/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Hjælp Bunden på min nye båd
Fra : Carlo Gabelgaard


Dato : 13-11-07 17:12

Jeg har købt en Granada 31 i Oktober i år, og lige fået den op.

Det så ikke så godt ud, er der nogen der kan sige om det er alvorlig !!

Hvis man skraber i malingen, er det vådt inden under flagerene...

Billeder kan ses på http://www.granada31.dk/?q=image/tid/9

Please take a look

M-V-H

Carlo Gabelgaard


 
 
Leif Langgaard (13-11-2007)
Kommentar
Fra : Leif Langgaard


Dato : 13-11-07 17:23

"Carlo Gabelgaard" <carlo@ddgabelgaard.dk> skrev i en meddelelse
news:4739ccd0$0$2105$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Jeg har købt en Granada 31 i Oktober i år, og lige fået den op.
>
> Det så ikke så godt ud, er der nogen der kan sige om det er alvorlig !!
>
> Hvis man skraber i malingen, er det vådt inden under flagerene...
>
> Billeder kan ses på http://www.granada31.dk/?q=image/tid/9
>
> Please take a look
>

Hej

Det er svært at se på billederne om det er en belægning der ligger uden på
primeren, eller det er den rå fibermåtte der kan ses.
Jeg tror jeg har set på og prøvesejlet den båd, hvis den da er købt i
Assens. men til sælgers forsvar ville han have båden på land så vi kunne se
bunden inden vi købte, men vi sprang fra pga manglende udstyr. Men da vi
ikke umiddelbart kunne finde andre ville vi så godt købe, men da havde du
været der få dage før.

Langgaard



Ukendt (13-11-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 13-11-07 17:40

Ja, det ser godt nok lidt "forkert" ud ... Men det er som Leif skriver
ikke nemt at komme med præcise kommentarer ud fra de viste billeder ...

Det ser ud til at malingen skaller af i store flager ...

Har du blot spulet undervandsskroget med en højtryksrenser eller har du
skrabet de "manglende stykker bundmaling" af?

Kan du se, om der er primer inde under bundmalingen - eller ser man
direkte ind på bådens topcoatlag - eller værre: INde ved glasfiberen? Er
den nye bundmaling malet uden på en anden type bundmaling? Har du fået
at vide, hvilken bundmaling der er brugt i denne sæson? Umiddelbart ser
det ud til, at båden ikke har været renset ordentligt af inden den fik
et lag bundmaling ...

Kan du se, om der er mindre blærer, der lugter af eddikesyre, når du
"punkterer" dem? ...

Hvis det blot er løstsiddende bundmaling og der ikke er tegn på osmose
og du ikke er helt inde ved glasfibermåtten mener jeg ikke det er
kritisk, men du står nok over for en større arbejdsopgave med at få
renset bunden ordentligt af - og derefter kontrolleret om den skal have
nogle lag primer og derefter en bundmaling efter dit valg ...

God arbejdslyst ... ...

--
Flemming Torp


"Carlo Gabelgaard" <carlo@ddgabelgaard.dk> skrev i en meddelelse
news:4739ccd0$0$2105$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Jeg har købt en Granada 31 i Oktober i år, og lige fået den op.
>
> Det så ikke så godt ud, er der nogen der kan sige om det er alvorlig
> !!
>
> Hvis man skraber i malingen, er det vådt inden under flagerene...
>
> Billeder kan ses på http://www.granada31.dk/?q=image/tid/9
>
> Please take a look
>
> M-V-H
>
> Carlo Gabelgaard



SørenH (13-11-2007)
Kommentar
Fra : SørenH


Dato : 13-11-07 17:43

Carlo Gabelgaard skrev:
> Jeg har købt en Granada 31 i Oktober i år, og lige fået den op.
>
> Det så ikke så godt ud, er der nogen der kan sige om det er alvorlig !!
>


Som Leif skriver er det lidt svært at se nøjagtigt hvad der er foregået,
- men mit umiddelbare bud er, at båden er blevet bundet med en anden
type end tidligere og direkte oven på denne uden at afrense.

Jeg føler mig dog helt overbevist om at du bør/skal få en fagmand til at
se på det!!
Kontakt dit forsikringsselskab og rådfør dig med dem, - måske har de en
lokal skønsmand.
Ellers få en professionel bådebygger i spil!

Det koster noget, men jeg tror osse du skal ind i seriøse drøftelser med
sælger, - dette må absolut komme under kategorien "skjulte fejl og
mangler", forårsaget af i bedste fald ukyndighed hos forrige ejer, og
jeg mener du skal holdes helt skadesløs!

Mvh
SørenH
Marie af Næstved

PS Drop gerne en note i tråden når al syn og juristeri er overstået så
alle kan få at vide hvordan det gik!

Steffen Skov (13-11-2007)
Kommentar
Fra : Steffen Skov


Dato : 13-11-07 18:31

Hej Carlo
Det er som beskrevet svært at se på billederne. Men jeg hentede de 2 første
billeder der viser stævnen i bagbords side, og rensede dem i et
billedbehandlingsprogram. Som jeg ser billed nr. 1, drejer det sig om en
påsejling og dermed skade på primeren og glasfiberen. Jeg kan tydeligt se
trådene i glasfibermåtterne, så derfor må skroget have suget en del vand.
Kan du se noget indvendigt samme sted?
Personligt ville jeg ikke købe sådan et skrog før det var tjekket af en
proffessionel. Der kan også være skade på skroget bag kølen, om båden har
været gået på nogle store sten. Jeg mener ikke du bare skal acceptere båden
købt som beset, men undersøge tilstanden "i bund".
Hilsen
Steffen

"Carlo Gabelgaard" <carlo@ddgabelgaard.dk> skrev i en meddelelse
news:4739ccd0$0$2105$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Jeg har købt en Granada 31 i Oktober i år, og lige fået den op.
>
> Det så ikke så godt ud, er der nogen der kan sige om det er alvorlig !!
>
> Hvis man skraber i malingen, er det vådt inden under flagerene...
>
> Billeder kan ses på http://www.granada31.dk/?q=image/tid/9
>
> Please take a look
>
> M-V-H
>
> Carlo Gabelgaard



Ukendt (13-11-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 13-11-07 19:02

Det er svært at se. Jeg synes mere det ligner skraberier på en gammel bund
end det ligner en skade eller osmose. Men, indrømmet, jeg har ikke været så
grundig som Steffen.

Der er ingen tvivl om at der er tale om mange lag af gammel bundmaling der
ikke hæfter ordentligt. Og det er jo en besværlig omgang at få bund i.

Min helt generelle bekymring går på Granada'er som er lidt udsat for Osmose.
Jeg synes bare ikke det ligner, men testen er jo at smage på vædske som
tidligere angivet. Min bekymring er alligevel intakt. Selvom det måske ikke
er tale om osmose i udbrud, så er det en skidt bund og det er tvivlsom om
primingen er god nok til at holde osmosen væk i det lange løb.

Granada'er og Bianca'er er dejlige både, men hvis jeg havde en ville jeg
sikre mig, at den altid havde frisk og sund primer.

Da den er ny-indkøbt ville jeg nok få en fagmand til at kigge på den med
egne øjne. Det er nu du har muligheden for at brokke dig.

Bjarke


"Steffen Skov" <XsskovY@webspeed.dk> wrote in message
news:4739df64$0$15884$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hej Carlo
> Det er som beskrevet svært at se på billederne. Men jeg hentede de 2
> første billeder der viser stævnen i bagbords side, og rensede dem i et
> billedbehandlingsprogram. Som jeg ser billed nr. 1, drejer det sig om en
> påsejling og dermed skade på primeren og glasfiberen. Jeg kan tydeligt se
> trådene i glasfibermåtterne, så derfor må skroget have suget en del vand.
> Kan du se noget indvendigt samme sted?
> Personligt ville jeg ikke købe sådan et skrog før det var tjekket af en
> proffessionel. Der kan også være skade på skroget bag kølen, om båden har
> været gået på nogle store sten. Jeg mener ikke du bare skal acceptere
> båden købt som beset, men undersøge tilstanden "i bund".
> Hilsen
> Steffen
>
> "Carlo Gabelgaard" <carlo@ddgabelgaard.dk> skrev i en meddelelse
> news:4739ccd0$0$2105$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Jeg har købt en Granada 31 i Oktober i år, og lige fået den op.
>>
>> Det så ikke så godt ud, er der nogen der kan sige om det er alvorlig !!
>>
>> Hvis man skraber i malingen, er det vådt inden under flagerene...
>>
>> Billeder kan ses på http://www.granada31.dk/?q=image/tid/9
>>
>> Please take a look
>>
>> M-V-H
>>
>> Carlo Gabelgaard
>
>


Henrik Olsen (15-11-2007)
Kommentar
Fra : Henrik Olsen


Dato : 15-11-07 20:14

Det ligner mangel på primer, inden påføring af bundmaling ved
forstegangsbehandling.
Det drejer sig om vedhæftningsevne. Man grunder altid først inden man
påfører finish, med mindre man bruger to-komponent.

Hilsen Henrik


"Carlo Gabelgaard" <carlo@ddgabelgaard.dk> skrev i en meddelelse
news:4739ccd0$0$2105$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Jeg har købt en Granada 31 i Oktober i år, og lige fået den op.
>
> Det så ikke så godt ud, er der nogen der kan sige om det er alvorlig !!
>
> Hvis man skraber i malingen, er det vådt inden under flagerene...
>
> Billeder kan ses på http://www.granada31.dk/?q=image/tid/9
>
> Please take a look
>
> M-V-H
>
> Carlo Gabelgaard



Harding E. Larsen (18-11-2007)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 18-11-07 20:09

Hej Carlo,

Det ser ud som om at tidligere ejere har smurt bunden med hvad
de fandt rigtigst (og billigst) og det er også sikkert at flere
forskellige typer og fabrikanter bundmaling er indvolveret.
Det bedste er at låne havnens slibeudstyr med udsugning monteret
på og så slibe bunden ned.
Det er svært at se på billederne om der skulle være påført et
epoxylag inderst. Er der det sliber du til denne overflade er
ru. Er der ikke epoxy skal du bygge bunden op lige fra
gelcoatlaget i.h.t. forskriften for pålægning af lightprimer.
Inden det sidste lag har sat sig påføres første lag bundmaling
der så vil hæfte til lightprimeren.
Det bedste vil være at påføre en selvpolerende bundmaling som
Internationals Cruser. Den dækker fuldt behover for en sejlbåd.
Der skal kun påføres ét lag hvert år om foråret og om efteråret
skal bunden højttryksspules lige efter båden er kommet på.
Herved forsvinder slim og den lille rest bundmaling der evt. er
tilbage og bunden er ren til påføring næste forår.
Herved undgås lagopbygning. Det giver også afskalling over tid.

Mvh/Harding

Carlo Gabelgaard <carlo@ddgabelgaard.dk> skrev:
>Jeg har købt en Granada 31 i
>Oktober i år, og lige fået den op.
>
>Det så ikke så godt ud, er der
>nogen der kan sige om det er alvorlig !!
>
>Hvis man skraber i malingen, er det
>vådt inden under flagerene...
>
>Billeder kan ses på
>http://www.granada31.dk/?q=image/ti d/9
>
>Please take a look
>
>M-V-H
>
>Carlo Gabelgaard



Ukendt (18-11-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 18-11-07 22:01

Enig. Man skal ikke rende og skifte mærke. De siger "Vores binder på alle
andre typer ..." men fakta er at man udfordrer skæbnen og der er alt for
mange eksempler på at det begynder at skalle ..

Jeg foretrækker godt nok Ultmate2, men det er jo en smagssag.

Jeg har de sidste mange år brugt en bedre metode om efteråret. Jeg har købt
en af de store svampe på tankstationen og så vasker jeg den i bunden lige
som man vasker bil, samtidig med at jeg skyller med vand hele tiden. Man
sparer at slæbe så meget udstyr med og man skal jo alligevel tæt på hele
bunden for at checke for rurere og skader. - og så skader det jo heller ikke
at passe lidt på både miljøet og tegnebogen. Metoden bevarer meget mere af
den aktive maling.

Bjarke



"Harding E. Larsen (slet LG8IU)" <harding@LG8IUlarsen.tdcadsl.dk> wrote in
message news:11954133130.261201924330475@dtext.news.tele.dk...
> Hej Carlo,
>
> Det ser ud som om at tidligere ejere har smurt bunden med hvad
> de fandt rigtigst (og billigst) og det er også sikkert at flere
> forskellige typer og fabrikanter bundmaling er indvolveret.
> Det bedste er at låne havnens slibeudstyr med udsugning monteret
> på og så slibe bunden ned.
> Det er svært at se på billederne om der skulle være påført et
> epoxylag inderst. Er der det sliber du til denne overflade er
> ru. Er der ikke epoxy skal du bygge bunden op lige fra
> gelcoatlaget i.h.t. forskriften for pålægning af lightprimer.
> Inden det sidste lag har sat sig påføres første lag bundmaling
> der så vil hæfte til lightprimeren.
> Det bedste vil være at påføre en selvpolerende bundmaling som
> Internationals Cruser. Den dækker fuldt behover for en sejlbåd.
> Der skal kun påføres ét lag hvert år om foråret og om efteråret
> skal bunden højttryksspules lige efter båden er kommet på.
> Herved forsvinder slim og den lille rest bundmaling der evt. er
> tilbage og bunden er ren til påføring næste forår.
> Herved undgås lagopbygning. Det giver også afskalling over tid.
>
> Mvh/Harding
>
> Carlo Gabelgaard <carlo@ddgabelgaard.dk> skrev:
>>Jeg har købt en Granada 31 i
>>Oktober i år, og lige fået den op.
>>
>>Det så ikke så godt ud, er der
>>nogen der kan sige om det er alvorlig !!
>>
>>Hvis man skraber i malingen, er det
>>vådt inden under flagerene...
>>
>>Billeder kan ses på
>>http://www.granada31.dk/?q=image/ti d/9
>>
>>Please take a look
>>
>>M-V-H
>>
>>Carlo Gabelgaard
>
>


Carlo Gabelgaard (19-11-2007)
Kommentar
Fra : Carlo Gabelgaard


Dato : 19-11-07 18:08

Jeg har bestil en konsulent til at komme og se på den.
Så jeg skriver når jeg ved mere

M-V-H

Carlo Gabelgaard



"Carlo Gabelgaard" <carlo@ddgabelgaard.dk> wrote in message
news:4739ccd0$0$2105$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Jeg har købt en Granada 31 i Oktober i år, og lige fået den op.
>
> Det så ikke så godt ud, er der nogen der kan sige om det er alvorlig !!
>
> Hvis man skraber i malingen, er det vådt inden under flagerene...
>
> Billeder kan ses på http://www.granada31.dk/?q=image/tid/9
>
> Please take a look
>
> M-V-H
>
> Carlo Gabelgaard


Carlo Gabelgaard (22-11-2007)
Kommentar
Fra : Carlo Gabelgaard


Dato : 22-11-07 22:17

Tak for jeres indlæg

Så har konsulenten været her :

Båden er malet uden primer på gelcoten.
Det menes at være årsagen til at malingen skalller af.

Der er også funden osmose i båden.

Så den skal lige nogle mdr. på værft.

Jeg skal lige have det sidste på plads med sælger, men vi er overordnet enig
om fordelingen af betalingen.

M-V-H

Carlo Gabelgaard
http://www.granada31.dk





"Carlo Gabelgaard" <carlo@ddgabelgaard.dk> wrote in message
news:4741c305$0$2087$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Jeg har bestil en konsulent til at komme og se på den.
> Så jeg skriver når jeg ved mere
>
> M-V-H
>
> Carlo Gabelgaard
>
>
>
> "Carlo Gabelgaard" <carlo@ddgabelgaard.dk> wrote in message
> news:4739ccd0$0$2105$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Jeg har købt en Granada 31 i Oktober i år, og lige fået den op.
>>
>> Det så ikke så godt ud, er der nogen der kan sige om det er alvorlig !!
>>
>> Hvis man skraber i malingen, er det vådt inden under flagerene...
>>
>> Billeder kan ses på http://www.granada31.dk/?q=image/tid/9
>>
>> Please take a look
>>
>> M-V-H
>>
>> Carlo Gabelgaard
>


Torben Henriksen (23-11-2007)
Kommentar
Fra : Torben Henriksen


Dato : 23-11-07 00:01

Min forrige båd (38 fod) var, inden jeg købte den blevet behandlet for
osmose
på værft, pris kr. 130.000 bare til din orientering.

Mvh/Torben H.

"Carlo Gabelgaard" <carlo@ddgabelgaard.dk> skrev i en meddelelse
news:4745f1d9$0$2102$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Tak for jeres indlæg
>
> Så har konsulenten været her :
>
> Båden er malet uden primer på gelcoten.
> Det menes at være årsagen til at malingen skalller af.
>
> Der er også funden osmose i båden.
>
> Så den skal lige nogle mdr. på værft.
>
> Jeg skal lige have det sidste på plads med sælger, men vi er overordnet
> enig om fordelingen af betalingen.
>
> M-V-H
>
> Carlo Gabelgaard
> http://www.granada31.dk
>
>
>
>
>
> "Carlo Gabelgaard" <carlo@ddgabelgaard.dk> wrote in message
> news:4741c305$0$2087$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Jeg har bestil en konsulent til at komme og se på den.
>> Så jeg skriver når jeg ved mere
>>
>> M-V-H
>>
>> Carlo Gabelgaard
>>
>>
>>
>> "Carlo Gabelgaard" <carlo@ddgabelgaard.dk> wrote in message
>> news:4739ccd0$0$2105$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>> Jeg har købt en Granada 31 i Oktober i år, og lige fået den op.
>>>
>>> Det så ikke så godt ud, er der nogen der kan sige om det er alvorlig !!
>>>
>>> Hvis man skraber i malingen, er det vådt inden under flagerene...
>>>
>>> Billeder kan ses på http://www.granada31.dk/?q=image/tid/9
>>>
>>> Please take a look
>>>
>>> M-V-H
>>>
>>> Carlo Gabelgaard
>>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste