Neutralisering af hunkatte.
Fra : Bo Ramsing

Dato : 31-10-07 17:23

Hej,
jeg har et par ungkatte på godt 6 måneder som jeg hentede på Inges
Kattehjem.
Vi nærmer os tiden hvor det skal sikres, at de ikke bliver drægtige og
jeg har kigget på p-pille.
Dog synes jeg bivirkningerne er for voldsomme og overvejder derfor at
få dem neutraliseret.

Er der idag et alternativ til den alm. operation, som f.eks en
kikkertoperation? Alså en operation der mindre og dermed ikke så
risikofyldt som den min gamle hunkat fik for 17 år siden?

Jeg har ikke noget imod at køre efter det, hvis det er bedre end det
jeg kan få i Tønder-området.

Mvh
Bo Ramsing

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 31-10-07 18:01

Bo Ramsing <bo_ramsing@web.de> writes:

> Dog synes jeg bivirkningerne er for voldsomme og overvejder derfor at
> få dem neutraliseret.

Rigtig god ide.

> Er der idag et alternativ til den alm. operation, som f.eks en
> kikkertoperation? Alså en operation der mindre og dermed ikke så
> risikofyldt som den min gamle hunkat fik for 17 år siden?

Ved en normal sterilisation af en hunkat fjerner man hele underlivet,
altså både livmoder og æggestokke. For at gøre det, er man nødt til at
åbne katten helt. Med en kikkert kan man kun skære æggelederne over.
Så bliver hun ikke drægtig, men hun vil stadig komme i løbetid og man
mindsker ikke risikoen for livmoderkræft, æggestokkekræft og
mælkekirtelkræft.

Jeg ved slet ikke om der er nogen dyrlæger der tilbyder en
kikkertoperation, men jeg vil under alle omstændigheder anbefale at du
får fjernet det hele. Dyrlægerne og medicinen er blevet meget, meget
bedre de sidste 17 år, i dag er der så godt som ingen risiko ved en
sterilisation. Når altså man vælger en fornuftig dyrlæge og ikke sådan
en som Jens Breth. Men du virker heller ikke som typen, hvor prisen er
det vigtigste. :)

Held og lykke med det.

Mvh Trine

--
Overnatning for op til fire personer i egen lejlighed. Hunde er velkomne.
Butik med kurve, frostsikre stentøjsfigurer, brugskunst og meget mere.

Fra : Susanne Pieler

Dato : 31-10-07 18:59

> [...]
> Kattehjem.
> Vi n=E6rmer os tiden hvor det skal sikres, at de ikke bliver dr=E6gtige og
> jeg har kigget p=E5 p-pille.
> Dog synes jeg bivirkningerne er for voldsomme og overvejder derfor at
> f=E5 dem neutraliseret.
>
> Er der idag et alternativ til den alm. operation, som f.eks en
> kikkertoperation? Als=E5 en operation der mindre og dermed ikke s=E5
> risikofyldt som den min gamle hunkat fik for 17 =E5r siden?
>
> Jeg har ikke noget imod at k=F8re efter det, hvis det er bedre end det

Hej

jeg har fået neutraliseret 2 hunkatte efterhånden... uden overhovedet at
beymre mig.
ved ikk helt hvordan det foregår ved dr. dyr men begge gangene har jeg
hentet katten samme dag som operationen har fundet sted. De har godt nok
været lidt groggy af den fulde narkose men i løbet af et par timer er de
dem selv igen.
stingene bliver fjernet 10 dage efter.
ved ikk hvordan det foregik for 17 år siden, men tror det man skal
bekymre sig mest om nu er den narkose dyret skal i mens indgrebet
foretages!!

Med venlig hilsen
Susanne Pieler
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Tove Krieger

Dato : 31-10-07 19:28

"Bo Ramsing" <bo_ramsing@web.de> skrev i en meddelelse
> [...]
> risikofyldt som den min gamle hunkat fik for 17 år siden?
>
> Jeg har ikke noget imod at køre efter det, hvis det er bedre end

Hej Bo.

Godt at du er gået væk fra tanken om p-piller, som er en meget
dårlig løsning, der er en del bivirkninger som man skal tage i
betragtning.

Hvis det er 17 år siden din gamle hunkat blev steriliseret, så er
der faktisk løbet meget vand i stranden siden, og operationsteknik
er sikkert blevet en del forbedret.

Jeg har selv en hunkat der blev steriliseret for 6 år siden, og det
forløb ganske fint. Hun blev afleveret kl. 10 om formiddagen, og kl.
14 hentede vi hende igen. Hun var en smule "groggy" efter bedøvelsen
i et par timer, og da kl. var 17 hoppede hun op på køkkenbordet og
ville have mad (hun kommer ellers normalt aldrig på køkkenbordet).

Næste dag var der intet at mærke på hende, såret er ret lille og
heler hurtigt, så jeg tror ikke du skal være nervøs for
komplikationer. Jeg har endnu ikke hørt om kikkertoperationer på
dyr, men vil da ikke forsværge at det kan lade sig gøre.

Håber på det bedste for dine misser, det er faktisk ikke så slemt
med en sterilisation.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 01-11-07 00:36

[...]

Mine tidligere katte blev neutraliseret ved, at både livmoder, æggestokke og
æggeledere blev fjernet, men for et år siden blev mine to sidste katte
neutraliseret ved udelukkende at få fjernet æggestokkene.
Jeg spurgte dyrlægen, om de så ikke risikerede infektion i livmoderen, men
fik at vide, at det ikke forekom, når kattens cyklus blev afbrudt ved
fjernelsen af æggestokkene.
Arret var få cm langt, og operationen, som jeg overværede, tog ganske kort
tid, og de var helt friske igen dagen efter.

Venlig hilsen, Anelise

Fra : Tove Krieger

Dato : 01-11-07 10:31

"A. S. Nielsen" <nilleFJERNDETTE@jubii.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> æggestokke og æggeledere blev fjernet, men for et år siden blev
> mine to sidste katte neutraliseret ved udelukkende at få fjernet

Vores dyrehospital fjerner også kun æggestokkene. Jeg forstår ikke
at Trine skriver, at når de kun får fjernet dem og ikke livmoderen,
så kommer de i løbetid alligevel. Mini har ikke været i løbetid
siden hun blev steriliseret for 6 år siden, og jeg mener også
bestemt at det er i æggestokkene (samt skjoldbruskkirtlen)
hormonerne dannes, jeg tror ikke at livmoderen har nogen som helst
indflydelse på løbetiden.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 01-11-07 13:47

"Tove Krieger" <minimiv_nospam_@privat.dk> writes:

> Vores dyrehospital fjerner også kun æggestokkene. Jeg forstår ikke at
> Trine skriver, at når de kun får fjernet dem og ikke livmoderen, så
> kommer de i løbetid alligevel.

Det var heller ikke det jeg skrev. Jeg skrev, at når man kun klipper
æggelederne over, så kommer katten i løbetid. Præcist ligesom når man
steriliserer en kvinde - hun får stadig menstruationer, men hun bliver
ikke gravid.

Mvh Trine

Fra : Tove Krieger

Dato : 01-11-07 14:35

> [...]
> ligesom når man steriliserer en kvinde - hun får stadig
> menstruationer, men hun bliver ikke gravid.

Ja selvfølgelig, du har helt ret. Jeg læste det som æggestokkene.
Jeg må vist se at få checket synet.

Fra : Sabina H.

Dato : 01-11-07 20:41

"Bo Ramsing" <bo_ramsing@web.de> wrote in message

[...]

prøv at ringe lidt rundt og forhør dig efter dyrlæger med speciale i katte,
hvis du er bekymret..
operationen selv er faktisk meget nemmere at komme over, jo yngere katten
er.... i dag neutraliserer de killinger helt ned til 12 ugers alderen, helt
uden problemer (hvis ellers dyrlægen er ordentlig kvalificeret), og de helt
unge killinger kommer sig ofte meget meget hurtigere over effekterne af
operationen, ligesom man ikke risikerer at de overhovedet bliver påvirket af
hormonerne (det er naturligvis for sent i dit tilfælde)...

hvorom alting er, så vil jeg anbefale dig at finde den bedste kattedyrlæge i
dit område hurtigst muligt, og bare få det overstået... gerne begge katte
samtidig, da det også kan gøre at du undgår konflikter pga "dyrlægelugt"...

--
Knus,
Sabina

Fra : Tove Krieger

Dato : 01-11-07 22:53

"Sabina H." <sabina@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> overstået... gerne begge katte samtidig, da det også kan gøre at
> du undgår konflikter pga "dyrlægelugt"...

Ja der er sikkert det bedste, og så kan det jo også være at der
måske vanker lidt rabat, når det er to styk du skal have fixet på én
gang. Min datter og jeg får vore katte vaccineret samtidig, og der
er altid rabat på kat nr. to. Du kan da prøve at forhøre dig først.
Prisen for en sterilisation ligger i gennemsnit på 1.100,- til
1.400,- kr., alt efter hvor i landet man får det gjort, men så er
det jo også en engangsudgift, og her hos os i Nordvestsjælland er
øremærkningen inkluderet i prisen.

Fra : Bo Ramsing

Dato : 04-11-07 13:23

Hej,
tak for svarene - I har nok ret i at teknikken er blevet bedre i de
sidste år.
P-piller kommer i hvert fald ikke på tale, så nu har de 2 en termin på
onsdag.
Så må jeg krydse lidt fingre

Mvh
Bo

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 04-11-07 18:24

[...]

Hej Bo

sidste år fik jeg som tidligere skrevet "ordnet" mine to tortiesøstre og for
at have lidt styr på dem, lod jeg dem vågne op i hundenes store
udstillingsbur. I starten lå de nærmest i bunke, men efterhånden som de
vågnede op, småhvæsede de af hinanden, måske fordi de lugtede "forkert" af
dyrlægeklinik, eller fordi de havde smerter. Så for at undgå konflikter
skilte jeg dem ad til næste dag, hvor de atter var gode venner. Blot et godt
råd, hvis du skulle komme ud for det samme.

Venlig hilsen, Anelise