Hjælp til lidt katte-opdragelse.
Fra : Bo Ramsing

Dato : 04-11-07 13:37

Hej,
en af mine ungkatte har udviklet en rigtig dårlig vane omkring
spisetid.
Når de (3) skal fodres, springer på hun op og river skålen, ud af
hånden på mig.
Det sker gerne med klørene ude og er dermed ganske ubehageligt.

Desuden bliver hun forstærket i at gøre det, da det hvergang ender med
at skålen lander på gulvet foran hende.
Det er ikke muligt at lukke for tilgangen til fodrestedet mens jeg
forbereder maden, så jeg leder efter et godt råd til at forandre
hendes adfærd.

Jeg har overvejet forstøveren med vand, der viker fint når det er
møbler o.lign. der er udsat for et angreb, men lige her omkring maden,
er jeg ikke sikker på det er den rigtige vej.
Hun skal jo ikke associere det at blive fodret, med noget ubehageligt.

Er der nogen der har et hurtigt lille trick, som jeg kunne afprøve
her?

Mvh
Bo

Fra : Kari Eiffert

Dato : 04-11-07 17:22

"Bo Ramsing" <bo_ramsing@web.de> skrev i en meddelelse
[...]

Jeg tror jeg ville vente med at sætte foderet ned på gulvet til hun slapper
lidt af. Altså hæld maden op. Vent. Prøv at løfte den fra bordet, og hvis
hun begynder på det mindste så stil maden hen på bordet igen og ignorer
hende og start forfra. Tror du skal gøre det rigtigt rigtigt mange gange før
hun fatter den.

Du kunne også bare stille skålen på gulvet og hælde det op der

Mvh Kari

Fra : Bo Ramsing

Dato : 04-11-07 18:49

On 4 Nov., 17:21, "Kari Eiffert" <kari.eiffert.nos...@mail.dk> wrote:

> [...]
> hun fatter den.
>
> Du kunne også bare stille skålen på gulvet og hælde det op der

Hej Kari,
den er jeg med på, men selv om det kun er den ene der reagere
voldsomt, så er det 3 katte. Den lettere hysteriske stemning der er
omkring spisetid er "smittende" og det er nok meget svært at få alle
til at slappe af samtidig. Det gør jo heller ikke noget at de løber
lidt rundt og hyler, men angrebene fra den ene er naturligvis ikke
acceptable.
Det høre måske med til historien, at de 3 består af en adoptiv-mor med
2 killinger der nu er godt 6 måneder. Det er den ene af killingerne
der er angribende.
Alle er fra Inges Kattehjem og der er ikke rigtig nogen der ved hvad
moderen har været udsat for. Pga. hende, kan jeg ikke lade en skål med
tør fodder stå, da jeg er nervøs for at hun vil æde til hun brækker
sig.
Måske er der nogen her der har en ide til det også? Det er da meget
smartere at de selv kan tage lidt, når sulten melder sig indimellem.
Hvordan "opdrager" man en kat til ikke at æde sig ihjel?
Skal man bare stille et kilo tørfodder hen og vente til hun forstår at
det ikke forsvinder igen?
Av - hun bliver vist tung inden den 5-øre falder
Alle ideer modtages med glæde

Mvh
Bo

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 04-11-07 19:13

"Bo Ramsing" <bo.ramsing1@skolekom.dk> skrev i en meddelelse
[...]

hej Bo

jeg har 4 katte, hvoraf de to er hittekatte, som i begyndelsen var ret
madfikserede.
Jeg har hele tiden (det ene "hold" har jeg haft i 2 år, det andet i ét år)
haft to foderskåle stående fremme på bryggersbordet (ikke på gulvet på grund
af mine to labradorhunde - og disse skåle sørger jeg for altid er fulde.
Alle fire katte er nu normalvægtige og ikke spor glubske, hvad angår maden,
de smånipper af skålene i løbet af dagen, og alle har faktisk slanket sig,
efter at jeg er gået over til at fodre med "Orijen", sikkert fordi det er
meget mættende på grund af det høje proteinindhold.

Mon ikke det ret hurtigt vil gå op for din grovædende kat, at der til
stadighed er foder til rådighed, og at hun altså ikke behøver at kaste sig
over det, det tror jeg.

Venlig hilsen, Anelise

Fra : Tove Krieger

Dato : 04-11-07 19:26

"A. S. Nielsen" <nilleFJERNDETTE@jubii.dk> skrev i en meddelelse

> Mon ikke det ret hurtigt vil gå op for din grovædende kat, at der
> til stadighed er foder til rådighed, og at hun altså ikke behøver
> at kaste sig over det, det tror jeg.
>
> Venlig hilsen, Anelise

Hej Anelise.

Jeg er meget tilbøjelig til at give dig ret. Jeg har altid tørfoder
stående i Mini's skål, så hun kan spise når hun har lyst. Det samme
da jeg havde Mivser. Der er aldrig blevet grovædt af den grund.

Jeg tror, at når de oparbejder sult ved at de "kun" får mad morgen
og aften, så er de sikkert mere tilbøjelige til at gå amok ved
spisetid.

Til Bo. Prøv ad libitum fodring i nogle dage, du kan jo altid komme
tilbage og fortælle, om det er en dårlig idé.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Kate

Dato : 07-11-07 17:48

"Tove Krieger" <minimiv_nospam_@privat.dk> wrote in

> [...]
>
> Jeg tror, at når de oparbejder sult ved at de "kun" får mad morgen
> og aften, så er de sikkert mere tilbøjelige til at gå amok ved

Desværre er det ikke lykkedes mig at lære Doughnut det, hvilket har
resulteret i at hun er meget meget overvægtig, så nu kæmper jeg med
hende for at få hende ned i vægt. Så nogle katte kan bare ikke det der,
desværre.

--
Kate

Se kattenes have og andre ting om mit liv med katte.
http://oliwer.dk/
gerne ældre.

Fra : Tove Krieger

Dato : 07-11-07 18:38

"Kate" <doughnut@oliwer.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> har resulteret i at hun er meget meget overvægtig, så nu kæmper
> jeg med hende for at få hende ned i vægt. Så nogle katte kan bare

Hej Kate.

Som du sikkert har læst i Maries tråd om Haralds urinvejsproblemer,
så har jeg efter dyrlægens råd købt noget RC Obese Management, fordi
Mini vejer ca. 1 kg. for meget.

Jeg er meget imponeret over Mini. Hun må få 50 g. om dagen. D.v.s.
jeg måler de 50 g. af om morgenen, og giver hende det halve med det
samme, hun spiser ikke helt op førend om eftermiddagen. Jeg hælder
så den sidste halvdel op, så hun har til hele aftenen og hvis hun
får lyst til natmad.

50 g. er faktisk en pæn portion, og ca. det samme som hun spiste af
Olivers, så jeg håber at RC foderet kan få hendes overvægt til at
forsvinde.

Det er synd for Doughnut at hun skal slås med overvægt, for jeg kan
jo godt se, at når du har flere katte end hende, så er det ret
vanskeligt at undgå at hun napser lidt i de andres skåle, hvis hun
er mere sulten.

Mini er vildt begejstret for obesity foderet. Det dufter i hvert
fald godt, så man må håbe at det er lige så effektivt som det
dufter. Jeg har jo hidtil fodret ad libitum med Olivers, men jeg må
nok revidere mit synspunkt en smule, for det ekstra kilo har jo
sneget sig langsomt ind, uden at jeg har lagt mærke til det.

Fra : Kate

Dato : 08-11-07 15:32

> [...]
> jo godt se, at når du har flere katte end hende, så er det ret
> vanskeligt at undgå at hun napser lidt i de andres skåle, hvis hun

Det er det nemlig. Jeg har faktisk købt det samme foder til hende og
Mowgli som du har til Mini. Problemet er egentligt ikke at hun nupper
de andres med, men at Lante nupper RC'en. Den er vældigt populær hos
alle 3, men jeg er jo så hamrende bange for Lante's tissetøj, så jeg
ikke tør skifte ham fra Hill's C/D for det lader til at han trives
umådeligt godt på det, uden problemer. Derfor er det så svært at skifte
Doughnut. Doughnut æder til hun kaster op, hvorefter hun spiser videre,
mens Lante helst spiser lidt af gangen, for at komme tilbage 15-30
minutter efter og få lidt mere.

Det er ikke nemt at have 3 så forskellige katte

Fra : Kari Eiffert

Dato : 04-11-07 23:24

> Mon ikke det ret hurtigt vil gå op for din grovædende kat, at der til
> stadighed er foder til rådighed, og at hun altså ikke behøver at kaste sig
> over det, det tror jeg.
>
> Venlig hilsen, Anelise

ja jeg tror også det er vejen frem. Hvis vi fodrer med afmålt mad på
bestemte tidspukter spiser vores den ene så meget at hun kaster op. Men er
der altid mad, så har vi slet ikke det problem.
Synes det er et forsøg værd. Men giv det tid, for de skal jo lige have
chancen for at lære at det er der hele tiden

Mvh Kari