Rødvinssauce..
Fra : Lauridsen

Dato : 30-10-07 21:06

Hej
Jeg får 3 gæster til god mad på fredag, men manger en god gennemprøvet
rødvinssauce.

Nogen der kan hjælpe?
Resten af menuen vil være rodfrugter i ovn, oksemørbrad og et eller andet
grønt..

Mvh.
Lars

Fra : Ukendt

Dato : 30-10-07 22:15

Lauridsen wrote:
> [...]

"Lånt" her fra gruppen:
Dvs. det er ikke min opskrift, men den skal prøves ved lejlighed.

mvh Ebbe

Citat:
"Jeg gør ca. som følger, foreløbig med stort held:

1 revet alm. løg (eller 3-4 skalotteløg)
2 fed hvidløg
evt. lidt revet madæble (syrligt)
svitses i 1 spak.olivenolie for middel varme, indtil løgene bliver (mere
eller mindre) gennemsigtige.
Der tilsættes et par spsk. konc. tomatpuré, som svitses med et par min.

Herefter tilsættes ½-1 flaske (god, men ikke for god) rødvin. Jo mere vin,
desto kraftigere smag og længere tilberedningstid.
Hvis man bruger en hel flaske bør saucen simre/reducere for svag varme i
min. 1-1½ time, gerne til en tyk "sirup". Det er her man ikke må være for
utålmodig; så bliver det nemlig surt...

Jeg ynder at tilsætte ca. 2 dl. madlavningsfløde eller piskefløde - andre
mener at det er forkert. Det giver en mildere smag og en god konsistens.

Der tilsættes (efter smag):
- salt & peber
- et par tsk. sukker
- lidt fond eller stegesky, hvis man har det - men pas på det ikke bliver
for "fedtet" - specielt hvis du også bruger fløde!
- saucen sigtes hvis man synes"

Fra : Davidsen

Dato : 31-10-07 14:49

"Ebbe (7000)" <es44(snabela)pc[punktum]dk> skrev i meddelelsen

> "Lånt" her fra gruppen:
> Dvs. det er ikke min opskrift, men den skal prøves ved lejlighed.
>
> mvh Ebbe

Dén kan jeg til gengæld stå inde for, thi det er 'min' opskrift og den er
afprøvet mange gange
Man kan også montere med smør, men det er oftest ikke nødvendigt, synes jeg.
I hvert tilfælde må det være enten stegesky/fløde eller smør...ellers bliver
det lidt vammelt.

Mvh
Davidsen

Fra : Lauridsen

Dato : 31-10-07 16:38

> [...]
> jeg.
> I hvert tilfælde må det være enten stegesky/fløde eller smør...ellers

Jeg takker for hjælpen! Den skal afprøves.

Mvh.
Lars

Fra : Davidsen

Dato : 31-10-07 18:00

"Lauridsen" <news@parly.dk> skrev i meddelelsen
> Jeg takker for hjælpen! Den skal afprøves.

Den må gå til Ebbe - det var jo ham, der gad finde opskriften
Meld gerne tilbage om det kunne bruges.

Mvh
Davidsen

Fra : Ukendt

Dato : 31-10-07 19:41

"Davidsen" <davidsen@DELETEtdcspace.dk> skrev i en meddelelse

> Den må gå til Ebbe - det var jo ham, der gad finde opskriften
> Meld gerne tilbage om det kunne bruges.
>
> Mvh
> Davidsen

Næh nej, det er mig der siger tak for lån

mvh Ebbe

Fra : Lauridsen

Dato : 05-11-07 19:17

> Den må gå til Ebbe - det var jo ham, der gad finde opskriften
> Meld gerne tilbage om det kunne bruges.

Hej igen
Sovsen blev lavet med en god sjat fløde og var en stor succes. Takker for
hjælpen

Mvh.
Lars

Fra : mcloud

Dato : 31-10-07 21:19

"Lauridsen" <news@parly.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg får 3 gæster til god mad på fredag, men manger en god gennemprøvet
> rødvinssauce.

Hej

3-4 skallotteløg og 3-4 gode champignon sauteres i lidt smør eller
olivenolie til løgene er klare.

Herefter hældes en god fl. rødvin på og det hele reduceres til ca ½-1 dl.

Så kommes en god kalve eller oksefond ca 3/4 liter og 1½ dl fløde på og
det hele reduceres til under det halve .

Smages til med peber og evt. salt.

evt.sies og jævnes .

Kan monteres med kolde smørklumper under stadig piskning.

mvh mcloud