Sikre mod afladning af bilbatteri
Fra : Ukendt

Dato : 06-11-07 11:13

Nu kan jeg ikke styre min nysgerrighed længere
Hvad hedder den "dims", som man indskyder mellem bil- og CV batteriet for
at forhindre for stærk afladning af bilbatteriet?

(Jeg mangler et godt søgeord til Google).

Min nysgerrighed går nemlig på, _hvordan_ sådan en tingest virker.
Min nabo har vist mig en - desværre noname - af slagsen. Umiddelbart ser
det ud til, at den blot indeholder en kraftig diode.
Her hopper kæden så af, idet jeg ikke kan se, hvordan en diode alene kan
gøre tricket?

Med venlig hilsen,
Kjeld

Fra : Johnny

Dato : 06-11-07 11:30

<Kjeld Nielsen kjeldn (snabela) ddf (punktum) dk> skrev i en meddelelse
> Nu kan jeg ikke styre min nysgerrighed længere
> Hvad hedder den "dims", som man indskyder mellem bil- og CV batteriet for
> at forhindre for stærk afladning af bilbatteriet?
>
> (Jeg mangler et godt søgeord til Google).

Batteriuvagt

http://www.bronscaravan.com/index.html?elektronik_batterivagt.htm

Mvh
Johnny

Fra : Jens Alvosen

Dato : 07-11-07 07:13

"Johnny" <virker@ikke.dk> skrev i meddelelsen

> Batteriuvagt
>
> http://www.bronscaravan.com/index.html?elektronik_batterivagt.htm
>
> Mvh
> Johnny

Batterivagten afbryder strømmen ved 10,8v. Når der så kun er
10,8v på batteriet, kan man så være sikker på at ens bil
stadigvæk kan starte?

--
Hilsen Jens

Fra : Sten Bo

Dato : 07-11-07 09:06

"Jens Alvosen" <post@alvosen.net> skrev i en meddelelse
> "Johnny" <virker@ikke.dk> skrev i meddelelsen

> Batterivagten afbryder strømmen ved 10,8v. Når der så kun er
> 10,8v på batteriet, kan man så være sikker på at ens bil
> stadigvæk kan starte?

,

Nej. Det er lige til øllet. Især om vinteren. Vi har kørt vores bil, 60 A
standardbatteri "tør" med en inverter med batterivagt der selv lukkede. og
fik sommerdag 1
start. skulle lige prøvede, hostede i gang, slukkede dumt, og måtte låne
strøm da vi skulle starte igen. Jeg vil tro at der især kunne gå galt med
en diesel der formentlig, størrelsen og den større kompression kræver mere.

Hvis i overvejer at køre meget på bilbatteriet, dybdeaflade, skal i ha en
anden type batteri der ud over startegenskaber også tåler at tømmes. F.eks
Exide Ekstreme, men tal med en autoelektriker. Der er nogle få batterier der
i spec. oplyser tåler dybde afladning til 11 volt, men når men kikker i
kurverne, antal afladninger er levetiden måske 200 x - og hvis man f.eks
holder afladningen over 25-50% er der over 1000 gange.

Levetiden af batteriet uanset type forkortes væsentlig hvis man jævnligt
tømmer der under 50% og et standard bilbatteriet ødelægges endnu hurtigere.

Det er min opfattelse at batterivagten bare skal sikre at man ikke ødelægger
batteriet første gang det sker.

Vi har en dyr kompressorboks waeco med indbygget 3 trins batterivagt, så man
kan tilpasse boksen til 3 batterityper. Trinene er 12 volt til det
almindelige bilbatteri 11.5 volt til mellemklassen og 11 volt til
specialbatterier. Hvis man vil passe på sit batteri skal den nok ikke
stilles lavere end 11.5 volt.

Der blev talt om en spærrediode - og det fås og virker. Men den sænker
spændingen meget kritisk når strømmen skal den anden vej til CV 0.8 - 1 volt
hvilket bevirker at batteriet i cv aldrig bliver ladet ordentligt fra bilen.
Hvilket også forkorter levetiden.

Mvh

Sten

Fra : Jørgen L.

Dato : 06-11-07 12:11

> [...]
> det ud til, at den blot indeholder en kraftig diode.
> Her hopper kæden så af, idet jeg ikke kan se, hvordan en diode alene kan

Hej Kjeld
Nej en diode kan ikke gøre det alene, der bør også monteres et relæ som slår
fra når bilen ikke lader mere.
Jeg har koblet mit relæ til kørelyset (positionslyset), da jeg så hvis jeg
lige vil have relæet til at trække tænder jeg lige positionslyset.

--
Hilsen Jørgen
Toyota Landcruiser 3,0 D-4D

Fra : Kim Olsen

Dato : 07-11-07 19:51

> [...]
> det ud til, at den blot indeholder en kraftig diode.
> Her hopper kæden så af, idet jeg ikke kan se, hvordan en diode alene kan

Funktionen svarer til en "gammeldags" ZENER-DIODE.
Dem kunne (kan??) man få men mange påtrykte spændinger. Op til den påtrykte
spænding kom der ingen strøm igennem dioden, men når spændingen blev
passeret, åbnede Zener-dioden for den fulde spænding.
Jeg har fundet denne : http://da.wikipedia.org/wiki/Zenerdiode

Kim Olsen
www.kims.pahn.dk

Fra : Jens

Dato : 08-11-07 21:14

"Kim Olsen" <kim.olsen@sport.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> påtrykte spænding kom der ingen strøm igennem dioden, men når spændingen
> blev passeret, åbnede Zener-dioden for den fulde spænding.

En zenerdiode (ny eller gammel - de virker ens!) virker ikke helt som du
beskriver. En zenerdiode virker som en almindelig diode den ene vej, med et
spændingstab på omkring 0,7 volt. Hvis man forsøger at få strøm igennem den
modsatte vej (og det er det normale for zenerdioder) vil den ikke lede strøm
før der er en hvis spændingsforskel over dioden. Når denne spænding er
tilstede (f.eks. 11 V hvis det er en 11 volts zenerdiode) begynder strømmen
at løbe men der er STADIG 11V over zenerdioden og hvis man anvendte den til
at "styre" strømmen fra bil til CV, så ville der ikke blive mere en 2-3 volt
tilbage til CV'en batteri idet de første 11 volt vil ligge over dioden.

Hvis man vil beskytte mod at CV aflader bilens batteri skal der en
"batterivagt" der afbryder forbindelsen når spændingen på bilens batteri er
sunket til en hvis spænding.

/jens