|
| koks Fra : KWR |
Dato : 30-10-07 18:23 |
|
Hvordan renser man sine udstødningsrør og potter for koksaflejringer?
Jeg har ikke prøvet det siden min sidste knallert i 1964. Det var en
Diesella.
vh KWR
| |
Ukendt (30-10-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 30-10-07 18:54 |
|
"KWR" <kwedel@pc.dk> skrev i en meddelelse
news:47276848$0$2089$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hvordan renser man sine udstødningsrør og potter for koksaflejringer?
> Jeg har ikke prøvet det siden min sidste knallert i 1964. Det var en
> Diesella.
> vh KWR
Kører du stadig på to-takter? )
Eller med andre ord, hvilken MC er der tale om?
/Bent
| |
KWR (30-10-2007)
| Kommentar Fra : KWR |
Dato : 30-10-07 21:57 |
|
"Bent Eriksen" <bbe[AT]tdcadsl[DOT]dk> skrev i en meddelelse
news:47276fb2$0$2091$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "KWR" <kwedel@pc.dk> skrev i en meddelelse
> news:47276848$0$2089$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Hvordan renser man sine udstødningsrør og potter for koksaflejringer?
>> Jeg har ikke prøvet det siden min sidste knallert i 1964. Det var en
>> Diesella.
>> vh KWR
>
> Kører du stadig på to-takter? )
> Eller med andre ord, hvilken MC er der tale om?
>
> /Bent
> næ, det er en 4-takter .kawa650
vh KWR
>
| |
Ukendt (30-10-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 30-10-07 22:18 |
|
"KWR" <kwedel@pc.dk> skrev i en meddelelse
news:47279a8d$0$2090$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> næ, det er en 4-takter .kawa650
> vh KWR
Jeg kender ikke lige noget vidundermiddel til afkoksning af en 4-takter,
men fyld noget V-Power på tanken og kør en lang tur (min. 1 time)
evt. en tur ned i Tyskland, gerne i høj fart, så motoren bliver
godt gennemvarm, så vil det hjælpe gevaldigt på probl.
/Bent
| |
Armand (31-10-2007)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 31-10-07 01:43 |
|
Bent Eriksen skrev:
> "KWR" <kwedel@pc.dk> skrev i en meddelelse
> news:47279a8d$0$2090$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> næ, det er en 4-takter .kawa650
>> vh KWR
>
> Jeg kender ikke lige noget vidundermiddel til afkoksning af en 4-takter,
>
En firetakter skulle ikke gerne kunne kokse udstødningen til :-|
Hvoraf komer problemet KWR??
--
Armand.
| |
KWR (31-10-2007)
| Kommentar Fra : KWR |
Dato : 31-10-07 09:18 |
|
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:4727cf52$0$2093$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Bent Eriksen skrev:
>> "KWR" <kwedel@pc.dk> skrev i en meddelelse
>> news:47279a8d$0$2090$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>> næ, det er en 4-takter .kawa650
>>> vh KWR
>>
>> Jeg kender ikke lige noget vidundermiddel til afkoksning af en 4-takter,
>>
> En firetakter skulle ikke gerne kunne kokse udstødningen til :-|
> Hvoraf komer problemet KWR??
>
> --
> Armand.
Jeg ved såmænd heller ikke, om der er et problem, det slog mig bare, jeg kan
huske, at 2-taktere (knallerter) helt sikkert fik problemet. Og min kawa er
jo tussegammel.
Vh. KWR
| |
Armand (31-10-2007)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 31-10-07 20:45 |
|
KWR skrev:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:4727cf52$0$2093$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Bent Eriksen skrev:
>>> "KWR" <kwedel@pc.dk> skrev i en meddelelse
>>> news:47279a8d$0$2090$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>>> næ, det er en 4-takter .kawa650
>>>> vh KWR
>>> Jeg kender ikke lige noget vidundermiddel til afkoksning af en 4-takter,
>>>
>> En firetakter skulle ikke gerne kunne kokse udstødningen til :-|
>> Hvoraf komer problemet KWR??
>>
> Jeg ved såmænd heller ikke, om der er et problem, det slog mig bare, jeg kan
> huske, at 2-taktere (knallerter) helt sikkert fik problemet. Og min kawa er
> jo tussegammel.
>
Aha!
Glem det! Det er uforbrændt totagger-olie der bygges op som koks på
stempel og i udstødningen - Firetaktere har ikke dét problem!
Hvornår så du sidst en bil (eksklusiv DKW's; Trabanter; Wartburgs m.fl)
få kokset udstødning af? Nej vel!
--
Armand.
| |
KWR (01-11-2007)
| Kommentar Fra : KWR |
Dato : 01-11-07 08:54 |
|
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:4728dafb$0$2092$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> KWR skrev:
>> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
>> news:4727cf52$0$2093$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>> Bent Eriksen skrev:
>>>> "KWR" <kwedel@pc.dk> skrev i en meddelelse
>>>> news:47279a8d$0$2090$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>>>> næ, det er en 4-takter .kawa650
>>>>> vh KWR
>>>> Jeg kender ikke lige noget vidundermiddel til afkoksning af en
>>>> 4-takter,
>>>>
>>> En firetakter skulle ikke gerne kunne kokse udstødningen til :-|
>>> Hvoraf komer problemet KWR??
>>>
>> Jeg ved såmænd heller ikke, om der er et problem, det slog mig bare, jeg
>> kan huske, at 2-taktere (knallerter) helt sikkert fik problemet. Og min
>> kawa er jo tussegammel.
>>
> Aha!
> Glem det! Det er uforbrændt totagger-olie der bygges op som koks på
> stempel og i udstødningen - Firetaktere har ikke dét problem!
> Hvornår så du sidst en bil (eksklusiv DKW's; Trabanter; Wartburgs m.fl) få
> kokset udstødning af? Nej vel!
>
> --
> Armand.
Fint. En bekymring mindre. Er nok lidt underlig, har aldrig haft en bil. Da
mine unger var små, havde vi voldsomt brug for en, men ikke råd, og nu, hvor
de er store, er det lige meget. Nu har vi mc om sommeren og offentlig trans
om vinteren.
vh KWR
| |
Ib Jakobsen (04-11-2007)
| Kommentar Fra : Ib Jakobsen |
Dato : 04-11-07 10:28 |
|
Armand skrev:
> Glem det! Det er uforbrændt totagger-olie der bygges op som koks på
> stempel og i udstødningen - Firetaktere har ikke dét problem!
> Hvornår så du sidst en bil (eksklusiv DKW's; Trabanter; Wartburgs m.fl)
> få kokset udstødning af? Nej vel!
Det er nu set i nyere tid med tilkoksede udstødninger. På biler med
stort olieforbrug, kan katalysatoren stoppe. Men de fleste griber til
mere håndfaste metoder til løsningen af dette problem.
--
MVH
Ib Jakobsen
| |
Jim Andersen (05-11-2007)
| Kommentar Fra : Jim Andersen |
Dato : 05-11-07 09:29 |
|
Ib Jakobsen wrote:
> Men de fleste griber til
> mere håndfaste metoder til løsningen af dette problem.
Mere håndfaste end en skærebrænder? Fortæl !
/jim
| |
KentBM (30-10-2007)
| Kommentar Fra : KentBM |
Dato : 30-10-07 21:36 |
|
KWR wrote:
> Hvordan renser man sine udstødningsrør og potter for koksaflejringer?
> Jeg har ikke prøvet det siden min sidste knallert i 1964. Det var en
> Diesella.
Så vidt jeg husker er det noget med kaudisk soda. Og hvis der så
stadigvæk er noget tilbage af udstødningen, så på med den igen.
Jeg tror, at det var MC-revyen (hed bladet sådan?), som bragte tippet.
--
Kent
| |
KWR (30-10-2007)
| Kommentar Fra : KWR |
Dato : 30-10-07 22:00 |
|
"KentBM" <kentF_JERNmagnussen@aim.com> skrev i en meddelelse
news:472795b9$0$90268$14726298@news.sunsite.dk...
> KWR wrote:
>> Hvordan renser man sine udstødningsrør og potter for koksaflejringer?
>> Jeg har ikke prøvet det siden min sidste knallert i 1964. Det var en
>> Diesella.
> Så vidt jeg husker er det noget med kaudisk soda. Og hvis der så stadigvæk
> er noget tilbage af udstødningen, så på med den igen.
>
> Jeg tror, at det var MC-revyen (hed bladet sådan?), som bragte tippet.
>
> --
>
> Kent
Kaustisk soda ? uha uha. det æder metallet med. Men måske, hvis det tager
kokslaget rimeligt hurtigt, og det ikke er for stærkt, måske
vh KWR
| |
Hekto (31-10-2007)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 31-10-07 11:18 |
|
After serious thinking KWR wrote :
> Kaustisk soda ? uha uha. det æder metallet med. Men måske, hvis det tager
> kokslaget rimeligt hurtigt, og det ikke er for stærkt, måske
Det ætser kun alu ... og i høj grad organiske
materialer som hud og hornhinder! Så pas på.
Til gengæld så virker det! Fidusen er at det
opløser fedt.
En kopfuld ned i røret og så en kedel kogende
vand på. Det sprøjter og sprutter hvis man ikke
gør det langsomt eller passer på - så er du
advaret.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer
Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og
Elefanter!
| |
Jan (03-11-2007)
| Kommentar Fra : Jan |
Dato : 03-11-07 19:48 |
|
"KWR" <kwedel@pc.dk> skrev i meddelelsen
news:47276848$0$2089$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hvordan renser man sine udstødningsrør og potter for koksaflejringer?
> Jeg har ikke prøvet det siden min sidste knallert i 1964. Det var en
> Diesella.
> vh KWR
>
I halvfjerdserne var jeg i lære som knallert/mc-/småmotorsmekaniker, og når
sådan en totakstsnallert kom ind på værkstedet og kunn kunne køre 15-20 Km/t
var det altid een ting at starte med:
Afmontere hele udstødningen ved cylinderen, og tænde skærebrænderen. Lidt
"optænding" i kokslaget fra afgangsrøret til der er gløder, og så forsigtigt
trykluft til at give ilt til forbrændingen.
Hele kokslaget forkuller herved. Selve lydpotten har sædvanligvis en indsats
som også har glæde af en proces magen til. (hver for sig)
| |
|
|