?? om drægtig hunkat..
Fra : Susanne Pieler

Dato : 31-10-07 10:40

hej med jer...

jeg har for nylig taget en tilløbende hunkat ind, tanker var i første
omgang kun at beholde hende til vores lokale internat havde plads til
hende, da vi i forvejen har 2 meget velfungerende MCO's.

hun har nu boet her siden først i oktober og siden hun flyttede ind er
hun gradvist vokset i bugomfang, og der er nu ingen tvivl om hun er
drægtig, men det bekymre mig lidt jeg ikke har nogen anelse om hvor
langt hun er fra at nedkomme så.
Jeg er klar over at langt de fleste hunkatte klarer fødslen selv, og at
en tur ved dyrlægen kan hjælpe... men før jeg går så langt vil jeg lige
høre om i muligvis kunne hjælpe mig med at pejle mig ind på ca hvor
langt hun er henne...

Da vi tog hende ind var hendes dievorter små og fine. I de første dage
ændrede de udseende, voksede en smule og blev mere lyserøde (så meget at
jeg d. 5/10 spurgte min svigerinde om hun kunne vurdere om katten var
drægtig) Nu er vorterne meget store.
når hun går minder det mest af alt som om hun har slugt en håndbold, og
når hun ligger kan man til tider se bevægelse på maven fra killingerne
inde i maven, når man ligger hånden på kan jeg vøre heldig at mærke de
små bevægelser og en masse "boblende" bævægelse. Over de sidste 4 dage
er hendes kønsorgan begyndt at hæve (ikke alarmerende) og hun er blevet
mere kontaktksøgende og hun skal helst ligge så hun kan se mig hele tiden.

jeg har sat 2 kasser forskellige stille steder i huset men hun virker
ikke interesseret.

er der nogen der tør gi et forsigtigt bud på hvor langt hun ca er henne...

Med venlig hilsen
Susanne Pieler
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Claudia Mørk

Dato : 31-10-07 12:14

Hej Susanne!

Jeg havde i foråret en drægtig kat, og det var også min første af slagsen.
Da jeg kunne se og mærke de små killinger i hendes mave, var der ca. 2 uger
til hun skulle nedkomme. I ugen op til fødslen var hun meget kontaktsøgende,
og lå gerne i nærheden af mig.. 2 dage før hun fødte havde hun en smule slim
ved bagenden og var en smule hævet.
De efterfølgende to dage brugte hun på at gå rundt og "kalde" og finde
gemmesteder (pas på åbne skabslåger, og luk de rum af du ikke ønsker hun
skal føde i). Jeg var så heldig at jeg var hjemmegående, så jeg holdte meget
øje med min kat og fulgte hende, og var også ved hendes side da hun fødte.
Veer kan være svære at se (det lykkedes ikke mig, heller ikke da min anden
kat fødte) men presseveer, dem er man slet ikke i tvivl om - den bagerste
del af hendes mave trækker sig voldsomt sammen og udvider sig igen. Fra
første presseve og til den første killing kommer ud, skal der helst ikke gå
mere end en time - og helst heller ikke mere end en time imellem hver
killing. Det du kan hjælpe hende med er, at være klar med en frotté
vaskeklud og en noget lækkert mad og vand. Frotté vaskekluden er god til at
tørre slim fra killingernes næser, hvis misse-mor er lidt langsom til at
vaske dem efter de er blevet født. Hvis ikke misse-mor selv bider
navlestrengen over, kan du hjælpe ved at nulre den over - det kan godt være
lidt svært, da sådan en navle-streng er lidt sej. Hold øje med at navle
strengen ikke er mindre end 1 cm, så kan den lille killing forbløde. Men som
regel klarer katte det der til UG! Jeg har været med til 3 katte-fødsler
ialt, og alle 3 gange er det bare gået helt af sig selv. God fornøjelse -
det er faktisk en stor oplevelse... bare ikke for sarte mennesker

Jeg håber du kan bruge det

Claudia