Brunekager, igen
Fra : Andreas Værge

Dato : 11-11-07 18:34

Jeg er på jagt efter en opskrift på brunekager. Jeg har kigger på dk-
kogebogen, og der er sådanset en der ligner den jeg husker som værende
god. Eneste problem er at den har fået bundkarakter ;). Den jeg husker er
med sukat og / eller pomeransskal (er lidt i tvivl), andet kan jeg ikke
huske. Er der nogen der har en god med de to ingredienser? Ellers kan jeg
jo altid lave en lille portion af den jeg fandt og se om jeg selv synes
om den, smag varierer jo :).

Fra : Tove Krieger

Dato : 11-11-07 22:02

"Andreas Værge" <andreas03@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> med de to ingredienser? Ellers kan jeg jo altid lave en lille
> portion af den jeg fandt og se om jeg selv synes om den, smag

Hej Andreas.

Jeg fandt en opskrift i min gamle sylte- og bagebog fra 1955:

250 g. smør/margarine
250 g. mørk farin
125 g. sirup
3 tskf. kanel
1½ tskf. nelliker
2 tskf. kardemomme
1 tskf. allehånde
50 g. fint hakket sukat
25 g. fint hakket pomeransskal
Reven skal af 1 citron
8 g. potaske
65 g. mandler
500 g. hvedemel

Smør, puddersukker og sirup kommes i et lerfad og smeltes over damp.
Tages fra varmen, og krydderierne og de grofthakkede mandler blandes
i sammen med potasken, der er udrørt i et par spskf. koldt vand.

Når det er lidt afkølet sigtes melet i, lidt ad gangen idet der
røres med en træske. Efterhånden bliver dejen så fast, at den kan
æltes på bordet. Den formes i lange tykke pølser, det lægges på et
fladt fad, drysset let med mel. Dejen skal stå meget koldt i ca. 3-4
timer, eller endnu bedre til næste dag.

Kagerne skæres i papirtynde skiver, der sættes (ikke for tæt) på en
smurt plade og bages ved jævn varme i ca. 8 minutter. Under
udskæringen skal pølsen stadig stå så koldt som muligt, for hvis
dejen bliver varm, kan den ikke skæres i tynde skiver.

LOL Jeg skal love for at opskrifterne var udførlige dengang, det
var meget svært at gøre noget forkert, når det nærmest var skåret ud
i pap.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Andreas Værge

Dato : 11-11-07 22:39

Den Sun, 11 Nov 2007 22:01:30 +0100 skrev Tove Krieger:

> [...]
> smurt plade og bages ved jævn varme i ca. 8 minutter. Under udskæringen
> skal pølsen stadig stå så koldt som muligt, for hvis dejen bliver varm,

Den ser rigtig ud, tusind tak for opskriften :). Der er ikke rigtig så
meget brug i sukat og pomeransskal nu om dage, forstår ikke hvorfor...

> LOL Jeg skal love for at opskrifterne var udførlige dengang, det
> var meget svært at gøre noget forkert, når det nærmest var skåret ud i
> pap.

Det må man sige, sjældent har jeg set så udførlig en opskrift. Det føles
næsten som om man selv er tilstede :)

Fra : Inger D.

Dato : 13-11-07 20:17

> Jeg er på jagt efter en opskrift på brunekager. Jeg har kigger på dk-
> kogebogen, og der er sådanset en der ligner den jeg husker som værende
> god. Eneste problem er at den har fået bundkarakter ;).

Min erfaring er, at man ikke skal tage sig alt for meget af karakterene på
dk-kogebogen.

Inger D.