En pose katte-newbie-spørgsmål
Fra : Anne-Marie

Dato : 12-11-07 17:01

Hej katteeksperter

Sidst i august tog vi en herreløs hankilling til os, da den kom
spankulerende ind i vores lejlighed (og hjerter) og bare blev. Jeg har
mildt sagt aldrig været kattefan, men jeg skal love for, at den lille,
skønne fyr har lavet godt og grundigt om på det . Dyrlægen mener,
den er ca. 8 mdr. gammel.
Jeg er temmelig uvidende om det at have kat, så jeg prøver at sætte
mig ind i sagerne - og jeg ville blive glad, hvis der er nogen, der
kan hjælpe os med nedenstående:

Om natten vil den ikke lade mig være i fred, og det er efterhånden ved
at være lidt hårdt at blive vækket 4-5 gange pr. nat. Den slikker min
hals og sutter på mine øreflipper og bliver bare ved og ved . Min
kæreste siger, det kan være fordi, den er blevet taget for tidligt fra
dens mor (??), og han foreslår, at jeg skal lege kattemor og tage den
i nakkeskindet og sætte den ned på gulvet. Meeeen, jeg synes nu, det
er lidt synd at afvise den 100% - den må da hellere end gerne putte
sig ind til mig, og den eeeelsker at ligge og putte under dynen. Hvad
kan/skal vi gøre? - Det er med statsgaranti ikke fordi, den mangler
mad, eller fordi den mangler opmærksomhed i det daglige. Den har også
masser af legetøj at hygge sig med. Kan man evt. smøre sig ind/spraye
sig med et-eller-andet, som den bare ikke kan udstå smagen af(men som
vi mennesker er rimeligt neutrale over for?) .. i så fald hvad?

Legetøj - noget af det bedste og skønneste er at lege med nogle små
Leca-nødder (lerkugler til dræn i krukker) på størrelse med en lille
sten, den finder i haven og henrykt slæber ind. Er det ok, eller skal
vi forhindre det? Kan den evt. få sådan en fætter i halsen og blive
kvalt *gys*?

Vi har lige købt sommerhus og overtager det på torsdag og vi glæææder
os . Når vi fremover er i sommerhus i weekenderne vil vi meget
gerne have misser med, men er det mon bedre at lade være? Den har
aldrig været alene hjemme om natten - men er hjemmevant hos vores rare
nabo, som den evt. kan blive passet af (og bør den så passes i eget
hjem eller hos ham?).
Og hvis vi nu tager den med, går jeg ud fra, at det er særdeles uklogt
at lukke den ud i det fri i det første stykke tid (?).. men cirka hvor
længe skal vi i så fald holde den inde? ..Jeg er jo temmelig ræd for,
at den farer vild, eller ikke kommer hjem til sommerhuset tidsnok til
at komme med hjem i bilen igen, når weekenden lakker mod enden.

Misser blev i fredags neutraliseret (og øremærket og vaccineret).
Dyrlægen foreslog, at vi fremover skulle fodre den med Specific
Neutered Young - er der nogen, der kender noget til dette foder? Kan
det anbefales? Misser guffer det i sig, men jeg synes jo, det må være
temmelig nederen at skulle æde det samme foder evig og altid .. så
skal man af og til veksle lidt? I så fald med hvad? Og ja, jeg
indrømmer (og rødmer imens) - jeg troede, at Whiskas var superfoderet
over dem alle (reklamens magt...), så det er almindeligt
"supermarkedsfoder" som Misser indtil nu er blevet præsenteret for.
Den er meget glad for såvel tør- som vådfoder og er bestemt ikke
kræsen...

Og lige til sidst: Findes der en "kattebibel" - en bog man bare *må*
læse, fordi man bliver så klog, så klog?

Mange hilsner og på-forhånd-takker fra
Anne-Marie og Misser

Fra : Allan F

Dato : 12-11-07 17:45

"Anne-Marie" <webmoster@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> sig med et-eller-andet, som den bare ikke kan udstå smagen af(men som
> vi mennesker er rimeligt neutrale over for?) .. i så fald hvad?

En af mine havde noget af det samme, men jeg fandt en lille flaske
pebermynteolie, som jeg kunne have stående ved siden af sengen. Når han blev
for nærgående, skruede jeg hætten af og stak flasken op i ansigtet på ham.
Det tog nogle dage, så havde han fattet det med ro i sengen. Nu sover de
begge på og under dynen, og forstyrrer mig sjældent, når de er der. Ellers
nyttede det ikke noget - jeg kunne trække dynen op over hovedet, og så ville
han bare bore sig ind under den for at få kontakt med mig. Jeg kunne lukke
døren, men han ville bare åbne den (med megen larm).

En dag havde jeg noget pebermynteolie på hånden, og en af kattene sad på
skødet af mig, og snuste forsigtigt (med sammenknebne øjne) til det. Så kom
der lige en lille forsigtig tunge og rørte ved pebermynteolien. Det er helt
sikkert, at det gør han IKKE igen.

> [...]
> sten, den finder i haven og henrykt slæber ind. Er det ok, eller skal
> vi forhindre det? Kan den evt. få sådan en fætter i halsen og blive

Det bliver svært at forhindre ham i at slæbe sit "bytte" med ind. Men han
vokser nok fra det, når han opdager der er mere udfordrende ting at jage.
Min mening er, at det er meget usandsynligt at han kommer til skade ved det.
Men ellers er en 1/2 meter pind med en snor (gammelt snørebånd f.eks.) og
måske noget bundet i enden (fjer eller et lille garnnøgle) altid populært.

> [...]
> at den farer vild, eller ikke kommer hjem til sommerhuset tidsnok til
> at komme med hjem i bilen igen, når weekenden lakker mod enden.

2 af mine forældres katte kom regelmæssigt med i sommerhus. De holdt sig
rimelig tæt på huset, og et par timer før vi skulle hjemad, blev de fanget
ind og holdt indendøre, så vi vidste hvor vi havde dem. De første par gange
i har ham med i sommerhuset, så hold ham inde. Derefter så prøv at lukke ham
ud og følg med ham lidt rundt når han udforsker stedet. Katte kan sagtens
vænne sig til at have flere "hjem", bare der er et trygt sted hvor der er
mad og selskab de altid kan komme tilbage til.

> Misser blev i fredags neutraliseret (og øremærket og vaccineret).

Godt. Så er det i hvert fald i orden.

> [...]
> "supermarkedsfoder" som Misser indtil nu er blevet præsenteret for.
> Den er meget glad for såvel tør- som vådfoder og er bestemt ikke

Nogle katte (deriblandt en af mine) kan få problemer med blæresten og
betændelse når de får for dårligt foder. Mange katte trives dog fint på det
billige supermarkedfoder. Det er noget man skal holde øje med.

> Og lige til sidst: Findes der en "kattebibel" - en bog man bare *må*
> læse, fordi man bliver så klog, så klog?

Allan F

Fra : ^#^

Dato : 12-11-07 19:00

Anne-Marie wrote:
> Om natten vil den ikke lade mig være i fred, og det er efterhånden ved
> at være lidt hårdt at blive vækket 4-5 gange pr. nat. Den slikker min
> hals og sutter på mine øreflipper og bliver bare ved og ved .
Andet katteselskab vil hjælpe

> [...]
> er lidt synd at afvise den 100% - den må da hellere end gerne putte
> sig ind til mig, og den eeeelsker at ligge og putte under dynen. Hvad
En lille kat mere, så han kan ligge og putte sammen med den
Lav gode, bløde, varme og trygge sovesteder i stuen, køb et gulv-til-loft
kattetræ med bløde senge. Køb et par bløde fleece/plys kattesenge og placér
dem på hans yndlingssteder, inkl i soveværelset. Prøv også med en blød
kattehule. Hvis han kan lide at sove højt oppe/kravle op, så smid en
katteseng/pude eller tæppe oven på f.eks. et skab, hvor han kan li' at
ligge/være.

> [...]
> sten, den finder i haven og henrykt slæber ind. Er det ok, eller skal
> vi forhindre det? Kan den evt. få sådan en fætter i halsen og blive
Sålænge han bare leger med dem og ikke spiser dem, er det ok. Men hans
mave-tarm system har ikke godt af selv moderate mængder Leca, så vær sikker
på at han ikke indtager dem.

> [...]
> aldrig været alene hjemme om natten - men er hjemmevant hos vores rare
> nabo, som den evt. kan blive passet af (og bør den så passes i eget
Man kan sagtens vænne katte til at have et "basis"-hjem og et "ferie"-hjem.
Blot I tager ham med hver gang I er afsted, så vil han lære sommerhuset og
omgivelserne at kende.

> [...]
> at den farer vild, eller ikke kommer hjem til sommerhuset tidsnok til
> at komme med hjem i bilen igen, når weekenden lakker mod enden.
Ja, hold ham inde minimum de første 3-4 gange I er deroppe. Hvis han skal
ud, så start med at gå tur med ham i en H-sele, så han langsomt lærer haven
og huset at kende og kan genkende tingene. Gør det min. 2-3 gange (ture til
sommerhuset), luk ham derefter ud under opsyn min. 3-4 gange (ture) til du
er HELT sikker på at han kan kende huset/haven udefra osv. Sørg for at gå
med ham de første gange han forlader haven, så du er sikker på at han lærer
at finde hjem igen. Læg evt. noget brugt kattegrus rundt i hækken, så han
kan genkende at han er "hjemme".

Giv jeres nye sommerhus-naboer besked på at I har kat med og hvordan han ser
ud, så de ved at han tilhører jer.

> Misser blev i fredags neutraliseret (og øremærket og vaccineret).
> Dyrlægen foreslog, at vi fremover skulle fodre den med Specific
> Neutered Young - er der nogen, der kender noget til dette foder? Kan
Ja, det er ok foder. Næringsmæssigt korrekt.
Ja, du kan sagtens kombinere forskellige typer af foder. Det kan faktisk
være en fordel, hvis han lige pludselig bliver syg, at han så er vant til
varieret smag.
Royal Canin, Hills, Nutro Plan, Olivers er udmærkede fodertyper og har et
væld af varianter. Pas dog på fedtindholdet.
Du kan sagtens give ham lidt vådfoder/tørfoder i Whiskas, Kitekat osv, det
må bare ikke udgøre ret meget af daglig indtag, ca. 20% (f.eks. en skefuld
morgen/aften). Resten skal være god tørfoder som de nævnte mærker.
Du kan supplere med f.eks. tun/makrel, men max en lille portion 2-3 om
måneden (i den stil), pga tungmetaller.
Du kan give ham råt kød og kogt kød, stegt kød (ex krydderier) eller hvad
han nu har lyst til.
Katte kan til gengæld IKKE tåle hverken chokolade eller løg (heller ikke
frikadeller pga løg).

> Og lige til sidst: Findes der en "kattebibel" - en bog man bare *må*
> læse, fordi man bliver så klog, så klog?

Politikens Kattebog er en god start. Koster ca. 200 kr svjh.

/M

Fra : Gainsbourg

Dato : 13-11-07 15:51

> [...]
> Jeg er temmelig uvidende om det at have kat, så jeg prøver at sætte
> mig ind i sagerne - og jeg ville blive glad, hvis der er nogen, der

Anskaf en killing til hurtigst muligt som selskab - det er en stor
stressfaktor for en kat at være alenekat i en lejliged. Din kæreste har
formenlig ret i at han er blevet taget for tidligt fra moderen og der kan
medføre en lang række adfærdsproblemer som typisk først viser sig fra 1 års
alderen - bl.a sutten, angst, agression og urenlighed. Han bør derfor ikke
udsættes for det stress det er at være alenekat - især ikke, hvs han i
forvejen har haft en svær start, da inaktivering og kedsomhed kan være
udløserfaktor.

2 katte vil trives langt bedre, bedre kunne være alene hjemme, blive mere
kælne og harmoniske, ikke være så udsatte for at udvikle tvangsadfærd og
være mindre udsat for fedme som leder til hjerte-kar problemer og kræft. Det
er lettest at sammenføre 2 katte jo yngre de er, så I bør ikke vente, men
gøre det nu, mens han stadig er lidt killing.

> [...]
> hals og sutter på mine øreflipper og bliver bare ved og ved . Min
> kæreste siger, det kan være fordi, den er blevet taget for tidligt fra

Ja, det kan sagtens være årsagen. Anskaf en killing til som selskab, så
plejer den slags problemer at forsvinde.

> [...]
> sig med et-eller-andet, som den bare ikke kan udstå smagen af(men som
> vi mennesker er rimeligt neutrale over for?) .. i så fald hvad?

Vær varsom med det - rigtig mange af de almindelige ting som vi let tåler,
er ekstremt giftige for katte og mange katte kan ikke skelne mellem hvad de
kan tåle og hvad de ikke kan. Mange katte dør hvert år fordi de har spist
eller slikket noget i sig de ikke tåler. Adfærden er et symptom på et behov
som vil vise sig et andet sted, selvom I skulle kunne vænne ham af med lige
netop den adfærd. Igen vil jeg anbefale en kat til.

> [...]
> sten, den finder i haven og henrykt slæber ind. Er det ok, eller skal
> vi forhindre det? Kan den evt. få sådan en fætter i halsen og blive

Ja, han kan godt blive kvalt i dem, hvis de er små nok. Små kugler,
elestikker og snor er farligt legetøj og bør gemmes væk.

> Vi har lige købt sommerhus og overtager det på torsdag og vi glæææder
> os .

Tillykke med det

> [...]
> aldrig været alene hjemme om natten - men er hjemmevant hos vores rare
> nabo, som den evt. kan blive passet af (og bør den så passes i eget

Det vil være en stressfaktor at slæbe ham med hver weekend, han har bedre af
at være hjemme og blive passet der. I gør ikke ham nogen tjeneste ved at
flytte ham på den måde - tvært imod. Giv ham en legekammerat, så vil de 2
sagtens kunne være alene et antal weekender hvert år uden at I skal have det
skidt med det

> Og hvis vi nu tager den med, går jeg ud fra, at det er særdeles uklogt
> at lukke den ud i det fri i det første stykke tid (?).. men cirka hvor
> længe skal vi i så fald holde den inde?

Skal I være der i flere måender, så hold katten inde i de første 14 dage
efter og lad den derefter komme ud i små korte perioder de næste uger, under
opsyn indtil han har vænnet sig til området.

>..Jeg er jo temmelig ræd for,
> at den farer vild, eller ikke kommer hjem til sommerhuset tidsnok til
> at komme med hjem i bilen igen, når weekenden lakker mod enden.

Ja, det er en meget reel bekymring - sådan kommer mange katte af dage hvert
år, ligesom mange udsultede katte i sommerhusområderne netop er efterladte
katte der er blevet væk på ferien. Og som sagt ovenfor, vil jeg slet ikke
anbefale det.

> Misser blev i fredags neutraliseret (og øremærket og vaccineret).

Fornuftigt.

> [...]
> temmelig nederen at skulle æde det samme foder evig og altid .. så
> skal man af og til veksle lidt? I så fald med hvad?

Brug et kvalitetstørfoder - det kan være Specific Neutered Young, der kan
også være Prescription Diet eller Royal Canin.

> [...]
> "supermarkedsfoder" som Misser indtil nu er blevet præsenteret for.
> Den er meget glad for såvel tør- som vådfoder og er bestemt ikke

Hold jer fra supermarkedsfoder, både Whiskas og alt det andet - det er noget
bras og belaster nyrerne, der er meget udsatte hos katte. Giv et ordentlig
tørfoder og suppler med kogt torsk, sej eller kylling. Vær hysterisk
pertentlig med at sortere ALLE ben fra og giv ALDRIG rejer, tun eller røgede
produkter.

> Og lige til sidst: Findes der en "kattebibel" - en bog man bare *må*
> læse, fordi man bliver så klog, så klog?

Der er en del bøger, bl.a Politikens Kattebog, prøv at tage en tur på
biblioteket og spørg løs i kattegrupper hvis I har nogen spørgsmål

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : ^#^

Dato : 13-11-07 20:27

Gainsbourg wrote:
> Det vil være en stressfaktor at slæbe ham med hver weekend, han har
> bedre af at være hjemme og blive passet der. I gør ikke ham nogen
> tjeneste ved at flytte ham på den måde - tvært imod.
Arj, Gainsbourg - det er altså ikke sort og hvidt. Og det er langt fra en
stressfaktor for mange katte. Hvad katten synes om feriehjemmet og bilturen
er helt afhængig af den enkelte kat. Selv hysteriske racer som siameser kan
have bedre af at komme med dens ejere end at blive passet af andre i
hjemmet.
Så det er en individuel vurdering fra kat til kat, om den kan magte
transporten og i øvrigt trives med feriehjemmet. Det er ikke en klokkerklar
stressfaktor.

Fra : Tinka Vera

Dato : 13-11-07 16:07

> [...]

> sten, den finder i haven og henrykt slæber ind. Er det ok, eller skal
> vi forhindre det? Kan den evt. få sådan en fætter i halsen og blive

Tja, helt sikker kan man jo aldrig være, men præsenter ham evt. for
alternativt legetøj, mon ikke kastanier kunne minde lidt om
lecakugler... ellers prøv jer frem med fjer og kogler og sammenkrøllet
papir osv.

> [...]
> at den farer vild, eller ikke kommer hjem til sommerhuset tidsnok til
> at komme med hjem i bilen igen, når weekenden lakker mod enden.

Jeg er en værre pyller, så jeg ville ikke turde. Indhegning af haven
eller en del af haven er en mulighed.

> Misser blev i fredags neutraliseret (og øremærket og vaccineret).

Thumbs up :)

> [...]
> over dem alle (reklamens magt...), så det er almindeligt
>
> Den er meget glad for såvel tør- som vådfoder og er bestemt ikke

Variationsforslag:
Royal Canin Neutered Cat -Young Male
Hills Adult
Kogt fisk, kogt kylling (serveres med kogevandet)

> Og lige til sidst: Findes der en
> læse, fordi man bliver så klog, så klog?

Mine yndligskattebøger er:
Lene Houe: Kattens Adfærd
Anette Staun: Kattens pasning og pleje
Ulla Barvefjord: Katteejerens håndbog
Politikens Kattebog, der er blevet foreslået, er også god, men den
henvender sig nok primært til dem, der går op i racekatte, da racer,
udstilling og den slags fylder meget i den bog.

Og tillykke til både jer og katten.

Med venlig hilsen
Tinka Vera
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Anne-Marie

Dato : 13-11-07 17:16

On Mon, 12 Nov 2007 17:01:19 +0100, Anne-Marie <webmoster@get2net.dk>
wrote:

Tusind tak for jeres respons - jeg har virkelig fået en hel masse
input, en hel masse at tænke over. Jeg svarer og takker lige samlet
her, det andet blev for forvirrende

Jeg tror, jeg i første omgang vil prøve med noget pebermynteolie for
at se, om det hjælper på natteroderiet.
Jeg kan godt se, at en kat til vil være perfekt, men desværre bor vi
et sted, hvor vi officielt ikke må have husdyr, så mon ikke at vi må
stille os tilfredse med sårn lidt i smug at ha' Misser.
....Som i øvrigt er ude hver dag. Godt nok bor vi i lejlighed, men vi
har en (frimærke-)have og bor i et dejligt område ud til marker + en
å, så han har masser af natur at boltre sig på (og åbenbart også en
del kornfede mus at fange og aflevere på stuegulvet .

Kattefoder - tak for jeres forslag. Jeg holder mig fra det billige
snask fremover

Legetøj .. vi har prøvet at friste med utallige andre former for
legetøj end Leca-kugler. De er og bliver bare det bedste, skulle jeg
hilse at sige. Men jeg vil prøve at finde et alternativ, som han ikke
kan risikere at få galt i halsen. Måske nogle kastanjer, selv om jeg
er en kende skeptisk på forhånd..

Sommerhus - hold op, sikke en masse gode ideer, vi har fået af jer
alle. Tak-tak!
Jeg tror, vi i første omgang prøver at tage ham med i en weekend,
holder ham inde og ser hans reaktion - og så må vi tage den derfra.
Og skulle vi i øvrigt - helt teoretisk selvfølgelig! - engang komme i
den situation, at han ikke er dukket op, når vi skal hjem, så bliver
jeg sg* til han arriverer! (jeg arbejder ikke langt derfra, så det er
faktisk ikke et stort problem)

Også tak for jeres bog-forslag. Der er lagt op til biblioteksbesøg +
julegaveønsker

--
Mvh Anne-Marie

Fra : Tove Krieger

Dato : 13-11-07 19:17

> [...]
> sætte mig ind i sagerne - og jeg ville blive glad, hvis der er
> nogen, der kan hjælpe os med nedenstående:

Jeg tror, at der er mange der ikke har brudt sig om katte tidligere,
og så lige pludselig bliver "valgt" af alle tiders skønne mis,
hvorpå man er totalt solgt. Jeg har altid selv elsket misser, det
har min mand ikke, men han blev også totalt solgt da vi fik vores
første kat for snart 30 år siden, og han har været helt afhængig af
misser siden. *GGG*

Kan man evt. smøre sig
> ind/spraye sig med et-eller-andet, som den bare ikke kan udstå
> smagen af(men som vi mennesker er rimeligt neutrale over for?) ..
> i så fald hvad?

Pebermynte er jo ret stærkt, så det bryder katte sig ikke om,
citrusduft er heller ikke lige de fleste kattes "kop te", så du kan
jo forsøge dig frem. Personligt elsker jeg kærlige katte i sengen,
men kan da godt se at hvis du bliver vækket gentagne gange hver nat,
så er det måske ikke så morsomt længere. Hvis du har et stykke tøj
(t-shirt eller evt. natkjole) som du har haft på, så kan du prøve at
lægge den f.eks. mellem jeres hovedpuder. Min allerførste kat havde
en dejlig blød natkjole af min, som han elskede at ligge og gnamse
i, når vi var kommet i seng.

> [...]
> en lille sten, den finder i haven og henrykt slæber ind. Er det
> ok, eller skal vi forhindre det? Kan den evt. få sådan en fætter

Jeg tror nok at jeg ville fjerne alt hvad der hedder leca. Det er
bedre end at blive klog af skade, når ulykken først er sket. Der er
ingen der siger at det sker, men hvad nu hvis.........

> [...]
> glæææder os . Når vi fremover er i sommerhus i weekenderne vil
> vi meget gerne have misser med, men er det mon bedre at lade

Tillykke med nyerhvervelsen, dejligt for jer at have et fristed. Jeg
tror at jeg ville lade Misser blive hjemme, og blive passet af den
rare nabo i første omgang, når det kun er weekendbesøg i
sommerhuset. Når I skal på en længere sammenhængende ferie i
sommerhuset, er det da rart at have Misser med. Der er andre der har
givet rigtig gode råd i den anledning, så det behøver jeg vist ikke.
Jeg vil også tro at 14 dage delvis ude, hvor I holder ham under
opsyn vil være en passende tilvænning.

> Misser blev i fredags neutraliseret (og øremærket og vaccineret).

Det eneste rigtige at gøre. Bare alle dog ville gøre det, men det er
jo desværre ikke tilfældet.

> [...]
> må være temmelig nederen at skulle æde det samme foder evig og
> altid .. så skal man af og til veksle lidt? I så fald med hvad?

Det I fodrer med nu lyder da fint. Det er i hvert fald et lødigt
foder. Jeg har hidtil fodret med Olivers tørfoder, men jeg fodrer
p.t. min lille hunkat Mini med noget RC slankefoder, det er fordi
dyrlægen siger, at hun vejer et kilo for meget, og det kan vi jo
ikke ha'. Hun får også ind imellem sejfilet (rå), lidt hakket magert
oksekød også råt, og kogt kylling. Du skal bare huske at tun og
rejer (som de fleste katte elsker), ikke må være "hverdagsmad" da
det indeholder for meget salt og mineraler, som på lang sigt kan
give Misser blæresten også kaldet struvitsten.

> [...]
> almindeligt "supermarkedsfoder" som Misser indtil nu er blevet
> præsenteret for. Den er meget glad for såvel tør- som vådfoder og

Godt at du er gået bort fra supermarkedsfoder som måske nok er
billigere, men bestemt ikke egner sig udelukkende til fuldkost.

Du kan også give ham et par gærpiller med tranebær om dagen. Det får
Mini og hun er meget glad for dem. Tranebær er godt til at forebygge
blærebetændelse. Dem jeg køber kommer fra "Chrisco" og findes i de
fleste supermarkeder.

> Og lige til sidst: Findes der en "kattebibel" - en bog man bare
> *må* læse, fordi man bliver så klog, så klog?

Jeg har adskillige kattebøger, bl.a. "Katte illustreret opslagsværk"
fra forlaget Aktium (en stor diger bog), Politikens kattehåndbog,
"Katten den populære minitiger" fra forlaget Serges Medien, plus
nogle andre. Den allerbedste information henter jeg dog på nettet.
Man skal bare skrive et søgeord i Google, og straks er der links til
alverdens rigdom af hjemmesider om katte. Hvis jeg finder en side
særligt spændende, bliver den gemt i "Foretrukne" til en anden god
gang.

Håber at både I og Misser må få et langt og lykkeligt liv sammen.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Anne-Marie

Dato : 14-11-07 19:59

On Tue, 13 Nov 2007 19:16:48 +0100, "Tove Krieger"
<minimiv_nospam_@privat.dk> wrote:

> [...]
>har min mand ikke, men han blev også totalt solgt da vi fik vores
>første kat for snart 30 år siden, og han har været helt afhængig af

Jeg vidste ikke, at katte kunne være så kælne ... hold da op hvor gør
lille fyr mig blød om hjertet

>Jeg tror nok at jeg ville fjerne alt hvad der hedder leca. Det er
>bedre end at blive klog af skade, når ulykken først er sket. Der er
>ingen der siger at det sker, men hvad nu hvis.........

Ja, du har da helt ret. Hvis der skete noget, ville det være
utilgiveligt, når man har muligheden for at forebygge.

> [...]
>Mini og hun er meget glad for dem. Tranebær er godt til at forebygge
>blærebetændelse. Dem jeg køber kommer fra "Chrisco" og findes i de

Tak for rådet. Det prøver jeg.

> [...]
>alverdens rigdom af hjemmesider om katte. Hvis jeg finder en side
>særligt spændende, bliver den gemt i "Foretrukne" til en anden god

Ja, jeg har også været rundt på nettet .. jeg synes bare, jeg
efterhånden har fundet en del modstridende oplysninger, og så er det
svært at finde ud af, hvad man dog selv skal mene, når man ikke er så
erfaren udi katte

>Håber at både I og Misser må få et langt og lykkeligt liv sammen.

Tak-tak, vi er allerede godt i gang .. ikke mindst på grund af de gode
råd herinde fra

--
Mvh Anne-Marie

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 15-11-07 20:29

> Jeg vidste ikke, at katte kunne være så kælne ... hold da op hvor gør
> lille fyr mig blød om hjertet

(o;

Som tidligere (og stadig) hundeejer der aldrig tidligere har været specielt
fascineret af disse naboernes "lystmordere" , må jeg også tilkendegive at
jeg (og min mand) er blevet totalt omvendt, efter selv at have fået sådanne
herlige væsner i huset.
Jeg har stadig en lille flok hunde, og nu hele 3 skønne katte.
Har man en gang givet sig hen til dette bløde, spinnnende, kærlige og helt
specielle væsen, er man det nok for livet.

Var det ikke fordi min mand tit brokker sig over at han snart ikke kan være
her for hundekurve og div. kattesenge/klatretræer, en brændeovn der ikke er
til at komme til pga. trængsel ved strålevamen af 4-benede individer, en kat
der overfalder køleskabet når dette bliver åbnet, hans yndlingsstol der mere
end tit er "optaget".. ja, så havde jeg nok haft et par flere katte..

Mvh. Marie

Fra : Tove Krieger

Dato : 15-11-07 15:57

Jeg har lovet at sende dette indlæg videre for Siri, da hun har
problemer med newsreaderen, som tilsyneladende spiser nogle af
hendes indlæg:

> [...]
> over dem alle (reklamens magt...), så det er almindeligt
> Og lige til sidst: Findes der en
> læse, fordi man bliver så klog, så klog?

Hej Anne-Marie og Misser
Tja, igår forsøgte jeg at sende dig et svar, men det forsvandt vist
ud i cyberspace... æv! Især pga grundige tjek af bog-info til dig.
Nu sender Tove det for mig, og tusind tak for det.
Jeg nød at læse dit indlæg, for jeg stod selv i samme situation
forrige sommer - nybagt og grøn katte-"ejer". Jeg er også en omvendt
'kattehader' - vældig omvendt som enhver konvertit
Altså, jeg vil jo sige som de andre - få dig een til, så de er to.
Det gjorde jeg selv efter et års tid, hvor Gia så tydeligt kedede
sig alene, og var ked af at være ene hjemme. Hun og Lejon blev
hurtigt fine venner, så det handler om at finde en kat, der ligner
den man har, gerne både af sind og skind. Det er et hit - jeg kan
kun anbefale det!
Foder - der er flere gode kvalitetsmærker, kig på produktsiderne
(øverst på hjemmesiden www.dk-fritid-dyr-kat.dk er der ligesom
faneblade, der finder du dem). Jeg spurgte opdrættere til råds, og
de nævnte især Royal Canin. Men jeg skaffede prøver af alt muligt
forskelligt af kvali-produkter, og lod mis selv prøvesmage og vælge.
Det blev så Royal Canin, hun var slet ikke i tvivl, mums guf! Hun
tog lidt på af perserfoderet først, men nu får de alle tre Oral
Sensitive og Fit32 (begge RC), det foretrækker de og det bekommer
dem godt. Andre bruger Olivers, Hill's, Specific, Nutro - der er
mange gode mærker. Maxizoo har ofte tilbud. Supermarkedsmærkerne er
ikke kvali, det er mest fyld. Katten vil spise mindre af
kvalitetsfoderet, fordi det mætter bedre, og du vil få en sundere og
gladere kat af det.
For godt 6mdr siden eller så skrev en gut ind til gruppen om den
kæmpe-forandring, der var sket med hans kat, da han skiftede fra
Nettos det billigste til et kvalitetsmærke - det var helt vildt:
Hans lidt ældre kat var fra at være lidt sløv i det blevet livlig og
legesyg igen! Så den er god nok. Få smagsprøver enten hos
dyrehandleren eller hos firmaet via nettet (det gjorde jeg).
Af bøger vil jeg anbefale følgende som klart de bedste - jeg tyrede
som vanligt hele hyldemeteren, og mange bøger er bare generel kort
snak om racerne og så masser af fotos - ikke noget, man lærer af
eller tætpakket med info som de følgende er:
Først læste jeg selv
Katrin Behrend: 'Katten' og 'Kat i Lejlighed' - små handy bøger med
masser af grundlæggende viden, så er man godt klædt på til en start.
Så læste jeg mange, mange gange i følgende 'katte-bibler', som jeg
godt gad eje:
Gina Spadafori: 'Katte for Dummies' - spækket med info, genial bog!
Marianne Thornberg: 'Kattens adfærd og problemadfærd' - Lidt mere
tung, men stadig en guldgrube!
Claire Bessant: 'Kattehviskeren' - mere causerende, men stadig mange
gode råd til en grøn begynder.
Sidst, men ikke mindst Lillian Misuli: 'Familiekatten' - gid jeg
bare havde læst den fra starten - lidt gammel, men super bog!
Nogle af dem må man bestille og vente på, men de er det værd!
Totalgrineren skulle være 'Katte i huset' og andre titler af Doreen
Tovey - meget anbefalede. Det er ikke lykkedes mig at få fat i dem
endnu, men sjove skulle de være!
Spørg endelig igen - man lærer så meget her - det har jeg ihvertfald
nydt godt af. Og lad os høre, hvordan det går, ikk'
Med venlig hilsen
Siri & 'De Tre Mis-keterer'
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Ragna

Dato : 15-11-07 20:09

Hej Siri!

Prøv at kigge her: http://www.antikvariat.net/search.cgi?post

Her kan du få "Katte i huset" for 120 kr.

--
Mange hilsener fra Ragna

Fra : S. Hansen

Dato : 15-11-07 16:09

> [...]
>at den farer vild, eller ikke kommer hjem til sommerhuset tidsnok til
>at komme med hjem i bilen igen, når weekenden lakker mod enden.

Du lider desværre også af den vilfarelse som desværre mange andre
katteejre.

En Kat eller andet husdyr må ikke færdes frit, og skal tilenhver tid
holdes på eget.

Læs iøvrigt dette

http://www.hegnsyn.dk/pdf/markfred.pdf

Overholder du dette slipper du også for problemer med din nabo, eller
andre som gerne vil være fri for andre folks husdyr.

Og som en ekstra gevinst risikere du heller ikke at din kat bliver
kørt ned af en bil.

Iflg. stastikken dør der hvert år mere end 10% af alle danske katte i
trafikken.

Og så iøvrigt håber jeg du for mange glade timer sammen med din kat

Steen