Trådløs med måde :-)
Fra : pwh

Dato : 30-10-07 21:50

Som de fleste ved er jeg tilhænger af trådløse hunde,
men det skal kunne styres før man giver los
Vi blev idag overrendt ved indkørslen af en sød Labtæve
på ca 4 mdr som vi kender rimeligt godt.
Det uheldige var bare at den kom fisende fra den anden side af
vejen i bar begejstring over at se os, godt jeg bor på en lukket vej.

Jeg måtte så lige igen forklerer damen hvordan jeg har trænet
mine op til det, og det er altså ikke bare ved at slippe hunden
løs i fri trafik, det kan den nemt dø af
Kan mærke jeg nok har en lidt dårlig indflydelse på
nye hundeejere her i området mht at gå trådløs

/Jens (hvis hunde self aldrig har feset over vejen, host host)

Fra : Lars Bisgaard

Dato : 30-10-07 22:07

> Jeg måtte så lige igen forklerer damen hvordan jeg har trænet
> mine op til det,

Hvordan har du da det ? :)

Jeg er selv ved at øve det lidt men min drente syntes altså der er MEGET der
er spændende :)

Mvh

Lars

Fra : pwh

Dato : 30-10-07 22:33

Lars Bisgaard, skrev:

> Hvordan har du da det ? :)

Den korte version. Tålmodighed * 1000
Den lange version bliver ikke fyldestgørende, men jeg prøver
Du starter så tideligt som muligt på de sikre steder, tideligt om
morgenen eller sent om aftenen.
Mit udgangspunkt har været de sidste 50M hen til mit hus da hvalpen
var 10 uger, den afstand øges self.
Det er så trænet sideløbende med at den skal gå pænt i snor,
hos mig kræves det at hunden kan gå pænt i snor før man slippe for den.

Så det er to ting der trænes sideløbende her i huset,
afpasset efter hinanden self.
Nogen "vidunderkur" findes ikke tror jeg, grundlæggende indkald
skal værer 100% på plads først, ellers er det for farligt.
Og den gode gamle med lederskab (lydighed) skal også fungerer,
så det kræver hårdt og langvarigt arbejde, men stædighed belønnes.

Tror simpelthen også meget af det ligger i ens omgang med sin hund,
forstået på den måde at den ubetinget adlyder ens kommando.
Jeg tror at John (Jopa) og jeg nok kommer det nærmest indbyrdes
ved at mene at hunden *altid* skal adlyde, uden sliger i valsen,
John fejler kun på det punkt hvor han ikke vil have den i sengen.
Det giver netop den samhørighed som knytter flokken

> Jeg er selv ved at øve det lidt men min drente syntes altså der er
> MEGET der er spændende :)

Jeg har da en del "fiduser" hvis du får lysten, men så vidt jeg kan
se er det en jagthund du har, det gør det nok ikke lettere.

Men du spørger bare løs hvis du vil have fiduser til
trådløs hund eller naturligt fodret hund

/Jens (hvis hunde har ædt ½ kg okseknogler + grisehaler hver iaften)