Jeg overså 2 mc-er i sommers
Fra : Bongo

Dato : 29-10-07 20:03

Foranlediget af Jan indlæg "Om bilister og mc'ere" vil jeg hermed fremlægge
en tilståelse: Jeg overså 2 mc-er i sommers.

Jeg holder for ubetinget med C3eren og en tom trailer og skal til venstre på
1+2 spors landevej nord for Svendborg. Det er svært at komme ud pga. tæt og
hurtig trafik og C3-erens langsomme acceleration. Scenariet kompliceres
yderligere af, at til højre for mig, ligger en bakke som begrænser udsynet.
Jeg tør ikke køre frem med mindre bakken er tom fra trafik. Da jeg har holdt
længe, meget længe, er bakken tom og der er frit fra venstre. Jeg kører
frem. Halvt ude kommer det fra fruen: "Du er lige kørt ud foran 2 af dine
venner"! Ud af øjenkrogen ser jeg 2 Virago lignende maskiner og jeg får
placeret mig i inderbanen. De overhaler mig straks jeg er i indersporet. Det
var en meget mærkelig følelse der meldte sig i mellemgulvet. Hvor i helvede
kom de fra? Det her gjorde JEG ikke! Umuligt, ikke mig. Satans, osv. osv.
Jeg tænkte som en gal og kom lidt efter i tanke om de 3 scootere der kørte
på cykelstien! Der var kun en! De 2 der lå bagerst var mc-er og de kørte
_ikke_ på cykelstien. De var på toppen af bakken eller lige under. Jeg tror
ikke de kørte forstærkt, ikke mere end jeg selv ville have gjort. Stedet har
bare dårlig oversigt og der burde måske være en hastighedsbegrænsning før
bakken på 70km/t. Situationen var ikke alvorlig, men jeg var i høj grad til
ulempe og de har helt sikkert været oppe på bremsen.

Vh Bongo

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 29-10-07 21:40

Bongo skrev:
> Foranlediget af Jan indlæg "Om bilister og mc'ere" vil jeg hermed
> fremlægge en tilståelse: Jeg overså 2 mc-er i sommers.
>

> Vh Bongo

+ mange point i bogen for at se tingene i et fornuftigt perspektiv.

Det er dælme sjældent man læser indlæg, hvor automat reaktionen ikke er
" det er de andres skyld" Respekt!

Vi laver alle lort i den en gang imellem i trafikken, sådan er det, og
var vi lige så optagede af selv at gøre det bedre en anden gang, som vi
er optaget af at pådutte andre slette motiver, og manglende evner, så
ville et par stykker ekstra overleve nok et år.

--
Dun@nt
1K, SFau-R, White Gold

Fra : Rasmus Raun-Nielsen

Dato : 30-10-07 06:31

"Bongo" <fake@fake.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> burde måske være en hastighedsbegrænsning før bakken på 70km/t.
> Situationen var ikke alvorlig, men jeg var i høj grad til ulempe og de har

Interessant historie! Godt med selvindsigt og ansvarspåtagelse!

Hvad er iøvrigt tegnet for undskyld? -Jeg kender en del håndtegn og
kropsprog til signalering af at andre (det være sig i trafikken og andre
steder) er under tegngiverens skarpe niveau af reflekser og altid korrekte
reaktion -men det ville nu være rart med et internationalt "Hey, dér begik
jeg en fejl, men det var ikke med vilje.Undskyld!"-tegn. Det ville vise
selvindsigt og at man accepterer sin egen fejlbarlighed. Dét kunne vores
trafikkultur godt bære...

Bare et lille lettere humoristisk indspark fra hjørnet.

/Rasmus

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 30-10-07 06:58

Rasmus Raun-Nielsen skrev:

> Hvad er iøvrigt tegnet for undskyld?

En eller anden foreslog engang i fuld offentlighed at samle tommel- og
pegefinger til en cirkel til brug for at undskylde overfor
medtrafikanterne - indtil det viste sig at tegnet i de varme lande betyder
"r*vhul!"

Man undlod derfor at gøre yderligere ved sagen...
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Bongo

Dato : 30-10-07 07:26

> [...]
> jeg en fejl, men det var ikke med vilje.Undskyld!"-tegn. Det ville vise
> selvindsigt og at man accepterer sin egen fejlbarlighed. Dét kunne vores

På tegnsprog: Du samler dine håndflader foran og lige under ansigtet ligesom
en asiat der beder. Ikke så brugbart i trafikken. Der er et andet tegn der
kunne være anvendeligt. Uheld: En pegefinger føres fra kinden og udefter og
ender i en hånd hvor alle 5 fingre stritter..

Vh Bongo

Fra : Michael Kirkegaard

Dato : 30-10-07 07:42

> [...]
> jeg en fejl, men det var ikke med vilje.Undskyld!"-tegn. Det ville vise
> selvindsigt og at man accepterer sin egen fejlbarlighed. Dét kunne vores

Man kan jo også give sig selv fingeren.....

Fra : Kani

Dato : 30-10-07 10:02

"Michael Kirkegaard" <flirtinggoose@hotmail.com> wrote in message

> [...]

Hvad med en afværgende hånd op foran, mens man dukker nakken mere eller
mindre brødebetynget?

Fra : Perminator

Dato : 30-10-07 18:49

">>> Hvad er iøvrigt tegnet for undskyld? -Jeg kender en del håndtegn
og

> Hvad med en afværgende hånd op foran, mens man dukker nakken mere eller
> mindre brødebetynget?

Det er den, jeg intuitivt har brugt, når jeg fx. i regnvejr er røget over
for rødt i HiAcen med blokerede baghjul. Utilgiveligt, har kørt for hurtigt
efter forholdene og bilens bremseevne med tom varekasse.

På CXen har der ikke været brug for undskyldende gestus - endnu. Det
skyldes sikkert den 112% opmærksomhed som MC-kørsel lægger op til.

--

"Perminator"
Per Misser

Fra : Finn

Dato : 30-10-07 17:53

> [...]
> før bakken på 70km/t. Situationen var ikke alvorlig, men jeg var i høj
> grad til ulempe og de har helt sikkert været oppe på bremsen.

Er det ikke lige sådanne situationer vi plejer at "prale" af at vi MC`ister
er gode til
forudse når vi kører derude.
Jeg tror at vi alle har været ude for situationer hvor en bil m.v. kører
ud fra en sidevej og vi skal bremse for ikke at skabe farlige situationer.
Jeg håber bare at der altid er tid og vej til at jeg kan nå at bremse, for
i næsten alle tilfælde er der heldigvis kun tale om alm. nedbremsning.
Jeg ser tit bilister der bruger både horn og lys når de skal tage
farten af deres såkaldte kampvogn.
Disse trafikale analfabeter bør vi give fingeren eller ryste på hovedet af.

Finn VFR800

Fra : Klaus R

Dato : 30-10-07 19:24

Bongo frembragte:
> [...]
> mærkelig følelse der meldte sig i mellemgulvet. Hvor i helvede kom de fra?

lige en anden vending af sagen... læste mellem linjerne at der var to
spor i din retning og enting jeg selv gør når jeg "kvajer mig" (kører
lastbil til dagligt..) holder mig i venstre spor til faren er ovre og
så blinker til højre... ved at trække direkte til højre spærrer man jo
totalt for begge spor indtil man er på plads, dyrbare sekunder..
bare en tanke... :/

Klaus R

Fra : Bongo

Dato : 30-10-07 20:38

> [...]
> til højre... ved at trække direkte til højre spærrer man jo totalt for
> begge spor indtil man er på plads, dyrbare sekunder..

Det kan du have ret i hvis de forulempede kan undvige. Altså ikke er i panik
og bare bremser, eller køre så stærkt at de ikke kan undvige på den plads
der er til rådighed.

Vh Bongo