2 skrev:
> On Fri, 2 Nov 2007 11:33:39 +0000 (UTC),
> o.pedersen.torsted@post.tele.dk (Orla Pedersen) wrote:
>
>> 2 wrote:
>>
>>> Er den årsag til at stemplet bliver revet og olien evt blevet dårlig
>>> og forsvundet?
>>
>> Måske, Hvis røret, med ventil, mangler helt, så er der måske samtidigt
>> åbent ud af oliefilterhuset, og så er der intet olietryk. :-/
>> Men egentlig frygter jeg mere det faktum, at Du kun lukkede 1 liter olie
>> af motoren. Det er alt for lidt, måske for lidt til at oliepumpen
>> overhovedet kunne nå ned til olien. Tjek lige knastaksellejerne, er de
>> revet, så har Du kørt uden olietryk.
>>
>
> Jeg er heller ikke stolt og tilfreds med hændelses forløbet. Og vil jo
> finde fejlårsagen til det.
> Når jeg havde topdækslet af, trådte jeg på kickstarter, og der kom
> olie op til begge knastaksler, samt at knastkæde havde et godt lag
> olie på sig med rundt. Aklserne har det også fint, så "heldigvis" er
> det kun gået ud over stemplet.
>
Stempel+cylinder er ikke smurt af olietrykket og det manglende rør i
oliefilterhuset er ikke grund til at stemlet er brændt sammen!
Den bølgepap-lignende stempelring sidder nederst og er i modsætning til
de øverste kompressions-ringe, en olieskrabe-ring og er den færdig kan
der hurtigt opstå olietåger i totagger-stil når olien på cylindervæggen
ikke skrabes effektivt af!
> Hvordan er bypassventil med til at skabe olietryk? For på ifølge
> tegning vil oliepumpen da bare presse olien igennem oliefilter og så
> videre rundt, og det har den da alligevel gjort uden det rør/ventil?
> Så hvor skal det ekstra olietryk opstå, som det evt ikke har gjort
> mens jeg har haft MC?
>
Hvis man kigger nøje på pilene på det kredsløbsbillede du har linket til
så komme olien fra pumpen frem til oliefilterhuset og presses gennem
filteret udefra og ind hvorfra det løber ind i omtalte rør og videre i
kredsløb i højre side (på billedet) - Men fremløbet går også til bunden
(á venstre side på tegningen) af pågældende rør hvor det normalt ikke
kommer længere p.g.a. den fjederbelastede kugle. Kun hvis trykket i
filteret stiger p.g.a. stoppet filter presses kuglen åben så olien
derefter kan løbe ind bag kuglen; ud af center-røret på indersiden af
filteret (á tegningens hvide pile); ind i røret igen (i højre ende på
tegningen) og videre rundt i kredsløbet!
Manglende center-rør medfører blot at olitrykket hopper over hvor gærdet
er lavest og løber direkte ind på filteret inderside og videre rundt i
kredsløbet, ufiltreret!
> Kan mangel på bypassventil gøre at olien kun har løbet langsomt rundt,
> og olien blevet overvarm, mister smøreegenskaber, og forbrændt sig
> selv af?
>
Næppe!
> For ja jeg skal finde ud af hvor den 1 L olie er blevet af, iløbet af
> 1600 km, eller om den har pumpet olie med ud de sidste 10 km jeg
> nødsaget kørte. Men så skulle der ikke have været årsag til at zigzag
> oliering skulle sætte sig.
> Så jeg synes årsagen er noget uklart?
>
Jeg er ganske overbevist om at det er en dårlig montering af, måske
endda den gamle (skadede), olieskrabering der er årsag til hele dit
olieforbrug, som givetvis har eskaleret mod slutningen af forløbet.
Man plejer at lade 1 liter olie pr. 1000 km være målet for hvornår det
er tide for en cylinder-renovering - SÅ meget olie kan en motor med
andre ord sluge i ubemærkethed. Din har givetvis haft et progressivt
stigende forbrug gennem hele forløbet indtil du tilsidst kørte
totagger-style!
DEn tidligere ejer lyder som en klamphuger af højeste karat og var jeg i
dine sko ville jeg ikke ofre en øre den motor. En brugt, evt. fundet på
Ebay koster ikke vildt meget mere end stempel/opboring + nyt centerrør
til oliefilterhuset og for prisen får man en motor man burde kunne stole
mere på end den der har været klamphuggerhænder i :-|
Jeg har ikke umiddelbart kunnet finde én til anskueliggørelse af
prislejet(*), men måske at den tilstødende lavsæson (hvis der findes en
sådan for en KLR-ejer?) var lejlighed til at lede videre!?
(*):
En firecylindret GPZ600-motor står til sammenligning at finde til
fastpris á 225 Euro
<
http://cgi.ebay.de/Kawasaki-GPZ600R-GPZ-600-R-ZX600A-Motor-engine-moteur_W0QQitemZ280168430976QQihZ018QQcategoryZ88481QQrdZ1QQssPageNameZWD1VQQcmdZViewItem>
--
Armand.