520 kæde (6mm brede ruller mod 9mm på 530 kæden). Det giver dig flere
fordele. 520 kæden er lettere og med mindre modstand end 530 kæden, og giver
(i teorien i hvert fald) flere HK på baghjulet og bedre benzin økonomi.
Desuden er en 520 kæde betragteligt billigere end end tilsvarende 530 kæde.
Du skal endelig købe en 520 kæde med O-ringe. De koster lidt mere men gør
kæden holder MEGET længere. Afstenden mellem rullerne på en 520 og en 530
kæde er den samme, så længden på kæden (antal led), og antallet af tænder på
tandhjulene er den samme du skal købe. Den nye SR 500 kører med en endnu
smallere kæde nemlig en 428 kæde, men den kan jeg ikke gennemskue om passer
på. Du skal ikke købe normale SR 500 kædehjul da de er bredere end de skal
være til 520 kæder.

Kedo sælger kun uendelig kæder. Dvs. kæderne er i et stykke, og ikke delt.
Det synes jeg er en fordel, for selv om bagsvingeren skal at i SR 500'ens
tilfælde, så er det så nemt med dens svinger, der skal af og smøres
alligevel, at kæden er det stærkere når den er fabriksnittet. Hvis kæder
springer plejer de at springe i nitteleddet. Med en fabriksnittet kæde
slipper man for det scenarie.

Hvis du vil følge mit råd skal du købe følgende ved KEDO:
foran 520bredde 16 tænder varenummer 91018 5,75EUR

Bag 520bredde 42 tænder varenummer 91027 14,5EUR



Kæde 102 led 520 O-ring

RK SO varenummer 91020 82,5 EUR

DID VM varenummer 91155 109EUR



DID kæden er i mine øjne en bedre kæde end RK kæden, men om den er 200kr
bedre det ved jeg ikke. De fleste ødelægger deres kæder på korrosion pga.
mangelende smøring før kæden er slidt op pga. brug.


--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR600F '98, TS250 '82, NX650 '88, XR650L '95
Polyteknisk MC og Ténéré.dk



Ole Hansen (06-11-2007)
Kommentar
Fra : Ole Hansen


Dato : 06-11-07 11:03

Jens Jacob Bager Jensen wrote:

> Her er en gave:
> www.viktualie.dk/SR500.zip

Og så på min fødselsdag - tak for det

> Hvis du vil følge mit råd skal du købe følgende ved KEDO:
> foran 520bredde 16 tænder varenummer 91018 5,75EUR
>
> Bag 520bredde 42 tænder varenummer 91027 14,5EUR
>
>
>
> Kæde 102 led 520 O-ring
>
> RK SO varenummer 91020 82,5 EUR
>
> DID VM varenummer 91155 109EUR

Jeg har overvejet det, for der sidder 530 kæde på min SV650 og jeg
syntes godt nok, det lød voldsomt med sådan en kæde på en SR - godt nok
har en hele 34 heste og et voldsomt moment, meeeen..

--
Ole Hansen

Anders Majland (06-11-2007)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 06-11-07 13:53

>> RK SO varenummer 91020 82,5 EUR
>> DID VM varenummer 91155 109EUR
>
> Jeg har overvejet det, for der sidder 530 kæde på min SV650 og jeg
> syntes godt nok, det lød voldsomt med sådan en kæde på en SR - godt nok
> har en hele 34 heste og et voldsomt moment, meeeen..

Jeg ville uden tvivl tage DID kæden da jeg har tvivsomme erfaringer med RK,
mens jeg kun har gode erfaringer med did's vm kæder. På min XT600Z holdt en
520VM over 20000km og det var incl vinterkørsel. Så hvis du behandler sådan
en sr som den fortjener vil du sikkert kunne hive mindst en halv gang mere
ud af den kæde (Skift evt det foreste tandhjul når det begynder at se slidt
ud)

På XTZ750'en har jeg lige sat en did530vm kæde på - den har også 520 som
standard men jeg kørte en billig DC 520 MTX x-rings kæde i smadder på bare
6000km. Og merprisen på en DID er imho ikke stor og merpriesn fra en 520 til
en 530 heller ikke .... Da jeg købte den sad der en DID520VM kæde på og den
har holdt ihvertfald 15000km. Men på xtz'en skal olien tappes af for at
pille bagsvingeren af da en olieslange er i vejen - så det er lidt bøvlet
..... Så hvis en 530'er holder lidt længere end en 520 regner jeg med at den
er pengenge værd - Og så så den godt ud med guld lasker

/A



Ukendt (06-11-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 06-11-07 17:03

On Tue, 6 Nov 2007 13:53:24 +0100, Anders Majland wrote:

> men jeg kørte en billig DC 520 MTX x-rings kæde i smadder på bare
> 6000km.

Jesus! Hvor ringe kan kæder blive Hvilket mærke ? Afam ? Iris ? eller
CZ ?

--
mvh
Orla Pedersen, som mangler at indføre Afam i kædetabellen.
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout restdele til salg

Anders Majland (06-11-2007)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 06-11-07 17:51

>> men jeg kørte en billig DC 520 MTX x-rings kæde i smadder på bare
>> 6000km.
>
> Jesus! Hvor ringe kan kæder blive Hvilket mærke ? Afam ? Iris ? eller
> CZ ?

Den hedder bare DC 520 MTX - Og det var endda sommer km men dog med en smule
strand (fast strand - ikke løst sand)... Den skulle allerede strammes op
efter 1000km .... Idag er Dyna Chain og Afam vist samme firma
http://www.dc-afam.com Men det en ny gammel kæde i original forsejlet
emballage jeg købte på ebay.

Jeg får skruet rigeligt så nu kom der så den did 530 vm kæde på - købt hos
Kedo. Sådan en 530 er der godt nok også noget mere gods i end en 520'er....
Og hvis jeg nu sørger for at få skiftet fortandhjulet tids nok burde der
være mange km i sådan en ....

Men jeg har tidligere haft fine erfaringer med en DC-AFAM 520 MXO der holdt
20000km på XT'en - Altså lige så længe som en DID520VM på samme mc. Så jeg
antog at sådan en X-rings DC kæde burde være "god nok"

/A



Anders Majland (06-11-2007)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 06-11-07 18:15

> Den hedder bare DC 520 MTX

http://www.dc-afam.com/dc-afam/uploads/documents/DCkettingen05-.pdf

Se midt på side 2

/A



Ukendt (06-11-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 06-11-07 18:30

On Tue, 6 Nov 2007 18:15:22 +0100, Anders Majland wrote:

>> Den hedder bare DC 520 MTX
>
> http://www.dc-afam.com/dc-afam/uploads/documents/DCkettingen05-.pdf
>
> Se midt på side 2

Og man markedsfører parallelt

http://www.dc-afam.com/dc-afam/uploads/documents/AFAMchainbrochure2005.pdf

Hmmm. kan jeg stoppe dem i kædetabellen med en advarsel om deres elendighed
:-/ Tankevækkende at den "ringere" kvalitet MXO holdt bedre end MTX. Var
kæden i øvrigt ensartet slidt/ringe ?

--
mvh
Orla Pedersen, uden kæde
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout restdele til salg

Anders Majland (06-11-2007)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 06-11-07 22:18

> Hmmm. kan jeg stoppe dem i kædetabellen med en advarsel om deres
> elendighed
> :-/ Tankevækkende at den "ringere" kvalitet MXO holdt bedre end MTX. Var
> kæden i øvrigt ensartet slidt/ringe ?

Hvis en kæde er "stærk nok" så slider man den bare lorligt op - Er den ikke
stærk nok flå man den i stykkker ... En der har haft en xt750 med tdm850
motor i. Han smadrede også 2 did520vm kæder på 5000km (Men han det var så
nok også meget fuld gas på svensk skovvej) og så satte han en kraftigere
kæde på (som 850'eren også er født med)

Tror det er noget af det samme der er sket for mig. XT600'en har trods alt
ikke så mange kræfter som XTZ750'en og derfor har kæden været "stærk nok"
til at blive slidt op på normal vis. Men

Kigger man på deres "motoranbefalinger" til gadecykler så rækker MTX kæden
også kun op 650ccm - Så de anderkender åbenbart selv at den ikke er kraftig
nok ...

Men det ser også ud til at de anbefaler MXO kæden bredere end MTX kæden ...
Og kigger på på deres dual pupose tabel siger de 520mxo op til 600ccm mens
mtz kæden slet ikke er nævnt ... Og det nok skal være en MXX-G eller MZO til
mit brug ...

Ja det squ da ikke til at finde ud af ... Fremover holder jeg mig nok bare
til DID520VM eller noget som DID skriver er bedre ...

På XT'en rev jeg også en RK x-rings kæde istykker på 8000km men det var også
vintervejr og kædespray. Siden har jeg smurt (semi) automatisk med
motorsavsolie. De sviner lidt mere men er nemmere at gøre rent.

Gutten jeg købte af havde købt kæden med tandhjul som et kædekit specifikt
til en xtz750 ....




Jens Jacob Bager Jen~ (07-11-2007)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 07-11-07 10:37

> Jeg har overvejet det, for der sidder 530 kæde på min SV650 og jeg
> syntes godt nok, det lød voldsomt med sådan en kæde på en SR - godt nok
> har den hele 34 heste og et voldsomt moment, meeeen..

Hej Ole

Det ER voldosmt og alt for meget med 530 på en SR 500! De syge Yamaha folk
satte også 530 på en XS 400 Seca. Stakkels cykel.

Sidder der ikke 525 på en SV'er?

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR600F '98, TS250 '82, NX650 '88, XR650L '95
Polyteknisk MC og Ténéré.dk



Ole Hansen (07-11-2007)
Kommentar
Fra : Ole Hansen


Dato : 07-11-07 10:44

Jens Jacob Bager Jensen wrote:

> Det ER voldosmt og alt for meget med 530 på en SR 500! De syge Yamaha folk
> satte også 530 på en XS 400 Seca. Stakkels cykel.

Jeg tror, jeg vil prøve mig med sådan en 520'er.. Desværre kan jeg ikke
rigtig finde kædekit med samme kombination af kædehjul og kæde, så
tilbudsjagten bliver lidt sværere :)

> Sidder der ikke 525 på en SV'er?

Det er da vist rigtig nok..

--
Ole Hansen

Jens Jacob Bager Jen~ (07-11-2007)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 07-11-07 10:54

>> Det ER voldosmt og alt for meget med 530 på en SR 500! De syge Yamaha
>> folk
>> satte også 530 på en XS 400 Seca. Stakkels cykel.
>
> Jeg tror, jeg vil prøve mig med sådan en 520'er.. Desværre kan jeg ikke
> rigtig finde kædekit med samme kombination af kædehjul og kæde, så
> tilbudsjagten bliver lidt sværere :)

Hej Ole

Kan du ikke bare købe dem ved Kedo? 970Kr for et kædekit med højkvalitets
DID 520 VM kæde er da en helt fair pris. Især når man tænker det som en
"speciel kæde kit". Kæden er rigtig god. Det er den jeg plejer at sætte på
KTM'eren jeg forbereder til ørken offroad ræs som Tuareg Rally o.l.

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR600F '98, TS250 '82, NX650 '88, XR650L '95
Polyteknisk MC og Ténéré.dk



Ole Hansen (07-11-2007)
Kommentar
Fra : Ole Hansen


Dato : 07-11-07 11:21

Jens Jacob Bager Jensen wrote:

> Kan du ikke bare købe dem ved Kedo? 970Kr for et kædekit med højkvalitets
> DID 520 VM kæde er da en helt fair pris. Især når man tænker det som en
> "speciel kæde kit". Kæden er rigtig god. Det er den jeg plejer at sætte på
> KTM'eren jeg forbereder til ørken offroad ræs som Tuareg Rally o.l.

Jo, det er det vel egentlig - der går bare lidt rigeligt nordjyde i mig
en gang i mellem; jeg sammenlignede med RK-kittet.. Den ryger med i den
efterhånden store bestillingsliste hos Kedo

Der bør vel ikke give nogen problemer, at kæden er smallere end originalen?

--
Ole Hansen

Jens Jacob Bager Jen~ (07-11-2007)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 07-11-07 11:28

>> Kan du ikke bare købe dem ved Kedo? 970Kr

> Jo, det er det vel egentlig - der går bare lidt rigeligt nordjyde i mig
> Der bør vel ikke give nogen problemer, at kæden er smallere end
> originalen?

Hej Ole

Jeg kender det godt. Jeg prøver også altid at hekse og regere for at spare
lidt penge. Men nogen gange har jeg måptte indse at en krone sparet ikke
altid er en krone tjent. Jeg købte en brugt slangeløst dæk der eksploderede
med en 5cm lang revne! Så holdt jeg op med at købe brugte dæk

Kæders levetid er også forskellig. Jeg køber altid DID. De koster lidt mere,
men jeg synes bestemt de er merprisen værd. Der er ingen problmer i at kæden
er smallere. Så længe styrken er god nok (og det er den i de kæder vi
nævner) så er der kun plusser som mindre effekt tab i kæden og lavere pris.
Husk på de nye SR 500 har Yamaha sat en ENDNU smallere kæde på.

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR600F '98, TS250 '82, NX650 '88, XR650L '95
Polyteknisk MC og Ténéré.dk



Anders Majland (07-11-2007)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 07-11-07 15:56

> Jeg kender det godt. Jeg prøver også altid at hekse og regere for at spare
> lidt penge. Men nogen gange har jeg måptte indse at en krone sparet ikke
> altid er en krone tjent.

Yep - et godt tilbud på ebay kan hurtigt vise sig for dyrt. For hvad hælper
det at det er halv pris når det kun holder halvt så langt ... Så er det
direkte tab når man medtager arbejdet ved at skifte ...

> Kæders levetid er også forskellig. Jeg køber altid DID. De koster lidt
> mere, men jeg synes bestemt de er merprisen værd.

Der er jeg også ved at være ... Hvad hjælper gode erfaringer med en dc/afam
kæde når en anden ikke duer Og RK fik jeg også smadret for hurtigt ....
Men jeg har da en CZ på XT'en (pga prisen - CZ 520 ORM til 370kr men
har kun kørt et par tusinde med den indtil videre.

--
anders DOT majland AT jyde DOT dk



Armand (07-11-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 07-11-07 15:57

Jens Jacob Bager Jensen skrev:
>> Jeg har overvejet det, for der sidder 530 kæde på min SV650 og jeg
>> syntes godt nok, det lød voldsomt med sådan en kæde på en SR - godt nok
>> har den hele 34 heste og et voldsomt moment, meeeen..
>
> Det ER voldosmt og alt for meget med 530 på en SR 500! De syge Yamaha folk
> satte også 530 på en XS 400 Seca. Stakkels cykel.
>
Tjaeh :-/
Sådan var det nu engang i de gode gamle dage: De små modeller kørte med
520'er eller 530 (á min daværende XS360 og CB400F) og de store brugte
noget der lignede ankerkæde (630 på såvel GS750, som Z1)
Sidenhen er 50'er/530 blevet almindelig brugt henover ydelsesklasserne
og det skyldes det væld af trækstyrker at kæderne fremstilles i.

Det er med andre ord Fireblade der kører med (forstærket) CB400F -kæde
og ikke SR500 der er voldsomt overdimensioneret :-|

--
Armand.

Armand (07-11-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 07-11-07 16:00

Armand skrev:
>
>
> Det er med andre ord Fireblade der kører med (forstærket) CB400F -kæde
> og ikke SR500 ........
>
Hov!
SR500 er født med 428'er-kæde!

--
Armand.


Jens Jacob Bager Jen~ (07-11-2007)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 07-11-07 16:10

> SR500 er født med 428'er-kæde!

Ja, den nye med tromebremse foran kører med 428. Den kom i 1992 eller sådan
noget. De gamle SR 500 kørte, med 530 kæde. Når jeg snakker om det er vildt
overdrevet med 530 kæde på en en SR 500 så har jeg de moderne briller på. I
1980 med kæder uden o-ringe der skulle koges hver weekend, der var 530
naturligvis helt fint.

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR600F '98, TS250 '82, NX650 '88, XR650L '95
Polyteknisk MC og Ténéré.dk



Armand (07-11-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 07-11-07 16:17

Jens Jacob Bager Jensen skrev:
>> SR500 er født med 428'er-kæde!
>
> Ja, den nye med tromebremse foran kører med 428. Den kom i 1992 eller sådan
> noget. De gamle SR 500 kørte, med 530 kæde. Når jeg snakker om det er vildt
> overdrevet med 530 kæde på en en SR 500 så har jeg de moderne briller på. I
> 1980 med kæder uden o-ringe der skulle koges hver weekend, der var 530
> naturligvis helt fint.
>
Der er også lige den detalje med anlægsfladen mellem kæde og tandhjul:
Jeg skulle mene at SR500's pulserende motorgang og ditto træk i kæden
hurtigt kan banke tænderne skæve på et tyndere tandhjul :-/

--
Armand.

Jens Jacob Bager Jen~ (07-11-2007)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 07-11-07 16:19

>> Ja, den nye med tromebremse foran kører med 428. Den kom i 1992 eller
>> sådan noget. De gamle SR 500 kørte, med 530 kæde. Når jeg snakker om det
>> er vildt overdrevet med 530 kæde på en en SR 500 så har jeg de moderne
>> briller på. I 1980 med kæder uden o-ringe der skulle koges hver weekend,
>> der var 530 naturligvis helt fint.
>>
> Der er også lige den detalje med anlægsfladen mellem kæde og tandhjul: Jeg
> skulle mene at SR500's pulserende motorgang og ditto træk i kæden hurtigt
> kan banke tænderne skæve på et tyndere tandhjul :-/

Mjah. Så ville det også være et problem på offroadere der næsten pr.
definition kører 520. Et pulserende træk korter seelvfølgelig levetiden ned.
Hardcore 650cc offroadere kører glad 520 kæder med alu tandhjul bag uden
problemer andet end let nedsat levetid. Det der smadrer kæder for
mudderdrengene er korrosion/ manglende smøring og sand/skidt

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR600F '98, TS250 '82, NX650 '88, XR650L '95
Polyteknisk MC og Ténéré.dk



Erik Svendsen (05-11-2007)
Kommentar
Fra : Erik Svendsen


Dato : 05-11-07 21:06

Hej Kan købes i mc nøglen for 314 kr
"Ole Hansen" <moped@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:472f1099$0$90276$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej,
>
> Jeg har købt mig en fin, gammel Yamaha SR 500, som jeg går og pynter
> lidt på her vinteren over..
>
> Jeg kan se, der er "gammeldags" kuglelejer med løse kugler i top og bund
> i kronrøret - vil det give nogen mening at skifte til noget mere
> "moderne"? (Rullelejer - hedder det sådan?)
>
> Hvor køber man sådan noget, uden at blive flået? :)
>
> --
> Ole Hansen



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408527
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste