Hvordan virker en ekstern harddisk?
Fra : James

Dato : 08-11-07 12:54

Hej Gruppe.

Jeg overvejer at købe en ekstern harddisk til min bærbare. Den skal kunne
tilsluttes via USB og det jeg tænker på er om alle eksterne harddiske der
tilsluttes via USB fungere præcist ligesom et USB-stik?

Eller er det kun nogle og hvad skal jeg kigge efter?

Grunden til at jeg spørger er, at jeg har en dvdafspiller med USB
tilslutning, hvor mit USB stik fungere og jeg tænker at udover backup, så
kunne det tænkes at jeg også gerne vil anvende den eksterne harddisk sammen
med min dvdafspiller (det er en Phillips DVP5160, hvis det kan betyde
noget). Så hvis den fungere som USB-stik burde de jo også virke sammen,
ikke?

Hvis det ikke kan lade sig gøre at få en USB ekstern harddisk, der fungere
som et USB-stik, så skal jeg bare en en ekstern harddisk der er pålidelig,
så den kan bruges som backup, dvs. hastighed betyder ingenting. I det
tilfælde er der så nogen der kan anbefale en pålidelig og billig ekstern
haddisk?

Mvh
James

Fra : Bjarne K.

Dato : 08-11-07 13:17

"James" <abu@nub.de> wrote in message
> [...]
> så den kan bruges som backup, dvs. hastighed betyder ingenting. I det
> tilfælde er der så nogen der kan anbefale en pålidelig og billig ekstern

Jeg håber jeg gætter rigtigt i, at du efterlyser en ekstern harddisk som
virker direkte med et usb kabel tilsluttet

Seagate eller Western Digital har nogle udemærkede 2,5" modeller.

Hvis det er ok at disken har sin egen strømforsyning, kan man også få nogle
3,5" modeller, med strørre kapacitet.
Igen vil jeg anbefale Seagate eller Western Digital.

Men gå ind i en lokal computer bix, og forhør dig der.

Bjarne K.

Fra : Bjarne K.

Dato : 08-11-07 13:19

> [...]
> tilsluttes via USB og det jeg tænker på er om alle eksterne harddiske der
> tilsluttes via USB fungere præcist ligesom et USB-stik?

Hov jeg glemte at sige, at det nok er bedre at spørge i den gruppe, der
hedder dk.edb.hardware.drev

Bjarne K.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 08-11-07 13:25

"James" <abu@nub.de> crashed Echelon writing

> Jeg overvejer at købe en ekstern harddisk til min bærbare. Den skal
> kunne tilsluttes via USB og det jeg tænker på er om alle eksterne
> harddiske der tilsluttes via USB fungere præcist ligesom et USB-stik?

Pløf

> [...]
> harddisk sammen med min dvdafspiller (det er en Phillips DVP5160, hvis
> det kan betyde noget). Så hvis den fungere som USB-stik burde de jo

USB er USB. Det er en standardiseret ting. Hvis det du efterlyser er en
ekstern harddisk med videreført USB stik, sådan du kan tilslutte ekstra
enheder, kommer du nok til at lede langt.

Her vil en USB hub være det du har brug for hvis du kun har én USB port til
flere USB enheder.

Bemærk dog, at en USB port kan kun levere 500mA til dens enheder. Dvs hvis
dine enheder du tilslutter kræver strøm fra USB porten, så vil du nok
hurtig løbe tør.
En USB hub med egen strømforsyning kan levere fuld strøm (500mA) på alle
porte samtidigt.

--
Bjarke Andersen

Fra : N_B_DK

Dato : 08-11-07 13:36

"Bjarke Andersen" <bjarke.andersen@gmail.com> wrote in message

> Bemærk dog, at en USB port kan kun levere 500mA til dens enheder.

En usb port skal kunne give 500mA, der er intet der hindrer den kan give
mere.

--
MVH. N_B_DK
LTO robot købes.

Fra : Martin Petersen

Dato : 08-11-07 16:30

"Bjarke Andersen" <bjarke.andersen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> ekstern harddisk med videreført USB stik, sådan du kan tilslutte ekstra
> enheder, kommer du nok til at lede langt.

Jeg tror han mener "USB-stick". Altså om harddisken fungerer ligesom den USB
nøglering vi alle render rundt med. :)

- Martin

Fra : James

Dato : 08-11-07 17:34

> Jeg tror han mener "USB-stick". Altså om harddisken fungerer ligesom den
> USB nøglering vi alle render rundt med. :)
>
> - Martin

Det præcis det jeg mener. Gør de det generelt eller skal jeg kigge efter
noget specielt i beskrivelsen?

Mvh
James

Fra : Martin Petersen

Dato : 08-11-07 22:35

"James" <abu@nub.de> skrev i en meddelelse

> Det præcis det jeg mener. Gør de det generelt eller skal jeg kigge efter
> noget specielt i beskrivelsen?

Umiddelbart vil jeg tro det fungerer... Kender du ikke en der har en du kan
låne?

Når jeg plugger min USB-HDD ind, figurer den godt nok ikke som et "Removable
Drive" som min flash"børge", men ved ikke om det har noget at sige i forhold
til en afspiller.

- Martin

Fra : James

Dato : 09-11-07 00:15

> [...]
>
> Når jeg plugger min USB-HDD ind, figurer den godt nok ikke som et
> "Removable Drive" som min flash"børge", men ved ikke om det har noget at

Jeg tror den er rimelig kræsen og har læst noget om UMS og MTP standarder,
men forstår ikke helt hvad det betyder, men tror at dvdafspilleren kræver,
at harddisken kører med en af disse standarder?

Mvh
James

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 09-11-07 11:22

"James" <abu@nub.de> wrote in

> Jeg tror den er rimelig kræsen og har læst noget om UMS og MTP
> standarder, men forstår ikke helt hvad det betyder, men tror at
> dvdafspilleren kræver, at harddisken kører med en af disse standarder?

UMS er USB Mass Storage device class, og den måde USB lagringsenheder som
USB Sticks, harddiske, CD drev osv. tilsluttes. Det giver en basal måde at
læse og skrive til USB enheden. Hvis din DVD spiller kan benytte UMS, så
kan du stortset tilslutte hvadsomhelst og ihvertfald se hvad der er på USB
enheden.

Den anden device class (MTP) kender jeg ikke meget til, men umiddelbart
lader det til at være en device class specielt tilpasset medie afspillere
som f.eks MP3 afspillere.

Mit gæt er at din DVD spiller godt kan læse USB harddiske formateret som
FAT32.

Fra : James

Dato : 09-11-07 18:32

Tak for hjælpen allesamen.