Kortsluttet PC
Fra : Rainman

Dato : 13-11-07 15:15

Jeg rodede lidt med noget jumpersetting på en gammel ATA-harddisk sm jeg
ikke kunne få til at virke på mit nye SATA bundkort. PC'en har kørt fint
i nogle uger (alt er nyt), bortset fra dette lille problem.

I en periode havde jeg derfor ikke sidepladen sat på, og kom til let at
berøre den passive CPU-køler med hånden. Dette medførte at PC'en
øjeblikkeligt gik ud.

Da køleren blot er en passiv køler uden strømtilslutning forstod jeg
ikke lige hvad der gik galt. Prøvede derfor at tænde PC'en igen.
Resultat: Under boot-processen begyndte det at ryge kraftigt op af chassiet!

Det viste sig at den røde ledning i det ledningsbundt der går ud til
kabinetblæseren stort set var smeltet væk. Stikket til kabinetblæseren
er et standardstik, men der går kun en sort og en rød til selve
blæseren, og så - mystisk - er det ene ben på køleren ligesom trukket
ud. Kan det evt. være det ben der har berørt metal CPU-køleren og derved
forårsaget en kortslutning?

Umiddelbart vil jeg anskaffe en helt ny PSU med nye kabler, samt en ny
kabinetkøler, men ved ikke om det er nødvendigt (ud over stikket ser det
ikke ud til at kabinetblæseren har taget skade). Har selvfølgelig ikke
lige lyst til at eksperimentere videre med at slutte strømmen til ;)

Tak for evt. gode råd til hvordan jeg kommer videre!

Fra : Hans

Dato : 13-11-07 15:36

Rainman wrote:

> [...]
> blæseren, og så - mystisk - er det ene ben på køleren ligesom trukket
> ud. Kan det evt. være det ben der har berørt metal CPU-køleren og

Du skriver desværre ikke hvilket bundkort og CPU-Køler det drejer sig om,
men jeg gætter på et LGA-775 bundkort og måske en Scythe køler?

På mange bundkort vil beslagene på Scythe kølerne, til de 4 push-pins til
775 soklen, være kriminelt tæt på de komponenter som ligger omkring
CPU-Soklen, og hvis du har trykket køleren en anelse skæv, kan det udmærket
tænkes at du har skabt en kortslutning mellem køler og en komponent på
bundkortet.

> [...]
> kabinetkøler, men ved ikke om det er nødvendigt (ud over stikket ser
> det ikke ud til at kabinetblæseren har taget skade). Har selvfølgelig
Der er stor sansynlighed for at bundkortet er stået af, så at skifte PSU'en
vil blot resultere i endnu mere røg at vifte væk. Har du ikke et andet
bundkort til at teste PSU'en med?

Hans

Fra : Rainman

Dato : 13-11-07 15:56

Hans wrote:

> [...]
> vil blot resultere i endnu mere røg at vifte væk. Har du ikke et andet

Desværre har jeg kun dette ene bundkort (ASUS P5K). Ved nærmere studie
kan jeg se at der åbenbart er sket en kortslutning i det 4 push-pins
stik hvor strømmen til kabinetblæseren tages fra. Stikket er sortsvedet
i bunden der hvor det røde og sorte kabel går ind, og benet i stikket
til blæseren er ligesom "skudt ud". Lidt mærkeligt idet blæserens
rød/sorte kabler sidder modsat hvor det rød/sorte går ind, og der er
ingen kabler ud hvor det rød/sorte går ind.

Tror du stadig at problemet skyldes en kortslutning på selve bundkortet
eller kan min beskrivelse indikere at det kan isoleres til blæserstikket?

Som nævnt berørte jeg udelukkende den passive køler da kortslutningen
skete, men hvis stikket fra blæseren har gået mod CPU-køleren, og det
evt. haft den defekt at benet var fejlmonteret således at metallet kunne
komme i kontakt med CPU-kølerens metal, så er dette vel tænkeligt?

Fra : Hans

Dato : 13-11-07 16:22

Rainman wrote:

> [...]
> idet blæserens rød/sorte kabler sidder modsat hvor det rød/sorte går
> ind, og der er ingen kabler ud hvor det rød/sorte går ind.

Okay. Blæseren er altså ikke tilsluttet direkte til bundkortet.

> Tror du stadig at problemet skyldes en kortslutning på selve
> bundkortet eller kan min beskrivelse indikere at det kan isoleres til
> blæserstikket?
Det er ganske givet en kortslutning fra blæserstikket til stel via køleren
som har ristet ledningen.

> [...]
> evt. haft den defekt at benet var fejlmonteret således at metallet
> kunne komme i kontakt med CPU-kølerens metal, så er dette vel

Lige præcis.

I heldigste fald er det blot ledningen som er smeltet og både PSU og
bundkort er intakt.

Prøv og starte PSU'en op uden at den er tilsluttet andet end en blæser på ét
af Molex-stikkene.

Det gøres ved at kortslutte den grønne ledning med én af de sorte ledninger
i det store 24-polede ATX stik. Lav en U-formet bøjle, f.eks. med en clips,
og stik den ned i stikkets forside. PSU'en vil så starte op når den
tilsluttes til lysnettet.

Hans

Fra : Hans

Dato : 13-11-07 16:31

Rainman wrote:

> [...]
> idet blæserens rød/sorte kabler sidder modsat hvor det rød/sorte går
> ind, og der er ingen kabler ud hvor det rød/sorte går ind.

Jeg glemte lige: Hvis det er det røde kabel fra PSU'en og op til stikket som
er smeltet, så må du naturligvis ikke bruge PSU'en, da den ganske givet også
er smeltet inde i kassen, og derved er der fare for kortslutninger til andre
spændinger også.

Løsningen er så en ny PSU.

Hans

Fra : Rainman

Dato : 13-11-07 17:00

Hans wrote:

> [...]
> er smeltet inde i kassen, og derved er der fare for kortslutninger til andre

Det er den, og så vidt jeg kan vurdere er den også smeltet inde i selve
PSU'en. Så jeg har bestilt en ny PSU og en ny blæser, og så håber jeg at
bundkortet stadig har det godt :)

Tak for hjælpen!

Mogens

Fra : Rainman

Dato : 15-11-07 20:57

Rainman wrote:

> Det er den, og så vidt jeg kan vurdere er den også smeltet inde i selve
> PSU'en. Så jeg har bestilt en ny PSU og en ny blæser, og så håber jeg at
> [...]
Ja så er jeg tæt på at være grædefærdig :( Efter at have isat ny PSU og
ny kabinetblæser, kører alt fint i ca. 1 døgn. Så her i aften ca. 15
minutter efter at jeg har lukket den statonære computer ned (men som
stadig er tilsluttet net) og sidder og arbejder på min bærbare, så lyder
der pludselig en sydende lyd fra PC'en og det vælter op med hvid røg/damp!

Det lugter fælt brændt, og jeg flår alle ledninger ud klar til at få
PC'en udendørs hvis der udbryder åben ild - det gør der dog ikke. Men
hvad hulen er det lige der sker? Det er voldsomt utrygt at der ikke
sidder en overbelastningsikring som slår fra inden det udvikler sig så
voldsomt.

Når jeg kigger i kabinettet kan jeg ikke engang se hvor skaden er sket.
Der er umiddelbart ingen nedsmeltede ledninger og ingen steder hvor det
har brændt.

Jeg lurer lidt på den kobbertingest (rør og ribbe) der går fra CPU'en.
Er det noget der indeholder væske, og kan denne være utæt?

Næste trin vil mere eller mindre være at skrotte hele maskinen og så
starte på en frisk. Jeg ved snart ikke hvad der er op og ned på dette!

Mogens

Fra : Rainman

Dato : 15-11-07 22:28

Rainman wrote:

Problemet opstod første gang da jeg let stødte mod Thermalright Ultra
120 Extreme CPU-køleren. Jeg erindrer noget om at der sad et stykke
plastic på den bagplade der monteres under MBO'et og hvori skruerne fra
oversiden fastgøres. Mener jeg pillede dette plasticstykke af i den tro
at det var noget midlertidigt beskyttelsesfolie
(http://thermalright.com/default.htm), men er ikke sikker. Kan dette i
givet fald have skabt en utilsigtet mulighed for kortslutning?

Jeg forstår dog ikke helt dette, idet der jo ikke går strøm til
Thermalrighten, men da maskineriet "gik i dørken" ved skub mod denne vil
jeg blot nævne det som en potentiel mulighed.

Nu er jeg igen der hvor jeg skal prøve at vurdere på hvordan jeg kommer
videre:
- Virker CPU'en?
- Virker PSU'en? (umiddelbart ser den uskadt ud)
- Virker MOBO'et? (ingen synlige skader nogetsteds)
- Har jeg ret i problemet med køleren skal jeg nok have anskaffet en
anden køler.

Håber på nogle gode bidrag til hvordan jeg evt. stepvist prøver at
udbedre skaderne. Nu smed jeg 550 kr. i den i går, og jeg vil nødig
hælde flere tusinde kr i projektet.

Fra : Hans

Dato : 16-11-07 00:21

Rainman wrote:
> [...]
> (http://thermalright.com/default.htm), men er ikke sikker. Kan dette i
> givet fald have skabt en utilsigtet mulighed for kortslutning?

Hvis du udover beskyttelsestapen til klæbepuden på beslaget også har fjernet
det klare plasicstykke, så er der al mulig grund til at tro at
kortslutningen ligger mellem to loddeøer på bagsiden af cpusoklen, eller fra
bagsiden til en komponent på forsiden via krydsbeslaget på forsiden.

> Jeg forstår dog ikke helt dette, idet der jo ikke går strøm til
> Thermalrighten, men da maskineriet "gik i dørken" ved skub mod denne
> vil jeg blot nævne det som en potentiel mulighed.

Hele køleren er jo af metal og dermed ledende, og da der i cpuzonen render
store strømme er kortslutninger fatale. Det kan tænkes at du fik en
kortslutning fra undersiden af køleren og til toppen af cpu'en da du fik
dasket til køleren, da der kun ligger en tynd film af kølepasta imellem
køler og cpu. Det kan også tænkes at du har fået drejet køler og det øverste
krydsbeslag, så beslaget nu rører ved én af kondensatorerne omkring
cpusoklen.

Den eneste måde er at skille det hele ad og visuelt lede efter tegn på
kortslutning på cpu'ens overside, beslagene på køleren, komponeter som
sidder tæt på det øverste krydsbeslag, samt loddeøer og printbaner på
bundkortet under det nederste beslag. Tegn på kortslutninger kan både være
sorte og hvide alt efter hvilke gasser der har har været udviklet.

> Nu er jeg igen der hvor jeg skal prøve at vurdere på hvordan jeg
> kommer videre:
> - Virker CPU'en?
>
> - Virker PSU'en? (umiddelbart ser den uskadt ud)

Hvilken PSU handler det om?

> - Virker MOBO'et? (ingen synlige skader nogetsteds)

Det er ikke til at afgøre hvad der er brændt af før du fider ud af hvor
kortslutningen befinder sig. Du bør også undersøge ledningsbundtet fra
ATX-stikket og op til PSU'en for brændte ledninger, og hvis det findes, så
skriv lige hvilken farve ledningen har.

> - Har jeg ret i problemet med køleren skal jeg nok have anskaffet en
> anden køler.

Køleren fejler såmænd ikke noget hvis den er monteret korrekt. Der kan være
utrolig lidt plads mellem beslagene og de komponenter som sidder omkring
cpusoklen på visse bundkort, så det gælder om at være omhyggelig med
montagen. Det er ikke meget bedre på Scythes kølere, da beslagene til de 4
push-pins ofte går ind over kondensatorerne omkring soklen, og bl.a.
Gigabyte anvender nogle kondensatorer som kun er nogle få tiendedele lavere
end undersiden af beslagene. Er én af disse kondensatorer skævt monteret, så
vil den helt sikkert kortslutte til beslaget.

> Håber på nogle gode bidrag til hvordan jeg evt. stepvist prøver at
> udbedre skaderne. Nu smed jeg 550 kr. i den i går, og jeg vil nødig
> hælde flere tusinde kr i projektet.

Det er godt nok surt, og så oveni købet to gange røg.

Prøv og find årsagen til røgen og vend så tilbage.

Hans

Fra : Rainman

Dato : 16-11-07 12:06

Hans wrote:

> [...]
> bundkortet under det nederste beslag. Tegn på kortslutninger kan både være
> sorte og hvide alt efter hvilke gasser der har har været udviklet.

Hans, det er lidt mystisk det her. Har nu fået skilt maskineriet, og har
konstateret flg.:
- Der er ingen synlige tegn på kortslutninger eller brændt lugt
nogetsteds på motherboardet. Der sidder lidt indtørret væske ovenpå
stikkene til audio og USB.
- Thermalright køleren er det eneste der lugter brændt. Der sidder også
lidt væske på denne. Bl.a. kan jeg se det inde imellem ribberne. Den var
monteret så den ikke berørte kondensatorer, og så vidt jeg kan se havde
jeg kun fjernet beskyttelsesfolien. Men at tage bundbeslaget af nu
kræver lidt vold for den sidder rigtig godt fast.
- Ingen tegn på nedbrændte ledninger fra ATX-stikket og op til PSU'en

Kan det ikke tyde på at Thermalrighten simpelthen lækker? Ved
"kortslutning 2" skete det jo ca. 10-15 minutter efter at Windows var
lukket ned (men med strøm til PC'en). Den hvide røg (damp?) kan vel have
skyldtes et pludseligt udslip af væske fra Thermalrighten som ved
kontakt med den varme overflade fordampede øjeblikkeligt?

Kan jeg vove at teste ved at starte maskinen uden CPU-køler, men med alt
andet tilsluttet? Hvor hurtigt bliver CPU'en for varm? Hvis jeg giver
den 20-30 sekunder bør jeg kunne verificere om BIOS checket kører
igennem og Windows starter normalt op.

Mogens

Fra : Hans

Dato : 16-11-07 13:22

Rainman wrote:

> [...]
> have skyldtes et pludseligt udslip af væske fra Thermalrighten som ved
> kontakt med den varme overflade fordampede øjeblikkeligt?

Hvis en af heat-pipe elementerne virkelig er lækket, så må skaden være sket
ved den første kortslutning. Kan du se på køleren hvor Molex stikket til
blæseren har rørt da ledningen smeltede?

Hvis det er i umiddelbar nærhed af en heat-pipe, så kig nøje på stedet og se
om du ikke kan finde lækagen. Jeg har aldrig hørt om et tilfælde hvor en
heat-pipe har lækket, men når PSU'en bliver brugt som svejseapparat kan alt
jo ske.

> [...]
> giver den 20-30 sekunder bør jeg kunne verificere om BIOS checket
> kører igennem og Windows starter normalt op.

Nej - Endelig ikke. Der skal en køler på cpu'en selv om det er træls at
skulle brække det underste beslag af, da det så ikke kan genbruges.

Hans