Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Filformater
Fra : Ukendt

Dato : 25-10-07 19:43

Jeg har bestilt en scanner, jeg regner med at få i morgen, men er kommet
i tvivl om, hvilke filtyper jeg skal gemme mine filer i. En alm. tekst
vil jeg typisk gemme i en gif-fil, et foto i en jpg-fil og et billede,
hvor der ikke må være noget informationstab, gemmes i en raw-fil eller
bmp-fil.

Men det kunne jo være, at det ville være mere hensigtsmæssigt, at scanne
og gemme i andre filformater. Hvad er jeres erfaringer og valg? Og har i
eventuelt links til sites der formidler råd, test, erfaring etc.?

Mvh. Klaus Eriksen

--
Advarsel - spejlslibning kan være stærkt vanedannende!
http://www.aigis.dk/webdocastro/telescope_2007.html

Fra : HKJ

Dato : 25-10-07 20:36

Klaus Eriksen <nospam> wrote:

> [...]
> og gemme i andre filformater. Hvad er jeres erfaringer og valg? Og har i
> eventuelt links til sites der formidler råd, test, erfaring etc.?

Til tekst ville jeg bruge pdf format.

Prøv også at kigge på png i stedet for bmp. tiff er også en mulighed,
men den har lidt mange forskellige varianter til at jeg syntes om den.

Fra : Thomas Corell

Dato : 26-10-07 07:29

HKJ wrote:

> Til tekst ville jeg bruge pdf format.

PDF er ikke et billed-format i denne smamenhæng, det er blot en
indpakning af et billede. Så hvis man beder sin scanner-sw om at gemme i
..pdf, så vil det blot blive en indpakket jpeg/bmå/png/... Jeg ser lige
bort fra OCR-scanning.

--
Don't waste space

Fra : HKJ

Dato : 26-10-07 16:22

Thomas Corell wrote:

> [...]
> indpakning af et billede. Så hvis man beder sin scanner-sw om at gemme i
> ..pdf, så vil det blot blive en indpakket jpeg/bmå/png/... Jeg ser lige

Jeg ved ikke lige hvad format der bruges i pdf, men det bruges rigtig
meget til at gemme indscannet tekst i, især B&W scan.

En anden fordel ved pdf er at det understøtter flere sider, så en papir
rapport der skal bruges på computeren, lægger du i scanner, vælger pdf
og trykker start, så har du en pdf fil med hele rapporten.
Den kan sendes som email, og med en pdf læser er det let at læse på en
skærm og printe ud igen.

Prøv det med billedfiler, det er ikke nær så let at arbejde med.

Fra : Max

Dato : 25-10-07 20:50

Hej Klaus

> Men det kunne jo være, at det ville være mere hensigtsmæssigt, at
> scanne og gemme i andre filformater. Hvad er jeres erfaringer og
> valg? Og har i eventuelt links til sites der formidler råd, test,

Hvis du scanner i f.eks. PhotoShop, ja så kan du jo lige så godt
gemme i PSD, ellers er TIFF (evt. med komprimering) jo en
god mulighed.

--
Mvh Max

Fra : Ole Pedersen

Dato : 25-10-07 20:56

Hej Klaus

Det kan godt betale sig at skanne tekst ind i den teksbehandler du plejer at
bruge, da du så har mulighed for at rette de uundgåelige fejl som scanneren
laver med det samme.

mvh
Ole

Fra : Akadut

Dato : 25-10-07 21:33

"Ole Pedersen" <olepedersen@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Klaus
>
> Det kan godt betale sig at skanne tekst ind i den teksbehandler du plejer
> at bruge, da du så har mulighed for at rette de uundgåelige fejl som
> scanneren laver med det samme.

Det var vel nok et godt råd.

Fra : Thomas Corell

Dato : 26-10-07 07:36

Ole Pedersen wrote:
> [...]
> bruge, da du så har mulighed for at rette de uundgåelige fejl som scanneren

Det kommer vel meget an på opgaven. Hvis man scanner sine kvitteringer,
så er det nok en dårlig idé ;)

--
Don't waste space

Fra : ;o\)-max-

Dato : 25-10-07 21:04

"Klaus Eriksen" <" <nospam> wrote in message

> [...]
> andre filformater. Hvad er jeres erfaringer og valg? Og har i eventuelt links til sites

Så vidt jeg ved arbejder text genkendelses programmer
med tiff i 300dpi, dem jeg har prøvet fungerer imponerende
godt.. -max-

Fra : Max

Dato : 25-10-07 21:45

Hej

> Så vidt jeg ved arbejder text genkendelses programmer
> med tiff i 300dpi, dem jeg har prøvet fungerer imponerende
> godt.. -max-

Det jeg bruger køre 400 dpi b/w TIFF og fungere ganske
rigtigt imponerende, selv om det er en gammel gratis udgave
af TextBridge.

--
Mvh Max

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 25-10-07 21:04

Klaus Eriksen <" wrote:

> [...]
> alm. tekst vil jeg typisk gemme i en gif-fil, et foto i en jpg-fil
> og et billede, hvor der ikke må være noget informationstab, gemmes

Jeg ved ikke helt hvad du mener med raw, men med dit brugsmønster har
du umiddelbart kun brug for to formater: JPEG og PNG.

PNG kan alt hvad GIF, RAW (under antagelse af at du bare mener et
tabsfrit format) og BMP kan (og mere til). De to bagsider PNG har
overfor BMP er hastighed (BMP er hurtigere at gemme i) og at formatet
er pakket. Det sidste har betydning, hvis du lagrer på medier hvor du
forventer der vil komme bitfejl, f.eks. bånd eller dvd, og du ikke
laver tilstrækkeligt med backup. Menaltså... Hvis du går efter at der
ikke skal være informationstab, vil du nok alligevel sørge for
ordentlig backup.

JPEG er naturligvis noget du peger på pga. pladsforbruget, men hvor
mange billeder forventer du at scanne? Har du regnet på hvor meget det
vil koste dig bare at gemme alting i PNG? Evt. i 48bit PNG?

Jeg vil frabefale at gemme i PSD eller andre programmers egne formater.
Der er ingen gevinst ved det, når vi taler flad bitmap, og du mister
friheden ved et mere universelt grafikformat.

> [...]
> scanne og gemme i andre filformater. Hvad er jeres erfaringer og
> valg? Og har i eventuelt links til sites der formidler råd, test,

http://scantips.com/ måske? Der er bl.a. en side om formater
http://scantips.com/basics09.html som jeg dog synes er _alt_ for
konservativ mht. PNG. Nu om dage er kompatibilitet med PNG ikke noget
problem.
--
JPEGCrops 0.7.5 beta - Tabsfri beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/

Fra : Ukendt

Dato : 26-10-07 14:05

Toke Eskildsen skrev:

> [...]
> mange billeder forventer du at scanne? Har du regnet på hvor meget det
> vil koste dig bare at gemme alting i PNG? Evt. i 48bit PNG?

Enig - det er jo den gamle sang om gyngerne og karrusellerne - på min
hjemmeside skal billedfilerne være små (fx. jpg-filer), mens de i mit
backup-arkiv (der er et billigt lagermedie) godt må optage meget plads
(fx. PNG-filer).

Jeg blev temmelig overrasket over, hvor megen plads et almindelig
tekstdokument gemt i gif-formatet optager. Et tekstdokument jeg scannede
for et år siden og gemte i gif-formatet fylder fylder 182 kb. Måske er
her nogen i gruppen, som har kendskab til undersøgelser, der viser hvor
meget plads, de forskellige filtyper bruger i forhold til hinanden?

> Jeg vil frabefale at gemme i PSD eller andre programmers egne formater.
> Der er ingen gevinst ved det, når vi taler flad bitmap, og du mister
> friheden ved et mere universelt grafikformat.

Enig.

> [...]
> http://scantips.com/basics09.html som jeg dog synes er _alt_ for
> konservativ mht. PNG. Nu om dage er kompatibilitet med PNG ikke noget

Tak for gode links, de ser ud til at give svar på mine spørgsmål.

vh. Klaus

Fra : Ukendt

Dato : 28-10-07 00:43

> http://scantips.com/ måske? Der er bl.a. en side om formater

Har efterhånden læst det meste fra dette gode link, der kan anbefales.

vh. Klaus

Fra : Thomas Corell

Dato : 26-10-07 07:30

Klaus Eriksen wrote:

> [...]
> vil jeg typisk gemme i en gif-fil, et foto i en jpg-fil og et billede,
> hvor der ikke må være noget informationstab, gemmes i en raw-fil eller

Som alternativ til raw, der fylder af ht, kan du kigge på tiff med
lzw-komprimereing eller png.

--
Don't waste space