Vor hunkat tissede i sofaen, hjælp
Fra : Lars

Dato : 10-11-07 19:19

Hej vi har en 4 år gammel steriliseret hunkat, som altid har været flink til at bruge hendes
toilet, som vi rengør dagligt.

Her til aften var vi ude i ca. 1 time, hvor hun i denne periode tissede i sofaen.
Vi undrer os noget da hun aldrig har gjort dette tidligere.

Hun lever et sundt og godt liv (udelukkende indendørs kat) uden stress (der er ingen andre dyr/
katte), hun får altid tørfoder (Royal Canin), og har altid en pæn og ren pels, omend hun er
velnæret (ca 5,5 kg).

Hvad vurderer I der kan være problemet?
Kan vi forvente at der er tale om en enlig svipser, eller kan der være et påbegyndende problem
med hendes urinveje?

--
Best regards

Lars

Fra : Tove Krieger

Dato : 11-11-07 10:15

"Lars" <nomail@none.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> velnæret (ca 5,5 kg).
>
> Hvad vurderer I der kan være problemet?
> Kan vi forvente at der er tale om en enlig svipser, eller kan der

Hej Lars.

Det er meget svært at give en vurdering af din kats urenlighed. Det
kan skyldes så mange ting bl.a. sygdom i urinvejene, blæresten
p.g.a. for mange mineraler i foderet, utilfredshed med det nuværende
kattegrus, forandringer i dagligdagen o.s.v.

Man skal altid først have undersøgt om der er tale om et
urinvejsproblem, og det er jo kun dyrlægen der kan stille den
diagnose. Hvis hun bliver ved med at besørge andre steder end på
bakken, skal det nok undersøges, for hvis det f.eks. er
blærebetændelse vil hun uvilkårligt forbinde bakken med smerter og
undgå den og besørge andre steder, og det vil så kræve en behandling
med antibiotika.

Jeg medsender et link til netdyredoktor, hvor forskellige teorier
bliver forklaret. Jeg har selv en hunkat på 7 år og har heldigvis
7-9-13 indtil nu ikke haft den slags problemer, men har med
tidligere hankatte haft problemer med tisseri forskellige steder.

http://www.netdyredoktor.dk/sw4099.asp

Min kat er på slankekur p.t., hun vejer ca. 1 kg. for meget. Hun får
50 gram "RC Obesity Management" om dagen, og det er hun ganske
tilfreds med da det tilsyneladende er meget velsmagende. Du kan jo
prøve det samme hvis du synes din kat er lidt for rund, men jeg tror
nu ikke, at lidt overvægt har nogen forbindelse til vandladning uden
for bakken.

P.S. Du skal også sørge for, at der bliver renset grundigt der hvor
hun har tisset, ellers kan lugten få hende til at gentage
"succéssen".

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Gainsbourg

Dato : 13-11-07 16:00

Afsted til dyrlægen hurtigst muligt. Helst en specialdyrlæge der ved noget
om nyre og urinvejsproblemer fx. Skovlunde Dyreklinik eller Dyrehospitalet
på Landbohøjskolen, da mange almindelige dyrlæger udelukkende ser efter
bakterier i urinen/blærebetændelse og ikke har nogen specialviden om nyre og
urinvejssygdomme.

http://www.skovlundedyreklinik.dk/info.htm
http://www.dyrehospitalet.ku.dk/

Vær opmærksom på, at visse urinvejs og nyre-lidelser kan udvikle sig meget
alvorligt, på meget kort tid og at jo længere katten har smerter eller
ubehag ved vandladning, jo større er risikoen for, at adfærden fortsætter
efter sygdommen er behandlet. Man skal derfor ikke vente med at søge dyrlæge
ved urenlighed.

Kan ens almindelige dyrlæge ikke finde noget, eller behandler med for
eksempel antibiotika, men symptomerne fortsætter, bør man altid søge en
specialdyrlæge med speciale i nyre og urinvejs-sygdomme hos katte.

Med venlig hilsen
Gainsbourg