Sporkursus
Fra : C.H

Dato : 04-11-07 08:59

Så kom det længe ventede sporkursus - og det var præcist så fedt, som jeg
havde håbet. Og så lidt til

Dagen startede med noget teori i klubhuset og så drog vi ud på markerne og
gik i gang med de udfordringer, som hver især oplevede med hundene.
Vores udfordring var manglende ro på sporet (se tidligere tråd), og vi ville
have tjekket ud, om hunden overhovedet havde fattet konceptet at gå spor.

Vi har i et langt stykke tid udelukkende gået driftstpor med meget kort
mellemrum mellem gufferne. Det viste sig at være den rigtige prioritering i
forhold til de problemer, der viste sig for lidt tid siden - uro, kiggen op,
højt søg - og mere.
Det, Kurt Jensen så var, at hunden mangler udfordringer. Han har en meget
høj drift, og er meget koncentreret, men det går hurtigt. Han stikker
hovedet helt ned i græsset og snuser heftigt - Det vil sige, kunne vi
konkludere, at vi simpelthen står med en luksusproblem. En hund med udpræget
spordrift, arbejdsvilje og lyst til sporet, men som bare har det alt for
nemt.

Derfor - stadig mange guffer på sporet, der holder hans næse nede.
Og så skal der lægge forhindringer ud, der stopper ham i at gå for hurtigt.
Buer, knæk i forskellige vinkler på fuldstændig uforudsigelige tidspunkter
og så skal vi i gang med genstandene.

Genstande var et stort tema på dagens kursus, og der gik så stor en prås op
for mig!
Ofte hører jeg om hundeførere, der knokler med de genstande fordi hunden
drifter ned på dem, og synes det er langt sjovere at gå sporet. Det
resulterer i en halvsur fører og at der opstår lidt skænderier undervejs.
Kurt Jensen vender det hele om. På sporet skal genstandene være driftsmålet.
Selvfølgelig! Det vil sige, at hunden skal elske de forbaskede genstande, og
der må ikke opstår konflikter i forhold til indlæring af påvisningen. (Vi
bruger DÆK).
Så hunden skal lære at elske dem - med ros, med guffer - der skal køres
drift på dem.
DET var dagens største guldkorn... (men et af mange)

Kurts mangeårige erfaring gjorde, at han havde et væld af tips og tricks til
hvordan sporet skal lægges og gås i forhold til det formål træningen tjener
på dagen. Og samtidig har han virkelig et øje for at læse hund, og et
kreativt gen hvad angår indlæringsmetoder....
Det var en ren fornøjelse...

Inden jeg slutter skal jeg huske at skrive, at jeg spurgte ham om, hvorvidt
medfølgende tilskuere skal holde bøtte mens hunden går spor - det siger han
klart nej til. Hunden skal tilvænnes forholdene under konkurrence og skal
kunne koncentrere sig om sporet ligegyldigt hvad, der foregår omkring den.
Det kræver selvfølgelig også træning, så snak på sporet er ganske
glimrende...

Connie

Fra : Is

Dato : 04-11-07 09:40

"C.H" <vaxen7@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

hurtigt.
> Buer, knæk i forskellige vinkler på fuldstændig uforudsigelige

Spændende læsning - Tak for det

Jeg vil så prøve med guffer - jeg er ellers holdt op med det, da min
hund opføre sig på samme måde på sporet, må jeg jo hellere prøve det.

Erik Isager

Fra : C.H

Dato : 04-11-07 10:07

"Is" <detteerminnewsgruppemailadresse3@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg vil så prøve med guffer - jeg er ellers holdt op med det, da min
> hund opføre sig på samme måde på sporet, må jeg jo hellere prøve det.

Det lyder da rigtig spændende!
Vi har i øvrigt altid brugt at have depot for enden af sporet, og set i
bakspejlet har det været en rigtig dum fejl.
Så det vil jeg lige skyde ind - hvis hunden er alt for driftet på gufferne,
vil den have travlt med at komme til depoterne, så ingen af dem.

Med hensyn til modvind fik vi anbefalet ikke at lave spor i modvind før
hunden er et par år gammel og har noget erfaring først.

Og en milliard andre ting

Connie

Fra : Søren LH

Dato : 04-11-07 10:31

> Vi har i øvrigt altid brugt at have depot for enden af sporet, og set i
> bakspejlet har det været en rigtig dum fejl.

Det har jeg nu også brugt, i mit tilfælde synes jeg nu ikke det er så dumt.
Depotet skal selvfølgelig være i en lille boks, så hunden ikke kan lugt det
før det er der.

> [...]
>
> Med hensyn til modvind fik vi anbefalet ikke at lave spor i modvind før
> hunden er et par år gammel og har noget erfaring først.

Jeg har også erfaret at modvind er rigtig svært for en hund. Igår klarede
hun nu et ben i modvind rigtig pænt, og tog knækket til F . Men hun er jo
også over 2 år .

Mvh
Søren

Fra : Is

Dato : 04-11-07 20:09

> Det lyder da rigtig spændende!
> Vi har i øvrigt altid brugt at have depot for enden af sporet, og
set i
> bakspejlet har det været en rigtig dum fejl.

Jeg har kun meget få gange i starten lagt guffer, de blev meget
hurtigt uinteresante - det var selve sporet, og den dummy der lå for
enden af sporet.

Jeg har set flere andre "nybegynde hunde og føre" der undervudere
deres evner. på spor med guffer, de søger godt, går over en guffe,
opdager den først når de er forbi den, hunde vender om, glemmer alt om
spor, kun guffen tæller. Derfor skal de faktisk starte nyt spor efter
hver guffer. Samme hund og HF gik et rigtigt godt spor uden guffer,
men med belønnig ved slutningen.

Men mit problem er holde hunden i center af sporet - pludselig går han
væk fra sporet, roder noget rundt for til sidst igen at finde sporet.
Jeg kan se på hunden om han har sporet, og når jeg selv har lagt det
ved jeg jo også hvor det er, men det ved jeg jo ikke når jeg begynder
at gå til konkurrence med ham

Derfor vil jeg prøve at lægge guffer - men jeg skal nok have fat i
nogle bedre end det jeg bruger nu, så han går direkte fra guf til guf

Fra : Søren LH

Dato : 04-11-07 10:27

> [...]
> konkurrence og skal kunne koncentrere sig om sporet ligegyldigt hvad, der
> foregår omkring den. Det kræver selvfølgelig også træning, så snak på

Hej Connie,

Tak for info. Jeg må se at komme på sådan et kursus engang. Jeg har
efterfølgende set at Kurt Jensen jo var leder af vort VM-hold i år - altså
ikke lige hr. Hvemsomhelst . Jeg må sige det input jeg har fået på Ismael
de Vos-kursus lyder tamt ved siden af.

Men er der ikke noget selvmodsigende i det du skriver: Masser af guffer på
sporet, og genstandene skal være driftmålet med belønning med masser af
guffer. Jeg belønner alene ved genstande, altså ingen guffer på sporet. En
anden ting er at jeg måske skal tilbage til nogle driftspor, for f.ex. idag
manglede der noget drift på den første del af sporet. Linen var i perioder
ikke engang stram.

Det lyder også som om Kurt Jensen mener man skal lade hunden bestemme
farten, er det rigtigt?

Jeg kæmper også med at Vizla ikke er særlig sikker i knækkene, og ikke 100%
sikker i genstande. Jeg synes hun har været det. Det er som om mønsteret er,
at når jeg får det frisket op på fodboldbanen bliver det næsten perfekt, når
vi så kommer ud i "virkeligt terræn", går det langsomt tilbage. Men måske
jeg bare går for sjældent spor - at op til 5 dage imellem er for lang tid.
Tænker også på om jeg skulle køre byttedrift som belønning i en periode, for
at få lidt mere fokus på.

Jeg benytter altså lige lejigheden til at spørge gruppen om kommentarer til
ovenstående, tænker alle gruppens spormennesker læser denne tråd .

Mvh
Søren

Fra : C.H

Dato : 04-11-07 11:05

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev

(.... Hapsede lige mit oprindlige indlæg)

> [...]
> ikke lige hr. Hvemsomhelst . Jeg må sige det input jeg har fået på
> Ismael de Vos-kursus lyder tamt ved siden af.

Det kan KUN anbefales - han er sørme dygtig.

> [...]
> anden ting er at jeg måske skal tilbage til nogle driftspor, for f.ex.
> idag manglede der noget drift på den første del af sporet. Linen var i

Kurt anbefalede at man laver rendyrkede genstandsspor, hvor der måske på 50
m ligger 10-15 genstande. Under genstandende skal der ligge en tør guffer
eller andet, der ikke dufter kraftigt, og i lommen skal der være nogen
rigtige lækkerbidder.
På det spor skal der ikke være guffer andre steder end under genstanden.
Han kører så drift på genstandene ved at give dækkommandoen når hunden
registrerer genstanden, roser og belønner fra lommen. Han tager genstanden,
lader hunden snuse og belønner. Et par gange pr. genstand.
Og så videre...

Når der lægges genstande på det almindelige spor er det selvfølgelig som du
skriver. Det vigtige er, at hunden ikke kan dufte gufferne så det forstyrrer
og får hunden til at sætte farten op.

Angående det manglende træk - kurt anbefalede at man benytter sig af, at
tryk avler modtryk. Så går hunden ikke nok frem, holder han faktisk hunden
tilbage, for at tirre den lidt til at gå fremad.
Og så anbefalede han netop depoter af lækre guffer i det tilfælde at hunden
ikke er så driftet op.

> Det lyder også som om Kurt Jensen mener man skal lade hunden bestemme
> farten, er det rigtigt?

Nej, tværtimod. Føreren bestemmer farten hundrede procent og skal holde den
så stabilt som muligt på hele sporet. Han talte om kadence, og det kan jeg
følge ham. Det er jo smukt, når hund og fører går i takt

> [...]
> imellem er for lang tid. Tænker også på om jeg skulle køre byttedrift som
> belønning i en periode, for at få lidt mere fokus på.

Kurt gav et guldkorn her også...
Når sporet lægges er der mange der trasker hårdere i underlaget i selve
knækket - altså i hele vinklen.
Kurt anbefaler at man laver et knæk med et kort skridt til sidst på
langsiden, dreje omkring sin akse, gå et par skridt og så her lave en meget
tydelig fært i underlaget. Det vil TRÆKKE hunden i den rigtige retning.
Han fortalte, at der simpelthen er for meget fært på den anden måde - lavede
en skøn metafor... Hvordan kan man finde en bestemt ost i en osteforretning
med bind for øjnene

> Jeg benytter altså lige lejigheden til at spørge gruppen om kommentarer
> til ovenstående, tænker alle gruppens spormennesker læser denne tråd .

Ja lad os få nogle input

Connie

Fra : C.H

Dato : 04-11-07 11:08

> [...]
> Han fortalte, at der simpelthen er for meget fært på den anden måde -
> lavede en skøn metafor... Hvordan kan man finde en bestemt ost i en

Glemte lige noget - spørgsmålet om at køre byttedrift i forbindelse med spor
faldt faktisk i går... Kurts svar var, at det KAN man godt, men at det
kræver man starter forfra på sporet - altså sætter et nyt sporflag, så
hundens billede er, at boldmotivation afslutter, og sporflaget starter.
I det store hele fornemmede jeg, at han ikke helt syntes det passede ind...

Connie

Fra : Winther

Dato : 04-11-07 12:20

> [...]
> hundens billede er, at boldmotivation afslutter, og sporflaget starter.
> I det store hele fornemmede jeg, at han ikke helt syntes det passede

Jeg forstår ikke helt det samme når jeg snakker om genstandsmotivation.
Vi bruger det ved at gøre en genstand levende for hunden, går et stykke ud i
en mark, dumper genstanden, går tilbage efter hunden som er bundet af, går
sporet, hunden apporterer så genstand og belønnes med leg med genstand bold
eller også får den godbidder. Kender en hund der er kørt op på den måde,
altså aldrig haft en godbid på sporet, den går bedre spor end de fleste, og
sporet er kun midlet til at finde genstande som er det centrale.

Ellers vil jeg sige, ned i tempo, men det kræver selvfølgelig at man har en
hund der er motiveret, ellers kan man ikke lave ret meget modtræk uden den
går i stå. Det kræver også, at hunden hele tiden motiveres og ikke
afstraffes, ved godt at nogen straffer på sporet, men jeg skal have en hund
der siger, jamen sporet er altså her og tør vise det. Så tør den også vise
når den mister sporet i stedet for at gå snydespor. Man skal også undgå at
hunden stresser og bliver febrilsk, min løsning har været flere spor, ned i
tempo og sværere spor. Min træning veksler en del, somme tider godbidder
jævnt for at få et dybt søg, andre gange mange genstande og belønning ved
hver.

Fra : Søren LH

Dato : 04-11-07 16:59

"Winther" <nobody@home.dk> skrev i en meddelelse

> sporet er kun midlet til at finde genstande som er det centrale.

Det princip kører jeg også, p.t. dog med godbidder.

> [...]
> afstraffes, ved godt at nogen straffer på sporet, men jeg skal have en
> hund der siger, jamen sporet er altså her og tør vise det.

Jeg straffer aldrig på sporet, det tør jeg simpelthen ikke. En fejlanbragt
afstraffelse og det hele kan være ødelagt.

Vizla trak meget som lille og helt ung, jeg har bare holdt hende tilbage og
nede i fart, og trækket er langsomt blevet mindre med tiden.

> Min træning veksler en del, somme tider godbidder jævnt for at få et dybt
> søg, andre gange mange genstande og belønning ved hver.

Det lyder fornuftigt, det vil tænke lidt på noget i den retning. Jeg veksler
mest mellem genstandsspor, knæk-spor (som også har genstande), og noget i
retning af prøvespor. Prøvesporene skal nok være sjældnere, og så nogle spor
ind imellem med depoter eller lignende i starten.

Jeg skal jo til kredsmesterskab den 18., så skulle vi helst levere et
ordentligt spor .

Mvh
Søren

Fra : Søren LH

Dato : 04-11-07 16:50

> [...]

> hundens billede er, at boldmotivation afslutter, og sporflaget starter.
> I det store hele fornemmede jeg, at han ikke helt syntes det passede

Jeg har gjort det i en periode, og jeg oplevede ingen problemer med bare at
fortsætte med at gå spor, når legeriet var færdigt.

Grunden til at jeg stoppede med byttedrift var alene at en fyr sagde at man
med byttedrift mistede præcisionen ved markering af genstande.

Mvh
Søren

Fra : Søren LH

Dato : 04-11-07 16:46

> [...]
> registrerer genstanden, roser og belønner fra lommen. Han tager
> genstanden, lader hunden snuse og belønner. Et par gange pr. genstand.

Også nogenlunder som jeg gør, jeg lægger bare ikke guffer under genstandene,
og hun får ingen dækkommando. Men det der kan hun sådan set godt.

Men hunden skal vel hen ad vejen registrere genstandene med næsen, sagde han
noget om det?

> [...]
> tilbage, for at tirre den lidt til at gå fremad.
> Og så anbefalede han netop depoter af lækre guffer i det tilfælde at

Nå ja, det skal jeg måske i gang med, hvis jeg ikke vælger at gå over til
byttedrift.
Nu træner jeg jo også at der skal være meget langt til første belønning, men
jeg skal nok skifte, så der ikke er det hver gang. Det har der været de
sidste ca. 4 gange, og måske hun er demotiveret, når hun ved at hun først
skal gå spor en evighed inden der sker noget.

> Nej, tværtimod. Føreren bestemmer farten hundrede procent og skal holde
> den så stabilt som muligt på hele sporet.

Det kan jeg bedre forstå .

> [...]
> langsiden, dreje omkring sin akse, gå et par skridt og så her lave en
> meget tydelig fært i underlaget. Det vil TRÆKKE hunden i den rigtige

Det vil jeg prøve.

Mvh
Søren