At være en stakkels dyreelsker
Fra : Kate

Dato : 03-11-07 21:43

Åhhh, hvor er det svært. Mowgli og Lante har i mindst en ½ time været
meget optaget af "noget" under skænken. Efter en rum tid besluttede jeg
mig for at undersøge sagen. Der sad en lille bitte mus og trykkede sig
med vidt opspilede øjne. De er begge to meget optagede. På den ene side
er det synd for musen, på den anden side vil jeg jo heller ikke have
mus, for de gnaver i ledningerne.
Jeg må vel enten lade naturen gå sin gang eller prøve at redde den
lille fyr.

Åhhhh, et piv og Lante rendte ud af stuen, tror naturen har gået sin
gang mens jeg skriver..... Åhhh, jeg har ikke lyst til at gå ud og se
efter. Begge drengene er ude af stuen, så musen har nok sagt sin sidste
bøn. Stakkels lille fyr.

--
Kate

Se kattenes have og andre ting om mit liv med katte.
http://oliwer.dk/
gerne ældre.

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 03-11-07 22:32

"Kate" <doughnut@oliwer.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> gang mens jeg skriver..... Åhhh, jeg har ikke lyst til at gå ud og se
> efter. Begge drengene er ude af stuen, så musen har nok sagt sin sidste

GG... Jeg har det præcis på samme måde, dobbeltmoralsk så det batter.. (-;
Nu har misserne kun fanget en enkelt indendørs i år, men jeg har da set at
raggierne har hapset 2-3 stykker ude i gården.
Jeg kan ikke fordrage at se på det, og da slet ikke at høre knaseriet..æv!.

Harald kommer jo ikke ud, og må nøjes med sit nye "fjernsyn" i stuen, hans
yndlingsprogram hedder "småfugle i nærbilleder" (vindueskarmen med udsyn til
småfugle der guffer fedtkugler en halv meter fra vinduet) Super tidsfordriv
synes han.

Mvh. Marie

Fra : Kate

Dato : 03-11-07 22:41

"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk>
wrote in news:472ce8af$0$7604$157c6196@dreader2.cybercity.dk:

> [...]
> men jeg har da set at raggierne har hapset 2-3 stykker ude i
> gården. Jeg kan ikke fordrage at se på det, og da slet ikke at

Jeps, det er nemlig dobbeltmoral
Jeg synes jo musen ser så sød ud og det er da synd for den, men på den
anden side er den også et skadedyr.
Lidt ligesom med kaniner, jeg holder umådeligt meget af dem, men ved
udmærket godt at de er skadedyr i naturen.

> [...]
> (vindueskarmen med udsyn til småfugle der guffer fedtkugler en
> halv meter fra vinduet) Super tidsfordriv synes han.

Selvom mine har adgang til haven, så kan de godt lide "katte-tv", altså
at sidde i køkkenvinduet eller soveværelsesvinduet og se livets gang på
den side af huset

Iøvrigt spiste de hele musen. Det eneste der var tilbage var lidt blod
og lidt tarm. Jeg blev jo nødt til at undersøge det, selvom det
væmmedes i mig. Men værre ville det jo være at træde i et muselig
senere.

Fra : Anette

Dato : 04-11-07 04:29

Torben og Marie-louise Ager wrote:
> Harald kommer jo ikke ud, og må nøjes med sit nye "fjernsyn" i stuen,
> hans yndlingsprogram hedder "småfugle i nærbilleder"

Aaah " Tv-køkkenet" hedder det program her i huset ))
Det ledsages altid af intense smaskelyde og små hurtige "yak yak yak" -
fantastisk program, efter kattenes mening )

og, nej - jeg er ikke et hak bedre. Kattene må gerne tage musene
.....udenfor.... hvor jeg ikke kan se eller høre det.
Æv - det ser ækelt ud, når de leger med sådan en lille mus - og
lyden..eeejjj!!! Det er ikke til at holde ud.
Fugle, har vi en lille kamp om, kattene og jeg.Når jeg ellers kan nå det,
får kattene ikke lov til at skade de fugle de fanger.
Og den ene gang en af dem kom anstigende med en flagermus - var der absolut
afleveringpligt.( mest fordi mange flagermus kan smitte med rabies, men også
fordi de jo faktisk er rigtig søde)

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Kate

Dato : 04-11-07 14:07

"Anette" <abc@def.es> wrote in

> Aaah " Tv-køkkenet" hedder det program her i huset ))

Hahaha, tv-køkkenet. Det er en passende betegnelse, da den slags her i
huset overvejende alligevel foregår i køkkenvinduet

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 03-11-07 22:41

Kate <doughnut@oliwer.invalid> writes:

> [...]
> gang mens jeg skriver..... Åhhh, jeg har ikke lyst til at gå ud og se
> efter. Begge drengene er ude af stuen, så musen har nok sagt sin sidste

Naturen er ond. Eller rettere: Naturen er naturlig, vi tillægger den
ondskab. :)

Mine forældres hund tager agerhøns, fasaner og harekillinger. Og så
har han perfektioneret muldvarpefangst. Han lytter indtil de er lige
under ham og så graver han dem op. Duer er der ikke så meget sjov i,
de er så gumpetunge, at de er for nemme at fange.

Sjovt nok er der stadig masser af agerhøns, fasaner, harer og
muldvarper på grunden. Selv rådyr er der, selvom der er en løs
jagthund i området.

Til gengæld ser de meget sjældent katte. Heldigvis har vi endnu ikke
set ham spise sådan en. Det ville jeg ikke kunne bære.

Mvh Trine

--
Overnatning for op til fire personer i egen lejlighed. Hunde er velkomne.
Butik med kurve, frostsikre stentøjsfigurer, brugskunst og meget mere.

Fra : Kate

Dato : 03-11-07 23:15

Trine Kornum Christiansen <news@trinekc.dk> wrote in

> Naturen er ond. Eller rettere: Naturen er naturlig, vi tillægger den
> ondskab. :)

Du har ret, Trine Jeg *er* lidt blødsøden. Heldigvis legede de ikke
med musen. Da først den var fanget gjorde de kort proces og æd den. Det
havde været endnu værre hvis de også havde skullet lege med den som de
gør med græshopperne. Dem fanger de alle 3 en hel del af sommeren
igennem.
Nej, faktisk synes jeg ikke naturen som sådan er ond, dyrene følger jo
bare deres instikt om at søge mad. Vi spiser jo også andre dyr. Næ, jeg
tror faktisk kun mennesket besidder ægte ondskab. Dyrene sidder ikke og
udtænker planer om at skade andre væsner, men kommer en mus indenfor
rækkevidde så er den da mad

Fra : Mariann Juhl

Dato : 04-11-07 13:27

> Kate skrev:
> Trine Kornum Christiansen <news@trinekc.dk> wrote in

> Du har ret, Trine Jeg *er* lidt blødsøden.

Hej Kate

Jeg har lige nogle overordnede betragtninger til dette interessante
emne, så nedenstående er altså bare nogle filosofiske betragtninger og
IKKE en løftet pegefinger

Men jeg synes der er en interessant pointe i ovenstående citat. For det
er vel ikke mere blødsødent at bekymre sig om en lille mus lidelser end
en kats eller hunds? Da mine katte var udekatte følte jeg det ihvertfald
som en forpligtelse at gribe ind, hvis der var dyr som led - uanset om
det drejede sig om andre katte, der blev påført smerte (slåskampe) eller
mus og fugle.

> [...]
> tror faktisk kun mennesket besidder ægte ondskab. Dyrene sidder ikke og
> udtænker planer om at skade andre væsner, men kommer en mus indenfor

Der er vi nemlig helt enige. Mennesket har jo empati - en evne til at
kunne leve sig ind i andres lidelser. Og det synes jeg også medfører et
ansvar til at man stopper lidelserne, når man nu både har indsigten og
magten til det. Fx ville jeg også blande mig, hvis jeg så to hunde slås
- selvom det var aldrig så naturligt for hundene. Og det samme argument
gør, at jeg helt sikkert også ville tage musen fra katten og slå den
humant ihjel, hvis den ikke kunne reddes.

Med venlig hilsen
Mariann Juhl
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Kate

Dato : 04-11-07 14:12

Mariann Juhl <mariannjuhlKATTE@BAKKEyahoo.com> wrote in news:A-
ydnbXvR846J7DanZ2dneKdnZydnZ2d@giganews.com:

> Og det samme argument
> gør, at jeg helt sikkert også ville tage musen fra katten og slå den
> humant ihjel, hvis den ikke kunne reddes.

Jeg overvejede faktisk også den løsning, men da jeg kunne høre at musen
kun pev lige da den blev fanget og der helt tydeligt ikke blev leget
med den, så lod jeg det ske. Mine drenge vidste åbenbart helt
instiktivt at det her er mad og spiste den. Faktisk er jeg usikker på
hvem der egentligt spiste den, for begge kom tilbage slikkende sig
velbehageligt om munden.

Ellers er jeg helt enig, for jeg vil også helst at alle dyr har det
godt og der hvor jeg kan hjælpe et dyr vil jeg helst gøre det, men
samtidig ved jeg jo også godt at jeg har valgt at leve sammen med 3
rovdyr.

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 04-11-07 16:26

"Mariann Juhl" <mariannjuhlKATTE@BAKKEyahoo.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> gør, at jeg helt sikkert også ville tage musen fra katten og slå den
> humant ihjel, hvis den ikke kunne reddes.

hej Mariann

jeg har også tidligere ved flere lejligheder jagtet mine dengang fritløbende
katte rundt om en busk i haven for at redde musen, før katten snuppede den
igen, og andre gange har jeg ved med et snuptag at indfange katten og bære
den ind i huset, givet musen en chance for at slippe væk.
Jeg har også, flere gange end jeg bryder mig om, måttet aflive skadede mus
og fugle, der ikke kunne overleve en af kattenes "mishandling" - dette gøres
efter min mening mest humant ved på meget kort afstand at kaste det sårede
dyr af al kraft ind i en husmur, det har i hvert fald virket hver gang for
mig.
Den anden metode, jeg har fået anbefalet, at hugge hovedet af musen eller
fuglen med en spade, har jeg ikke kunnet få mig selv til.

Venlig hilsen, Anelise

Fra : Mariann Juhl

Dato : 04-11-07 17:18

> [...]
> Den anden metode, jeg har fået anbefalet, at hugge hovedet af musen eller
> fuglen med en spade, har jeg ikke kunnet få mig selv til.

Hej Anelise

Ja, det med små mus og fugle, der skal aflives, er helt sikkert en stor
ulempe ved at have udekatte. Det slipper man jo heldigvis for, når de er
indekatte. Herhjemme hos os går vi nøje og studerer billederne af din
løbegård for tiden - vi har nemlig endelig fået en ide til, hvordan den
kunne laves Det bliver dog først et forårsprojekt, men spændende at
lægge planerne nu.

Uhhha den med spaden tror jeg heller ikke, at jeg havde nerver til. Ikke
til at hugge hovedet af ihvertfald. Jeg har slået dem meget meget hårdt
- også med en spade de gange, jeg har stået med dilemmaet. Har desværre
kun kunnet finde den løsning. Men det ville sikkert være mere humant at
hugge hovedet af dem. Huuuh jeg bliver mere og mere glad for, at
misserne er blevet indekatte - gyser bare ved tanken!

Fra : Tove Krieger

Dato : 04-11-07 19:07

"A. S. Nielsen" <nilleFJERNDETTE@jubii.dk> skrev i en meddelelse
> Den anden metode, jeg har fået anbefalet, at hugge hovedet af
> musen eller fuglen med en spade, har jeg ikke kunnet få mig selv
> til.
> Venlig hilsen, Anelise

Puh-ha Anelise. Det har jeg gjort tre gange d.v.s. første, sidste og
eneste gang. Jeg vidste ikke hvad jeg skulle gøre med den lille
fugl, så jeg stortudede medens jeg gjorde det, men den slap da i det
mindste for at lide mere. Jeg gør det aldrig mere. Det var hårdt.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Tove Krieger

Dato : 04-11-07 19:04

"Mariann Juhl" <mariannjuhlKATTE@BAKKEyahoo.com> skrev i en
meddelelse news:A-ydnbXvR846J7DanZ2dneKdnZydnZ2d@giganews.com

> [...]
> naturligt for hundene. Og det samme argument gør, at jeg helt
> sikkert også ville tage musen fra katten og slå den humant ihjel,

Hørt hørt. Jeg kunne ikke have udtrykt mig bedre.

Fra : Mariann Juhl

Dato : 04-11-07 21:50

> [...]
>
> meddelelse news:A-ydnbXvR846J7DanZ2dneKdnZydnZ2d@giganews.com

> Hørt hørt. Jeg kunne ikke have udtrykt mig bedre.

Tak Tove Rart at blive forstået

Fra : Ragna

Dato : 04-11-07 11:27

Kate skrev:
>musen har nok sagt sin sidste bøn. Stakkels lille fyr.

Jeg hader også at se på kattenes leg med musen.
Efterhånden har vores katte lært at holde deres bytte uden for vores
synsvidde, for vi tager den stakkels mus og gør ende på dens lidelser -
hvorefter den ikke er så sjov længere.
Piv spiser ikke musen, men spiller bold med byttet, hvilket han får lov til,
hvis vi ser at musen er helt død.
Heldigvis har vi ikke haft mus indenfor i mange år, efter at vi fik lært
aldrig at lade bryggersdøren stå åben efterår og vinter.

--
Mange hilsener fra Ragna