Farlige dåser
Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 04-11-07 13:55

En kvinde i min allernærmeste nærhed hævder, at åbne dåser kan være farlige.
Derfor skal jeg, når jeg har taget tre skefulde tomatpure til min
pizzaplasma, tage resten at tomatpureen ud af den originale dåse og putte
det i en af familiens platikbøtter. Jeg på min side har aldrig hørt om
dåsekomplotter, når man ser bort fra halvtomme elefanter, men i videnskabens
og familiefredens interesse tilspørger jeg jer:

Er der noget om snakken. Er der noget farligt i åbne dåser, reagerer de med
ilt, køkkener eller bandeord? Og hvis der ikke er noget om snakken, er der
så andre her i dette eksklusive forum, der kender til snakken og har en ide
om dens oprindelse?

--
|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>'

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 04-11-07 14:11

3140 Abildgaard skrev:
> [...]
> så andre her i dette eksklusive forum, der kender til snakken og har en ide

Der er noget med, at syren i fx tomatpureen kan reagere med det metal,
dåsen er lavet af, når dåsen ikke længere er lukket lufttæt. Der er
sikkert mere kemiske mennesker, der kan forklare det bedre
Her i huset bliver dåserester omhældt og dåserne smidt ud - til gengæld
er vi ikke bange for persillesauce

Venlig hilsen Dikte

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 04-11-07 14:38

Benedikte Brisson <kuduli@vide.invalid> wrote:

> [...]
> sikkert mere kemiske mennesker, der kan forklare det bedre
> Her i huset bliver dåserester omhældt og dåserne smidt ud - til gengæld

Jeg vil anbefale tomatpure på tube. Den 3-dobbelt koncentrerede har god
holdbarhed i køleskabet.

Fra : Henrik

Dato : 04-11-07 15:32

Dagens dåser er coatede, dvs. de er beklædt med et lag, der hindrer en
direkte berøring af indholdet med metallet.
Jeg tror det er en skrøne fra dengang da dåser ikke var coatede og metallet
kunne migrere over i indholdet.
Henrik

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 04-11-07 15:36

"3140 Abildgaard" <FJERNpialykke@get2net.dk> writes:

> [...]
> så andre her i dette eksklusive forum, der kender til snakken og har en ide

http://www.foedevarestyrelsen.dk/Foedevaresikkerhed/Materialer_genstande/Metaller_og_legeringer/forside.htm

"Afsmitningen af tin fra dåser forløber hurtigere, når der er oxygen
(ilt) til stede. Da det er svært at se, hvilket materiale dåsen er
lavet af, bør man derfor aldrig opbevare madvarer i åbnede dåser."

Mvh Trine

--
Overnatning for op til fire personer i egen lejlighed. Hunde er velkomne.
Butik med kurve, frostsikre stentøjsfigurer, brugskunst og meget mere.

Fra : Ralph

Dato : 04-11-07 16:00

> [...]
> pizzaplasma, tage resten at tomatpureen ud af den originale dåse og putte

Prøv et forsøg:

Åbn to dåser tun, lad den enes indhold blive i dåsen, sølvpapir over, put
den andens indhold i en plasbøtte med låg, i køleskab, fortæl så på tirsdag
hvilken en der lugter værst.

--
Ralph - som altid hælder om.

Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 24-11-07 02:52

Ralph wrote:
> [...]
>
> Åbn to dåser tun, lad den enes indhold blive i dåsen, sølvpapir over,
> put den andens indhold i en plasbøtte med låg, i køleskab, fortæl så

Gjorde som foreslået. Først i dag kunne jeg se lidt mug på.

--
|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>'

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 24-11-07 11:37

3140 Abildgaard wrote:

> Gjorde som foreslået. Først i dag kunne jeg se lidt mug på.

På hvilken af dem?

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 24-11-07 16:19

Erik Olsen DK wrote:

> På hvilken af dem?
Den i dåsen.
--
|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>'

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 24-11-07 16:30

3140 Abildgaard wrote:

> Den i dåsen.

Hvad med den anden?

Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 24-11-07 17:22

Erik Olsen DK wrote:

> Hvad med den anden?

Det samme. Der var overhovedet ingen forskel
--
|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>'

Fra : Daniel

Dato : 07-11-07 23:30

Husker desværre ikke min levnings middel kursus så godt mere, men på
kokkeskolen fik vi nærmest tæsk hvis vi satte en åben dåse i køleskabet frem
for at hælde den over på skåle. Grunden lå så vit jeg husker i at det gav en
streg i regning når dyrelægen kom på besøg. Og man må jo et eller andet sted
gå ud fra de har styr på hvad de render rundt og laver.