Ei , hvad gør jeg? (foie gras)
Fra : Ukendt

Dato : 02-11-07 17:17

Jeg har fået fat i en dåse Foie Gras.
Jeg har aldrig smagt det før.
Castaing : Block of foie gras, hedder det.
Jeg vil gerne nyde det på en simpel og lækker måde.
Hvad gør jeg?

Fra : Jens-Henrik Thrane

Dato : 02-11-07 17:23

Du skærer det i tynde skiver og spiser det på ristet franskbrød med smør og
et salatblad. kan evt. dryppes med lidt citron. Kan også bare spise i tynde
skiver med lidt ristet brød til.

jht

Fra : padre

Dato : 02-11-07 17:42

"Jens-Henrik Thrane" <jht@norcon.dk> skrev i en meddelelse
> Du skærer det i tynde skiver og spiser det på ristet franskbrød med smør
> og et salatblad. kan evt. dryppes med lidt citron. Kan også bare spise i
> tynde skiver med lidt ristet brød til.

Normalt drikker man en meget sød vin til - helst sauternes.

--
padre
"Don't you know there ain't no Devil

Fra : Ukendt

Dato : 02-11-07 20:07

On Fri, 2 Nov 2007 17:17:26 +0100, "Suede" <-> wrote:

>Jeg har fået fat i en dåse Foie Gras.
>Jeg har aldrig smagt det før.
>Castaing : Block of foie gras, hedder det.
>Jeg vil gerne nyde det på en simpel og lækker måde.
>Hvad gør jeg?

Lige et surt upstød,men ved du hvordan det produceres?

Gubbi

Fra : Jens Bruun

Dato : 02-11-07 20:32

<gubbi> skrev i en meddelelse

> Lige et surt upstød,men ved du hvordan det produceres?

Gaaaab.

Ved du, hvordan stort set alle animalske fødevarer produceres? Du er måske
veganer (og hvis du er, så skrid fra denne gruppe, der beskæftiger sig med
MAD).

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Ukendt

Dato : 03-11-07 19:44

> [...]
>veganer (og hvis du er, så skrid fra denne gruppe, der beskæftiger sig med

Bravo Jens,flot sprog.Og dyre etik er vi da ligeglade med her ikk'.

/gubbi

Fra : Søren

Dato : 02-11-07 21:20

<gubbi> skrev i en meddelelse

> Lige et surt upstød,men ved du hvordan det produceres?
>
> Gubbi
Bare rolig; Sure opstød kommer helt af sig selv efter den menu

Søren

Fra : Henrik

Dato : 02-11-07 23:31

Nu er det jo også en kulturgruppe, så en diskussion om dyreetik hører vel
under kultur.
Ikke fordi jeg har dårlig smag i munden over at spise foi grass eller
sødmælkskalv for den sags skyld. Og nu vi er ved kulturen så er noget
tyrefægtning temmelig flot.
Kom du blot tilbage med dine harske indlæg, når du har købt en animalsk
fødevarer, der er produceret dyreetisk!
Venlig hilsen
Henrik

Fra : Max

Dato : 02-11-07 20:10

Hej Suede

> Jeg vil gerne nyde det på en simpel og lækker måde.

Så må man jo håbe du kan lide det :)

--
Mvh Max

Fra : Kasper

Dato : 02-11-07 22:09

> [...]

>Jeg har aldrig smagt det før.
>Castaing : Block of foie gras, hedder det.
>Jeg vil gerne nyde det på en simpel og lækker måde.

Hej Suede!

'Bloc de' plejer at betegne, at der i dåsen findes et stykke foie
gras, som der kan skæres af. Altså ikke en postej/mousse/paté, som af
og til ses - og som normalt er en del billigere end de hele (ofest
mindre tilberedte stykker).

Foie gras serveres traditionelt i samspil med noget syrligt og noget
sødt. Jeg mindes en foie gras-crème brulée med pærekompot, som jeg fik
serveret i Indien af alle lande.

Så et bud fra denne kant lyder:

Skær andeleveren i et antal stykker, der passer til antallet af
gæster/familiemedlemmer til middagen.

Kog et par pærer (skrællet og skåret i tynde både) med sherryeddike &
en sød vin (muscat, sautenres, beerenauslese) lidt kanel, en god sort
peber (fx Keralapeber) og lidt muscovadosukker samt salt indtil der
opnås en god konsistens for såvel frugt som sauce/glace. Afkøl let, så
den serveres lun. Hvis det skal være lidt vildere, så kan jeg anbefale
lidt skalotteløg og en anelse chili.

Køb et hjertebrød hos bageren (toast-type) og skær kanterne af. Smør
med en anelse god smør og grill let.

Varm andeleverskiverne kort på panden ved god varme. Lad dem danne
skorpe om muligt, men pas på de ikke smelter ud. Ca. 10-20 sekunder
pr. side.

Indkog evt. lagen fra pæren til en karamel, som kan trækkes i spor på
tallerkenen rundt om brød, pære og andelever..

Tidligere råd om citron vil jeg fraråde. Godt til torskerogn, men ikke
her, vil jeg mene.

God fornøjelse!

Mvh.

Kasper (www.bergholt.net, hvor der ligger et par opskrifter nu - snart
flere)

Fra : Broegger

Dato : 03-11-07 10:52

"Suede" <-> skrev news:tqadnfOnLP100LbanZ2dnUVZ8ternZ2d@giganews.com:

> Jeg har fået fat i en dåse Foie Gras.
> Jeg har aldrig smagt det før.
> Castaing : Block of foie gras, hedder det.
> Jeg vil gerne nyde det på en simpel og lækker måde.
> Hvad gør jeg?

Jeg kan anbefale at holdet det simpelt. Jeg plejer at lave smørristet
franskbrød til. Og foie gras'en får lige en hurtig stegeskorpe på panden.
Lægges på brødet og nydes med et glas Sauterne eller Eiswein til. MUMS!

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerne.dk

Fra : Esther

Dato : 03-11-07 19:53

On 2 Nov., 17:17, "Suede" <-> wrote:

> Jeg vil gerne nyde det på en simpel og lækker måde.
> Hvad gør jeg?

Som allerede flere har bidraget så glimrende med: Noget syrligt og
noget sødt, begge dele klær den fede lever.

Det er en smagssag om man vil riste eller foretrækker den kold direkte
fra køleskab. Den kan være svær at få ud af dåsen, tricket er et
hurtigt dyp i meget varmt vand og så lirke ud med en kniv. Den er
bedst i tynde skive, som du nemmest får hvis du dypper kniven i varmt
vand.

Muligheder at servere til:

Tørrede figner, der er stegt op på en pande i lidt smør og derpå
glaseret med lidt balsamico.

Æblechutney (der ligger en opskrift et eller andet sted her i gruppen)

Tynde skiver rugbrød ristet sprøde i olivenolie på panden er også
fremragende til.

Og hvis man synes Sauternes er for sødt, så prøv en Gewurtztraminer.

Hej, Es

Fra : Jan Boegh

Dato : 06-11-07 07:49

Suede skrev i tqadnfOnLP100LbanZ2dnUVZ8ternZ2d@giganews.com dette:
> Jeg har fået fat i en dåse Foie Gras.
> Jeg har aldrig smagt det før.
> Castaing : Block of foie gras, hedder det.
> Jeg vil gerne nyde det på en simpel og lækker måde.
> Hvad gør jeg?

Nyd den sammen med noget frugt eller kompot, der kan give den fede foie gras
et lidt syreholdigt modspil. Friske figner er f.eks. glimrende eller tynde
skiver af mango. Noget af det bedste jeg har smagt til var en pragtfuld
mangokompot med vanillie og en anelse peber. Og heril er en sød hvid vin med
dybde fremragende (Sauternes er klassikeren hvis man insisterer på ædel
råddenskab- men jeg synes nu der er mange lige så gode alternativer - f.eks.
er der masser af fremragende italienere). Og har du aversion mod søde hvide,
kan en kraftig Gewürtstraminer anbefales.

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm
Billeder fra en dansk 'ørken' http://jan.boegh.net/Album/Milen/index.html