/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Elektronisk tænding på gammel GS'er
Fra : Thorbjørn


Dato : 27-10-07 12:41

Hej. Jeg overvejer at installere elektronisk tænding på min Suzuki GS 750
(77), da jeg har læst i en tidligere post herinde at det kan afhjælpe de
startproblemer jeg oplever med det gamle system. (Kondensatorerne er gået en
gang og jeg har en stærk formodning om at de nu er gået igen). Er det en god
ide? Og er det noget jeg selv kan ordne? Har i evt. nogle forslag til et
ikke alt for dyrt system der passer til?

Mvh. Thorbjørn



 
 
Thorbjørn (27-10-2007)
Kommentar
Fra : Thorbjørn


Dato : 27-10-07 15:22

Har i nogle forslag til et elektrisk tændingssystem jeg kan montere på en
gammel GS'er? Det skal ikke være for dyrt.




Armand (27-10-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 27-10-07 17:19

Thorbjørn skrev:
> Har i nogle forslag til et elektrisk tændingssystem jeg kan montere på en
> gammel GS'er? Det skal ikke være for dyrt.
>
Det originale tændingsanlæg fra en nyere model, i ophug, ligger lige til
højrefoden.
Forøvrigt så benytter GS'ernes 1.generations kontaktløse anlæg sig, I
modsætning til nutidens totalt integrerede og fuld elektroniserede
tændingssystemer, af den traditionelle mekaniske tændingsavancering á
slyngklodser bag kontakt-pladen, så ombygningen er ganske enkel!

--
Armand.

Steen Gruby (28-10-2007)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 28-10-07 09:59

On Sat, 27 Oct 2007 18:18:51 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

Hej Armand.

>Forøvrigt så benytter GS'ernes 1.generations kontaktløse anlæg sig, I
>modsætning til nutidens totalt integrerede og fuld elektroniserede
>tændingssystemer, af den traditionelle mekaniske tændingsavancering á
>slyngklodser bag kontakt-pladen, så ombygningen er ganske enkel!

Det er problemet ved at påbygge et "moderne" elektronisk system i
stedet for knikserne.
Nu har du en mekanisk og en elektronisk regulering der begge tror det
er dem der styrer
Enten skal man finde et system uden elektronisk avancering eller også
skal man blokere det mekaniske system.
Med mine erfaringer med de mekaniske systemer ville jeg vælge det
sidste.
Noget andet er så, at flere af de elektroniske systemer har et problem
med at arbejde ordentligt i tomgang.
Jeg har fjernet Kokusan boksene fra min Paso og erstattet den med en
Ignitech.
Mange af de småskavanker med tomgangen, som Weber karburatoren hidtil
har været mistænkt for, er løst.
En nærmere granskning i problemet indikerer at ved lave omdrejninger
kan Kokusan boksen ikke finde ud af hvilken flanke på tændingsknasten
den skal trigge på, med det resultat at den enten "glemmer" en tænding
eller fyrer gnisten af på et ikke passende tidspunkt, hvilket fører
til en ujævn tomgang eller at motoren stopper fordi den "slår
tilbage".
Nu vi taler om Ignitech, så vil et sådant system kunne programmeres
til at køre uden avancering således at det mekaniske dallerværk kan
bibeholdes

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Dan \"748\" Dethlefs~ (28-10-2007)
Kommentar
Fra : Dan \"748\" Dethlefs~


Dato : 28-10-07 10:34

Steen Gruby skrev:
> Jeg har fjernet Kokusan boksene fra min Paso og erstattet den med en
> Ignitech.
> Mange af de småskavanker med tomgangen, som Weber karburatoren hidtil
> har været mistænkt for, er løst.
> En nærmere granskning i problemet indikerer at ved lave omdrejninger
> kan Kokusan boksen ikke finde ud af hvilken flanke på tændingsknasten
> den skal trigge på, med det resultat at den enten "glemmer" en tænding
> eller fyrer gnisten af på et ikke passende tidspunkt, hvilket fører
> til en ujævn tomgang eller at motoren stopper fordi den "slår
> tilbage".
> Nu vi taler om Ignitech, så vil et sådant system kunne programmeres
> til at køre uden avancering således at det mekaniske dallerværk kan
> bibeholdes
>

Hej Steen
Hvilken har du brugt ?

SPARKER TCI eller SPARKER TCI4

Se
http://www.ignitech.cz/english/aindex.htm

--
Dan "748" Dethlefsen
748 - KLR250 - GPZ500S
www.dethlefsens.dk
www.robertsmc.dk

Steen Gruby (28-10-2007)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 28-10-07 10:37

On Sun, 28 Oct 2007 10:34:14 +0100, "Dan \"748\" Dethlefsen"
<748@dethlefsensOST.dk> wrote:

Hej Dan.
>
>SPARKER TCI eller SPARKER TCI4
>
TCIP4.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Dan \"748\" Dethlefs~ (28-10-2007)
Kommentar
Fra : Dan \"748\" Dethlefs~


Dato : 28-10-07 10:49

Steen Gruby skrev:
> On Sun, 28 Oct 2007 10:34:14 +0100, "Dan \"748\" Dethlefsen"
> <748@dethlefsensOST.dk> wrote:
>
> Hej Dan.
>> SPARKER TCI eller SPARKER TCI4
>>
> TCIP4.
>

Tak !!

Hvordan er det rent brugs mæssigt på software siden, skal man være en
tændings-ekspert for at forstå de forskellige parametere ?

--
Dan "748" Dethlefsen
748 - KLR250 - GPZ500S
www.dethlefsens.dk
www.robertsmc.dk

Steen Gruby (28-10-2007)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 28-10-07 10:53

On Sun, 28 Oct 2007 10:49:06 +0100, "Dan \"748\" Dethlefsen"
<748@dethlefsensOST.dk> wrote:

Hej Dan.
>
>Hvordan er det rent brugs mæssigt på software siden, skal man være en
>tændings-ekspert for at forstå de forskellige parametere ?

Nøeh - Men man skal naturligvis vide hvad man foretager sig.
Du kan jo downloade deres GUI og prøve at kigge på det.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Dan \"748\" Dethlefs~ (28-10-2007)
Kommentar
Fra : Dan \"748\" Dethlefs~


Dato : 28-10-07 10:54

Steen Gruby skrev:
> On Sun, 28 Oct 2007 10:49:06 +0100, "Dan \"748\" Dethlefsen"
> <748@dethlefsensOST.dk> wrote:
>
> Hej Dan.
>> Hvordan er det rent brugs mæssigt på software siden, skal man være en
>> tændings-ekspert for at forstå de forskellige parametere ?
>
> Nøeh - Men man skal naturligvis vide hvad man foretager sig.
> Du kan jo downloade deres GUI og prøve at kigge på det.
>
Will do

--
Dan "748" Dethlefsen
748 - KLR250 - GPZ500S
www.dethlefsens.dk
www.robertsmc.dk

Dan \"748\" Dethlefs~ (28-10-2007)
Kommentar
Fra : Dan \"748\" Dethlefs~


Dato : 28-10-07 10:58

Steen Gruby skrev:
> On Sun, 28 Oct 2007 10:49:06 +0100, "Dan \"748\" Dethlefsen"
> <748@dethlefsensOST.dk> wrote:
>
> Hej Dan.
>> Hvordan er det rent brugs mæssigt på software siden, skal man være en
>> tændings-ekspert for at forstå de forskellige parametere ?
>
> Nøeh - Men man skal naturligvis vide hvad man foretager sig.
> Du kan jo downloade deres GUI og prøve at kigge på det.
>

Er der TPS på din weber ?

--
Dan "748" Dethlefsen
748 - KLR250 - GPZ500S
www.dethlefsens.dk
www.robertsmc.dk

Steen Gruby (28-10-2007)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 28-10-07 18:09

On Sun, 28 Oct 2007 10:58:15 +0100, "Dan \"748\" Dethlefsen"
<748@dethlefsensOST.dk> wrote:

Hej Dan.
>
>Er der TPS på din weber ?

Nix, men jeg overvejer at bygge en på over vinteren.
Sån't blot for sjov.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Dan \"748\" Dethlefs~ (28-10-2007)
Kommentar
Fra : Dan \"748\" Dethlefs~


Dato : 28-10-07 20:36

Steen Gruby skrev:
> On Sun, 28 Oct 2007 10:58:15 +0100, "Dan \"748\" Dethlefsen"
> <748@dethlefsensOST.dk> wrote:
>
> Hej Dan.
>> Er der TPS på din weber ?
>
> Nix, men jeg overvejer at bygge en på over vinteren.
> Sån't blot for sjov.
>
Hej Steen

Hvis jeg forstår systemet rigtig har du i din PASO kun "Base Advance" at
pille i, men kan den justeres forskelligt afhængig af omdrejningstal ?
(det er ihvertfald muligt hvis der TPS på)

--
Dan "748" Dethlefsen
748 - KLR250 - GPZ500S
www.dethlefsens.dk
www.robertsmc.dk

Steen Gruby (28-10-2007)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 28-10-07 21:40

On Sun, 28 Oct 2007 20:36:06 +0100, "Dan \"748\" Dethlefsen"
<748@dethlefsensOST.dk> wrote:

Hej Dan.
>
>Hvis jeg forstår systemet rigtig har du i din PASO kun "Base Advance" at
>pille i, men kan den justeres forskelligt afhængig af omdrejningstal ?
>(det er ihvertfald muligt hvis der TPS på)

Jeg har sendt dig en længere forklaring på mail.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Dan \"748\" Dethlefs~ (28-10-2007)
Kommentar
Fra : Dan \"748\" Dethlefs~


Dato : 28-10-07 23:18

Steen Gruby skrev:
> On Sun, 28 Oct 2007 20:36:06 +0100, "Dan \"748\" Dethlefsen"
> <748@dethlefsensOST.dk> wrote:
>
> Hej Dan.
>> Hvis jeg forstår systemet rigtig har du i din PASO kun "Base Advance" at
>> pille i, men kan den justeres forskelligt afhængig af omdrejningstal ?
>> (det er ihvertfald muligt hvis der TPS på)
>
> Jeg har sendt dig en længere forklaring på mail.
>

Tak

--
Dan "748" Dethlefsen
748 - KLR250 - GPZ500S
www.dethlefsens.dk
www.robertsmc.dk

Ole (29-10-2007)
Kommentar
Fra : Ole


Dato : 29-10-07 16:53

Steen Gruby wrote:
> On Sun, 28 Oct 2007 20:36:06 +0100, "Dan \"748\" Dethlefsen"
> <748@dethlefsensOST.dk> wrote:
>
> Hej Dan.
>> Hvis jeg forstår systemet rigtig har du i din PASO kun "Base Advance" at
>> pille i, men kan den justeres forskelligt afhængig af omdrejningstal ?
>> (det er ihvertfald muligt hvis der TPS på)
>
> Jeg har sendt dig en længere forklaring på mail.
>

Er du venlig at kaste den herover også, tak

Ser ud som om jeg roder mig ind i sådan en boks.

Ole M

Ole (29-10-2007)
Kommentar
Fra : Ole


Dato : 29-10-07 16:54

Dan "748" Dethlefsen wrote:
> Steen Gruby skrev:
>> On Sun, 28 Oct 2007 10:49:06 +0100, "Dan \"748\" Dethlefsen"
>> <748@dethlefsensOST.dk> wrote:
>>
>> Hej Dan.
>>> Hvordan er det rent brugs mæssigt på software siden, skal man være en
>>> tændings-ekspert for at forstå de forskellige parametere ?
>>
>> Nøeh - Men man skal naturligvis vide hvad man foretager sig.
>> Du kan jo downloade deres GUI og prøve at kigge på det.
>>
>
> Er der TPS på din weber ?
>

Elektronisk start af briketterne ?

Ole M

Dan \"748\" Dethlefs~ (29-10-2007)
Kommentar
Fra : Dan \"748\" Dethlefs~


Dato : 29-10-07 19:38

Ole skrev:
> Dan "748" Dethlefsen wrote:
>> Steen Gruby skrev:
>>> On Sun, 28 Oct 2007 10:49:06 +0100, "Dan \"748\" Dethlefsen"
>>> <748@dethlefsensOST.dk> wrote:
>>>
>>> Hej Dan.
>>>> Hvordan er det rent brugs mæssigt på software siden, skal man være
>>>> en tændings-ekspert for at forstå de forskellige parametere ?
>>>
>>> Nøeh - Men man skal naturligvis vide hvad man foretager sig.
>>> Du kan jo downloade deres GUI og prøve at kigge på det.
>>>
>>
>> Er der TPS på din weber ?
>>
>
> Elektronisk start af briketterne ?
>

Nope

Trottle Positions Sensor


--
Dan "748" Dethlefsen
748 - KLR250 - GPZ500S
www.dethlefsens.dk
www.robertsmc.dk

Ole (29-10-2007)
Kommentar
Fra : Ole


Dato : 29-10-07 19:47

Dan "748" Dethlefsen wrote:
> Ole skrev:
>> Dan "748" Dethlefsen wrote:
>>> Steen Gruby skrev:
>>>> On Sun, 28 Oct 2007 10:49:06 +0100, "Dan \"748\" Dethlefsen"
>>>> <748@dethlefsensOST.dk> wrote:
>>>>
>>>> Hej Dan.
>>>>> Hvordan er det rent brugs mæssigt på software siden, skal man være
>>>>> en tændings-ekspert for at forstå de forskellige parametere ?
>>>>
>>>> Nøeh - Men man skal naturligvis vide hvad man foretager sig.
>>>> Du kan jo downloade deres GUI og prøve at kigge på det.
>>>>
>>>
>>> Er der TPS på din weber ?
>>>
>>
>> Elektronisk start af briketterne ?
>>
>
> Nope
>
> Trottle Positions Sensor
>
>

Hva' pokker bruges det til på en MC fra det
rigtige land, men hvor motoren sidder forkert ?

Weber... det er sgu' da en gril.

Åhhh Duc er begyndt at lave kombineret græsslåsmaskiner
og husholdningsudstyr.

Ole M

Dan \"748\" Dethlefs~ (29-10-2007)
Kommentar
Fra : Dan \"748\" Dethlefs~


Dato : 29-10-07 19:53

Ole skrev:
> Dan "748" Dethlefsen wrote:
>> Ole skrev:
>>> Dan "748" Dethlefsen wrote:
>>>> Steen Gruby skrev:
>>>>> On Sun, 28 Oct 2007 10:49:06 +0100, "Dan \"748\" Dethlefsen"
>>>>> <748@dethlefsensOST.dk> wrote:
>>>>>
>>>>> Hej Dan.
>>>>>> Hvordan er det rent brugs mæssigt på software siden, skal man være
>>>>>> en tændings-ekspert for at forstå de forskellige parametere ?
>>>>>
>>>>> Nøeh - Men man skal naturligvis vide hvad man foretager sig.
>>>>> Du kan jo downloade deres GUI og prøve at kigge på det.
>>>>>
>>>>
>>>> Er der TPS på din weber ?
>>>>
>>>
>>> Elektronisk start af briketterne ?
>>>
>>
>> Nope
>>
>> Trottle Positions Sensor
>>
>>
>
> Hva' pokker bruges det til på en MC fra det
> rigtige land, men hvor motoren sidder forkert ?

Til noget der alt for moderne til cement-blander motor
Trottle = Gashåndtag
Positions = "nå ja"
Sensor = Føler/sensor

Input til indspøjtningen/tænding (= motorstyringen) og positionen på
gashåndtaget/indsprøjning.

>
> Weber... det er sgu' da en gril.

Og en karburator !!!!!!!!!!!!!!!!

>
> Åhhh Duc er begyndt at lave kombineret græsslåsmaskiner
> og husholdningsudstyr.

Ja, og de fleste er røde

--
Dan "748" Dethlefsen
748 - KLR250 - GPZ500S
www.dethlefsens.dk
www.robertsmc.dk

Ole (29-10-2007)
Kommentar
Fra : Ole


Dato : 29-10-07 21:20

Dan "748" Dethlefsen wrote:

>> Hva' pokker bruges det til på en MC fra det
>> rigtige land, men hvor motoren sidder forkert ?
>
> Til noget der alt for moderne til cement-blander motor

Så så, ikke et ondt ord om BMW, det er slem nok at de har hængepatter.

> Trottle = Gashåndtag
> Positions = "nå ja"
> Sensor = Føler/sensor

Sensor, er det ikke noget moderne noget ?

>
> Input til indspøjtningen/tænding (= motorstyringen) og positionen på
> gashåndtaget/indsprøjning.

Indsprøjtning.. og så snakker du om Weber ?

>
>>
>> Weber... det er sgu' da en gril.
>
> Og en karburator !!!!!!!!!!!!!!!!

Som jeg sagde....

>
>>
>> Åhhh Duc er begyndt at lave kombineret græsslåsmaskiner
>> og husholdningsudstyr.
>
> Ja, og de fleste er røde

Lige som præstens køer, eller var det brune ?


Ole M

Ole (28-10-2007)
Kommentar
Fra : Ole


Dato : 28-10-07 15:07

Steen Gruby wrote:
> On Sun, 28 Oct 2007 10:49:06 +0100, "Dan \"748\" Dethlefsen"
> <748@dethlefsensOST.dk> wrote:
>
> Hej Dan.
>> Hvordan er det rent brugs mæssigt på software siden, skal man være en
>> tændings-ekspert for at forstå de forskellige parametere ?
>
> Nøeh - Men man skal naturligvis vide hvad man foretager sig.
> Du kan jo downloade deres GUI og prøve at kigge på det.
>

Det er også nemt at bygge en raket
Man skal...........

Jeg har ikke set nogle parameter hvor jeg kan
sætte den pick-up type jeg har på Guzzilla.

1-1-1-2->

http://dcwww.fys.dtu.dk/~guzzi/MG/big/IMG_0542.jpg

Ole M

Steen Gruby (28-10-2007)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 28-10-07 18:05

On Sun, 28 Oct 2007 15:07:22 +0100, Ole <I_R_Onslow@c.dk> wrote:

Hej Ole.
>
>Det er også nemt at bygge en raket
>Man skal...........
>
Bare starte med en motor fra en Guzzi

>Jeg har ikke set nogle parameter hvor jeg kan
>sætte den pick-up type jeg har på Guzzilla.
>
>1-1-1-2->
>
Det er den samme opsætning som til Ducati 900SS med kun een PU.
Den kan du få af mig.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Ole (29-10-2007)
Kommentar
Fra : Ole


Dato : 29-10-07 16:43

Steen Gruby wrote:
> On Sun, 28 Oct 2007 15:07:22 +0100, Ole <I_R_Onslow@c.dk> wrote:
>
> Hej Ole.
>> Det er også nemt at bygge en raket
>> Man skal...........
>>
> Bare starte med en motor fra en Guzzi
>
>> Jeg har ikke set nogle parameter hvor jeg kan
>> sætte den pick-up type jeg har på Guzzilla.
>>
>> 1-1-1-2->
>>
> Det er den samme opsætning som til Ducati 900SS med kun een PU.
> Den kan du få af mig.
>

Det bliver bedre og bedre

Er der en simpel måde at teste om boxen virker, jeg får næppe
dyret ud til sommer, først næste sæson igen, så det er nok
lidt uklogt at købe boxen nu, når jeg ikke har mulighed for at
teste den på Guzzilla.

Ole M

Armand (28-10-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 28-10-07 18:48

Steen Gruby skrev:
> On Sat, 27 Oct 2007 18:18:51 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
> wrote:
>
> Hej Armand.
>
>> Forøvrigt så benytter GS'ernes 1.generations kontaktløse anlæg sig, I
>> modsætning til nutidens totalt integrerede og fuld elektroniserede
>> tændingssystemer, af den traditionelle mekaniske tændingsavancering á
>> slyngklodser bag kontakt-pladen, så ombygningen er ganske enkel!
>
> Det er problemet ved at påbygge et "moderne" elektronisk system i
> stedet for knikserne.
> Nu har du en mekanisk og en elektronisk regulering der begge tror det
> er dem der styrer
>
Du misforstår mig!
Jeg bekræfter jo netop at de tidlige elektroniske tændinger på GS'erne
er en primitiv version á magnetiske pickup's på noget der ligner den
gamle tændplade - Tændingsavanceringen på sådan en GS'er med elektronisk
tænding er således helt og holdent mekanisk á traditionel
svingsklods-avancering!

--
Armand.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste