Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon 40D review på dpreview
Fra : Hans Kruse

Dato : 24-10-07 16:17

http://www.dpreview.com/reviews/canoneos40d/

Specielt med høj ISO og DR en god performer ift. Nikon D200 og Pentax K10D,
som der er sammenlignet med.

--
Med venlig hilsen/Kind regards,
Hans Kruse

Fra : Jesper Juul

Dato : 24-10-07 18:17

Hans Kruse skrev:
> http://www.dpreview.com/reviews/canoneos40d/
>
> Specielt med høj ISO og DR en god performer ift. Nikon D200 og Pentax K10D,
> som der er sammenlignet med.

Det er da godt nok et af de bedre reviews må man sige, i praksis kan de
faktisk ikke finde noget rigtigt at kritisere kameraet for.

Jesper
Lidt fotos:
http://www.pbase.com/jesper_juul

Fra : AON

Dato : 24-10-07 19:53

> http://www.dpreview.com/reviews/canoneos40d/
>
> Specielt med høj ISO og DR en god performer ift. Nikon D200 og Pentax
> [...]
jamen jeg er også ovenud tilfreds iforhold mit gamle 350D,
jeg synes den performer perfekt iforhold prisen !
Men det der live view er noget specielt at lege med, især med autofokus,
hvor spejlet lige kommer ned og så tilbage igen
for at man derefter kan tage billedet, ellers på stativ og MF ( sjælent jeg
bruger det, men kan godt se, at i nogle makro situationer gør det
fotograferingen lidt nemmere)

aon

Fra : Per

Dato : 25-10-07 13:32

> [...]
> for at man derefter kan tage billedet, ellers på stativ og MF ( sjælent
> jeg bruger det, men kan godt se, at i nogle makro situationer gør det

Bemærk at liveview opvarmer sensoren, hvilket nogle mener kan give mere
støj. Ved dog ikke om det reelt er et problem.

Fra : jakob

Dato : 24-10-07 22:16

Hans Kruse <hans.kruse@mail.tele.dk> wrote:

> http://www.dpreview.com/reviews/canoneos40d/
>
> Specielt med høj ISO og DR en god performer ift. Nikon D200 og Pentax K10D,
> som der er sammenlignet med.

spændende det var dæleme også på tide, havde efterhånden dømt det site
til at være helt dødt :0)

Hygge

Jakob

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 25-10-07 06:34

> http://www.dpreview.com/reviews/canoneos40d/
>
> Specielt med høj ISO og DR en god performer ift. Nikon D200 og Pentax
> K10D, som der er sammenlignet med.

Ja, dynamic range ved høje ISO er D200'erens arkilleshæl. Det der gør, at
det er kropumiligt at få rimeligt støjfrie lowlight billeder ved høj ISO.
Den taber simpelthen bunden i skyggerne ved høje ISO fra ISO 800 og op.

Men nu skal vi jo heller ikke glemme, at D200 er 2 år gammelt nu, og 40D er
spritnyt.
(Jeg nævner slet ikke noget om, at 30D også er bedre end D200 ang. DR i
HøjISO)

Men så er der jo lige kommet en D300, med 12 Mp, 51 punkts 1005 pixel farve
AFsensor, 14 bit, D-lightning, VGA-skærm, Liveview med AF, op til 8 FPS,
Default ISO op til 3200 og boost op til 6400, 100 billedersbuffer og en
proff. lukkerenhed til en merpris på 30%
Den skal nok gi Canon lidt sved på overlæben i det segment.

Jeg håber sandelig ikke, der skal gå flere måneder, førend DPreview tager
sig sammen og poster en tilbundsgående test af D300'eren. og D3'eren for den
sags skyld og 1D MkIII og 1Ds Mk III. Nu jeg tænker over det, så burde de
faktisk ha ret travlt

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Hans Kruse

Dato : 25-10-07 10:42

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
> den sags skyld og 1D MkIII og 1Ds Mk III. Nu jeg tænker over det, så burde

Enig, men der kommer reviews på de andre sites formentlig inden så længe.
Det bliver spændende at se, hvor meget af den "hype", der har været om disse
kameraer, der slipper igennem disse reviews.
Mvh,
Hans

Fra : AON

Dato : 25-10-07 22:57

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> den sags skyld og 1D MkIII og 1Ds Mk III. Nu jeg tænker over det, så burde

Jamen jeg glæder mig da også til at se testen, men når man nu har valgt
Canon inkl. mange objektiver
så er det kun for at se hvor langt Nikon egentlig er nået i deres Dslr cam's
!
Indtil nu har Canon jo været lidt foran synes jeg, men med Nikon's sidste
udspil D300 + D3 må Nikon brugerne blive mega
glade :)
Deres D100 har jeg en makker der har brugt en del år og ja en stor klump der
ikke var bedre end D70's men meget dyrere samt bedre bygget og så D200 som
er rimelig iforhold prisen, men ikke noget, os Canonfolk fik sved på panden
af da fullframe 5D er meget populær ved Canon folket !
Jeg synes om det er det ene mærke eller det andet så tager begge mærker
indenfor de sidste 2 år knald gode billeder i deres DSLR serie, jeg bruger
sjældent iso 3200 eller 6400 25400, men spændende at se der sker noget for
dem der har brug for høj iso, det er vel ikke længe før vi kan nøjes med f/4
istedetfor at have de dyre 2,8 objektiver især tele !

mvh
aon

aon

Fra : jakob

Dato : 25-10-07 18:41

Hans Kruse <hans.kruse@mail.tele.dk> wrote:

> http://www.dpreview.com/reviews/canoneos40d/
>
> Specielt med høj ISO og DR en god performer ift. Nikon D200 og Pentax K10D,
> som der er sammenlignet med.

Men når alt kommer til alt er det så stadig ikke nuancer i forhold til
30D ?

Jeg er efterhånden kommet til den konklussion at hvis jeg skifter til
canon bliver det nok et brugt 30D det må være måden at få absolut mest
for pengene. Efter jeg har set testen af 40D synes jeg faktisk ikke det
ser ud til at man får voldsomt meget mere i det cam, hvad er din mening
om det, du har jo en del erfaring med canons line up.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 25-10-07 20:07

jakob skrev i Message-ID: <1i6k10j.1kopb22ghdqm1N%none@none.invalid>:
> Efter jeg har set testen af 40D synes jeg faktisk ikke det ser ud til
> at man får voldsomt meget mere i det cam, hvad er din mening om det,
> du har jo en del erfaring med canons line up.

IMO er 30D = 20D, men 40D er helt noget andet. Mange flere
features/funktioner. Det kan vel være, at billedkvaliteten er ret lig
med 30D, men jeg mener stadig det er en stor opgradering i forhold til
30D (som IMO er 20D MkII).

Jeg har selv haft 20D og har nu 40D.

--
<author> Peter Fjelsten </author>
<e-mail valid> yes </e-mail valid>

Fra : Michaelbs

Dato : 25-10-07 20:17

"Peter Fjelsten" <fjelsten@despammed.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> features/funktioner. Det kan vel være, at billedkvaliteten er ret lig
> med 30D, men jeg mener stadig det er en stor opgradering i forhold til

Hvordan er det en stor opgradering i forhold til 30D?

mvh Michaelbs

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 25-10-07 20:42

Michaelbs skrev i Message-ID:
<4720eb9f$0$90275$14726298@news.sunsite.dk>:
> Hvordan er det en stor opgradering i forhold til 30D?

Du lyder som om du er uenig?

Fra : Michaelbs

Dato : 25-10-07 20:49

> Michaelbs skrev i Message-ID:
>
> Du lyder som om du er uenig?

Overhovedet ikke. Jeg savnede bare lidt konkretisering på dine udsagn, så
jeg kunne opdatere min ringe viden.
Jeg er selv en glad 5D bruger men savner af og til kamerahus nr 2.

mvh Michaelbs

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 25-10-07 21:12

<4720f325$0$90263$14726298@news.sunsite.dk>:

> Overhovedet ikke. Jeg savnede bare lidt konkretisering på dine udsagn, så
> jeg kunne opdatere min ringe viden.

OK. Som jeg ser det er større forbedringer:

ISO i søger
ISO let at ændre med kameraet for øjet
3 egne indstillingssæt (alle indstillinger kan ændre på én gang med på
drejeknappen, der har Av, Tv, P osv).
Live View
10 MP
Større skærm
Flere custom functions
Flere drive modes

De 3 første er de vigtigste for mig.

Fra : Michaelbs

Dato : 25-10-07 22:54

> [...]
>
> ISO i søger
> ISO let at ændre med kameraet for øjet
> 3 egne indstillingssæt (alle indstillinger kan ændre på én gang med på

Takker for info.
Hvad er Live View egentlig helt præcist?
mvh Michaebs

Fra : AON

Dato : 25-10-07 23:12

"Michaelbs" <mbsFjernDette@FjernOgsåDettemichaelbennati.dk> skrev i en
meddelelse news:4721109e$0$90266$14726298@news.sunsite.dk...

> "Peter Fjelsten" <fjelsten@despammed.com> skrev i meddelelsen

> Takker for info.
> Hvad er Live View egentlig helt præcist?
> mvh Michaebs
Bare at du kan tage billeder direkte fra 3" skærmen bagpå istedet for at
kigge ind i søgeren/viewfinder !

aon

Fra : Akadut

Dato : 25-10-07 23:19

"AON" <oz3aap@tele2.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> meddelelse news:4721109e$0$90266$14726298@news.sunsite.dk...

> Bare at du kan tage billeder direkte fra 3" skærmen bagpå istedet for at

Det var vist den særdeles korte version af en nogenlunde fornuftigt svar på
spørgsmålet.

Fra : AON

Dato : 25-10-07 23:28

"Akadut" <akadut@div.xx> skrev i en meddelelse

> [...]
> på spørgsmålet.
>Ja det er rigtigt, men ellers tjek de har sider og så afsnittet omkring
http://www.usa.canon.com/uploadedimages/FCK/Image/2007/White%20Paper/40D/EOS_40D_WhitePaper_070817.pdf

aon

Fra : Michaelbs

Dato : 26-10-07 11:50

> Det var vist den særdeles korte version af en nogenlunde fornuftigt svar
> på spørgsmålet.

Ja, det kunne jeg næsten gætte mig til. Jeg tror at hvad jeg mente var
dette:
Hvad i djævlens skind og ben skal man bruge dette til? Måske hvis man skal
løfte kameraet højt op og tage et billede eller lignende men ellers?
mvh Michael

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-10-07 11:57

Michaelbs <mbsFjernDette@FjernOgsÂDettemichaelbennati.dk> wrote:

> [...]
> Hvad i djævlens skind og ben skal man bruge dette til? Måske hvis man skal
> løfte kameraet højt op og tage et billede eller lignende men ellers?

På stativ f.eks. vil det være smart ikke at skulle have næsen i søgeren
?

/thomas

Fra : HKJ

Dato : 26-10-07 15:56

Michaelbs wrote:
> Hvad i djævlens skind og ben skal man bruge dette til? Måske hvis man
> skal løfte kameraet højt op og tage et billede eller lignende men ellers?

Studio arbejde: Portræt, Produkt, macro

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 26-10-07 20:38

<4721c665$0$90266$14726298@news.sunsite.dk>:
> Hvad i djævlens skind og ben skal man bruge dette til?

Det er super godt til "manuelt fokus på stativ"-billeder.

Fra : Jesper Juul

Dato : 26-10-07 14:33

Peter Fjelsten skrev:
> Michaelbs skrev i Message-ID:

> OK. Som jeg ser det er større forbedringer:
>
> ISO i søger

Det har 30D også.

> ISO let at ændre med kameraet for øjet

Det kan man svjh. også med 30D.

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 26-10-07 20:37

Jesper Juul skrev i Message-ID:
<4721ebd9$0$90262$14726298@news.sunsite.dk>:

> Det har 30D også.

> Det kan man svjh. også med 30D.

OK. Det beklager. Det var jeg ikke klar over.

Fra : GRISEN

Dato : 28-10-07 19:47

On Thu, 25 Oct 2007 22:12:15 +0200, Peter Fjelsten <fjelsten@despammed.com> wrote:

> [...]
>
>ISO i søger
>ISO let at ændre med kameraet for øjet
>3 egne indstillingssæt (alle indstillinger kan ændre på én gang med på

Op til 6,5 billeder i sekundet
17 RAW i træk
Meget bedre søger (efter min personlige vurdering)
Automatisk sensor rens
sRAW = mindre filer med samme muligheder
Hurtigere og mere præcis autofokus

*
Jan

Fra : Jesper Juul

Dato : 28-10-07 20:33

GRISEN skrev:

> Op til 6,5 billeder i sekundet
> 17 RAW i træk
> Meget bedre søger (efter min personlige vurdering)

Ja det blev også nævnt i reviewed, det kunne nu være ret lækkert.

> Automatisk sensor rens
> sRAW = mindre filer med samme muligheder

Jeg troede opløsningen var lavere når man optog i sraw?

Fra : Akadut

Dato : 28-10-07 20:39

"Jesper Juul" <jesperjuul@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Ja det blev også nævnt i reviewed, det kunne nu være ret lækkert.

> Jeg troede opløsningen var lavere når man optog i sraw?

sRaw på 40D er på 1936 x 1288 pixels = ca.1/4 størrelse, så mulighederne
kan næppe være de samme.

Fra : Jesper Juul

Dato : 29-10-07 19:57

Akadut skrev:

> sRaw på 40D er på 1936 x 1288 pixels = ca.1/4 størrelse, så mulighederne
> kan næppe være de samme.

Præcis det var også det jeg mente.

Fra : GRISEN

Dato : 30-10-07 20:02

On Sun, 28 Oct 2007 20:38:59 +0100, "Akadut" <akadut@div.xx> wrote:

>sRaw på 40D er på 1936 x 1288 pixels = ca.1/4 størrelse, så mulighederne
>kan næppe være de samme.

Nej, det var dårligt formuleret.... mindre filstørrelse og mindre billedstørrelse, men samme redigeringsmuligheder.
I ved jo hvad jeg mener.

*
Jan

Fra : AON

Dato : 25-10-07 22:36

"Michaelbs" <mbsFjernDette@FjernOgsåDettemichaelbennati.dk> skrev i en
meddelelse news:4720f325$0$90263$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> jeg kunne opdatere min ringe viden.
> Jeg er selv en glad 5D bruger men savner af og til kamerahus nr 2.

Jow, 5D er fullframe, men ellers tror jeg du skal kigge nøje efter i
billedekvalitet
picturestyle
14 bit farver
Digic III processor
9 punkt x censor fra f/5,6 og
midtpunkt fra f/2,8
lidt større viewfinder 0,95
skifte til 3 forskellige matskive hvis det skulle være
live view
3" skærm
samt flere funktioner, men jeg har aldrig haft 30D så selve
billedekvaliteten iforhold 30D kan jeg ikke svare på
men de laver vel ikke et nyt der giver dårligere billedekvalitet iforhold en
1,5 år gammel model ??

ellers tjek her, da beskriver de direkte hvad forskellen er på 30D og 40D
om 40D har de flere funktioner du ikke lige kan være foruden er op til dig
selv !

Fra : Ole Larsen

Dato : 26-10-07 06:39

Hans Kruse skrev:
> http://www.dpreview.com/reviews/canoneos40d/
>
> Specielt med høj ISO og DR en god performer ift. Nikon D200 og Pentax K10D,
> som der er sammenlignet med.

Har ikke gidet nærlæse test og denne tråd, men hvis ovenstående
konklusion begrundes i de viste kurver, blot dette:

Kurverne for N og P er vist uden skulder, altså uden kompression i
højlys, hvorfor der naturligvis kommer mindre højlys "med".
Kurverne for N og P er med mindre kompression i fod (skygger) end C
hvorfor de naturligvis har mindre skyggetegning "med". Endvidere: Jo
mere vandret et kurvestykke er (som for C i skulder og fod), jo mere
bliver det anyones guess hvor den horisont. akse skæres. Og jo mere
komprimeres mellemtonen.
Hvorfor DPR har valgt at sammenligne usammenlignelige størrelser og
konkludere på sammenligningen, overlades til læserne at gætte på - og så
kan man jo se på crops, der viser en anden historie.....alt er som det
plejer at være hos DPR...alas..

New Images: http://olelarsen.eu/76/index.html

Fra : Ole Larsen

Dato : 28-10-07 08:30

Ole Larsen skrev:

> [...]
> konkludere på sammenligningen, overlades til læserne at gætte på - og så
> kan man jo se på crops, der viser en anden historie.....alt er som det

Og forstørrer man kurverne ser man, at kurven for C er ført 2 pix.
længere ned ("mindre sværtning over grundslør/støj")end for
N.....Svindel eller sjusk??

New Images: http://olelarsen.eu/78/index.html