Motorcykelkørekort efterår/vinter?
Fra : Simon - Århus

Dato : 05-11-07 13:34

Hej i gruppen,

Jeg har efterhånden sparet sammen til at gøre lidt ved drømmen om et
motorcykelkort og spørgsmålene begynder at presse sig på - jeg håber nogen
her i gruppen kan hjælpe:

- Der er ret stor forskel på priserne rundt omkring i landet synes jeg, men
kender nogen god og relativ billig køreskole i Århus?
- Kan man overhovedet tage et kørekort til mc på denne tid af året?
- En ven nævnte muligheden for at tage kortet i udlandet - nogen der kender
til det. Jeg forestiller mig lidt a la ferie med billigt dykkercertifikat
inkluderet - er der nogen, der arrangerer dette med motorcykel (sverige,
tyskland, polen osv)?

vh Simon

Fra : Martin Wittrock

Dato : 05-11-07 14:02

> - Kan man overhovedet tage et kørekort til mc på denne tid af året?

Næppe i Danmark. Teoretisk kan du gennemføre kravene til teorilektioner og
praktiske lektioner i tide - loven siger at dette mindst skal tage 2 uger.

Men jeg tror ikke det kan lade sig gøre at finde en køreskole der mener de
kan nå at få to tider på køreteknisk anlæg, en teoriprøve og en praktisk
prøve inde tidsfristen - omkring den 15. december ophører alle køreprøver
til MC indtil marts måned.

Nu kender jeg ikke de jyske forhold (de kan da kun være bedre end i kbh!),
men jeg startede i september med at tage mit kørekort, det tog en måned før
teori og praktik var gennemført. Herfra skulle der gå en måned før
teoriprøven blev afholdt og først herefter kunne en køreprøve bestilles og
den blev altså den 14. december! Som prikken over i'et dumpede jeg prøven
og så måtte jeg vente til foråret.

Start: 4 september, 2006
Slut: 8 maj, 2007

Ikke anbefalesværdigt :)

--
Martin Wittrock (4400 / 2800)
Kawasaki Gpz 500 88 - en dejlig maskine

Fra : Anders Majland

Dato : 05-11-07 22:37

> omkring den 15. december ophører alle køreprøver
> til MC indtil marts måned.

Seriøst ??

Det er squ da diskrimination så det batter ... Jeg har stor forståelse for
at efterspørgslen måske ikke er stor, men det mindste man kunne tilbyde må
da være en "en gang imellem". Logistisk kan der da heller ikke være den
store forskel ....

Men ved glatføre aflyser de jo køreprøver - også for kommende bilister
hvilket imho også er fair nok...

Så simon tag lige og ring til politiet i århus og hør dem ad (Ved ikke om
der stadig er et motorkontor at henvende sig på eller at det er
kommunaliseret) Men ellers så ring bare på hovednummeret og bed vagthavende
om at stille dig om i rette afdeling.

/A

Fra : Sune

Dato : 06-11-07 01:06

"Martin Wittrock" <martin-is-afraid-of-sp@m.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> prøve inde tidsfristen - omkring den 15. december ophører alle køreprøver

Det er kun i København, hvor det er en beslutning de sagkyndige selv har
taget. Årsagen skulle være de mange aflysninger, da MC-prøver meget hurtigt
bliver aflyst, hvis der er glat på vejen.

Men der er da flere kørelærere i København og omegn, som kører hele året.
Nogle vælger dog at lukke ned mellem 1. december og 1. marts. Bl.a. på grund
af salt på vejene.
Det er ret hårdt for cyklerne, at køre næsten hver dag i vinterperioden.
Bare en enkelt vinter får dem til at se godt brugte ud.

> [...]
> den blev altså den 14. december! Som prikken over i'et dumpede jeg prøven

Det havde du ikke behøvet, hvis din kørelærer havde bestilt en køreprøve i
f.eks. Køge eller Roskilde. Her kører de hele året. Flere af de sagkyndige
vil helst ikke, men de kan ikke nægte det, hvis man bestiller en prøve.

Vh Sune

Fra : Simon - Århus

Dato : 06-11-07 12:15

"Sune" <formel999@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Det er ret hårdt for cyklerne, at køre næsten hver dag i vinterperioden.
> Bare en enkelt vinter får dem til at se godt brugte ud.

Aha, det ser ud til, at bedste vej frem er at ringe rundt og se om man kan
finde en køreskole her i byen, der stadig tilbyder undervisning... Vejret
kan jo sagtens vise sig at være mildt i lang tid endnu (håber jeg...

tak for svar

Fra : Tommy Jakobsen

Dato : 06-11-07 21:13

"Simon - Århus" <simon@nejnejnej.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> finde en køreskole her i byen, der stadig tilbyder undervisning... Vejret
> kan jo sagtens vise sig at være mildt i lang tid endnu (håber jeg...

Spørgsmålet er så, om det kan anbefales på denne tid af året. Var selv til
køreprøve en af dagene lige inden jul for 10-12 år siden, og det kostede en
tur i asfalten. To hundrede meter efter afgang var der en meget høj kantsten
som skyggede for den lave sol, og derfor efterlod en bremme rimfrossen
asfalt. Hold fast hvor føltes det dumt at rode rundt der mens kørelærer og
den motorsagkyndige sad og så på. Spejle og styr var jo skubbet noget ud af
kurs, og jeg spurgte om den grundige gennemgang af disse dele nu ikke skulle
gentages, men jeg skulle bare hoppe op og køre videre. Bestod iøvrigt trods
det ufrivillige stunt.

Mvh. Tommy

Fra : Simon - Århus

Dato : 07-11-07 22:30

"Tommy Jakobsen" <tommy@jakobsen.be> skrev i en meddelelse
>Hold fast hvor føltes det dumt at rode rundt der mens kørelærer og den
>motorsagkyndige sad og så på. ...
> Bestod iøvrigt trods det ufrivillige stunt.

Hehe, øv - lyder som en temmelig kedelig oplevelse... Var det her i Århus?

vh Simon

Fra : Tommy Jakobsen

Dato : 09-11-07 18:03

> "Tommy Jakobsen" <tommy@jakobsen.be> skrev i en meddelelse
>>

> Hehe, øv - lyder som en temmelig kedelig oplevelse... Var det her i Århus?
>
> vh Simon

Det var i Horsens. Tror nok at min fremskredne alder (jeg var vel omkring
35) havde indflydelse på udfaldet af den motorsagkyndiges vurdering. Træffer
af og til kørelæreren, og han glemmer mig aldrig.

//Tommy