Tak for det udførlige indlæg. Jeg er først for nylig begyndt at pille ved
MC, så det med at adskille hele forgaflen, er nok lidt over mit niveau. Men
jeg vil prøve det du nævner med at løsne klemmet om forgaflerne en ad
gangen. Skal jeg hive lidt i hjul og styr for at forsøge at vrikke det på
plads eller skal det indstille sig selv når jeg løsner det?
Jeg opdagede det ved at fik enormt ondt i det ene håndled når jeg kørte,
hvilket fik mig til at måle det op. Da jeg kiggede nøjere på det, var det
ret synligt.
T
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:47232b08$0$2109$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Thorbjørn skrev:
>> Jeg har opdaget ........
> >
> Hvorledes???
>
>> ......at min forgaffel på min nyerhvervede GS 750'er er en anelse skævt
>> (grrr det er fanme uforskammet bare at sælge sorteper videre). Nå men kan
>> man rette sådan noget op? Og kræver det nye lejer eller hvordan?
>>
> Det kommer sgisme an på hvor skævheden befinder sig!
>
> Det er mest sandsynligt at det "kun" er ét eller begge inderrør i
> forgaffel-teleskopet og dé kán principielt rettes til brugbar stand af en
> fagmand, men tiden får med det og de ca. 1000,- et uoriginalt rør koster
> er hurtigt brugt. Dertil kommer de nuværende rørs yderligere tilstand á
> skader i crom-overfladen.
>
> Det kan dog hænde at rørene holdes fast i et vrid fra en svag kollision.
> hvorfor den første handling bør være at løsne forgaffelbroernes klem om
> inderrøret - Husk endelig at løsne/genspænde ét rør af gangen for at
> motorcyklen ikke skal synke sammen når begge forrør pludselig stikker 15
> cm op over øverste bro =
>
> Hjælper dét ikke, så er den bedste måde at kontrollere rørenes rethed på
> at adskille sagerne (hvilket alligevel skal ske uanset om de skal
> udskiftes eller rettes) og rulle dem på en plan flade(*) ved at skubbe dem
> med et tyndt søge-blad - Hvis bladet smutter ind under røret undervejs er
> det fordi det er skævt og "løfter" sig fra underlaget!
>
> Hvis inder-rørene ikke falder igennem denne test, kan det være
> forgaffelbroerne der er skæve. I så fald har du fået sorteper bevidst
> derved at dé ikke skades uden at teleskoprørene også bukkes - Med andre
> ord: Der er blevet udskiftet teleskoprør efter en skade uden at
> forgaffelbroerne er rørt (det betyder selvfølgelig ikke at det
> nødvendigvis er seneste ejer der har udført den halve reparation!)!
>
> Kontrol udføres ved at montere de adskilte inderrør i broerne og flugte om
> de er absolut parallelle:
> Øjemål burde være tilstrækkeligt, men ellers afmonteres hele broen så man
> med broer/inderrør liggende på et bord kan bruge et waterpas til at måle
> om begge ender (lad en fingerbredde af inderrørene stikke op over øverste
> bro) er i water!
>
> Er hverken rør eller bro skæve kan det kun være kronrøret/stellet der
> bærer den skævhed du har bemærket og det skal der helt andre sager til at
> udmåle hhv. rette
>
> (*):
> Mit forhåndenværende bedste værktøj dertil har altid været glasset på
> klubbens flippermaskine, så et rudeglas brugt med forsigtighed er
> sandsynligvis også effektivt til jobbet!
>
> --
> Armand.