Orm - muligvis spoleorm
Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 13-11-07 23:24

Der var een her i kattegruppen for nyelig der havde et link til et billede
med noget opkast fra sin kat og de der svarede var vidst ret enige om, at
det var spoleorm, mener jeg, men jeg kan ikke finde indlægget.

Vores kat har kastet op (væske og græs) lidt ind i mellem på det seneste,
men i aften fandt vi på et tæppe noget opkast hvor der lå lignede tynde
hvide "elastikker".

Jeg kan desværre ikke vise et billede af det vi fandt fordi vi har udlånt
vores digitalkamera. Og kan heller ikke umiddelbart finde et billede af
hvordan sådan noget ser ud på Google.

Jeg har lagt "elastikkerne" i vores fryser i en plastpose indtil videre.

Kan nogen her mon hjælpe med et link eller billede til hvordan spoleorm i
opkast fra en kat ser ud?

--
Oops!... I did it again

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 14-11-07 06:35

"Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg kan desværre ikke vise et billede af det vi fandt fordi vi har udlånt
> vores digitalkamera. Og kan heller ikke umiddelbart finde et billede af

Hvis du kikker tilbage til den. 28.10 er der indlæg fra søren hvor
ormebilledet er med.

Mvh. Marie

Fra : Tove Krieger

Dato : 14-11-07 13:04

> [...]
> et billede med noget opkast fra sin kat og de der svarede var
> vidst ret enige om, at det var spoleorm, mener jeg, men jeg kan

Hej Axel.

Det er ganske, som også Marie skriver, Søren LH's indlæg fra d.
28/10.

> Vores kat har kastet op (væske og græs) lidt ind i mellem på det
> seneste, men i aften fandt vi på et tæppe noget opkast hvor der
> lå lignede tynde hvide "elastikker".

Jeg vil, uden at have set "elastikkerne" mene at det er spolorm. Du
skulle prøve at give din kat de ormepiller der hedder enten
"Milbemax" eller "Drontal". Det er begge bredspektrerede midler
d.v.s. de tager alt hvad der kan være af orm i katten, også
bændelorm. Jeg har selv brugt "Milbemax" med et godt resultat. Du
skal gøre det nu, inden ormene udvikler sig mere. Du kan *kun* få
ormemidler på recept. De er ikke helt billige, men det må man jo
tage med når man har kæledyr.

> Kan nogen her mon hjælpe med et link eller billede til hvordan
> spoleorm i opkast fra en kat ser ud?

Der er et link her, hvor du kan sammenligne. Men jeg tror som sagt
at det er spolorm, som er den mest almindelige type. Hageorm og
piskeorm er sjældne hos danske katte.

http://www.nyborgdyrehospital.dk/default.asp?id=1209

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 14-11-07 23:16

> [...]
>
> Kan nogen her mon hjælpe med et link eller billede til hvordan spoleorm i

Mange tak for svarene.

Det var denne her:

<http://www.vizla.dk/diverse/orme.jpg>

og det så faktisk sådan ud.

Mis har nu været på Slagelse Dyrhospital (sammen med posen med frosne
orme - dyrlægen var glad for indholdet og ville vise det til sine
studerende) og det var spolorm. Nu har han så fået en pille og en
indsprøjtning og vi har fået en endnu en pille med som han skal ha' den
10. december.

--
"Well, opinions are like assholes. Everybody has one."