Kattens/killingens alder
Fra : Christina Olsen

Dato : 14-11-07 15:48

Min kæreste har rendt og arbejdet det samme sted i knap en uge nu, sån'
lidt ude på landet, og der var en killing, der rendte rundt hele dagen
derude alene og frøs. Den kom selv hen til min kæreste og stod og
mjavede, så den fik lidt mad af dem - det som de nu lige havde, og som
den ville ha, og kom ind i en varm bil og fik varmen, hvilket den nød.
En rigtig kælen killing!
Han ringede hjem til mig i dag og sagde at den stadig var derude alene
og at han synes vi skulle tage den med hjem, nu hvor den var helt alene
og sad sammenkrøllet og frøs hver dag i så mange timer, så jeg hentede
den. Er det det rigtige at gøre? Jeg ved jo ikke hvor gammel den er, men
det er da i hvert fald en killing. Eller om den hører til et sted, og de
bare lukker den ud om dagen...
Vi ville have købt nogle katte alligevel her inden længe, da vi har lidt
mus til at rende i den ene længe (Vi bor på en gård) og da der står et
fyr derovre, så er der ikke særlig koldt i forhold til udenfor. Jeg har
lagt en dyne og et tæppe derover i en STOR, men lav trækasse, med
vandskål, tørfoder og så en af de der katte-paté (som den allerede har
spist!) Den er blevet i den kasse siden den blev sat ned i den i
formiddags (og den kan sagtens komme ud, ja!)
Ville det være bedst at beholde den? Og i så fald, skal den så lige have
lov at falde til før vi får en kat mere, eller to? Hvis vi skal have
flere katte lige nu, skal det så være katte i ca. samme alder (hvis man
kan finde ud af, hvor gammel den er), eller er det helt ligegyldigt? Og
mht. mad, er det så ok med katte-paté? Den har slet ikke rørt
tørfoderet. !?
Og er der umiddelbart ellers andet jeg kan gøre?
Håber meget på svar, for den er ski' så sød, at jeg vil gøre alt for, at
den har det godt!

Med venlig hilsen
Christina Olsen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Tove Krieger

Dato : 14-11-07 19:39

"Christina Olsen" <christinaKATTE@BAKKEgratismail.dk> skrev i en
meddelelse news:IImdnd48JrIYl6banZ2dnUVZ8uGdnZ2d@giganews.com

Hej Christina.

Jeg tror at din kæreste måske lige skulle forhøre sig i de nærmeste
beboelser, om der er nogen der mangler en killing. Det kunne jo
være, at der måske er nogen der savner den. Det tyder på at den er
vant til mennesker, hvis den er så kælen. Hvis der ikke er nogen der
savner den, vil jeg mene at I skal beholde den. Den vil helt sikkert
gå til af sult og kulde, hvis den intet hjem har.

Har I overvejet at lade den komme indenfor i jeres hjem ? Jeg synes
det er synd, at den skal være i en længe til jeres gård, og måske
ikke have den kontakt med jer som den har brug for når den er så
lille. Jeg kan forstå på dit indlæg, at I gerne vil have nogle flere
"musefangere", men inde/udekatte er også glimrende til at fange mus.
Siden kommer der neutralisering og vaccination, som jo er påkrævet
hvis ikke bestanden skal løbe løbsk.

Man skal desuden også tænke på, at det er små levende væsener man
har med at gøre, og være villig til at søge dyrlæge når/hvis det er
påkrævet. Katte er simpelthen nogle af de skønneste dyr man kan
ønske sig, de giver os så meget og forlanger så lidt.

En lille kammerat på dens egen alder, ville den sikkert blive meget
glad for, men prøv lige at overveje at lade katten/kattene komme
inden for i varmen. I vil helt sikkert ikke fortryde det. Hvis de
får lov til at rende ude når det passer dem, så varer det heller
ikke længe førend I ikke har mus længere.

Med hensyn til foder, vil jeg nok mene at paté fra supermarkedet
ikke i længden duer som fuldfoder. Der skal man bruge et rigtig godt
og lødigt tørfoder. Der er bl.a. Hills, Royal Canin, Specific,
Olivers og mange andre, som indeholder hvad en kat har brug for. Så
kan man jo give en rå sejfilet (en pose frosne er ikke dyre hos
Aldi), lidt råt magert hakket oksekød, eller lidt kogt kylling som
et supplement til tørkosten.

Jeg ved ikke om den vil løbe væk, hvis du lader døren til fyrrummet
stå åben. Hvis døren er lukket, skal der i hvert fald stilles en
kattebakke til den med grus i

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats