Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon 5D, hvad tror I...
Fra : Bjarne

Dato : 25-10-07 08:49

....kommer der en opfølger på denne?

Jeg har selv et og er meget tilfreds må man sige, men man begynder
efterhånden af spejde efter en opdatering. Det er over to år siden af den er
kommet ud, vil Canon annoncere hvis der ikke kom en efterfølger eller
hvordan gør man egentlig det?

mvh
Bjarne

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 25-10-07 09:27

"Bjarne" <vesterport@gmail.com> skrev i en meddelelse
> ...kommer der en opfølger på denne?
Ja selvfølgelig kommer der en opdatering, det er bare hvornår :0)
men mon ikke til foråret..det har vidst rigeligt at se til fortiden med
deres problemere med 1D3 og den kommende 1Ds3..så mit gæt er til foråret

Vh TA

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 25-10-07 09:36

> [...]
> er
> kommet ud, vil Canon annoncere hvis der ikke kom en efterfølger eller

Selvfølgelig kommer der en opfølger - Ja det regner vi da med

Mon ikke den vil se dagens lys omkring d 20. august 2008. Det udfra at
Canon "plejer" at lade modellerne køre i 3 år for så at skifte dem i samme
måned eller næsten som forgængeren blev introduceret i.
Der er dog undtagelser fra reglen: 1Ds til 1Ds Mk II (2 år)
Ellers passer det meget godt, hvis man fraregner de mindre opdateringer så
som Fra 20D til 30D og 1D Mk II til 1D MkII N

Altså fra 20D til 40D 3 år næsten på dato.
1D Mk II til 1D Mk III: 3år og 3 uger
1Ds Mk II til 1Ds MkIII 3 år næsten på dato.

For de små modeller så som 300D, 350D og 400D er frekvensen kun 1½ år.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Bjarne

Dato : 25-10-07 09:43

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
> 1Ds Mk II til 1Ds MkIII 3 år næsten på dato.
>
> For de små modeller så som 300D, 350D og 400D er frekvensen kun 1½ år.

Det er et godt benarbejde du har gjort der, super, det giver i hvert fald
mening. Jeg er meget spændt på at se hvad de kommer op med.

mvh
Bjarne

Fra : Thomas Kjær

Dato : 25-10-07 09:55

On 2007-10-25, Frodo Nifinger <jni@GIRAFtdcadsl.dk> wrote:
> Mon ikke den vil se dagens lys omkring d 20. august 2008. Det udfra at
> Canon "plejer" at lade modellerne køre i 3 år for så at skifte dem i samme
> måned eller næsten som forgængeren blev introduceret i.

Det lyder desværre ret plausibelt, men jeg håber nu alligevel på at den får
lov til at se dagens lys om 97 dage, hvor PMA starter. :)

Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk>

Fra : Brian Lund

Dato : 25-10-07 10:03

> Altså fra 20D til 40D 3 år næsten på dato.
> 1D Mk II til 1D Mk III: 3år og 3 uger
> 1Ds Mk II til 1Ds MkIII 3 år næsten på dato.
>
> For de små modeller så som 300D, 350D og 400D er frekvensen kun 1½ år.

Det er da også 18 mdr. mellem 10D, 20D, 30D og 40D... Uanset om du så kun
ser 30D som en lill opgradering af 20D ;)

1D'erne kan man vist ikke helt stille en regel op ved, nogen modeller er der
3 år mellem, nogen 2½, 2 og 1½...

Hvis der kommer en 5D afløser, hvilket jeg håber og tror der gør, så kommer
den højst sandsynligt i januar/februar eller august/september, det er der
Canon altid annoncerer deres nyheder, det passer nemlig også ofte med
diverse photo-messer!

Så rygter om en afløser til november tror jeg er sludder! Men hvornår den så
kommer vil tiden vise.

Brian

Fra : Hans Kruse

Dato : 25-10-07 10:40

> [...]
> 1Ds Mk II til 1Ds MkIII 3 år næsten på dato.
>
> For de små modeller så som 300D, 350D og 400D er frekvensen kun 1½ år.

Det lyder jo som fint analysearbejde, men jeg tror nu ikke det får sådan.
Jeg tror at afløseren kommer indenfor det næste halvår. Hvorfor? Jo
forarbejdet er jo lavet nu med de modeller, der er lanceret, så
grundteknologien er lavet. På den anden side er 5D ejerne nok de mest
tilfredse, så presset for en opgradering til dem, der har allerede ikke er
det, der presser. Men med den nye fokus på full frame med Nikons entre vil
det være genialt at lancere en 5D mkII, som laver bedre billedkvalitet til
den halve pris. Det betyder ikke at jeg mener at en 5D mkII vil kunne det
samme som en D3, men at mange potentielle D3 kunder ikke vil have brug for
sports-siden af den, men går efter billedkvaliteten. Om Nikon så kommer med
en 5D konkurent, det må tiden vise, ligesom spørgsmålet om der komme en 1Ds
mkIII konkurrent. Man kunne godt forstille sig at der går noget tid inden
det sker.
Mvh,
Hans

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 25-10-07 12:43

> [...]
> en 1Ds mkIII konkurrent. Man kunne godt forstille sig at der går noget tid

Well, lad os se, sensoren skal stadig udvikles, huset skal redesignes, nye
forme til husets skal skal laves, en masse software skal tilpasses.
Godt nok har de Digit III processoren klar til at hive ned fra hylden. Men
alt andet fra printkort til software skal redesignes.

Nu skal man iøvrigt huske, at 5D var en "late bloomer" Den gik ikke som som
kolde øl på en varm sommerdag fra starten.
Det så i første omgang ud til at være alt for dyrt. - En 20D med stor sensor
til den 3-dobbelte pris.
Det er først efter, at kameraet har bevist sit værd, mens prisen samtidigt
er faldet, at der er kommet nogen gang i salget.
5D-brugerne er samtidigt de mest tilfredse. So why hurry with that....

Når man så kigger på Nikon, så skal de for at lave en D3X, designe og
montere en anden sensor i huset, rode med noget software - modificere nogle
algoritmer osv. for at kunne kyle et 1Ds Mk III modspil på markedet. Selve
huset er klar.
Den samme produktionslinie, som blir brugt til D3 kan anvendes stort set
uændret. Så når trykket letter lidt på D3, kan de være klar igen.

At modificere D300 huset kræver nok noget mere, men her er det meste af
hardwaresiden også på plads.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Hans Kruse

Dato : 25-10-07 14:05

> [...]
> Godt nok har de Digit III processoren klar til at hive ned fra hylden. Men
> alt andet fra printkort til software skal redesignes.

Ja, selvfølgelig er der arbejde at lave fra grundkomponenterne for at lave
en ny 5D mkII, det skulle ikke forstås som at jeg mente at der var tale om
samlearbejde ala. legoklodser

> [...]
> som kolde øl på en varm sommerdag fra starten.
> Det så i første omgang ud til at være alt for dyrt. - En 20D med stor

Jeg tror der har været noget af den effekt, men har aldrig set aktuelle
salgstal, der kunne bekræfte det.

> Det er først efter, at kameraet har bevist sit værd, mens prisen samtidigt
> er faldet, at der er kommet nogen gang i salget.

Ja, men har du set nogle facts omkring det?

> 5D-brugerne er samtidigt de mest tilfredse. So why hurry with that....

Godt spørgsmål. Det afgørende er jo hvor mange der er villige til at
investere overprisen ift. crop kameraer. Jeg tror FF bølgen vil fortsætte
hos entusiasterne og de professionelle.

> [...]
> Den samme produktionslinie, som blir brugt til D3 kan anvendes stort set
> uændret. Så når trykket letter lidt på D3, kan de være klar igen.

Rundt regnet det samme som Canon gør med 1Ds mkIII ift. 1D mkIII. Dog er
søgeren naturligvis ændret.

Mvh,
Hans

Fra : Mogens Hansen

Dato : 25-10-07 14:44

[8<8<8<]
> Rundt regnet det samme som Canon gør med 1Ds mkIII ift. 1D mkIII. Dog er
> søgeren naturligvis ændret.

Jeg ved ikke om det er det du tænker på, men søgersystemer er forskelligt på
1D mkIII og 1Ds mkIII så 1Ds mkIII er 3mm højere.
På 1Ds mkII og 1D mkII er de identiske, men søgerbilledet og placeringen af
søger information er naturligvis forskellig.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Hans Kruse

Dato : 25-10-07 15:17

"Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> wrote in message

> [...]
> På 1Ds mkII og 1D mkII er de identiske, men søgerbilledet og placeringen
> af søger information er naturligvis forskellig.

Jo, det er hvad jeg tænker på.
Mvh,
Hans

Fra : Mogens Hansen

Dato : 25-10-07 10:12

"Bjarne" <vesterport@gmail.com> wrote in message

[8<8<8<]
> Jeg har selv et og er meget tilfreds må man sige, men man begynder
> efterhånden af spejde efter en opdatering.

Hvad oplever du at du mangler ?

> Det er over to år siden af den er
> kommet ud, vil Canon annoncere hvis der ikke kom en efterfølger

Naturligvis kommer der en efterfølger for 5D, og naturligvis bliver den
bedre.
Spørgsmålet er blot hvornår. Meget taler for at det sker inden for det næste
halve år (men 1Ds mkIII kom langt senere end forventet)

Et rimeligt godt sted for den slags rygter er
http://www.northlight-images.co.uk/cameras/Canon_5d2_3d_7d.html
hvor et rimeligt bud på specifikationerne er
* DIGIC III
* 14 bit RAW
* 16 MP sensor using the same technology as the 1D III
* 3 inch screen, live view etc.
* Body very similar to the 40D except for different pentaprism / viewfinder
etc.
* Upgraded AF (like the 40D but with assist points)
* Limited weather sealing etc. (like the 40D)
* Still not a sports camera - it will be 4 or 5 fps.
* Same firmware features as 40D (highlight tone priority etc.)
* Image quality beats the current 1Ds II

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Hans Kruse

Dato : 25-10-07 10:34

> [...]
> er
> kommet ud, vil Canon annoncere hvis der ikke kom en efterfølger eller

Den kommer snart, dvs. indenfor det næste halvår.

Den bliver baseret på samme sensordesign som 1D mkiii, dvs. ca. 17MP, samme
features, som de andre nyere Canon, dvs. antidust, 14 bit raw, ny AF med
flere kryds sensorer, lidt hurtigere fps, støj på niveau med 1D mkiii eller
lidt bedre per pixel, live view med AF, bedre DR, begrænset weather sealing,
stort set samme hus som nu, etc. Pris som da 5D blev indtroduceret for 2 år
siden eller lidt lavere.

Sidder man så og venter utålmodigt på en afløser, når man har en 5D?
Egentlig ikke, vil jeg sige. Det er stadigt et formidabelt kamera til at
tage billeder i meget høj kvalitet. Når det er sagt, så er jeg formentlig en
køber til en afløser på et tidspunkt.
Mvh,
Hans

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 26-10-07 00:32

Hans Kruse wrote:
> [...]
> at tage billeder i meget høj kvalitet. Når det er sagt, så er jeg
> formentlig en køber til en afløser på et tidspunkt.

Umiddelbart, hvorfor skal Canon udvikle en ny sensor til 5D?
Nikon er ikke gået over de 12 Mp, så på den side er det unødvendigt!
Hvis Jeg nu var en Canon-udvikler, der skulle modernisere et så fint et
kamera som 5D'eren og samtidigt holde igen på R&D-costs, så ville jeg
beholde sensoren fra 5D'eren, montere microlinser foran sensoren i lighed
med 1D Mk III, gi den 14 bit farvedybde, trimme ram lidt og måske øge Fsp en
smule - implementere Liveview og hente AFenheden fra 40D over i den. En ny
3" VGAskærm skal der også til. Noget Wifi enten via Batterigreb eller
internt, så der kan skydes direkte til Pc. huset skal da lige trimmes lidt
også, som det er normen.
Microlinserne vil gøre 5Deren konkurencedygtig med D3 på High-ISO racet.
Største risiko ved manøvren er faren for, at man må opgive ISO 50 for at nå
ISO 6400 pr. default og 12600 via boost.
Det er IMHO for tidligt at lægge 12,8 Mp sensoren i graven. 5D'eren har kun
solgt en fraktion af mængden af 1D Mk II'ere, og er ene om at betale for R&D
på sensoren.Skulle den ha ny sensor, burde det være 1Ds Mk II's 16 Mp sensor
evt. med microlinser foran for at øge ISOegenskaber.

Men nu må vi, både, hvad angår releasedato og udvikling.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : AON

Dato : 26-10-07 08:09

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> sensor
> evt. med microlinser foran for at øge ISOegenskaber.
>
> Men nu må vi, både, hvad angår releasedato og udvikling.

Her en sjov lille test af 5D
http://www.traumflieger.de/desktop/5d/vergleichstest/canon_5D_im_Test.php

aon

Fra : Hans Kruse

Dato : 26-10-07 09:29

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> wrote in message

> Umiddelbart, hvorfor skal Canon udvikle en ny sensor til 5D?
> Nikon er ikke gået over de 12 Mp, så på den side er det unødvendigt!

Nej for et sportskamera, men 5D er ikke positioneret som sådan og har ikke
de nødvendige features til det. Man kan selvfølgelig godt tage
sportsbilleder alligevel

> [...]
> 3" VGAskærm skal der også til. Noget Wifi enten via Batterigreb eller
> internt, så der kan skydes direkte til Pc. huset skal da lige trimmes lidt

Jeg er helt sikker på at Canon er dygtige til at lave et fornuftigt
kompromis mellem R&D omkostninger og produktudvikling, der kan sætte nye
standarder på markedet.
Iøvrigt har 5D allerede mikrolinser
http://www.robgalbraith.com/public_files/Canon_EOS_5D_White_Paper.pdf, men
måske overfortolker jeg hvad du skriver, hvor det ser ud til at du mener 5D
ikke har mikrolinser. På 1D mkiii har man blot udnyttet pladsen lidt bedre
så der kan opsamles ligeså meget lys per pixel som med 1D mkii. Det er jo
oplagt at benytte samme sensordesign som 1D mkiii og skalere det op til full
frame og lægge den i en 5D mkii. Jeg skulle blive meget forbavset om ikke
det bliver tilfældet. Du har selvfølgelig ret i at man kan gøre
støjperformance lidt bedre ved at beholde 12MP, men hvis du resizer 17MP ned
til 12MP så er det formentlig ligeså godt.

> [...]
> nå
> ISO 6400 pr. default og 12600 via boost.

ISO 50 på 5D er ikke native ligesom ISO 3200 heller ikke er det. ISO 50 skal
man faktisk undgå, da det reducerer DR med en blænde. Jeg forventer at den
nye 5D mkii vil have ISO 3200 som native ligesom på 1D mkiii.

> [...]
> kun
> solgt en fraktion af mængden af 1D Mk II'ere, og er ene om at betale for

Jeg undrer mig hver gang du udtaler dig om salgstal etc. du må da kende
noget som du ikke vil dele med andre, da jeg hver gang har spurgt dig hvor
det stammer fra. Som jeg siger så er det jo oplagt at sensordesignet på 1D
mkii jo genbrugt i 5D, blot skaleret op til full frame. Ja, der er
formentlige nogle modifikationer her og der. Men hvad ved vi egentlig om
hvor omkostninger ligger og hvor meget det betyder i den totale udvikling af
et nyt kamera og hvordan det vægtes i en organisation som Canon? Ovenstående
er kun mit gæt på hvad der giver mening, mere ved jeg ikke.

> Skulle den ha ny sensor, burde det være 1Ds Mk II's 16 Mp sensor
> evt. med microlinser foran for at øge ISOegenskaber.

Det tror jeg ikke på. 1D mkii har allerede mikrolinser, men tætheden er
forøget på mkiii'eren
http://www.usa.canon.com/uploadedimages/FCK/Image/2007/White%20Paper/1Ds_MKIII/EOS-1Ds_Mark_III_WhitePaper_070817.pdf.
Du kan også her læse om nyudviklet on-chip støjreduktionssystem. Den har dog
stadig kun ISO 100-1600 native.

> Men nu må vi, både, hvad angår releasedato og udvikling.

Ja, klart nok, jeg skulle blive meget forfavset om mine forventlinger til
hvad en 5D mkii bliver skulle være forkerte. Bliver det til det bedre, ja så
er det fint med mig
Mvh,
Hans

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 26-10-07 10:54

> Jeg undrer mig hver gang du udtaler dig om salgstal etc. du må da kende
> noget som du ikke vil dele med andre, da jeg hver gang har spurgt dig hvor
> det stammer fra.

De oplysninger, jeg har kunnet finde, er en marketshare for 5D på under 3 %
på DSLR markedet.
Jeg fandt den her på Dpreview:

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1000&message=24504654

"Canon's predicts that its models other than the 400D and 40D will have a
smaller share of the Japanese market share in 2008 than in 2007: about 2%
next year compared to 3% this year. Canon predicts increasing its overall
market share mostly through strong sales of the 40D.
With Canon predicting 2% or less market share for the 5D and/or 5D MkII in
2008, clearly Canon is not planning a new, lower priced 5D MkII for early in
2008. Even availability of a hot new 5D MkII in time for the end of year
rush would led to a more optimistic market share prediction, so it looks
like very late 2008 at the earliest for a 5D upgrade.

So maybe the 5D is on roughly the same 3 year cycle as the 1D and 1Ds."

Det passer også meget godt sammen med mine egne observationer.
5D som et helt nyt kamera i sin helt egen niche - husker jeg, blev modtaget
med interesse, men folk stod ikke ligefrem i kø for at få lov til at købe
et.
Du var faktisk den første, jeg hørte om, der havde købt et, og der gik lang
tid førend, andre begyndte at berette om deres nyindkøb. De skulle lige
først opleve, at den ku nogen tricks, før pengene blev fundet frem.
Faktisk synes jeg at have registreret, at sellingpointet på 5D'eren ikke har
været støj/ISO, men at den ku noget særligt med farverne. Flere af de
brugere, jeg har registreret som 5D-ejere har købt kameraet som 2. hus til
et 1D Mk II. At de så i et par tilfælde er blevet så glade for 5D'eren, at
de nu bruger det som primærhus er en anden sag.

Jeg fastholder min opfattelse af, at markedsandelen for 5D er diminutiv i
forhold til 1D Mk II og især 20/30/40D kameraerne,
og at det vil have betydning for kameraets levetid på markedet.

> [...]
> Du kan også her læse om nyudviklet on-chip støjreduktionssystem. Den har

1Ds Mk III er jo også målrettet imod studio og bryllupsfotografer. De har jo
ikke det store behov for højISO egenskaber.
Det er da ærgeligt , at Canon allerede havde introduceret microlens
array'et.
Så blir de jo nok nødt til at finde på noget nyt

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Tommy Jensen

Dato : 26-10-07 11:03

On Fri, 26 Oct 2007 11:54:08 +0200, "Frodo Nifinger"
<jni@GIRAFtdcadsl.dk> wrote:

>"Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

>De oplysninger, jeg har kunnet finde, er en marketshare for 5D på under 3 %
> [...]

Et link til forumet på dpreview er ikke lige en kilde jeg personligt
stoler på. Så det kan meget vel udelukkende være en persons opfattelse
af situationen.
MVH Tommy Jensen
Erstat YYMMDD med 29. marts. 2005 i email adresse.

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 26-10-07 14:09

Fra: "Tommy Jensen" <usenetYYMMDD@klein-jensen.dk>
Emne: Re: Canon 5D, hvad tror I...
Dato: 26. oktober 2007 12:03

Et link til forumet på dpreview er ikke lige en kilde jeg personligt
stoler på. Så det kan meget vel udelukkende være en persons opfattelse
af situationen.
Well, det kan du ha ret i, men officielle tal fortæller, at Canon producerer
ca 8-10.000 enheder 5D pr måned.
Til sammenligning Startede Nikon ud med 40.000 enheder D200 og måtte øge
kapaciteten kraftigt.
Nikon producerer nu D300 i Taiwan med en kapacitet på 60.000 enheder.

Mere bekymrende er, at D3 kun laves i 12.000 eksemplarer/måned, for det er
den, al frenzy'en er om.

5D'eren ligger altså i en maredsandel faktor 5 under 30D/40D segmentet. Det
gir fint mening. Altså mellem 2 og 3 % af det samlede marked.
5D'eren ryger ikke så huritgt over disken som midrangesegmentets modeller.
Derfor skal den ha længere tid på markedet for at tjene R&D-omkostningerne
ind. Det samme gælder jo de professionelle huse. De blir jo heller ikke
skifet lige så til som de billige modeller.

Jeg mener, at det er et udtryk for ønsketænkning at tro, at Canon
præsenterer en afløser for 5D allerede i januar.Men det er nok naturligt
lige nu hvor Nikon har smidt en killermaskne på markedet.

Min erfaring er også, at fabrikanterne sjældent lever op til rygterne og
forudsigelserne om de nye kameraers kunnen.
Jeg har kun oplevet det en gang, at det er sket. Det er med D3, og da kun på
Høj-isoegenskaber FX sensor og hastighed.
Alle rygterne gik på væsentligt højere Pixelcount.

Men vi må se!

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Hans Kruse

Dato : 26-10-07 14:44

> Well, det kan du ha ret i, men officielle tal fortæller, at Canon
> producerer ca 8-10.000 enheder 5D pr måned.

Har du links til disse tal?

Mvh,
Hans

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 26-10-07 17:26

> "Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> wrote in message
>
> Har du links til disse tal?

Det spørgsmål skulle selvfølgelig dukke op efter, atjeg har lukket siderne
og glemt, hvor det var jeg fandt linket til linket til lnket
Men den skulle være go nok. Nikons tal var fra en besøgsartikel, hvor det
specifikt blev nævnt.
Her var den:
http://www.robgalbraith.com/bins/content_page.asp?cid=7-8742-9087
Canons var en PDf analyseting. MEn hvor dælen jeg fandt den .....
Jeg fandt som et kuriosum et site, der hedder
http://1001noisycameras.blogspot.com/2007/07/digital-camera-monthly-production.html
da jeg prøvede på at google mig tilbage
HEer kan man se prodktionsoutput pr november 2005.
Da er er 1Ds MkII på 2000 og 1D Mk II på 4000 enheder/måned.

Nikon D2X på 8000 enheder/måned

Så 8-10000 enheder for 5D lyder da også plausibelt.
Men når jeg finder linket igen, skal je gposte det.

I mellemtiden så fandt jeg dette rygte om 5D's afløser:
Ingen garanti for at det er rigtigt
http://www.photographybay.com/2007/09/18/canon-5d-mark-ii-coming-november-2007

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Thomas Sass Pedersen

Dato : 26-10-07 18:35

> I mellemtiden så fandt jeg dette rygte om 5D's afløser:
> Ingen garanti for at det er rigtigt
> http://www.photographybay.com/2007/09/18/canon-5d-mark-ii-coming-november-2007

Fandens, stadig ingen rygter om en kaffemaskine indbygget i kameraet,
hvornår tager de sig sammen. Alt det andet pjat er da underordnet,
kaffemaskinen er det kommende salgsparameter.

MVH
Thomas

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 26-10-07 20:26

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> I mellemtiden så fandt jeg dette rygte om 5D's afløser:
> [...]
Nu vi er ved rygterne, så:
http://crave.cnet.com/8301-1_105-9740104-1.html

Et Sony Alpha "300" med FF sensor og en 400/4,5 og en 600/4,0 og en
24-70/2,8 og en 35/1,8 og en 24/1,4 rundet af med en 16-35/2,8
Det kan da også blive spændende

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Mogens Hansen

Dato : 26-10-07 12:57

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> 1Ds Mk III er jo også målrettet imod studio og bryllupsfotografer. De har
> jo ikke det store behov for højISO egenskaber.

Det er vist en generalisering der ikke holder.
Hvorfor skulle man lave et vejrbestandigt kamera til det formål ?

1Ds modellerne bliver brugt meget til f.eks. natur-, landskab- og
reportagefoto.
Sammenlignet med 1D modellerne er ulemperne: prisen, langsommere
billedfrekvens og større filer der er langsommere at arbejde med. Bortset
fra disse punkter er 1Ds modellerne at foretrække.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 26-10-07 13:37

> [8<8<8<]
>
> Det er vist en generalisering der ikke holder.
> Hvorfor skulle man lave et vejrbestandigt kamera til det formål ?

Måske fordi man havde huset i forvejen?
Der er vel ingen grund til at opfinde den dybe tallerken to gange

> [...]
> billedfrekvens og større filer der er langsommere at arbejde med. Bortset
> fra disse punkter er 1Ds modellerne at foretrække.

1Ds modellerne retter sig imod de mennesker, der satser på at tjene penge på
deres fotografi (qua prisen på apperatet), og som ikke prioriterer hastighed
og høj ISO-egenskaber så hårdt, men prioriterer høj opløsning.
Inden for de rammer vil du finde den definerede målgruppe.. At andre glade
amatører så også formaster sig til at investere en pæn del af friværdien i
et 1Ds Mk II er en anden sag. Jeg har iøvrigt en begrundet mistanke om, at
mange af disse brugere har købt brugt.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Mogens Hansen

Dato : 26-10-07 21:28

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> 1Ds modellerne retter sig imod de mennesker, der satser på at tjene penge
> på deres fotografi (qua prisen på apperatet),

Ja

> og som ikke prioriterer hastighed

Ja
(4-5 billeder/sek er nu ikke dårligt.)

> og høj ISO-egenskaber så hårdt,

Hvorfra har du det ?

Høj ISO egenskaberne er en vigtige for 1Ds modellerne.
1Ds modellerne har haft de bedste høj ISO egenskaber (på
lanceringstidpunktet) - kun presset af andre full-frame kameraer som Canon
5D og formodentlig også Nikon D3 efterhånden som de er blevet lanceret.

1Ds modellerne er meget brugt til natur- og reportage-foto, hvor høj ISO er
væsentligt.

> men prioriterer høj opløsning.

Ja - bl.a. men også nytten af objektivernes oprindelige synsvinkel og den
større søger.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 27-10-07 12:29

> [...]
> 5D og formodentlig også Nikon D3 efterhånden som de er blevet lanceret.

Det er min opfattelse, at 1D Mk II var noget bedre på det punkt end 1Ds Mk
II.
Men det er måske ikke tilfældet?
Det lyder ellers logisk i mine ører.
Større pixels og samme stateoftheart teknik til støjunndertrykkelse.osv.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Mogens Hansen

Dato : 27-10-07 19:58

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Det er min opfattelse, at 1D Mk II var noget bedre på det punkt end 1Ds Mk
> II.
> Men det er måske ikke tilfældet?

Nej - det syntes jeg ikke.

Det er meget svært at afgøre, når jeg sammenligner et par billeder taget ved
samme lejlighed på ISO 1600 og man kigger på pixel niveau. Der syntes jeg de
ligger meget tæt på hinanden.
For at sammenligne skal også have detaljeopløsning med (Det er simpelt at
fjerne _al_ støj - hvis blot man også må fjerne _alle_ detaljer ) og
præsentationsstørrelse.
Når man printer i samme størrelse, syntes jeg det er ret tydeligt at 1Ds
mkII klarer sig bedst.

> Det lyder ellers logisk i mine ører.
> Større pixels og samme stateoftheart teknik til støjunndertrykkelse.osv.

Den samlede lysmængde på en full-frame sensor er større end på en
crop-factor, ved samme eksponering (blænde-værdi og lukketid) og dermed er
der mere signal at arbejde med.

--
Venlig hilsen

Mogens Hanse

Fra : P. Rongsted

Dato : 26-10-07 13:53

On Fri, 26 Oct 2007 13:56:38 +0200, "Mogens Hansen"
<mogens_h@dk-online.dk> wrote:

>"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> wrote in message
>
>[8<8<8<]
>
>Det er vist en generalisering der ikke holder.
>Hvorfor skulle man lave et vejrbestandigt kamera til det formål ?

Til studiobrug betyder det nok ikke så meget. Men mange
bryllupsbilleder tages udendørs. Og det er især udendørs, at det
regner en gang imellem

Peter

Fra : Hans Kruse

Dato : 26-10-07 14:12

> [...]
>
> "Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> De oplysninger, jeg har kunnet finde, er en marketshare for 5D på under 3

Det Japanske mener du? Jeg har godt set nogle tal fra det Japanske marked,
men ikke WW. Jeg vil tvivle på at det Japanske marked er eksponent for WW
markedet. Men nu snakkede om 1D modellerne ift. 5D etc. og hvor meget de
blev solgt. Generelt er der mange spekukationer og uden dokumentation så er
dine jo af samme slags. Fint nok Jeg ved det heller ikke og har ikke nogen
mening om det. Men det er klart at 5D er et nichekamera.ift. de totale DSLR
salgstal, som er meget høje. Jeg har den holdning at jeg er fint kørende og
venter med at tage stilling til der kommer en afløser.
Mvh,
Hans

Fra : Jan

Dato : 28-10-07 20:58

> [...]
> er
> kommet ud, vil Canon annoncere hvis der ikke kom en efterfølger eller

Ja selvfølgelig kommer der et nyt på et tidspunkt. Men de burde nu lave
følgende

1D = max pixels
3D = max speed
5D = deskret model, ser ikke ud af så meget men har proff performence.

de har modellerne nu 1Ds, 1D og 5D

Det skulle så kopieres i mindre målestok til semiproff kameraerne.

De kunne navngives som følger 10Ds, 30Ds og 50Ds, s´et er fordi de kan bruge
EFs objektiver. Man kunne jo foranlediges til at tro at 1Ds kunne det med
den navngivning. s på kamera og s på objektiver. Disse skulle være med fast
vertikal greb lige som 1ern dog ikke 50D den skal kunne ligne næsten
ingenting.

Så kunne de lave en billig introlevel model 400D