Dak skrev:
>> Så smid et R på, FZR600 eller to R'er .. FZR600R
>>
>
> ja se det er mere det jeg efterlyser.
men til fzr600 så er der kun 5
> stk. at vælge imellem og den ene er udelukket pga. motorskift mm.
> og til dem med 2 r'er så er der 3 stk. at vælge imellem, og det skulle være
> højsæson
, hvor den ene af dem er genganger fra 1xR kategorien.
> men ellers var denne dog interessant
>
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=51916862
>
Har kun lige set et par af billederne af den:
Den er tydeligvis tidligere skadet med en nyrenomalet sort kåbe uden så
meget som en fartstribe til dekoration :-|
Se hvorledes den til forskel nærmest er voldsomt dekoreret originalt på:
http://home.versatel.nl/bossinkadsl/FZR600R/FZR600Rnr1.jpg
> men hvad er forskellen på en US model og en "rigtig"? en af forhandlerne
> nævner det...
>
Her er lige FZR-historien lagt lidt firekantet ud:
- De tidligste hed FZ600 og så således ud:
http://dkfritidmotorcykel.dk/gallerypicture.asp?id=16837&m=full
Bemærk de markante rektangulære stelrør af middelmådig dimension!
Modellen havde også en klart rektangulær forlygte (som ikke ses på
billedet)!
- Sidenhen kom FZR600 i dette udseende:
http://www.mv.helsinki.fi/twsalmin/vanhat/fzr.jpg
Bemærk at stellet er ganske anderledes voldsomt dimensioneret.
De dobbelte forlygter er ligeledes et særkende blandt modeller/årgange!
- Ikke længe efter kom modellen dog med en firekantet enkelt-forlygte
der faldt bedre ind i designet end FZ600's oprindelige "madkasse":
http://pics.dysem.com/fzr/7.jpg
Modellen havde bl.a. også andre forbremser (á tydeligt at se på
caliberen: to stempler ved siden af hinanden!)
Men ikke længe efter igen fik den danske Yamaha-import fat i et
amerikansk restlager af dobbelt-lygtede og således gik det til at FZR600
i Danmark atter fik dobbelte forlygter - Dette er de såkaldte
US-modeller, men stadig FZR600!
- Med FZR600R skete der et spring i såvel chassis, som ydre -design, og
det er dén du linker til:
Bemærk det tydeligt anderledes stel med bløde "svung", samt de to
forlygters form á "skæve firkanter", som den havde fra den samtidige
YZF750R. Monteringen af forbremsecaliberne på en "lang skrå-stiver"(*)
er også markant blandt FZ(R)600'erne.
Med FZR600R meldte Yamaha sig ind i 600'er/100Hk -klassen, der et par år
havde domineret de noget svagere FZR600.
Sidenhen kom YZF600 Thundercat og R6'eren; men det er jo en helt anden
historie!
(*):
Bemærk forøvrigt den lille detalje at man ved hjælp af dén montering,
samt en guldfarvning af forgaflen har designet en falsk USD-forgaffel
--
Armand.