Kattelovgivning?
Fra : Witzansky

Dato : 02-11-07 10:03

Jeg har et problem med en ikke-neutraliseret hankat.
Kort fortalt trænger han ind i vores hjem og angriber vores katte (de er
neutraliseret). Antraf ham så sent som her i morges i dagligstuen, med
en smadret pachenne til følge. Det er jo en meget naturlig adfærd for
sådan en fyr, at ville sikre sig det totale overherredømme i kvarteret,
men for os andre, er det selvfølgelig en fuldstændig uholdbar situation.
Jeg er endnu ikke helt sikker på hvor vores ubudne gæst bor, så jeg har
endnu ikke fået talt med hans ejere. Jeg regner med, at de vil have
forståelse for problemet, når de hører hvor store problemer deres kat
skaber for deres naboer, og derefter sørge for at han bliver
neutraliseret.
Sandsynligvis kender de ham kun som en sød puttemis.
Men hvis nu det viser sig, at de her mennesker ikke vil tage sig af
problemet, hvad kan jeg så gøre?
Må jeg f.eks. i yderste nødstilfælde indfange katten og få den aflivet?
Sådan håber jeg ikke det ender, for det er faktisk et meget smukt og
velplejet dyr, men det her går jo ikke.

Med venlig hilsen
Witzansky
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : S. Hansen

Dato : 02-11-07 10:22

On Fri, 02 Nov 2007 04:03:19 -0500, Witzansky
<larsroenjeKATTE@BAKKEhotmail.com> wrote:

> [...]
>Må jeg f.eks. i yderste nødstilfælde indfange katten og få den aflivet?
>Sådan håber jeg ikke det ender, for det er faktisk et meget smukt og

Du kan bruge

Bekendtgørelse af lov om mark- og vejfred

Loven er meget klar idet det er pålagt en katteejer (dyreejer) til
enhver tid at holde sine dyr på eget.

Hvis en dyreejer ikke er i stand til dette kan du indfange dyret og
aflevere det til myndighederne.

Du kan også advare katteejeren om at du vil aflive dyret næste gang
det antræffes på din ejendom, og ja så er det tilladt at aflive dyret
iflg. lov om mark og vejfred. (kapitel 4 $14)
Hvis du lader en prof. udføre aflivningen kommer du heller ikke i
konflikt med dyreværnsloven. (Et dyr skal til enhver tid aflives
humant)

http://www.hegnsyn.dk/pdf/markfred.pdf

Steen

Fra : Witzansky

Dato : 02-11-07 11:01

> [...]
> Hvis du lader en prof. udføre aflivningen kommer du heller ikke i
> konflikt med dyreværnsloven. (Et dyr skal til enhver tid aflives

Tusind tak for det hurtige svar.
Regnede jo nok med, at det forholdt sig nogenlunde, som du beskriver,
men ville gerne lige være sikker.

Kunne selvfølgelig aldrig finde på at aflive katten selv, hvis det
virkelig kommer til det.
Men lad os nu se om det ikke kan løses i mindelighed, med en
neutralisering.
Burde sådan et indgreb ikke kunne løse problemet?

Fra : Ukendt

Dato : 02-11-07 12:30

> [...]
> neutralisering.
> Burde sådan et indgreb ikke kunne løse problemet?

Hvad med at nøjes med at kastrere den, istedet for at slå dyret ihjel?????
Og så sende regningen til ejer, når du engang finder ud af hvem der ejer
den - hvis nogen gør det.

Fra : Witzansky

Dato : 02-11-07 17:11

> Hvad med at nøjes med at kastrere den, istedet for at slå dyret ihjel?????
> Og så sende regningen til ejer, når du engang finder ud af hvem der ejer
> den - hvis nogen gør det.

Det var faktisk det jeg mente med neutralisering.
Ikke at jeg ville slå den ihjel.