On 5 Nov., 07:40, Torben Scheel <torben_sch...@hotmail.com> wrote:
> Niels Pein wrote:
>> "Torben Scheel" skrev ...
>>> Jeg har måske mulighed for en byttehandel hvor jeg ender med en Transalp -
>>> tager jeg meget fejl, eller vil sådan en ikke være optimal til vinterbrug?
>>> Håndbeskyttere, styrtbøjler, kåbe, ikke så tung, grove dæk - så mangler
>>> der vist bare håndtags-, visir- og sædevarme
>
>>> Jeg har længe luret på at komme lidt offroad, så jeg lurer lidt på Africa
>>> Twin og Transalp.
>
> > En TransAlp er for tung til begge dele.
>
> Tak for en udførlig beskrivelse
>
> Jeg kan ikke lade være med at tænke at Paris-Dakar ikke er domineret at
> fluevægtere, så helt umulige kan de da ikke være? Det er jo ikke trial
> jeg spørger til
>
> I "the long way round" så jeg dog at det kan blive for tungt.
>
Jamen en TransAlp (eller lignende) kan da godt klare lidt af hvert.
Jeg har også deltaget i et 3-timers offroad løb på en knallert-/
crossbane, med et hæderligt resultat, og een der hedder Bjarke har
kastet sin TransAlp ud i alskens mudder på DORK ture og vundet hæder
på det. Men skal det være rigtig sjov (læs: svær) offroad er der mange
andre der er bedre.
Alle offroadture jeg har være på med Aalborg offroad klub, Dansk
offroad klub (DORK) og Dansk enduro klub, der har vi hygget os i noget
terræn hvor vi snakker sandede skråninger i en grusgrav, mudrede
grøfter, snævre skovspor, evt. med træstammer der skal forceres, og
områder hvor der er sporkørt til langt op over akslerne. Der kommer en
TransAlp til kort sammenlignet med "almindelige" offroadere.
Men der er også nogen der kører offroad i lettere terræn. Jeg har
aldrig været på tur med Tenereklubben (og har i det hele taget ikke så
voldsomt meget offroad-erfaring), men jeg vil da tro at Tenereklubben
holder sig væk fra det allerværste så deres maskiner kan komme til
deres ret.
Du siger at det jo ikke er trial du spørger til. Point taken; det
kommer jo an på hvordan vi definerer "offroad".
I Paris-Dakar kører de mig bekendt på maskiner der er trimmet, så de
trods størrelsen vejer mindre end en standard TransAlp. Og løbet er
hårdt fordi det er langt og der skal køres længe med _god_ fart for at
nå hjem i tide. Men ren offroad-teknisk er terrænet på det meste af
turen jo ikke særligt svært. Hårdt underlag og ikke så mange voldsomme
skråninger. Nemt nok at køre i, men det svære er at det skal gå
f*nd*ns stærkt - hele dagen.
Jeg er sikker på, at når de kommer ud i de rigtigt løse sanddyner,
eller når de rammer en seriøst mudret og sporkørt skråning op af et
flodleje, så ville de ønske at de sad på en 250 ccm crosser og ikke
sådan en kampvogn af en KTM 640 eller hvad de nu kører.
Men de må jo vælge den maskine der "overall" bringer dem bedst gennem
løbet, så det bliver et kompromis, og der tæller det højt at de kan
tilbagelægge en 300 km. strækning over en hård ørken på et par timer.
Det er ikke den slags offroad vi normalt kommer ud på i de små
offroadklubber rundt om i Dannevang.
Men jeg må indrømme, jeg kunne godt lide at køre ture hvor jeg vidste
at vejen blev til en grusvej et par kilometer, og så nyde TransAlp'en
lidt på de steder. Det var den god til, og det lægger jeg på hylden nu
jeg har skiftet til Bandit 1250 (snøft).
I DORK og andre offroadklubber ville de grine overbærende hvis jeg
kaldte disse grusvejsture for "offroad".
--
Hilsen Niels
Bandit 1250 SA
(der kan så meget andet som TransAlp'en ikke kan)