Sulten kat???
Fra : Carina Laursen

Dato : 08-11-07 20:00

Vi har lidt problemer med vores 8 mdrs hankat, Bobby. Her på det seneste har
vi lagt mærke til at han hele tiden går og søger efter mad, når vi går ude i
køkkenet. Han miaw´er helt vildt og hvis vi taber noget på gulvet, er han
der med det samme. Hvis ikke vi selv er i køkkenet går han stadig derude og
snuser rundt på gulvet, som om han lige skal se om der er faldet noget ned
på gulvet. Igår havde vi en plastikpose med et par boller i liggende på
køkkenbordet - Bobby hopper op på bordet og bider posen i stykker og spiser
noget af bollerne..... I dag hopper han igen op på køkkenbordet og står med
hovedet nede i håndvasken for at slikke rester op.....

Vi har snakket med dyrlægen og har fået noget mad, hvor der skulle være mere
næring i, men det hjælper ikke. Han får den mængde mad, han skal have og
lidt ekstra til, men alligevel er det som om han hele tiden er sulten. Vi
har prøvet at give ham mad én gang om dage og vi har prøvet 2 gange om
dagen, men lige lidt hjælper det. Han har også fået ormekur. Nogen der har
nogle gode forslag - eller er han bare meget sulten?

Carina

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 08-11-07 20:24

"Carina Laursen" <cl1980xxx@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> dagen, men lige lidt hjælper det. Han har også fået ormekur. Nogen der har
> nogle gode forslag - eller er han bare meget sulten?

LOL... du har en Harald..GGG...

Skulle hilse fra Herren og sige at det er helt normalt, ifølge ham
ihvertfald (o:

Mon ikke det aftager?
Hvad siger han til hvis du strøer noget af hans foder rundt på gulvet, så
han kan gå og støve det op?
Har ham mad til rådighed hele tiden, så han kan gå og småspise som det
passer ham?
det ville måske være en løsning.

Mvh. Marie

Fra : Ragna

Dato : 08-11-07 20:28

Hej Carina!

Det lyder som om den lille fyr slet ikke er mæt.
De vejledende fodermængder er netop kun vejledende, og passer ikke til alle
katte.
Du ville få en meget gladere og ikke så plagende kat, hvis du lod ham have
foder stående i skålen hele tiden, og så lade ham selv regulere mængden. Det
kan de fleste katte sagtens administrere, og på den måde kan de spise som
det er naturligt for dem, nemlig med en lille smule mad ad gangen, hvorefter
de vender tilbage for lige at få et par stykker igen.
Katte er naturlige "små-spisere", der slet ikke trives ved kun at få mad en
eller to gange om dagen.
Du skal nok regne med, at katten spiser en masse lige ved overgangen til det
nye system, indtil den vænner sig til, at maden står tilgængelig hele tiden,
men det retter sig sikkert hurtigt.

--
Venlig hilsen, Ragna

Fra : Siri

Dato : 08-11-07 20:44

> [...]
> vi lagt mærke til at han hele tiden går og søger efter mad, Han får den
mængde mad, han skal have og lidt ekstra til, men alligevel er det som om
han hele tiden er sulten. Nogen der har > nogle gode forslag - eller er han
bare meget sulten?
> Carina

Kære Carina
Mad een eller to gange om dagen? Nej, nej
Katte i naturen spiser mange, mange små måltider. En mus her, en bille
der, en flue her, en fugl der - og det er ikke regelmæssige måltider.
Derfor er en kat slet ikke bygget til at trives med 1-2 serveringer af
en bestemt mængde. Den vil ofte blive glubende sulten ind i mellem
(ville vi andre ikke også det - det er også sundest for mennesker med
flere små måltider, så det er nemt at sætte sig ind i).
Kig på f eks mere seriøse fodermærkers sider, såsom f eks
www.royal-canin.dk. Ved flere af fodertyperne, især dem til bestemte
racer, vil du i info-boksen til højre for teksten finde bl a oplyst, at
det er normalt med 10-15-20 småhapsere i løbet af et døgn.
Og gerne på en jagt-agtig måde. Man kan fordele små håndfulde tørfoder
rundt om på klatrepladser og i huler (det funker hos mig ), og gerne
også en stor madskål, der holdes fyldt (ligesom frisk vand ad libitum).
Så kan katten spise lidt, men tit, og vil være mæt, ikke forslugen og
ikke tigge (håber vi).
Tager katten på, så vælg et mere kalorielet foder - f eks siameserfoder,
der også skal tygges godt (godt trick - ligesom med gulerødder for os).
Det har jeg haft held med: Heldigvis var det nok for min Gia at skifte
fra perserfoder til Fit32. Andre gange skal der mere magert foder til.
Prøv dig frem, skaf foderprøver hos dyrehandlere og producenter, de
sender gerne.
Men ad libitum.... Endelig....
Held og lykke, og spørg gerne igen.
Lad os høre, hvordan det går med mittebassen
Med venlig hilsen
Siri
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : lh

Dato : 08-11-07 21:23

"Siri" <medetsmilKATTE@BAKKEyahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Men ad libitum.... Endelig....
> Held og lykke, og spørg gerne igen.
> Lad os høre, hvordan det går med mittebassen

Kan kun tilslutte mig de andres råd. Din kat kan ikke nøjes med mad 1-2
gange daglig. Katte småspiser helst - mange små måltider. Så det lyder til
han ikke får den mad han skal have - på de rigtige tidspunkter.
Jeg har mad (tørfoder) stående frit til mine og de småspiser alle jævnligt
dagen igennem - og ingen er overvægtige af den grund.
Måske du til at begynde med vil opleve din kat vil spise mere når maden står
frit tilgængeligt, men mon ikke det regulere sig selv når den finder ud af
der er mad hele tiden til rådighed.

lh

Fra : Anette

Dato : 08-11-07 21:49

lh wrote:
> [...]
> maden står frit tilgængeligt, men mon ikke det regulere sig selv når
> den finder ud af der er mad hele tiden til rådighed.

Jeg tilslutter mig også. Vi har også tørfoder stående fremme 24/7, som de
tre nyder at småspise af. Den fjerde, Skrigeskinken Fru Tillie spiser
sandelig ikke tørfoder Men hun skal nok få fortalt hele verden hvor og
hvornår hun vil have mad...NU-agtigt!!!.ca-4-5 gange pr døgn
( Den kat har simpelthen det mest infernalske vræl. Hun skriger på mad og
alle i huset står med hårene rejst over hele kroppen, skuldrene oppe under
ørerne og nærmest ondt i tænderne. Vi har aldrig, never ever haft en kat med
et vræl som hendes. Hun får mad meget meget hurtigt, når hun beder om det

Noget andet er at alle mine katte har altid været mere sultne på denne
årstid. De plejer at bygge et solidt fedtlag op i oktober/november måned.(
Rolig - de er ikke overvægtige - bare lidt mere runde end de plejer Det
holder så frem til ca marts måned - så smider de det hele igen.Mon ikke de
bare samler lidt forråd tril at stå igennem kulden med?

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Carina Laursen

Dato : 09-11-07 22:41

tak for svar... vi har prøvet at lade mad stå i skålen hele tiden, men der
går ikke 10 min før alt maden er væk.... Vores mis lader intet stå tilbage,
men vi kan da prøve igen og se om det virker........

Cairna

Fra : Anette

Dato : 09-11-07 22:58

Carina Laursen wrote:
> [...]
> men der går ikke 10 min før alt maden er væk.... Vores mis lader
> intet stå tilbage, men vi kan da prøve igen og se om det

Super!
Han vil sikkert de næste dage æde som en mejetærsker, indtil han opdager at
maden ikkke "bliver væk".
Men giv ham lidt tid til at finde ud af det. Skulle han om nogle måneder
begynde at blive for tyk, så kan I skifte til diætfoder, men lige nu er han
stadig i "voksealderen" og skal lige selv finde ud af hvor meget han har
brug for

/ Anette
www.philana.dk

Fra : lh

Dato : 10-11-07 06:19

> [...]
> går ikke 10 min før alt maden er væk.... Vores mis lader intet stå
> tilbage, men vi kan da prøve igen og se om det virker........

Du skal vænne katten til at der er mad nok og hele tiden. Så til at begynde
med vil du nok opleve det som du skriver, at han æder det hele med det
samme. Men så fyld op igen, der er trods alt grænser for hvad han kan have i
sig! Han har bedst af at lære at småspise som andre katte gør og det lære
han kun ved at du sørger for der står mad hele tiden. Jeg er sikker på det
ikke er så spændende at tømme skålen når først han finder ud af der er mad
nok - hele tiden. Men giv det lidt tid.

lh