Opskrift: Æblechutney med tahitivanilje og~
Fra : Kasper

Dato : 06-11-07 20:05

Kære gruppe!

Eksperimenterede lidt i køkkenet her til aften. Målet var en chutney,
som kunne bruges til stærk ost. Jeg nåede frem til følgende, som jeg
fik lyst til at dele med jer med henblik på at få jeres feedback.

/Æblechutney med tahitivanilje og keralapeber/

En god alsidig chutney, som kan justeres krydringsmæssigt til at passe
til såvel forreter, hovedretter som desserter, er altid rar at have i
køle- eller svaleskabet. Sødet til foie gras, lettere stærk og med et
ekstra skud syre (+ evt. løg) til hoved-/kødretter og mere sukker til
desserter.

3 madæbler
1/3 stang god vanilje - fx Tahiti eller polynesisk
Sort peber (her Wynad, keralapeber; Penjapeber ville også være god,
tror jeg)
Muscovadosukker
Honning
Frugt-/vineddike, her sherryeddike
En knivspids salt
Evt. en anelse klaret smør
Evt. skalotteløg
Evt. lidt chili

Sukker og lidt honning karameliseres over svag varme i en tykbundet
gryde. Sherryeddike (eller frugteddike) tilsættes og koges ind. æbler
tilsættes i både eller tern - med en vis størrelse, så de ikke koger
ud. Kog kraftigt op og skru derefter ned. Tilsæt vanilje og sort peber
(evt. chili) og en anelse salt. Juster syre/sødmebalance-- kog færdig
(afhængig af æblesort fra 2-15 minutter). Tilsæt mod slutningen evt.
en anelse klaret smør.

Mvh.

Kasper Bergholt

--
http://www.bergholt.net (mad, vin, opskrifter).

Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 07-11-07 14:41

Kasper wrote:
> [...]
> fik lyst til at dele med jer med henblik på at få jeres feedback.
>
> /Æblechutney med tahitivanilje og keralapeber/

Lækkert.Prøv også denne:
2 rød peber i tern, 1 finthakket løg, 360 g madæble, 1 teske knust
allehånde, 1 spiseskefuld gule sennepsfrø, 1 tommelstort stykke ingefær
(revet), 3 deciliter æbleeddike, 200 gram sukker, en kop rosiner, ½ liter
vand, citronsaft, salt og peber
Steg den røde peber, løg, sennepskorn, ingefærsaft og allehånde i fem
minutter i en tykbundet gryde. Skræl imens æblerne, fjern kernehuset og skær
i grove stykker. Steger med i fem minutter. Hæld eddike, vand, sukker og
rosiner. Kog ved sagte varme i en times tid. Juster smagen med salt, peber
og evt. lidt citronsaft.

--
|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]