Alarm brænstof tank
Fra : Jan Rasmussen

Dato : 12-11-07 11:06

Hej NG

Øv, mine VDO vippearms givere i tankene duer vist ikke mere, synes det er
lige groft nok at begge er gået sig en tur har prøvet at måle på dem
med et Ohm meter, men uden held...

Såder er jo ikke andet for end at købe nogle nye, her har jeg kigget på WEMA
http://www.yachtartikel.de/index.html?/artikel/11919.php til en ganske anden
pris end de koster herhjemme.

Nå, men det jeg gerne ville tage op, er en akustisk alarm til tanken, denne
alarm ønskes anvendt under tankning således at når væskestanden når toppen
af tanken lyder alarmen. denne alarm slukker man så med en manuelt betjent
knap.

Nu er det så bare at få et signal ud. der findes allerede systemer der kan
sådan noget, men de koster som regel en krig. og det er ikke lige meningen

Jeg har overvejet om man kan få en kontakt udenfor tanken til at slutte ved
at bruge ohm? VDO giveren kører normalt fra 0-180 Ohm.
men jeg ved ikke hvordan det gøres.

En anden mulighed kunne vel være at lade væsken virke som kontakt med meget
lav spænding men mon ikke der er risiko for gnist dannelser på denne måde.
Der er tale om diesel.

Andre forslag modtages naturligvis gerne...

Grunden til at jeg kunne ønske mig et sådan system er at jeg ikke har
mulighed for at se tankmåleren mens jeg tanker, og så kan det jo ske at det
er overløbet der fortæller at tanken er fuld hvilket jo ikke er så heldigt.
En anden mulighed med systemet er at man rimeligt nøjagtigt kan beregne
forbruget idet alarmen går igang ved samme væskestand hver gang.

Mvh
JR

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Ole Pagh

Dato : 12-11-07 13:16

Hvis du er til elektronik så kunne denne væskedetektor til 157 kr.
+moms måske bruges:
http://kortlink.dk/rsonline/4e76

Den giver svjh. et 5 V TTL kompatibelt signal ud, så der skal noget
interface til, men det behøver ikke koste mange kr. for at kunne trække
f.eks. et relæ.

Hvorvidt den kan virke i og tåle diesel må du konsultere databladene
om, men jeg har haft en sådan siddende i > 10 år i en vand
opsamlingstank ved et klimakammer, og den fungerer upåklageligt.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 12-11-07 16:40

"Ole Pagh" <olpx@xjyllingesydx.xdk> skrev i en meddelelse
> [...]
> men jeg har haft en sådan siddende i > 10 år i en vand opsamlingstank ved
> et klimakammer, og den fungerer upåklageligt.

Dir Link virker ikke

Fra : Steffen Skov

Dato : 12-11-07 17:46

Hej Jan
Prøv dette:
http://www.rsonline.dk/cgi-bin/bv/rswww/home.do?cacheID=dkie&returningUser=N
hilsen
Steffen
--
"Havet bringer hvert menneske nyt håb, som
søvnen bringer drømme."

Fra : Henning

Dato : 12-11-07 18:03

Linket viser bare forsiden af RS

Fra : Steffen Skov

Dato : 12-11-07 18:33

Nå - det var ærgeligt.
Men hvad med at bruge en kviksølvskontakt i et glasrør monteret på en
flyder?
Hilsen Steffen

Fra : claus b. p.

Dato : 15-11-07 11:42

"Steffen Skov" <XsskovY@webspeed.dk> wrote in message
> Nå - det var ærgeligt.
> Men hvad med at bruge en kviksølvskontakt i et glasrør monteret på en
> flyder?

Det giver mig en ide. For mange år siden købte jeg nogle sæt med en lille
magnet og en kviksølvafbryder til montering på vinduer og døre til brug for
tyverialarm. Hvis man monterer den lille magnet på en prop, der flyder i et
rør (afløbsrør, elektrikerrør el. ) og i toppen kviksølvkontakten, der
tilsluttes en bipper eller lampe, burde man kunne få noget funktionelt, som
er rimelig nemt at montere i et hul i toppen af tanken. Eventuelt en ekstra
kviksølvafbryder monteret lidt lavere, så man får et forvarsel.
Mon ikke man kan få sådanne sæt endnu i byggemarkeder?

Mvh. Claus

Fra : N/A

Dato : 15-11-07 12:43

Fra : Ole Pagh

Dato : 12-11-07 22:00

Jan Rasmussen har bragt dette til verden:
> "Ole Pagh" <olpx@xjyllingesydx.xdk> skrev i en meddelelse

> Dir Link virker ikke

Hmmm... Der er vist en tidsbegrænsning på linket. RS skriver noget om
sikkerhed etc.
Det beklager jeg. Det virkede da jeg testede det inden jeg sendte mit
svar.

Du skal søge på http://www.rsonline.dk efter varenummer: 477-4676.
Det ligger under Optiske Niveaudetektorer.
Det er en dims som Honeywell laver.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : N/A

Dato : 15-11-07 12:43

Fra : SørenH

Dato : 12-11-07 22:17

Hej Jan

Sjovt, - jeg efterlyste det samme for et års tid siden her i gruppen, og
af de samme grunde!
Jeg syns det er utroligt at der ikke er nogen som har fundet på noget smart!

Jeg forlod ret hurtigt vædskedetektorer som løsning, - jeg syns det blev
for bøvlet og for usikkert i et dieselmiljø.

Jeg analyserede det sådan:
Når man fylder på er det oftest for sent man opdater at dieselen løber
helt op til studsen og dermed på vej ud ad overløbet og/eller ud på
dækket, så hvordan får man en advarsel om at nu er niveauet næsten oppe??

Min ide blev at at lave et bredt kammer øverst oppe ved studsen med
plads til måske 2 liter. Når dieselen nåede op af påfyldningsslangen og
begyndte at fylde kammeret op kunne man nå at stoppe før det flød over.
Udluftningen skulle flyttes op tilsvarende.

Harding og jeg korresponderede en del om at lave en prototype, men det
blev igen for bøvlet, og jeg fandt at Vetus havde noget som kunne
modificeres til formålet, nemlig deres "Splash stop", se:
http://vetusmarine.com/v-frame-cat.htm og klik på Splash-stop (fuel)
Desværre var den for stor til at kunne få plads i cockpitkarmen hvor min
påfyldning sidder!

Istedet valgte jeg en anden løsning fra England:
En ny studs med et lille indbygget display (med en regneenhed
indenunder) som i procent viser hvor meget diesel der er i tanken.
Den får sine info fra tankens standardgiver, og før den virker efter
hensigten skal den selvfølgelig kalibreres, dvs. man fortæller den når
tanken er fuld og når den er så tom man vil ha den skal være når den
viser 0%. Har nu sejlet med den et år, og den virker fint, - jeg stopper
påfyldning ved 98% for en sikkerheds skyld.
Jeg har svedt navnet ud, men har instruks med navn og website på ombord
hvis du er interesseret.

Low-costløsningen jeg sejlede med i flere år var en 5-liters klar/mælket
plastdunk hvor jeg havde skåret et hul på siden foroven som passede over
udluftningsdysen, og fra hvis håndtag jeg havde en elastikstrop med en
krog som jeg hang fast i pushpittet. Når dieselen begyndte at løbe ud i
dunken var tanken fuld!
StormP har ikke levet forgæves!

Mvh
SørenH.
Marie af Næstved

Fra : Ukendt

Dato : 13-11-07 18:46

Jeg er lidt i tvivl om den honywell dippedut virker. Der er jo en del skum
på diesel og jeg ved ikke hvorledes den reagerer på det.

Nu vi er ved simple Storm P løsninger. Jeg kigger på på tankmåleren når jeg
fylder Diesel på. Jeg stopper inden den viser "full". Er det for nemt ?

Bjarke

Fra : SørenH

Dato : 14-11-07 17:24

Bjarke M. Christensen skrev:
> Nu vi er ved simple Storm P løsninger. Jeg kigger på på tankmåleren når
> jeg fylder Diesel på. Jeg stopper inden den viser "full". Er det for nemt ?

Hehe!
Men når nu tankmåleren er hamrende upræcis med en skala på ca 2 cm, og 5
streger fra tom til fuld, så kommer der diesel ud i havnen meget
pludseligt og uventet hvis man gerne vil ha fuld tank.

Iøvrigt til alle læsere:
I véd vel at man ikke må lade sig forlede til at sprøjte sulfo på en
evt. plamage i vandet?!
Sulfoen får godt nok dieselen til at synke tilbunds, men dér gør den
bare skade.
Selv om det lugter og ser pinligt ud, så lad det være, så fordamper det
i løbet af ret kort tid!

Mvh
SørenH
Marie af Næstved

Fra : A.Kaup

Dato : 13-11-07 19:45

Uden at være kyndig i elektronik, mon så ikke det smarteste er at få
lavet et kredsløb, der kan trække et relæ til en sirene.
Kredsløbet skal slutte relæet, når modstanden taget over tankmåleren
når en vis værdi. Så skal man alt andet lige ikke til at montere andet
i sin tank, og kan nemt koble det på det eksisterende system. (Hvad
Jan nu end vælger at købe)

Der bliver jo også spurgt i en anden gruppe, hvor jeg lige sakser
lidt:

>Ja, det er forholdsvis let.

>Klaus

Hvis det er let, hvorfor så ikke bare vælge den "lette" løsning?
Tror at Klaus gerne vil lave en komponentliste, samt et diagram til
hvordan de skal sættes sammen.

Mvh. Andreas.

Fra : HH

Dato : 15-11-07 04:05

Jeg bruger ørerne!

På min båd er der en meget stor forskel på lyden af dieselolien der
plasker ned i tanken og når den kun skal ned i tilløbsrøret når der er
ved at være fuldt. Så med øret og en fornemmelse af at det nok er ved
at være så er det aldrig sket for mig at det er løbet over.

Hans-Henrik

Fra : SørenH

Dato : 15-11-07 12:43

HH skrev:
> [...]
> ved at være fuldt. Så med øret og en fornemmelse af at det nok er ved
> at være så er det aldrig sket for mig at det er løbet over.

- og det er nok det mest almindelige og fungerer fint for de fleste.
Men hvad hvis der er maskin/motorlarm tæt på din båd når du påfylder,
eller hvad med os som spillede spade som unge og derfor slæber rundt på
tinnitus og manglende diskant i dag ?!
Det er derfor denne tråd er interessant, - selvom jeg nu har løst på min
måde (se nedenfor i tråden).
Mvh
SørenH
Marie af Næstved

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 16-11-07 15:37

Hej Søren,

Den med hørelsen inspirerede mig.
På stationære olietanke er der kommet en lov om at der skal være
fast installerede fløjter på tankene. Noget lignende princip kan
anvendes på bådenes tanke.

På udluftningen fra bådens tank kan der indføres en modifikation.
Udluftningsrøret forlænges et par cm ned i tanken og på
skroggennemføringen indsættes en lille fløjte a la den type som
vi som drenge lavede af pile- eller hyldegrene.

Ved påfyldning af tanken vil der komme luft op gennem
udluftningen og fløjten vil hyle. Når dieseloliens overflade
kommer op til og dækker hullet i udluftningsrøret vil
luftstræmmen ophøre og fløjten bliver tavs.
Tanken vil nu være næsten fuld.
Skumdannelsen vi være afhængig af tankens form og det frie fald
af olien i tanken.
Derfor vil det nok være en god ide for den enkelte bådejer at
experimentere lidt med rørlængden der stikker ned i tanken.

Mvh/Harding

Fra : SørenH

Dato : 16-11-07 17:04

Harding E. Larsen (slet Y7GDC) skrev:
> [...]
> Derfor vil det nok være en god ide for den enkelte bådejer at
> experimentere lidt med rørlængden der stikker ned i tanken.

Lyder som en god ide, men jeg spekulerer på, om påfyldningen sker
hurtigt nok til at det kan frembringe en tilstrækkelig luftstrøm i
udluftningsrøret?
8 ud af 10 gange fylder jeg på fra mine 18 liters dunke ned i en tragt
med filter, og det løber ikke specielt hurtigt, og jeg tror at det meste
luft kommer op igennem påfyldningsslangens langt bredere lysning.
Mvh
Søren

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 16-11-07 19:55

Hej Søren,

Heldigvis er det jo sådan at i den situation kender du tankens
indhold og kan bedømme om den kan tage 18 liter mere og dermed
er ingen skade sket.
Tragten slutter normalt ret tæt til hullet i påfyldningsstudsen.
Tragtens rørende er oven i købet konisk så den skal nok tilpasse
sig hullet og hvis luften skal op den vej igennem tragten vil du
nok opdage et kraftigt diselsprøjt opad og sikkert lige i
hovedet af den som påfylder, da det ikke er ualmindeligt at man
har hovedet lige over påfyldningen.

Jo, laves fløjten rigtigt skal der ikke så meget luft til for at
der gives lyd. Prøv bare at fløjte, det bliver du forhåbentligt
ikke stakåndet af.
Jeg har lige lavet en prøve med et flowmeter og mængden er
mellem 5 og 7 liter luft i minuttet for normal fløjten.

Situationen med påfyldning fra en dunk anser jeg ikke nær så
risikabel som når man påfylder fra tankanlæg.
Ofte fyldes der større mængder på herfra og man bliver træt i
hånden af at holde på pistolen, ser efter tankmåleren eller dem
som går forbi... og mister derfor koncentrationen.
Det drejer sig kun om få sekunder så løber der diesel over.
Kan man få en advarsel (fløjten stopper) så vi den sidste toppen
op nok skærpe koncentrationen (måske).

Fra : N/A

Dato : 15-11-07 12:43

Fra : claus b. p.

Dato : 16-11-07 01:31

"Jan Rasmussen" <jr@***FJERN***vejen-net.dk> wrote in message
> [...]
> toppen
> af tanken lyder alarmen. denne alarm slukker man så med en manuelt betjent
//

> Jeg har overvejet om man kan få en kontakt udenfor tanken til at slutte
> ved at bruge ohm? VDO giveren kører normalt fra 0-180 Ohm.
> men jeg ved ikke hvordan det gøres.

Forudsat du har fået erstattet vippearmsgiveren med en ny virksom ting, så
er det ikke kompliceret at gøre det du siger. Inde i instrumentet er en fast
modstand, som sammen med giverens variable modstand udgør en spændingsdeler.
Spændingen på midtpunktet af deleren (den ene ledning til tankgiveren) er
altså proportional med tankens fyldning (ikke i liter, med mindre tanken er
firkantet). Hvis dette punkt varierer mellem 0 og 6 volt ved hhv. tom og
fulbd tank, skal man bare montere en spændingskomparator (fx. en LM339) som
så vil give signal når spændingen når op på knap 6 volt. Problemet er
naturligvis at det kræver en lille smule kendskab til elektronik at bikse
det sammen. Til gengæld kræver det ikke flere følere i tanken. I min tank er
det også en unøjagtig måde at måle på, for den er trekantet, så fra tom til
halv tank på måleren går kun få liter, derefter stiger den langsommere og
langsommere når overfladearealet bliver større, og i toppen kan 100 liter
næsten ikke få den til at bevæge sig.

/Claus