|
| Skivebremser på Motorcykler. Fra : Michael Dahlberg |
Dato : 30-10-07 00:24 |
|
Ladies & Gentlemen.
Jeg har netop dag diskuteret med en god bekendt om, hvem der var først med
skivebremser på motorcykler.
Er der nogen der ved det? Hvem var først med skivebremser på forhjulet af en
seriefremstillet gademotorcykel?
Hvis den første var tilkøbt ekstraudstyr, hvem var så først med skive foran
på en gademotorcykel, som standardudstyr?
Jeg har forsøgt Google, men det var ikke min ven denne gang ;o(
Venlig hilsen
Michael D
| |
Aragorn Elessar (30-10-2007)
| Kommentar Fra : Aragorn Elessar |
Dato : 30-10-07 01:03 |
|
"Michael Dahlberg" <m.dahlberg@mail.tdcadsl.dk> wrote in message
news:47266b63$0$2107$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Ladies & Gentlemen.
> Jeg har netop dag diskuteret med en god bekendt om, hvem der var først med
> skivebremser på motorcykler.
> Er der nogen der ved det? Hvem var først med skivebremser på forhjulet af
en
> seriefremstillet gademotorcykel?
> Hvis den første var tilkøbt ekstraudstyr, hvem var så først med skive
foran
> på en gademotorcykel, som standardudstyr?
> Jeg har forsøgt Google, men det var ikke min ven denne gang ;o(
>
> Venlig hilsen
>
> Michael D
Heller ikke her.
Den tidligste BMW med skivebremser jeg indtil nu er stødt på, er en BMW
R75/6, som blev produceret fra 1973 til 1976. Den pågældende model havde en
forbremse med 260 mm skive, og en 200 mm tromle med simplex agter.
Men der skal sgu nok være nogen der har fundet på at smække skiver på en
cykel tidligere.
Venlig hilsen
Aragorn.
--
==================
www.bmwmc.dk
www.politimotorcykler.dk - er undervejs.
==================
| |
Preben Riis Sørensen (30-10-2007)
| Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen |
Dato : 30-10-07 01:31 |
|
"Aragorn Elessar" <Vasco1963@passagen.se> skrev
> Heller ikke her.
> Den tidligste BMW med skivebremser jeg indtil nu er stødt på, er en BMW
> R75/6, som blev produceret fra 1973 til 1976. Den pågældende model havde
en
> forbremse med 260 mm skive, og en 200 mm tromle med simplex agter.
> Men der skal sgu nok være nogen der har fundet på at smække skiver på en
> cykel tidligere.
Norton var tidligt ude. Men kender ikke til om den var først.
--
M.V.H
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk
| |
Preben Riis Sørensen (01-11-2007)
| Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen |
Dato : 01-11-07 00:06 |
| | |
Michael Dahlberg (30-10-2007)
| Kommentar Fra : Michael Dahlberg |
Dato : 30-10-07 09:59 |
|
"Aragorn Elessar" <Vasco1963@passagen.se> skrev i en meddelelse
news:47267522$0$90274$14726298@news.sunsite.dk...
>
> Heller ikke her.
> Den tidligste BMW med skivebremser jeg indtil nu er stødt på, er en BMW
> R75/6, som blev produceret fra 1973 til 1976. Den pågældende model havde
> en
> forbremse med 260 mm skive, og en 200 mm tromle med simplex agter.
> Men der skal sgu nok være nogen der har fundet på at smække skiver på en
> cykel tidligere.
>
> Venlig hilsen
>
> Aragorn.
>
> --
> ==================
> www.bmwmc.dk
> www.politimotorcykler.dk - er undervejs.
> ==================
He-He
Tak, den var egentlig udgangspunktet for hele spørgsmålet.
Ham jeg snakkede skivebremser med, var Rune fra Xpedit
Men takker for forsøget!
Michael D
| |
Armand (31-10-2007)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 31-10-07 00:58 |
|
Aragorn Elessar skrev:
> "Michael Dahlberg" <m.dahlberg@mail.tdcadsl.dk> wrote in message
> news:47266b63$0$2107$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Ladies & Gentlemen.
>> Jeg har netop dag diskuteret med en god bekendt om, hvem der var først med
>> skivebremser på motorcykler.
>> Er der nogen der ved det? Hvem var først med skivebremser på forhjulet af
> en
>> seriefremstillet gademotorcykel?
>> Hvis den første var tilkøbt ekstraudstyr, hvem var så først med skive
> foran
>> på en gademotorcykel, som standardudstyr?
>> Jeg har forsøgt Google, men det var ikke min ven denne gang ;o(
>>
>> Venlig hilsen
>>
>> Michael D
>
> Heller ikke her.
> Den tidligste BMW med skivebremser jeg indtil nu er stødt på, er en BMW
> R75/6, som blev produceret fra 1973.......
>
'73 var tillige året for lanceringen af R90, som mine spæde
knallert-erindringer husker netop for skivebremserne!
--
Armand.
| |
Allan Rasmussen (30-10-2007)
| Kommentar Fra : Allan Rasmussen |
Dato : 30-10-07 06:02 |
|
> Ladies & Gentlemen.
> Jeg har netop dag diskuteret med en god bekendt om, hvem der var først med
> skivebremser på motorcykler.
> Er der nogen der ved det? Hvem var først med skivebremser på forhjulet af
> en seriefremstillet gademotorcykel?
> Hvis den første var tilkøbt ekstraudstyr, hvem var så først med skive
> foran på en gademotorcykel, som standardudstyr?
> Jeg har forsøgt Google, men det var ikke min ven denne gang ;o(
I foelge
http://powersports.honda.com/the_story/heritage/heritage_timeline.asp?Decade=1960
Var Honda foerst...
"The CB750K0 was a huge leap forward in technology, but just one of many.
Honda has always led the way with advances like Torque Reactive Anti-dive
Control (TRAC), Radial Four-Valve Combustion (RFVC) design, Pro-Link rear
suspension, the first disc brake on a production bike, Comstar wheels, shaft
drive, liquid cooling, turbocharging, anti-lock brakes, and Honda's Linked
Braking System."
Jeg soegte paa Google saaledes:
http://www.google.ca/search?hl=en&q=motorcycle+%22first+disc+brake%22
Og det dukkede op som # 2
:)
Mvh
Allan
| |
Michael Dahlberg (30-10-2007)
| Kommentar Fra : Michael Dahlberg |
Dato : 30-10-07 10:10 |
|
"Allan Rasmussen" <jawaSLETmig350@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:EVyVi.160766$th2.32346@pd7urf3no...
>> Ladies & Gentlemen.
>> Jeg har netop dag diskuteret med en god bekendt om, hvem der var først
>> med skivebremser på motorcykler.
>> Er der nogen der ved det? Hvem var først med skivebremser på forhjulet af
>> en seriefremstillet gademotorcykel?
>> Hvis den første var tilkøbt ekstraudstyr, hvem var så først med skive
>> foran på en gademotorcykel, som standardudstyr?
>> Jeg har forsøgt Google, men det var ikke min ven denne gang ;o(
>
> I foelge
> http://powersports.honda.com/the_story/heritage/heritage_timeline.asp?Decade=1960
>
> Var Honda foerst...
>
> "The CB750K0 was a huge leap forward in technology, but just one of many.
> Honda has always led the way with advances like Torque Reactive Anti-dive
> Control (TRAC), Radial Four-Valve Combustion (RFVC) design, Pro-Link rear
> suspension, the first disc brake on a production bike, Comstar wheels,
> shaft drive, liquid cooling, turbocharging, anti-lock brakes, and Honda's
> Linked Braking System."
>
> Jeg soegte paa Google saaledes:
> http://www.google.ca/search?hl=en&q=motorcycle+%22first+disc+brake%22
>
> Og det dukkede op som # 2
>
> :)
> Mvh
> Allan
>
Mange tak.
Det var var faktisk et af vores gæt, men jeg kunne ikke få det bekræftet.
Jeg kan se på din søgning, at det er mig der har dummet mig! Disk brakes i
to ord ;o(
Det husker jeg næste gang.
Tak igen
Michael D
| |
Aragorn Elessar (30-10-2007)
| Kommentar Fra : Aragorn Elessar |
Dato : 30-10-07 10:17 |
|
"Allan Rasmussen" <jawaSLETmig350@hotmail.com> wrote in message
news:EVyVi.160766$th2.32346@pd7urf3no...
> > Ladies & Gentlemen.
> > Jeg har netop dag diskuteret med en god bekendt om, hvem der var først
med
> > skivebremser på motorcykler.
> > Er der nogen der ved det? Hvem var først med skivebremser på forhjulet
af
> > en seriefremstillet gademotorcykel?
> > Hvis den første var tilkøbt ekstraudstyr, hvem var så først med skive
> > foran på en gademotorcykel, som standardudstyr?
> > Jeg har forsøgt Google, men det var ikke min ven denne gang ;o(
>
> I foelge
>
http://powersports.honda.com/the_story/heritage/heritage_timeline.asp?Decade=1960
>
> Var Honda foerst...
>
> "The CB750K0 was a huge leap forward in technology, but just one of many.
> Honda has always led the way with advances like Torque Reactive Anti-dive
> Control (TRAC), Radial Four-Valve Combustion (RFVC) design, Pro-Link rear
> suspension, the first disc brake on a production bike, Comstar wheels,
shaft
> drive, liquid cooling, turbocharging, anti-lock brakes, and Honda's Linked
> Braking System."
>
> Jeg soegte paa Google saaledes:
> http://www.google.ca/search?hl=en&q=motorcycle+%22first+disc+brake%22
>
> Og det dukkede op som # 2
>
> :)
> Mvh
> Allan
Pikogpatter!!!
Jeg har en - nu pensioneret - kollega, som er galoperende Honda-mand.
Vi har kørt en længere intern "krig" mellem BMW og Honda, mellem os...for
sylen da også, han vil grine i skægget!
Venlig hilsen
Aragorn.
--
==================
www.bmwmc.dk
www.politimotorcykler.dk - er undervejs.
==================
| |
Ukendt (30-10-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 30-10-07 18:15 |
| | |
KentBM (30-10-2007)
| Kommentar Fra : KentBM |
Dato : 30-10-07 21:41 |
| | |
Steen E. (30-10-2007)
| Kommentar Fra : Steen E. |
Dato : 30-10-07 22:23 |
|
>
> CB 750 blev lanceret i 1969 (736 ccm, 67 HK, 220 kg, 200 km/t).
>
> Allan
>
... og så gik det hurtigt - i 1973 havde alle de største skivebremser foran,
selv HD og englænderne
--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623
| |
Armand (31-10-2007)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 31-10-07 02:56 |
|
Steen E. skrev:
>> CB 750 blev lanceret i 1969 (736 ccm, 67 HK, 220 kg, 200 km/t).
>>
>> Allan
>>
> .. og så gik det hurtigt - i 1973 havde alle de største skivebremser foran,
> selv HD og englænderne
>
Når man roder i det, ser det for mig ud som at netop i '73 gik stort set
alle over til skivebremser.
En af de få jeg kan finde med skive inden da er Kawa Z1 fra '71/'72, og
tilsyneladende gik de 3-cylindrede totaggere over til skiver samtidigt :-/
Til gengæld blev Honda sat lidt i skyggen dét år, derved at dobbelte(!)
skiver foran var teknik-gadget'en på Suzukis og BMW's topmodeller fra
'73 og fremefter, hvilket Honda tilsyneladende ikke havde set komme,
eller ihvertfald ikke gad matche førend ved GoldWing's lancering i '77,
hvorefter (med overgangen til de slangeløse Comstar-fælge i '78) det
blev standart for Honda's mellemklasse-modeller og op. Kawa brugte
ligeledes først dobbelte skiver på Z1000 á '78, og Yamaha hoppede på
vognen med XS750 i '77 og efterfølgende på de største modeller i XS-serien.
Blandt eksoterne (læs: italienerne) ligger det lidt anderledes: Der har
i mange år været temmeligt seriøse tromlebremser (á fire påløbende sko)
på italienske motorcykler med sportsligt image, hvorfor skivebremser. i
italienske øjen, sikkert har virket lidt overgjort, ikke mindst taget i
betragtning hvor ringe de første rustfaste skivebremser egentlig var
(især i vådt føre!). Da der begyndte at komme skiver på de italienske
motorcykler var det således også á støbte skiver, der har en helt
anderledes funktion i vådt føre!
I historikken ligger Benelli 750 Sei lige til min højrefod: Lanceret i
'72 med produktion et par år efter og med dobbelte 300mm skivebremser!
Moto-Guzzi Le Mans' forgænger: S3'eren havde samme montering fra
lanceringen i '75, og jeg synes ikke at kunne finde tidligere Guzzi'er
med originalt monterede skiver!
Ligeledes finder jeg ikke originalt monterede skivebremser på Ducati før
750SS i '74, men hér også á dobbelte støbejernsskiver!
'74 var ligeledes året hvor Laverda 750SFC fik skiver monteret - Jeg
mener at kunne huske at den 3.cylindrede 1000'er, der også er med
dobbelte skiver, stammer tilbage fra '73
Mit anglofile overblik er meget begrænset men jeg husker med sikkerhed
at Triumph Trident og Norton 850 havde enkelt-skivebremse i '76, men
ikke hvor tidligt inden at der kom skiver på.
Lidt søgning viser så at Norton Commando 750 havde skiver i '72 og
Trident'en året efter!
--
Armand.
8 i det historiske hjørne)
| |
p.jarnbak (31-10-2007)
| Kommentar Fra : p.jarnbak |
Dato : 31-10-07 15:09 |
|
Yamaha hoppede på
> vognen med XS750 i '77 og efterfølgende på de største modeller i
> XS-serien.
>
Hvad med tx750 fra 73 den havde også 2 skiver og de kunne bremse rigtig
godt.
Hej Palle.
| |
Armand (31-10-2007)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 31-10-07 18:05 |
|
p.jarnbak skrev:
> Yamaha hoppede på
>> vognen med XS750 i '77 og efterfølgende på de største modeller i
>> XS-serien.
>>
>
> Hvad med tx750 fra 73 den havde også 2 skiver .........
>
Det sq osse rigtigt!
Baggrunden for dét kiks er tilsyneladende at jeg plejer at bruge de frit
tilgængelige ficher fra en amerikansk site: powersportspro.com, når jeg
roder med opbygning og udstyrs niveau hhv. årgangs-skel, og på dén
figurerer TX'eren kun til og med '74, og dét med kun én skive. Til
gengæld er der tydeligt at dén er forberedt på'ed qua påstøbte øjer til
calibere på begge forgaffelben!
Billed-Googler man på TX'eren finder man såvel 73'ere som 74'ere med
både én og dobbelt for-bremseskive
Det kunne med andre ord tyde på at TX'eren har været leveret med begge
konfigurationer alt efter hvilket marked den leveredes til og med det i
baghovedet vil jeg så langtfra være skråsikker over resten af min
historik Faktisk synes jeg at kunne huske Kawa-triple'n Mach2 med to
for-skiver, uden at jeg fandt dokumentation for dét nogetsteds og derfor
heller ikke nævnte den dermed!
> .......og de kunne bremse rigtig godt.
Tror sq da jeg: Hvis én skive regnedes for tilstrækkelig på nogle
markeder må dobbelt-op virkeligt rykke uanset hvor svagelig
single-monteringen måtte have været
--
Armand.
| |
Steen E. (31-10-2007)
| Kommentar Fra : Steen E. |
Dato : 31-10-07 20:07 |
|
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:4727e071$0$2086$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Steen E. skrev:
>>> CB 750 blev lanceret i 1969 (736 ccm, 67 HK, 220 kg, 200 km/t).
>>>
>>> Allan
>>>
>> .. og så gik det hurtigt - i 1973 havde alle de største skivebremser
>> foran, selv HD og englænderne
>>
> Når man roder i det, ser det for mig ud som at netop i '73 gik stort set
> alle over til skivebremser.
> En af de få jeg kan finde med skive inden da er Kawa Z1 fra '71/'72 ...
Jeg købte den første Kawa Z1 i DK hos Aagesen .. mener det var i starten af
'73 .. og den enkelte skive var en stor forbedring over bl.a. de
3-cylindrede 2-takteres tromlebremser.
De kunne nemlig ikke bremse ned fra topfart uden at fade voldsomt det sidste
stykke, så datidens stort set lovlige 190 km/t på almindelige landeveje var
jo egentligt dybt uansvarligt :((
Z1'eren var noget helt andet, bremsede perfekt og helt stabilt, en skøn
maskine som i dag helt forståeligt nærmest har kult-status.
--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623
| |
Leif (01-11-2007)
| Kommentar Fra : Leif |
Dato : 01-11-07 16:24 |
|
"Steen E." <steen-e*fjern*@ofir.dk> wrote in message
news:4728d254$0$2104$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:4727e071$0$2086$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> > Steen E. skrev:
> >>> CB 750 blev lanceret i 1969 (736 ccm, 67 HK, 220 kg, 200 km/t).
> >>>
> >>> Allan
> >>>
> >> .. og så gik det hurtigt - i 1973 havde alle de største skivebremser
> >> foran, selv HD og englænderne
> >>
> > Når man roder i det, ser det for mig ud som at netop i '73 gik stort set
> > alle over til skivebremser.
> > En af de få jeg kan finde med skive inden da er Kawa Z1 fra '71/'72 ...
>
> Jeg købte den første Kawa Z1 i DK hos Aagesen .. mener det var i starten
af
> '73 .. og den enkelte skive var en stor forbedring over bl.a. de
> 3-cylindrede 2-takteres tromlebremser.
>
> De kunne nemlig ikke bremse ned fra topfart uden at fade voldsomt det
sidste
> stykke, så datidens stort set lovlige 190 km/t på almindelige landeveje
var
> jo egentligt dybt uansvarligt :((
>
Jeg havde en '71 500 H1 i '74-'75 og mener bestemt at 750 kom med disc
i '72 (i USA) hvor triplerne havde deres helt store gennembrud selv om CB
750
også var på markedet - noget med en amerikansk filosofi med først to grønt.
Dengang var der ikke nogen anden cykel der nåede triplerne til sokeholderene
lige hvad det angik. Ups en anden historie, men skiven på da på dengang.
Mvh, Leif
Der bestemt savner H1'eren.
| |
Ukendt (01-11-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 01-11-07 17:21 |
|
On Thu, 1 Nov 2007 16:24:18 +0100, Leif wrote:
> Dengang var der ikke nogen anden cykel der nåede triplerne til sokeholderene
> lige hvad det angik.
Naeh, som jeg oplevede H1, så var det vist mest "Everton effekten", der
kunne mærkes. :-/ Ingen vovede sig op på siden af en slingrende Kawa i den
situation
--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout restdele til salg
| |
Leif (02-11-2007)
| Kommentar Fra : Leif |
Dato : 02-11-07 12:58 |
|
"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote in
message news:16mdp1kx84ecw.1u3hdbmvf7rpc.dlg@40tude.net...
> On Thu, 1 Nov 2007 16:24:18 +0100, Leif wrote:
>
> > Dengang var der ikke nogen anden cykel der nåede triplerne til
sokeholderene
> > lige hvad det angik.
>
> Naeh, som jeg oplevede H1, så var det vist mest "Everton effekten", der
> kunne mærkes. :-/ Ingen vovede sig op på siden af en slingrende Kawa i den
> situation
>
Jeg husker det faktisk ikke værre end dens efterfølger CB750 F2 1978 , der
absolut ikke kørte efter en snor, før den fik en firkantsvinger bagi.
Men selvfølgelig - med tiden glemmer man jo detajlerne...........
Mvh, Leif
| |
Steen E. (02-11-2007)
| Kommentar Fra : Steen E. |
Dato : 02-11-07 21:13 |
|
> Jeg havde en '71 500 H1 i '74-'75 og mener bestemt at 750 kom med disc
> i '72 (i USA) hvor triplerne havde deres helt store gennembrud selv om CB
> 750
> også var på markedet - noget med en amerikansk filosofi med først to
> grønt.
> Dengang var der ikke nogen anden cykel der nåede triplerne til
> sokeholderene
> lige hvad det angik. Ups en anden historie, men skiven på da på dengang.
>
> Mvh, Leif
> Der bestemt savner H1'eren.
>
Den savner jeg også selvom køreegenskaberne var hårrejsende dårlige .. men
hvor var den sjov :)
Iflg. et gammelt nr. af "Cycle" fra december '72 med "Superbike Comparison"
var 750'eren ganske rigtigt med skive foran.
--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623
| |
Armand (03-11-2007)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 03-11-07 10:33 |
|
Steen E. skrev:
>>
> Den savner jeg også selvom køreegenskaberne var hårrejsende dårlige .. men
> hvor var den sjov :)
>
Prøv en Aprilia RS 250 der yder det samme men bremser og styrer lige så
forrygende som den yder!!
> Iflg. et gammelt nr. af "Cycle" fra december '72...
>
Cycle? Er det ikke et US-blad?
> ...var 750'eren ganske rigtigt med skive foran.
>
På det amarikanske marked ihverfald :-|
Og det er jo dér at især snakken om dobbelte skiver strander:
Internationale markedsforskelle
--
Armand.
| |
Jens Meldgaard (31-10-2007)
| Kommentar Fra : Jens Meldgaard |
Dato : 31-10-07 21:11 |
|
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:4727e071$0$2086$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Steen E. skrev:
>>> CB 750 blev lanceret i 1969 (736 ccm, 67 HK, 220 kg, 200 km/t).
>>>
>>> Allan
>>>
hvilket Honda tilsyneladende ikke havde set komme,
> eller ihvertfald ikke gad matche førend ved GoldWing's lancering i '77,
Hej Armand
Gold Wing kom den ikke i ´74? Jeg så _tivertifal_ en i ´75.
mvh Jens
Sydals
> --
> Armand.
> 8 i det historiske hjørne)
| |
EK (31-10-2007)
| Kommentar Fra : EK |
Dato : 31-10-07 23:31 |
|
Jens Meldgaard <dsl333271@vip.cybercity.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:4728e148$0$21928$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:4727e071$0$2086$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> > Steen E. skrev:
> >>> CB 750 blev lanceret i 1969 (736 ccm, 67 HK, 220 kg, 200 km/t).
> >>>
> >>> Allan
> >>>
>
>
> > eller ihvertfald ikke gad matche førend ved GoldWing's lancering i '77,
>
> Hej Armand
>
> Gold Wing kom den ikke i ´74? Jeg så _tivertifal_ en i ´75.
>
> mvh Jens
> Sydals
Hej Jens,
Gold Wing blev lanceret i 1975 - dette husker jeg tydeligt, da jeg dette år
arbejdede i USA og det var medens jeg var der, at lanceringen skete - jeg
var på udstillingen i Chicago.
Med hensyn til første mc med skivebremse, så er det netop Honda´s 750. Jeg
købte dengang en sådan og der var ingen andre med skiver dengang.
Mvh
Erik
| |
Armand (31-10-2007)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 31-10-07 23:53 |
|
Jens Meldgaard skrev:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:4727e071$0$2086$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Steen E. skrev:
>>>> CB 750 blev lanceret i 1969 (736 ccm, 67 HK, 220 kg, 200 km/t).
>>>>
>>>> Allan
>>>>
>
>
> hvilket Honda tilsyneladende ikke havde set komme,
>> eller ihvertfald ikke gad matche førend ved GoldWing's lancering i '77,
>
> Gold Wing kom den ikke i ´74? Jeg så _tivertifal_ en i ´75.
>
Sådan går det når der er én ting man mener at kunne huske præcist og
derfor ikke ulejliger sig med at verificere
Jeg syntes at GW'en hang sammen med mit kørekort/første motorcykel i
'77; men ved nærmere eftertanke er netop importørens holdning á "Honda
sælger sig selv" omkring ikke forekommende udlån af GW til test, en
væsentlig årsag til at der dannedes et Honda-had i mit unge teenagesind
i årene før mit kørekort!
Bekræftigelse:
Citat fra første Google hit på "Honda GoldWing history":
"The Honda Goldwing motorcycle had its debut in 1975"!
Ergo: Honda var ikke helt blind for dobbelte skiver i tiden hvor de
andre japanere (også) brugte dét på deres topmodeller; men indtil den
nye generation (á CX og Bol d'Or) med de slangeløse Comstar-fælge brugte
de (heller) ikke dobbelte skiver i udstrakt grad!
Alle forstyrrelserne til trods, så slår det mig at det er ikke uden
grund at en væsentlig mængde af landets mc-klubber er stiftet i 70'ernes
spæde år: Da man begyndte at producere firecylindrede motorcykler tog
MC-branchen virkelig et kvantespring, som ikke kunne undgå at smitte af
på brugerne
--
Armand.
| |
Harald Blaatand (02-11-2007)
| Kommentar Fra : Harald Blaatand |
Dato : 02-11-07 13:43 |
|
"Steen E." <steen-e*fjern*@ofir.dk> wrote in message
news:4727a09b$0$2085$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> >
>> CB 750 blev lanceret i 1969 (736 ccm, 67 HK, 220 kg, 200 km/t).
>>
>> Allan
>>
> .. og så gik det hurtigt - i 1973 havde alle de største skivebremser
foran,
> selv HD og englænderne
>
> --
> Steen E.
> http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623
>
>
In June of 1971, the first disc brake was shipped to Harley-Davidson for
the 1972 FLH model.
http://www.hayesbrake.com/history.html
Steen
| |
Aragorn Elessar (01-11-2007)
| Kommentar Fra : Aragorn Elessar |
Dato : 01-11-07 00:16 |
|
"Michael Dahlberg" <m.dahlberg@mail.tdcadsl.dk> wrote in message
news:47266b63$0$2107$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Ladies & Gentlemen.
> Jeg har netop dag diskuteret med en god bekendt om, hvem der var først med
> skivebremser på motorcykler.
> Er der nogen der ved det? Hvem var først med skivebremser på forhjulet af
en
> seriefremstillet gademotorcykel?
> Hvis den første var tilkøbt ekstraudstyr, hvem var så først med skive
foran
> på en gademotorcykel, som standardudstyr?
> Jeg har forsøgt Google, men det var ikke min ven denne gang ;o(
>
> Venlig hilsen
>
> Michael D
http://world.honda.com/history/challenge/1969cb750four/text/03.html - så
skulle dén ged vist være barberet!
Jeg googlede "motorcycle first disc brakes".
Venlig hilsen
Aragorn.
| |
|
|