Fransk bulldog med problemer med for-poter~
Fra : Christina og Henrik

Dato : 06-11-07 10:47

Hej alle.
Vi har brug for et godt råd omkring vores franske bulldog. Hun er nu 1 1/2
år gammel og har haft en del problemer med foderallergi (hun kan ikke tåle
kylling, hverken alm. eller spaltet kyllingeprotein). Det gav hende
problemer med bl.a. poterne som hævede. Vi har imidlertid fået afhjælpet
allergien med et foder uden kylling af nogen art, og i lang tid er alting
gået godt. Nu er hun dog begyndt at være generet af sine poter igen. Denne
gang er det dog kun forpoterne, og ikke bagpoterne, derfor mener vi at kunne
udelukke allergi da det påvirkede alle 4 poter. Spørgsmålet er om der er
andre derude der har oplevet noget lignende og har ideer til hvad det kunne
være? Det er ikke svamp, vi har vasket hende med dessinficerende sæbe
igennem længere tid og det har ikke hjulpet. Hun sutter på poterne og bider
og kradser i dem, fordi de åbenbart klør, og stopper man hende ikke kan hun
gå helt i selvsving og blive ved og ved. Det er MEGA frustrerende både for
os og hende og vi ved ikke rigtig hvad vi skal stille op med hende. Dyrlægen
har ikke så mange gode ideer udover at det er svamp, så er der nogle af jer
derude der kan hjælpe...??

Mange Hilsner Christina

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 06-11-07 17:12

"Christina og Henrik" <cogh@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hende. Dyrlægen har ikke så mange gode ideer udover at det er svamp, så er
> der nogle af jer derude der kan hjælpe...??

Min Cairnterrier har også i perioder haft vrøvl med potegnaskeri i sit
første leveår, med røde og irriterede poter.
Kender du til BARF?
princippet er at efterligne hundens naturlige føde, i den naturlige form,
dvs. rå grøntsager/frugt, råt kød og ben.
Jeg har kendskab til rigtig mange hunde med allergier der er blevet sunde
igen med denne fodermetode, incl. min egen der ikke har rørt sine poter
siden.
du kan læse mere her på min side hvor jeg har samlet lidt af mine
erfaringer, og links til andre guldgruber af informationer.
http://www.photopassion.dk/barf.htm

Mvh. Marie

Fra : Anette

Dato : 06-11-07 18:20

Christina og Henrik wrote:
> stille op med hende. Dyrlægen har ikke så mange gode ideer udover at
> det er svamp, så er der nogle af jer derude der kan hjælpe...??

Hvilken desinficerende sæbe bruger i til hendes poter?

En familie havde i et par år problemer med deres POn tæve (kuldsøster til
min Philana) Den mindste smule fugt, regn, mudder, vandpyt what ever
...gjorde hende forpoter hidsigtrøde, og kløende, hvilket gjorde at hun jo
selv gnaskede hul i poterne fordi de kløede så voldsomt. De prøvede alt hvad
dyrlæger i det meste af Syd- og Sønderjylland kunne foreslå. Fra at klippe
alt pelsen af poterne, til potevoks, allergifoder o.s.v o.s.v.o.s.v og lige
lidt hjalp det.
Indtil de blev foreslået at vaske hendes poter med Nizoral shampoo 2%. Det
er et svampemiddel - og det virkede ret hurtigt. Så vidt jeg ved bruger de
det stadig især i efterårsmånederne, når der er vådt ude altid.( Tæverne er
nu 3½ år)

Hvis I allerede bruger Nizoral 2%, vil jeg -ligesom Marie - foreslå at I
kigger nærmere på at råfodre den lille tøs.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Benny Mortensen

Dato : 07-11-07 10:39

> [...]
Dyrlægen
> har ikke så mange gode ideer udover at det er svamp, så er der nogle af

Hej Christina

Hvis det er svamp, hjælper det ikke at vaske med desinficerende shampo.

Du skal vaske med en svampedræbene shampoo, eller smøre med en svampedræbene
creme.

Du kan selvfølgelig prøve det billigste måde... Dyp poterne i en atamon
opløsning.... Hvis det hjælper, er det helt sikkert svamp.... Selvom atamon
ser ud til at have løst problemet, råder jeg da alligevel til, at få den
rigtige creme, og fuldføre en svampekur.

M.V.H....Benny..