Jordbærmarmelade
Fra : Mikkel Bierberg-Pett~

Dato : 04-11-07 11:44

Hvad sker der??
Hver gang jeg laver jordbærmarmelade stiger bærrene til toppen af glasset og
"det tynde" bliver i bunden.
Hvordan undgår jeg det? Jeg har forsøgt med et råd om ikke at sætte låg på
glassene før det er afkølet men det virkede ikke..
Hilsen
Mikkel

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 04-11-07 13:35

"Mikkel Bierberg-Petterson" <bierberg@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvordan undgår jeg det? Jeg har forsøgt med et råd om ikke at sætte låg på
> glassene før det er afkølet men det virkede ikke..

Bruger du melatin? Det plejer at hjælpe. Og så en mild undren over, at
problemt opstår i november?

Anders

Fra : Mikkel Bierberg-Pett~

Dato : 04-11-07 17:46

Ja jeg bruger melatin...
Og frosne jordbær er gode til marmelade..
Og hvis du har sorten Ostara så har du friske og nyplukkede jordbær lige til
ind i oktober.

Mikkel

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 05-11-07 13:35

Mikkel Bierberg-Petterson skrev:
> [...]
> Hvordan undgår jeg det? Jeg har forsøgt med et råd om ikke at sætte låg på
> glassene før det er afkølet men det virkede ikke..

Hej Mikkel

Jeg så et program fra Den Gamle Fabrik for noget tid siden. De laver
jordbær marmelade over 2 omgange for at forhindre netop det du
beskriver. De laver først et "forkog". Noget med at sukker og jordbær
varmes op og derefter stilles koldt i 1-2 døgn. Det skulle få noget af
vandet fra bærene ud og massefylden af bær og sukkermasse skulle blive
ens. Derved vil bærrene forblive i selve marmelademassen fremfor at
stige til tops.

Når forkoget har stået 1-2 døgn laves marmeladen færdig på traditionel
vis med pectin som tykkelsesmiddel.

Hilsen Jesper

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 05-11-07 13:59

On Nov 4, 11:44 am, "Mikkel Bierberg-Petterson" <bierb...@get2net.dk>
wrote:
> [...]
> Hvordan undgår jeg det? Jeg har forsøgt med et råd om ikke at sætte låg på
> glassene før det er afkølet men det virkede ikke..

Vi fylder glassene 100% lige til kanten og sætter låg på.
Efter ca. 15 min vender vi bunden i vejret på dem, og lader dem stå
sådan en ½ times tid og så vender vi dem tilbage. Det plejer at virke
fint nok.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
KØBES: Pallegafler til montering på trepunktsophæng og