Chipning
Fra : Søren LH

Dato : 30-10-07 20:49

Hej,

Jeg har lige fået chippet Vizla.

Er der nogen der kan fortælle hvordan det chipsystem virker. Bliver
chipnummeret registreret i DKK? Hvordan kan chipnummeret være dokumentation
for at Vizla er Vizla ved en konkurrence? Gerne link til side med info.

Dyrlægen forklarede godt nok noget, men jeg kan ikke huske det ordentligt.

Mvh
Søren

Fra : Ukendt

Dato : 30-10-07 21:08

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> chipnummeret registreret i DKK? Hvordan kan chipnummeret være
> dokumentation for at Vizla er Vizla ved en konkurrence? Gerne link til

Ved ikke lige mht. DKK, men du kan da læse lidt om chipning her:

http://www.hunderegister.dk/

Mon ikke, at du selv lige skal ringe til DKK og opgive chipnummeret. Troede
egentligt, at alle DKK hunde var chippet / tatoveret inden de rejste
hjemmefra som 8 uger....

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Søren LH

Dato : 30-10-07 21:29

"Buffy" <Buffy( snabel a )tjekmig.dk> skrev i en meddelelse

> Ved ikke lige mht. DKK, men du kan da læse lidt om chipning her:
>
> http://www.hunderegister.dk/

Tak, det lyder som om Dansk Hunderegister sender en attest (jf. FAQ-siden).

> Mon ikke, at du selv lige skal ringe til DKK og opgive chipnummeret.

Nej, det tror jeg dyrlægen har gjort.

> Troede egentligt, at alle DKK hunde var chippet / tatoveret inden de
> rejste hjemmefra som 8 uger....

Vizla er tatoveret som hvalp, men da tatoveringen efterhånden er meget svær
at læse, har jeg ladet hende chippe. Jeg havde egentlig tænkt at
tatoveringen skulle friskes op, når hun nu alligevel skulle bedøves, men
dyrlægen rådede mig til chipning i stedet, og det valgte jeg så.

Mvh
Søren

Fra : Ukendt

Dato : 30-10-07 22:13

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse

> Tak, det lyder som om Dansk Hunderegister sender en attest (jf.
> FAQ-siden).

Ja og det plejer, at gå forholdsvis hurtigt ( 1-2 dage ), når det ikke er en
8 ugers hvalp, der bliver chippet. Der får man nemlig først papiret, når
hvalpen er fyldt 13 uger.
Jeg ringede ind til dem i går og meldte flytning og har fået nye papirer
allerede i dag.
Det er godt nok lidt over ½ år siden, at vi flyttede, men jeg troede jo, at
man skulle finde hver enkelte hunds papirer og så sende dem ind.

> Nej, det tror jeg dyrlægen har gjort.

Ok.

> Vizla er tatoveret som hvalp, men da tatoveringen efterhånden er meget
> svær
> at læse, har jeg ladet hende chippe.

Nårhh ok- det er da også hurtigt, at tatoveringen ikke kan læses så. Vizla
er vist ikke så gammel svjh. ?
Det er nok smart, at dobbeltsikre hende med en chipning så.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Winther

Dato : 31-10-07 08:45

Min hunds kan også kun tydes hvis man kender nummeret i forvejen.

> Nårhh ok- det er da også hurtigt, at tatoveringen ikke kan læses så. Vizla
> er vist ikke så gammel svjh. ?
> Det er nok smart, at dobbeltsikre hende med en chipning så.

Mener at kunne huske at der bliver krav om chipning fra 2012.
man skal også selv medbringe scanner til chippen til diverse arrangementer.

Skal man udenlands, så skal hunden være chippet og registreret i hundepasset
hvis øremærket er utydeligt.

Fra : pwh

Dato : 30-10-07 22:06

Søren LH, skrev:

> [...]
> tænkt at tatoveringen skulle friskes op, når hun nu alligevel skulle
> bedøves, men dyrlægen rådede mig til chipning i stedet, og det valgte

Hvordan tog hun så det.
Jeg kan huske fra Angel at det var en rimeligt brutal
sprøjte der blev brugt, hun tog det nu pænt.
Men Schæferer er jo normalt nogle piveskider

/Jens (som har brækket en tand idag og derfor kører had på alle)

Fra : Søren LH

Dato : 31-10-07 05:49

> Hvordan tog hun så det.

Ved det ikke, jeg var der ikke. Men ville da gerne mod udgangen da jeg
hentede hende .

> Jeg kan huske fra Angel at det var en rimeligt brutal
> sprøjte der blev brugt, hun tog det nu pænt.

Mine hunde har da et par gange fået en brutal sprøjte i nakkeskindet, det
kan de vist slet ikke mærke.

> Men Schæferer er jo normalt nogle piveskider

Det vil jeg ikke sige om Holly, hun fandt sig uden modstand i at få renset
sine betændte ører, fordi hun var klog nok til at vide at det var det der
skulle til. Det syntes jeg var imponerende.

Og at Vizla har problemer med sin ryg, det mærker man altså ikke meget til.
Røntgenbillederne viste heldigvis at ryg og hofter og det hele er ok. Nu
skal vi så prøve en anden kiropraktor, der måske bedre kan finde hvad der er
galt.

Mvh
Søren

Fra : C.H

Dato : 31-10-07 08:31

> [...]
> side med info.
>
> Dyrlægen forklarede godt nok noget, men jeg kan ikke huske det ordentligt.

Hej Søren - jeg kan se, at du har fået forklaring på alle de andre småting,
så jeg holder mig til den med konkurrencen - det er nemlig krævet, at du
selv tager en scanner med til prøver, for at du kan stille... - hvis altså
tatoveringen ikke kan aflæses.

Det er de færreste steder de har en scanner, så den måde førerene selv bløde
for...

Connie

Fra : Ukendt

Dato : 31-10-07 08:49

"C.H" <vaxen7@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> det er nemlig krævet, at du selv tager en scanner med til prøver, for at
> du kan stille... - hvis altså tatoveringen ikke kan aflæses.

A`hva `? Skal man selv have scanner med og scanne sin hund for, at stille op
i konkurrencer ?
Hvorfor har konkurrencestedet ikke bare en scanner, så de kan scanne de
hunde, der er chippede.

> Det er de færreste steder de har en scanner, så den måde førerene selv
> bløde for...

Hvor hulen skaffer man sådan en scanner ? Troede, at det var forbeholdt
dyrlæger og Falck.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : C.H

Dato : 31-10-07 09:49

> [...]
> op i konkurrencer ?
> Hvorfor har konkurrencestedet ikke bare en scanner, så de kan scanne de

Fordi en scanner koster
Konkurrencestedet er jo de lokale kredse, der ikke nødvendigvis har masser
af penge at rutte med
Og som det er nu, er det relativt få der har valgt at chippe frem for at
øretatovere - men med tiden bliver det da helt sikkert anderledes..

> Hvor hulen skaffer man sådan en scanner ? Troede, at det var forbeholdt
> dyrlæger og Falck.

Mon ikke man kan købe den gennem sin dyrlæge?

Connie - der har tatoveret hund

Fra : C.H

Dato : 31-10-07 09:54

Lige et link til schæferhundeklubben:

http://www.schaeferhund.dk/DynamicFAQ/list_faq_all.asp

Se spørgsmålet til brugshunderådet d. 23-10-2007 12:09:45

Fra : Leyna

Dato : 31-10-07 10:17

On Wed, 31 Oct 2007 09:48:30 +0100, "C.H" <vaxen7@hotmail.com> wrote:

>Og som det er nu, er det relativt få der har valgt at chippe frem for at
>øretatovere - men med tiden bliver det da helt sikkert anderledes..

Da Oy skulle mærkes oplyste min dyrlæge mig om at det dér med
øretatovering, det brugte man altså slet ikke mere. Derfor blev Oy
chippet. Måske jeg skulle finde mig en anden dyrlæge...?
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : pwh

Dato : 31-10-07 10:21

Leyna, skrev:

> Da Oy skulle mærkes oplyste min dyrlæge mig om at det dér med
> øretatovering, det brugte man altså slet ikke mere. Derfor blev Oy
> chippet. Måske jeg skulle finde mig en anden dyrlæge...?

Også den besked jeg fik i sin tid, både Tyson og Angel er da chippet,
det er kun deres menneske og katten der er tatoveret
Men måske er det kun Schæfere som Connie tænker på,
de skal jo ikke holde så lang tid som vores sunde blandingshunde,
så der er det måske spild af penge at ofre en chipning

/Jens

Fra : C.H

Dato : 31-10-07 10:41

> [...]
> de skal jo ikke holde så lang tid som vores sunde blandingshunde,
> så der er det måske spild af penge at ofre en chipning

Mon dog - Gamle Meck blev dog tolv år, og der vist også en alder
Toves Asia repræsenterer vist racen med hele 16 år, så kom ikke her

Faktisk står der på Cassius' stamtavle at hvalpe efter ham skal tatoveres -
men mon ikke, en chipning også kan gå?
Chipningen bliver lovpligtig om få år, så mon ikke det er en udfasning jeres
dyrlæger giver udtryk for?

Connie....

Fra : Hm

Dato : 31-10-07 12:01

> Men måske er det kun Schæfere som Connie tænker på,
> de skal jo ikke holde så lang tid som vores sunde blandingshunde,
> så der er det måske spild af penge at ofre en chipning

Så, så Jens kom nu ikke for godt i gang, mine tidligere schæfere blev 14½ og
13½ år begges tatoveringer var tydelige lige til det sidste.

Man tatovere DKK schæfer hvalpe inden de er 8 uger.
Hunde uden stamtavle kan vente til de er lidt ældre, og derfor er det
nemmere med chip, da de ellers skal i narkose.

Hanne/ som hader når man skal have tatoveret hvalpene

Fra : Jeannie Kristensen \~

Dato : 31-10-07 20:35

> øretatovere - men med tiden bliver det da helt sikkert anderledes..

Det kommer vist an på......

Jeg synes at der er en tendens til, at det er de nærrige opdrættere, som
tatoverer?
-eller ældre opdrættere, som "nu plejer at gøre sådan"?

Jeannie
http://ckcs.dk

Fra : C.H

Dato : 31-10-07 21:54

"Jeannie Kristensen (4700)" <virker@ikke.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> tatoverer?
> -eller ældre opdrættere, som "nu plejer at gøre sådan"?

Eller dem, der er blevet pålagt det af deres raceforening og DKK

Connie....

Fra : Xenon

Dato : 01-11-07 06:35

"C.H" <vaxen7@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Mon ikke man kan købe den gennem sin dyrlæge?
>
> Connie - der har tatoveret hund
Købte min hos DKK , mener det var 1100 kr.

Claus

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 31-10-07 10:58

> [...]
> hunde, der er chippede.

> Hvor hulen skaffer man sådan en scanner ? Troede, at det var forbeholdt

Du kan købe sådan en scanner gennem DKK, den koster lidt over en tusse
http://www.dansk-kennel-klub.dk/shop/

Mvh. Marie

Fra : Søren LH

Dato : 31-10-07 11:50

On 31 Okt., 08:31, "C.H" <vax...@hotmail.com> wrote:

> [...]
> selv tager en scanner med til prøver, for at du kan stille... - hvis altså

Ja, og jeg har jo fundet ud af at masser af andre hundes tatoo også er
svære at læse. Så det er ikke for konkurrencens skyld, mere hvis hun
skulle blive væk, ikke mindst i udlandet.

> Det er de færreste steder de har en scanner, så den måde førerene selv bløde
> for...

Dog har vores kreds én.

Mvh
Søren

Fra : Søren LH

Dato : 31-10-07 11:52

On 31 Okt., 08:44, "Winther" <nob...@home.dk> wrote:

> Min hunds kan også kun tydes hvis man kender nummeret i forvejen.

> Mener at kunne huske at der bliver krav om chipning fra 2012.
> man skal også selv medbringe scanner til chippen til diverse arrangementer.

Ja, det ved jeg.

> Skal man udenlands, så skal hunden være chippet og registreret i hundepasset
> hvis øremærket er utydeligt.

Jeg har fået nogle stickers med nummeret på. Mon ikke jeg selv bare
skal sætte en af stickerne ind i hundepasset?

Mvh
Søren

Fra : Søren LH

Dato : 31-10-07 11:57

On 31 Okt., 10:21, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

> Også den besked jeg fik i sin tid, både Tyson og Angel er da chippet,
> det er kun deres menneske og katten der er tatoveret
> Men måske er det kun Schæfere som Connie tænker på,

Ja, det er en schæferting, det med tatovering.

> de skal jo ikke holde så lang tid som vores sunde blandingshunde,

Vores sunde schæfere bliver brugt, det må erkendes at brug slider.

> så der er det måske spild af penge at ofre en chipning

120 kr gav jeg, jeg tror ikke en tatovering havde været meget
billigere. Det er vist længe siden man har kunnet få noget til under
100 kr hos en dyrlæge.

Mvh
Søren