Thomas Jensen wrote:
>> Jeg står og skal skifte koblingsplader på en Yamaha DT125R - skal jeg
>> bruge nogen former for specielværktøj til den lille operation ?
>>
>
> det er ikke nødvendigt med specialværktøj.
> Olien af, koblingsdækslet af og så er du ved kobling.
>
>> I øvrigt noget jeg skal være opmæksom på - jeg har aldrig prøvet at
>> skifte en kobling før ?
>>
>
> Der sidder 4 eller 5 skruer som holder kobling/fjedre på plads.
> Dem skal du bare løsne ens stille og roligt, dvs et par omgange hver
> skiftevis. Du skal ikke være bange for at fjedrene kommer flyvende
> ud, så meget tryk er der ikke på din kobling.
> Når du fjerner pladen som skruer og fjedre sidder igennem, kan du se
> der også er den stang som sidder på. Vær lige opmærksom når du
> trækker den ud, da der for enden af den godt kan sidde en lille
> stålkugle. Højst sandsynligt kommer den ikke med ud, men hold
> alligevel øje med det. Den skal selvfølgelig ind i hullet igen.
> Så fjerner du koblingsplader og friktionsplader (stålplader), og
> erstatter koblingspladerne med de nye, og samler det hele i samme
> rækkefølge igen, dvs i bunden skal der være en koblingsplade, så
> friktionsplade, det gør du indtil du har fyldt den op, og der ligger
> en koblingsplade til sidst. HUSK! at den plade der er til sidst som skruer
> og fjedre går igennem
> også skal gå i hak i koblingsskålen. Har glemt det før, man får en
> meget slap kobling
> Ellers er det at skrue skruerne i igen, også denne gange skruer man
> lidt af gangen på alle sammen, så man spænder det ens sammen, og til
> sidst lige spænde med korrekt moment.
> Der er ikke meget gods dernede, så skidt hvis du overspænder.
> Stangen i midten kan du justere på også, den skal du bare spænde til
> der kommer lidt modstand, og så spænde kontramøtrik. Spænder du den
> for hårdt, trykker den på koblingen som om du er ved at koble ud.
>
> Dæksel på, olie på, juster koblingsgrebet og du er kørende.
>
> En lille ting mere: nogle fabrikanter anbefaler man lægger pladerne i
> olie et døgn inden man skal bruge dem, så de kan suge olie. Hvor
> meget der betyder ved jeg ikke, men har selv gjort, både på min DT125
> og ZX9R.
> Håber det kunne bruges.
Hej Thomas !
Det kan vist ikke forklares mere tydeligt, end du netop har gjort.
1000 tak for hjælpen - det lader vist at være lige til at gå til
God weekend
/Per