Raid i praksis..
Fra : Jorgen [DK/2200]

Dato : 07-11-07 18:56

Hej,

jeg skal til at sætte et raid op med 2 x 500 gb s-ata diske...

hvordan fungerer det i praksis, hvis diskene f.eks. skal partioneres til 2 x
250 hver ? gennemskuer maskinen det automatisk og viser f.eks. kun den ene
disk, når man slår raid funktionen til ?

mvh
Jørgen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 07-11-07 19:37

Jorgen [DK/2200] wrote:

> 250 hver ? gennemskuer maskinen det automatisk og viser f.eks. kun den ene
> disk, når man slår raid funktionen til ?

Hvilken RAID-type?

Jesper Poulsen

Fra : penta@panto.com

Dato : 07-11-07 19:57

"Jorgen [DK/2200]" <nyhedsgruppe_vaek@gmail - dot - com> skrev i en
meddelelse news:4731fc4e$0$90262$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
> x 250 hver ? gennemskuer maskinen det automatisk og viser f.eks. kun den
> ene disk, når man slår raid funktionen til ?

Hvis du laver raid0 "ser" maskinen den samlede disk 2x500 = 1 disk på 1000.
Det styres af controlleren.
Hvis du laver raid1 "ser" maskinen "1 disk" nemlig 500. Controlleren styrer
spejlingen.

/tomov

Fra : Jorgen [DK/2200]

Dato : 07-11-07 21:13

> Hvis du laver raid0 "ser" maskinen den samlede disk 2x500 = 1 disk på
> 1000. Det styres af controlleren.
> Hvis du laver raid1 "ser" maskinen "1 disk" nemlig 500. Controlleren
> styrer spejlingen.

Raid 1 er så det jeg skal bruge for at have "disk 2" som backup.

Tak.
mvh
Jørgen

Fra : Max

Dato : 07-11-07 21:30

Hej Jorgen

> Raid 1 er så det jeg skal bruge for at have "disk 2" som backup.

Hvorfor vil du køre raid ?

--
Mvh Max

Fra : Jorgen [DK/2200]

Dato : 07-11-07 21:38

> Hej Jorgen

> Hvorfor vil du køre raid ?

det er en kammerat, som vil have en fuldt opdateret image af alt, hvis hans
disk nr 1 crasher. så kan han bare slå raid fra og har stadigvæk alt intakt
på disk 2...

/Jørgen

Fra : Max

Dato : 07-11-07 21:47

Hej Jørgen

> det er en kammerat, som vil have en fuldt opdateret image af alt,
> hvis hans disk nr 1 crasher. så kan han bare slå raid fra og har
> stadigvæk alt intakt på disk 2...

Jeg er ikke sikker på at en raid fungere på den måde, som jeg
har forstået er en raid's opgave at gøre det muligt at skifte en
HD uden system stop.

--
Mvh Max

Fra : Lasse Jensen

Dato : 07-11-07 21:52

Max wrote:

> Hej Jørgen

> Jeg er ikke sikker på at en raid fungere på den måde, som jeg
> har forstået er en raid's opgave at gøre det muligt at skifte en
> HD uden system stop.

Begge dele er korrekt. Dog kender jeg ikke til nogen RAID controllere i den
billige ende der kan genopbygge uden at lukke systemet ned.

Og vær opmærksom på at din kammerat stadig skal tage backup af sine data.
RAID 1 sikrer ham hvis den ene disk dør, men hvis begge dør som følge af
lynnedslag, brand, tyveri, børn etc. nytter det det ikke noget.

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : N_B_DK

Dato : 07-11-07 23:37

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message

> Jeg er ikke sikker på at en raid fungere på den måde, som jeg
> har forstået er en raid's opgave at gøre det muligt at skifte en
> HD uden system stop.

Nej, RAID 1 (som vi taler om her), sørger for begge diske er er helt ens
(data mæssigt), så dør den ene disk, så (bør) man kunne køre videre uden
fejl, om den kan skiftes uden at lukke maskinen ned, afhænger af, disk,
controller, og drivebay.

--
MVH. N_B_DK
LTO robot købes.

Fra : N_B_DK

Dato : 07-11-07 23:35

"Jorgen [DK/2200]" <nyhedsgruppe_vaek@gmail - dot - com> wrote in
message news:47322222$0$90270$14726298@news.sunsite.dk

> det er en kammerat, som vil have en fuldt opdateret image af alt,
> hvis hans disk nr 1 crasher. så kan han bare slå raid fra og har
> stadigvæk alt intakt på disk 2...

Nej han kan ikke, data er konstant det samme på begge diske, så er der fejl
på disk 1, er præcis samme fejl på disk 2.

Fra : ShutEye

Dato : 08-11-07 08:53

> Nej han kan ikke, data er konstant det samme på begge diske, så er der
> fejl på disk 1, er præcis samme fejl på disk 2.

Som jeg læser det mener han mekanisk fejl.
Og i det tilfælde er det vel korrekt hvad han skriver?

Fra : N_B_DK

Dato : 08-11-07 13:32

"ShutEye" <no@no.no> wrote in message

> Som jeg læser det mener han mekanisk fejl.
> Og i det tilfælde er det vel korrekt hvad han skriver?

Ja hvis det er en mekanisk fejl.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 08-11-07 09:15

"Jorgen [DK/2200]" <nyhedsgruppe_vaek@gmail - dot - com> crashed Echelon
writing news:47322222$0$90270$14726298@news.sunsite.dk:

> det er en kammerat, som vil have en fuldt opdateret image af alt, hvis
> hans disk nr 1 crasher. så kan han bare slå raid fra og har stadigvæk
> alt intakt på disk 2...

At slå raid fra i forbindelse med crash ville være dumt. Controlleren vil
selv sørge for systemet kører videre, hvis den ene disk ryger, og når du så
sætter erstatningsdisk i systemet, sørger controlleren osse for at spejle
over på den nye.

--
Bjarke Andersen

Fra : N_B_DK

Dato : 08-11-07 13:33

"Bjarke Andersen" <bjarke.andersen@gmail.com> wrote in message
> [...]
> vil selv sørge for systemet kører videre, hvis den ene disk ryger, og
> når du så sætter erstatningsdisk i systemet, sørger controlleren osse

De billige gør normalt ikke, der skal man selv rebuilde raidet, med
ordenlige controllere, så er vi enige.

Fra : N_B_DK

Dato : 07-11-07 23:35

"Jorgen [DK/2200]" <nyhedsgruppe_vaek@gmail - dot - com> wrote in
message news:47321c3b$0$90272$14726298@news.sunsite.dk

> Raid 1 er så det jeg skal bruge for at have "disk 2" som backup.

RAID er ubrugeligt som backup, det eneste det kan bruges tiler større
hastighed, eller bedre sikring mod disk nedbrud, men backup nej.

Fra : Jorgen [DK/2200]

Dato : 08-11-07 20:08

tak for jeres råd.

lader til jeg skal ligge hovedet i blød og finde noget ghost software, som
f.eks. hver uge laver et fortløbende ghost image ved f.eks. opstart af pc.

mvh
Jørgen